جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رحیم مخدومی نویسنده

حوزه/ نویسنده و فعال شاخص فرهنگی بر لزوم نگارش کتب داستانی درباره زمانه و سبک زندگی بزرگان شیعه همچون مرحوم شیخ انصاری(ره) تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، رحیم مخدومی از نویسندگان و چهره های شاخص فرهنگی کشور طی سخنانی در نشست نقد و بررسی کتاب "نخل و نارنج" نوشته دکتر وحید یامین پور که به زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری(ره) می پردازد، ضمن ابراز خرسندی از نگارش این اثر ارزشمند گفت: این که آقای یامین پور به سراغ نگارش چنین کتابی در قالب داستانی و زندگی نامه ای رفته ، نشان می دهد که کارهای بر زمین مانده ای در این عرصه ها وجود دارد که نیاز است افرادی چنین با دغدغه هایی ارزشمند پیگیر به سرانجام رساندن آن ها باشند.

وی افزود: بی شک در خصوص زندگی بزرگان شیعه و علمای تراز اولی چون شیخ اعظم هنوز جای کار به شکل جدی احساس می شود و این قبیل آثار برای مخاطب عام و خاص واقعاً مغتنم است.

این نویسنده گفت: بنده با اشتیاق کتاب نخل و نارنج را خواندم و در انتها احساس کردم که این کتاب یک بار دیگر شیخ مرتضی انصاری را در زمانه ما و برای مخاطب امروزی احیا کرده  است؛ شخصیتی که نه فقط در بین عامه جامعه بلکه در بین طلاب تنها به عنوان یک شخصیت علمی و دارای آثار بسیار مهمی مطرح است و حال آن که چنین فردی جزو نوادر روزگار بوده ولی چندان درباره معرفی شخصیت ایشان و سبک زندگی اش ، کار نشده است.

مخدومی بیان داشت: این کتاب زمینه ای فراهم می کند درباره توقع جامعه در بین حوزه علمیه به این جهت که نمونه هایی مثل شیخ مرتضی و دیگران از بزرگان حوزه مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان این که خوشبختانه نثر کتاب بسیار قوی و جذاب است و در آن استفاده درستی از آرایه های ادبی شده است، گفت: با مطالعه کتاب به خوبی متوجه می شویم که نویسنده از تحقیقات و مطالعات خوبی در این باره بهره برده است؛ جدای از شخصیت شیخ مرتضی می بایست تاریخ را هم می خوانده است، ضمن آن که گاه تصاویر سینمایی با مطالعه این کتاب فراروی مخاطب قرار می گیرد و جزییات خوبی توام با تصویر گری مورد توجه بوده است.

این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس همچنین افزود: از سویی، نویسنده در این اثر گرفتار گزارشی نویسی صرف و ارایه اطلاعات خام نشده هر چند که معتقدم در برخی قسمت ها ، کتاب باید یکدست تر باشد.

وی یادآور شد: ما در این کتاب با یک زندگی نامه داستانی موفق روبرو هستیم که ورود به این عرصه نیز بی شک کار آسانی نبوده است، آن هم درباره عالم و فقیه بزرگی که ذاتاً گریزان از شهرت بوده است اما با این حال توانمندی نویسنده باعث شده که انسجام و سیر طبیعی زندگی نامه داستانی حفظ شود.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha