جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام زائری

حوزه/ نویسنده و فعال شاخص فرهنگی تصریح کرد: مخاطب با خواندن کتاب " نخل و نارنج"، در جای جای این اثر به یاد امام خمینی (ره) می اُفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زایری طی سخنانی در نشست نقد و بررسی کتاب "نخل و نارنج" نوشته دکتر وحید یامین پور که در دنیای کتاب قم برگزار شد، اظهار داشت: همه ما که در فضای تولید محصول فرهنگی نفس می کشیم ناخواسته به آثاری می رسیم که با خود می گوییم ای کاش ما آن اثر را تولید کرده بودیم و کتاب نخل و نارنج بی شک یکی از همین آثار است.

وی افزود: بنده آن چه که در این کتاب دیدم، همه اش امام خمینی (ره) بود و فکر می کنم مخاطب نیز همین حس را داشت چرا که در جای جای آن وقتی بحث ولایت فقیه و یا تقابل روحانیت ساده زیست و زاهد مسلک با روحانیت تجملاتی و اشرافی پیش می آید، انسان به یاد امام راحل می اُفتد و به نظرم این نقطه قوت و حَُسن کار است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این کتاب به خوبی ارزش و جایگاه فقه را مطرح کرده و این سوال برای مخاطب نسل جدید مطرح می سازد که به راستی روحانیت کجای قضیه هستند و چه کارکردی در اجتماع دارند، ضمن آن که در این اثر همچنین به ابعاد رفتاری و خانوادگی و مسایل اجتماعی و سیاسی وفرهنگی زمانه شیخ انصاری به خوبی پرداخته شده است.

این نویسنده و فعال فرهنگی بیان داشت: یکی از موفقیت های نخل و نارج این است که بحث خرق عادات و کرامات را با زبان درست و به طریق صحیح مطرح کرده به طوری که نه مستقیم است و نه لوث شده.

وی افزود: همچنین متن کتاب بسیار خوب و پیراسته است و می شد فهمید که سال ها نوشته های انتشار نایافته پشت آن از سوی نویسنده قرار دارد و نویسنده اگر در جایی برای نگارش این اثر گریه کرده قطعاً در خواننده نیز این مساله رخ داده، مثل فیلمسازی که با عشق اثری را می سازد که به مخاطب او هم چنین حسی منتقل می شود.

حجت الاسلام زایری همچنین ابراز داشت: زنده کردن شخصی مثل شیخ اعظم در قالب یک داستان زندگی نامه ای، راهی است ارزشمند که الگو و قالب خوبی برای دیگران ارایه داده و انشاالله که این راه ادامه پیدا کند.

وی گفت: طبعاً برای چنین شخصیتی که هر روز در حوزه های علمیه کتب ایشان خوانده می شود، نمی توان هر چیز را نوشت و دست به خیال پردازی زد و لذا دست نویسنده بسته بوده اما واقعاً یامین پور اثری ارزشمند نگاشته و مخاطب عام را هم با خود همراه نموده است.

وی اضافه کرد: از این منظر اگر کسی بخواهد درباره بزرگانی از شیعه و روحانیت همچون مرحوم مقدس اردبیلی، شهیدین، مرحوم علامه حلی و دیگران کتابی بنویسد ، این راه و الگو برایش با نگارش این کتاب وجود دارد.

حجت الاسلام زایری گفت: از سویی به نظرم گاهی نثر کتاب یک ویرایش جدی می خواهد ، ضمن آن که گاه ریتم از یکدستی می اُفتد و شاید لازم باشد که ریتم به نحوی در ویراست مجدد کنترل شود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر احساس می شود که گاهی مرز واقعیت و خیال در هم آمیخته شده و لذا در این خصوص نیاز است که نویسنده تفصیل بیشتری بدهد چرا که اجمال در این قسمت ها مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: با همه این مسایل از بعد ترجمه به نظر می رسد که چنین کتاب ارزشمندی می بایست به زبان عربی ترجمه شود چرا که مخاطب زبان عربی در این عرصه ها یک مخاطب جدی است و ارتباط نزدیکی با کتاب برقرار می کند.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha