پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

سند محرمانه ، اختلاف سلمان و بن‌سلمان را تأیید کرد

گزارش محرمانه وزارت خارجه امارات اختلاف میان شاه سعودی با، ولی عهدش بر سر سیاست‌های عربستان در قبال منطقه از جمله خصومت با ایران را تایید کرد و گفت، ملک سلمان بتازگی برخی اختیارات فرزندش را سلب کرده است.منابع نزدیک به دفتر «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی خبر اختلاف بین ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسرش، شاهزاده محمد، را تایید کردند.الاخبار بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت خارجه امارات عربی متحده نوشت: ملک سلمان از سیاست‌های پسرش در داخل عربستان ابراز نارضایتی کرده است بخصوص که در سال گذشته هم موقعیت نهاد دینی عربستان را که شریک حساس خاندان پادشاهی است به نفع نخبگان لیبرال تضعیف کرد.بر اساس این گزارش، ملک سلمان از سیاست خارجه، ولی عهد خود که ترکیه را از یک کشور دوست به دشمن مبدل کرده و همچنین خصومت با الاخوان المسلمین، تشدید خصومت با ایران و رابطه با اسرائیل ناراضی بوده است.روزنامه انگلیسی «گاردین» هم یک ماه پیش به نقل از منابع آگاه از این اختلافات خبر داده و نوشته بود که سلمان، شاه سعودی بخشی از اختیارات را از «محمد بن سلمان»، ولی عهد خود سلب کرده است. به گونه‌ای که بن سلمان در چند جلسه سطح بالای وزارتی و دیپلماتیک شرکت نکرده است. آن طور که به گاردین گفته شده بود شاه سعودی اخیرا خبر کاهش اختیارات بن سلمان را به گروهی از وزرای ارشد کابینه اطلاع داده است.

 

ساخت و پاخت ترامپ و مکرون با حفتر فاش شد

دولت قانوني وفاق ملي ليبي مناسبات خود را با فرانسه به علت حمايت اليزه از ژنرال حفتر قطع كرد.نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن درگیری ها در لیبی به علت اختلاف میان اعضا نتیجه ای در بر نداشت. همزمان با این نشست فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی درباره وخامت اوضاع و فراگیر شدن درگیری ها در این کشور هشدار داد.غسان سلامه با تاکید بر اینکه اختلافات بین المللی درباره لیبی، خلیفه حفتر را به حمله تحریک کرده ، گفت: اعضای شورای امنیت باید یکپارچه و با سرعت مانع از فراگیر شدن درگیری ها در لیبی شوند. دادستانی نظامی دولت وفاق ملی لیبی قرار بازداشت ژنرال خلیفه حفتر را صادر کرده است.به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از آغاز حمله نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس در 15 فروردین تاکنون ، 205 نفر کشته و بیش از 900 نفر زخمی شده اند. آوارگان در لیبی هم طی دو هفته گذشته  به 25 هزار نفر رسیده است. خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي كاخ سفيد از واشنگتن گزارش داد دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا با خليفه حفتر، فرمانده ارتش ليبي در مورد تلاش ها در خصوص مبارزه با تروريسم و همچنين ضرورت دستيابي به صلح و ثبات در ليبي تلفني گفتگو كرده است.سخنگوي كاخ سفيد در بيانيه اي اعلام كرد ترامپ نقش موثر ژنرال خليفه حفتر در مبارزه با تروريسم و تامين امنيت منابع نفت ليبي را به رسميت شناخته و دو طرف در مورد ديدگاه يكسان خود در خصوص برقراري ثبات و تشكيل يك حكومت سياسي و دموكراتيك در ليبي گفتگو كردند.پس از دو هفته حمله نيروهاي تحت امر خليفه حفتر در شرق ليبي به نيروهاي دولتي اين كشور در طرابلس كه جامعه بين المللي آن را به عنوان دولت مشروع ليبي به رسميت مي شناسد، روز پنجشنبه حومه پايتخت ليبي از جمله يك درمانگاه نيز گلوله باران شد.خبر دیگر اینکه ليبي مناسبات خود را با فرانسه قطع كرد.دولت قانوني وفاق ملي ليبي مناسبات خود را با فرانسه به علت حمايت اليزه از ژنرال حفتر فرمانده شورشيان ليبي قطع كرد.در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر حمایت عربستان و امارات از خلیفه حفتر منتشر شده بود.

 

سازمان اطلاعات سیا و ام ای 6 را در بهت فرو برد

حجت الاسلام سید محمود علوی گفت: در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری و ۱۱۶ تیم مرتبط با منافقین، چهار تیم ضد انقلابی، ۳۸۰ تیم قاچاق مواد مخدر و ۱۸۸ تیم عملیاتی خنثی شده است و آخرین آنها دستگیری چهار نفر در جنوب غرب کشور به کشف ۱۵ هزار فشنگ کلاشینکف از آنها بوده است.وزیر اطلاعات تاکید کرد: گزارش شناسایی این جاسوس ها موجب بهت همه‌ کسانی شد که در جریان عملکرد وزارت قرار گرفتند و سرویس‌های بیگانه ای که اقدام به جذب این افراد کرده بودند را دچار سرگیجگی کرد.علوی با اشاره به یکی از پرونده‌های وزارت اطلاعات در مصاف با سرویس اطلاعاتی آمریکا CIA، گفت: ۲۹۰ جاسوس در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان شناسایی شدند. در تبادل اطلاعاتی با سرویس اطلاعاتی کشورهای دوست، اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفت و در کشورهای مختلف منابع CIA دستگیر شدند و ارتباط CIA با منابع به هم ریخت؛ به گونه ای که در آمریکا کمیته شکست را تشکیل دادند و رئیس CIA این ضربه را از سوی جمهوری اسلامی تایید کرد.وی اضافه کرد: اخیراً «یاهو نیوز» با ۱۱ نفر از صاحب نظران امنیتی آمریکا مصاحبه داشته که اغلب آنها از ذکر نامشان خودداری کردند اما یکی از آن‌ها که نام خود را ذکر کرده «اروین مکلو» است تحلیلگر امنیت ملی آمریکا که می گوید این موضوع یکی از فاجعه آمیز ترین شکست های بعد از ۱۱ سپتامبر است.وزیر اطلاعات ادامه داد: ضربه به گونه‌ای بود که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان افتضاح اطلاعاتی یاد کردند. در آینده نزدیک جزئیاتی از این حماسه اطلاعاتی در مصاف با CIA از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در اختیار شما مردم قرار خواهد گرفت.وی بیان داشت: شبیه این ضربه به سرویس MI6 انگلستان وارد شد که آن هم در آینده نزدیک اطلاعاتش به استحضار خواهد رسید فرزندان شما در وزارت اطلاعات سلطه اطلاعاتی خودشان را تا اعماق رژیم اشغالگر قدس گسترش دادند که صدای خود آنها در آمد که برخی از افراد کابینه آنها جلب همکاری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شده است. علوی اضافه کرد: در یکی از این اقدامات ضد جاسوسی، شرکتی که در یکی از مراکز حساس قطعات معیوب را تزریق می‌کرد که اگر کشف نمی شد و آن مرکز راه اندازی می‌شد فاجعه ای بشری بوجود می‌آمد. ضد جاسوسی وزارت اطلاعات موفق به کشف این مجموعه و خنثی کردن آن و شناسایی قطعات معیوب شد.

 

استیضاح ترامپ دوباره داغ شد

انتشار نسخه سانسورشده «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات در زمینه دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا جان تازه‌ای به گروهی از مخالفان دونالد ترامپ داده است تا بار دیگر برای استیضاح رئیس جمهوری ایالات متحده آستین بالا بزنند.هرچند سانسورشدن این گزارش و عدم نتیجه گیری قطعی آن در موردکارشکنی ترامپ در «اجرای عدالت» باعث خشم دموکرات‌ها شده است، اما برخی از مخالفان سرسخت رئیس جمهوری می‌گویند نتیجه کار مولر دلایل کافی برای آغاز روند استیضاح ترامپ را فراهم می‌کند.دموکرات‌ها در موضوع استیضاح ترامپ گرفتار دو دستگی شده اند. گروهی این اقدام را بی ارزش می‌دانند و گروهی دیگر حاضرند دوره فعالیت خود در کنگره را صرف این کار کنند. «استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه سی. ان. ان گفت: وی تاکنون در گزارش رابرت مولر نکته‌ای مشاهده نکرده است که موضع رهبری مجلس نمایندگان در خصوص امتناع از آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را تغییر دهد.پلوسی در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست به روابط خود با ترامپ پرداخته و او را عامل اتحاد حزب دموکرات این کشور خوانده بود. پلوسی که ۳۲ سال است عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده و پیشتر نیز در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین زن ریاست این مجلس را به عهده گرفت، دوره ترامپ را پراختلاف‌ترین دوره در سپهر سیاسی کشورش توصیف کرد.تیم مولر ۱۰ موضوع را در رابطه با کارشکنی ترامپ در اجرای عدالت در تحقیقات خود مورد بررسی قرار داده که اخراج «جیمز کومی» مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف. بی. آی) و فشار بر «جف سنشز» وزیر سابق دادگستری برای دخالت در این پرونده از جمله این موضوعات است. مولر همچنین نتیجه گیری کرد: اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با اقدامات مداخله جویانه دولت روسیه در انتخابات هماهنگی نکرده بودند.

 

ترکیه دست جاسوسی امارات را قطع کرد

خبرگزاري رويترز در خبري به نقل از  يك مقام  بلندپايه تركيه  اعلام كرد: نيروهاي امنيتي تركيه روز دوشنبه دو تبعه امارات متحده عربي را در استانبول به اتهام فعاليت هاي جاسوسي دستگير كرده اند.دادستاني كل استانبول كه مسووليت پيگيري پرونده اين دو جاسوس را برعهده دارد تحقيقات درباره احتمال ارتباط اين دو جاسوس با قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار سعودي را آغاز كرده است.بنابر اعلام مقام بلند پايه تركيه،  يكي از اين دو جاسوس چند روز پس از قتل خاشقچي به تركيه آمده است و  ماموران امنيتي تركيه براي پيدا كردن دلايل مستند درباره ارتباط جاسوسان اماراتي با اين قتل، بعد از تحقيقات شش ماهه سرانجام  روز دوشنبه گذشته آنان را دستگير كردند. جمال خاشقچي روزنامه نگار سعودي، دوم  اكتبر سال گذشته ميلادي پس از ورود به سركنسولگري عربستان در استانبول در ساختمان سركنسولگري به طرز فجيعي به قتل رسيد و جسد وي پس از قطعه قطعه شدن به احتمال بسيار، در تنوري در محل اقامت سركنسول اين كشور سوزانده شد. تيم جنايت نيز همان روز استانبول را به قصد عربستان ترك كرد.

 

سپاه کار را در پلدختر تمام کرد

پس از وقوع سیل در پلدختر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمام توان و امکانات برای کمک به مردم و پاکسازی شهر از گل‌ولای در منطقه حضور یافت. ‌سپاه پاسداران با تمام توان و امکانات برای کمک به مردم و پاکسازی شهر از گل‌ولای در منطقه حضور یافت و در نخستین گام با فعال کردن سپاه‌های استانی اقدام به پاکسازی شهر از گل‌ولای و پساب سیلاب کرد.جهادگران سپاه از فرماندهان رده‌بالا تا رده‌پایین در کف میدان حضور یافتند و با فرماندهی مناسب در نخستین گام با تقسیم‌بندی مناطق سیل‌زده و حضور سپاه‌های استانی در هر منطقه، عملیات پاکسازی منازل و خیا‌بان‌ها از گل‌ولای آغاز شد.بعد از حدود 15 روز عملیات پاکسازی به مرحله نهایی رسید و نیروهای سپاهی با امکانات پیشرفته اقدام به پاکسازی نهایی منازل شهروندان در پلدختر کردند.

 

انگلیس به ایران موفق اعتراف کرد

جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس در ویدئویی که یک کاربر توئیتر از او منتشر کرده، ایران را کشوری بسیار موفق و در حال ثبت «پیشرفت‌های عظیم» توصیف کرده است. کوربین در ویدئویی که یکی از کاربران مخالف با او در توئیتر منتشر کرده می‌گوید: «سوابق حقوق بشر در ایران، وضعیت رفتار با زنان و اجرای مجازات اعدام در این کشور مرا هراسان می‌کند، اما به این هم اذعان دارم که ایران از بسیاری جهات، کشور بسیار موفقی است؛ زنان دانشگاهی در آن از مردها بیشترند و از بسیاری جهات، پیشرفت‌های عظیمی [در آن کشور] در حال وقوع است.»این کاربر اشاره‌ای به تاریخ مطرح شدن این اظهارات از سوی کوربین نکرده است.

 

رژیم صهیونیستی غزه را به توپ بست

همزمان با تظاهرات بازگشت فلسطینیان در شرق باریکه غزه دو حمله هوایی و زمینی از سوی رژیم صهیونیستی به این بخش تحت محاصره انجام شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: جنگنده اسرائیلی روز جمعه به دو پایگاه جنبش حماس در مرکز باریکه غزه حمله کرد و دو پایگاه نیز از سوی تانک مورد هدف قرار گرفت.وی مدعی شد: این حمله ها در واکنش به تیراندازی به سوی نیروهای اسرائیلی در مرز رخ داد؛ تیراندازی که خسارتی در پی نداشت.منابع فلسطینی نیز اعلام کردند که به سه نقطه رصد و مراقبت میدانی غزه در شرق «البریج» (مرکز غزه)، مرزبانی در شرق روستای «حجر الدیک» (جنوب غزه) و مرکز رصد «حی الزیتون» (شرق غزه) حمله شده اما این حملات تلفاتی نداشته است.این حملات با تظاهرات بازگشت فلسطینیان در نوار غزه همزمان بود؛ جایی که 37 نفر بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست در غزه زخمی شدند.راهپیمایی بازگشت از 10 فروردین ماه وارد دومین سال خود شده است و فلسطینی ها تاکید دارند که تا زمان گرفتن حقوق خود به این راهپیمایی به صورت هفتگی ادامه خواهند داد.تاکنون در جریان برگزاری راهپیمایی بازگشت 277 نفر شهید و بیش از 16 هزار نفر نیز زخمی شده اند.

 

گوگل دست برون مرزی ایران را یست

در ادامه هراس جبهه استعماری غرب از آزادی بیان، شرکت گوگل حساب رسمی دو شبکه خبری شبکه "پرس تی.وی." و "هیسپان تی.وی." را غیرفعال کرده است.بر اساس این اعلام سایت شبکه "پرس تی.وی." گوگل بدون اطلاع قبلی حساب های رسمی این دو شبکه خبری را در برخی سرویس های خود از جمله یوتیوب و جی میل به بهانه «نقض سیاست های گوگل» مسدود کرده است.درخواست پرس تی وی برای توضیح از سوی مسئولان گوگل در قبال چنین اقدامی همچنان بی پاسخ مانده است. اما این نخستین بار نیست که شرکت گوگل چنین اقدامی انجام می دهد.به گزارش پرس تی وی، این شبکه خبری ابتدا در دسامبر 2009 اقدام به ایجاد کانالی در یوتیوب کرد که در سپتامبر 2013 مسدود شد و پرس تی وی مجبور به ایجاد حساب جدیدی شد که این حساب نیز دو ماه بعد غیرفعال گشت.پرس تی وی کانال سومی گشود اما این کانال نیز 5 ماه پس از افتتاح به سرنوشت کانال های پیشین دچار شد.کانال چهارم پرس تی وی با بیش از 270 هزار مشترک، از زمان افتتاح تا امروز که بدون اطلاع قبلی از سوی گوگل مسدود شد، فعالشبکه هیسپان تی وی (تلویزیون برون مرزی اسپانیایی زبان ایران) نیز در تارنمای رسمی خود نوشت که شرکت گوگل دسترسی این شبکه را به حساب رسمی یوتیوب خود مسدود کرده است.راساس این گزارش، گوگل پیشتر نیز کانال هیسپان تی وی در یوتیوب را که بیش از 527 هزار مشترک داشته، مسدود کرده بود و پس از آن تعداد این مشترکان به 637 هزار افزایش یافته بود.در همان زمان حساب هیسپان تی وی در سرویس گوگل پلاس نیز مسدود شده بود.

 

ترامپ قطعنامه ضد سعودی را وتو کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قطعنامه فراحزبی کنگره مبنی بر لزوم خاتمه بخشیدن به حمایت نظامی این کشور از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن را وتو کرد.سنا در ماه میلادی مارس به نسبت آراء ۵۴ به ۴۶ و در اقدامی که به منزله زیر سوال بردن اتحاد ترامپ و عربستان سعودی بود؛ به این لایحه رای مثبت داد حال آنکه مجلس نمایندگان نیز در اوایل ماه میلادی جاری (آوریل)، به نسبت آراء ۲۴۷ به ۱۷۶، آن را پذیرفت.ترامپ در توضیح دلایل رد درخواست کنگره مدعی شد: این قطعنامه تلاشی خطرناک و غیر ضروری در راستای تضعیف اختیارات قانونی من است و زندگی شهروندان و نظامیان آمریکایی را در زمان حال و آینده به مخاطره می‌اندازد.وی همچنین مدعی شد که درگیری در یمن راهی ارزان و کم‌ هزینه برای ایران است تا آمریکا و متحدانش را به دردسر بیندازد!گفتنی است آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات برای ائتلاف متجاوز سعودی فراهم کرده است.اما با تشدید تلفات غیر نظامی، قحطی و بیماری در یمن و نیز به دلیل دلخوری از بی‌توجهی دولت ترامپ به حقیقت‌ یابی در خصوص قتل جمال خاشقجی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی، کنگره به مخالفت با واشنگتن که مدعی حفظ رابطه راهبردی با ریاض است؛ روی آورده است.

 

سماوه جنایت بزرگ بعث را فاش کرد

یک گور دسته جمعی حاوی پیکر صدها کُرد که به دست نیروهای حزب بعث کشته شده بودند، در یک منطقه صحرایی در 170 کیلومتری غرب شهر "سماوه" کشف شد.این گور دسته جمعی متعلق به پیکر کردهایی است که در دوره صدام حسین در سال های پایانی دهه هشتاد میلادی با سلاح های شیمیایی کشته شده اند.«برهم صالح» رئیس جمهور عراق که از کردهای این کشور است، اظهار داشت: این جنایت، جنایت جنگی و نسل کشی در حق ملتی است که تنها گناهشان این بود که "کرد" بودند و رژیم نژادپرست جنایتکار آنان را برای خود خطر می دانست به همین خاطر دست به نسل کشی زد؛ همچنان که در جنوب کشور نیز این جنایات را مرتکب شد.وی ادامه داد: عراق نباید جنایات صدام حسین را فراموش کند و نباید به حزب بعث صدام اجازه بازگشت و فعالیت داده شود.

 

ایتالیا پرواز مهاجرتی تروریست‌ها را تایید کرد

«ماتئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا مدعی شد درگیری‌های اخیر در لیبی بعد از حمله نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس، خطر حضور تروریست‌ها را در کشتی حامل مهاجران که به سمت ایتالیا در حرکتند افزایش داده است.سالوینی افزود: بندرهای ایتالیا همچنان اجازه لنگر انداختن به کشتی مهاجران را نخواهند داد.وی در گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرد که نفوذ تروریست‌ها دیگر از مرحله خطر گذشته و قطعی شده است.وزیر کشور ایتالیا افزود: بنابراین وظیفه من است که دوباره تاکید کنم که هیچ کشتی‌ای اجازه لنگر انداختن در سواحل ایتالیا را نخواهد داشت.ایتالیا از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۵۰ هزار پناهجو را در خاک خود پذیرفته است اما موج حضور پناهجویان پس از روی کار آمدن دولت جدید این کشور در ماه مارس ۲۰۱۸ به طرز چشمگیری رو به کاهش گذاشته است.

 

سنا وزیر دفاع را احضار کرد

«فلورانس پارلی»، وزیر دفاع فرانسه از سوی نمایندگان مجلس سنای این کشور برای توضیح درباره استفاده از سلاح‌های فرانسوی در یمن احضار شده است.گفته شده وزیر دفاع فرانسه در کمیسیون امور خارجه و دفاع سنا حضور خواهد یافت و درباره فروش سلاح‌های فرانسوی به یمن در جریان جنگ تحمیلی عربستان توضیح خواهد داد.همچنین قرار است پس از این جلسه سنای فرانسه درباره معاملات تسلیحاتی پاریس و ریاض تصمیم‌گیری کند.احضار وزیر دفاع فرانسه به سنا پس از افشای گزارشی صورت می‌گیرد که در آن گفته شده دولت فرانسه برخلاف درخواست مدافعان حقوق بشر همچنان یکی از تأمین کنندگان اصلی سلاح در جنگ عربستان علیه یمن است.

 

اعتصاب سراسری لبنان را فراگرفت

در پی انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت لبنان برای کاهش حقوق بازنشستگی و کارکنان دولتی، اعتصاب عمومی ادارات، نهادهای عمومی و مدارس دولتی، سراسر این کشور را فرا گرفت. برهمین اساس تمامی ادارات دولتی و نهادهای عمومی در استان بعلبک الهرمل پایبندی به اعتصاب را اعلام کردند و تدریس در مدارس دولتی متوقف شد و شهرداری ها و انجمن های شهری هم به این اعتصاب سراسری اعلام پایبندی کردند.در همین حال مدارس دولتی و خصوصی، ادارات رسمی و تعاونی کارکنان دولتی در بقاع شمالی و منطقه الهرمل نیز پایبندی خود به اعتصاب سراسری را اعلام کردند.فراخوان اعتصاب عمومی از سوی هیئت هماهنگی سندیکاهای لبنان برای اعتراض به قصد دولت برای کاهش حقوق بازنشستگی و کارکنان دولتی اعلام شده است.در پی فراخوان اعتصاب عمومی، تردد در جاده های اصلی منتهی به بیروت فلج شده و شمار زیادی از کارکنان برای شرکت در اعتصاب سراسری که در میدان «ریاض الصلح» بیروت برگزار خواهد شد، در حال حرکت به سمت پایتخت این کشور هستند..

 

داعش کلیساها را تهدید کرد

یک گروه تروریستی وابسته به داعش با انتشار تصاویر آتش گرفتن کلیسای نوتردام پاریس نوشت که «منتظر بعدی باشید.»گروه «المنتصر» وابسته به گروه تروریستی داعش تصاویری از آتش گرفتن کلیسای نوتردام پاریس را منتشر کرد و زیر آن نوشت «منتظر بعدی باشید.»نهاد اطلاعاتی «سایت» که سازمانی ضد تروریستی بوده و گزارش تهدیدات احتمالی را منتشر می‌کند اعلام کرد که این تهدید نشان از آن دارد که آنها کلیسای جامع شهر پاریس را هدف قرار داده و اعلام این موضوع که «منتظر بعدی باشید» احتمالا اشاره به حمله به کلیساهای دیگر باشد.این در حالی است که مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند که آتش سوزی کلیسای نوتردام در نتیجه ایجاد حریق عمدی نبوده و احتمالا یک حادثه تصادفی نظیر اتصال کوتاه برق باعث آن شده است. پیام منتشر شده از سوی گروه المنتصر نیز دست‌کم به‌وضوح بهمعنای پذیرش مسئولیت آتش گرفتن کلیسای نوتردام نیست.

 

حالت فوق العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان اعلام شد

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: استانداری خوزستان به دلیل وقوع مد اکبر در آبادان، خرمشهر و شادگان و آبگرفتگی در این مناطق حالت فوق العاده اعلام کرده است.کورش مودت افزود: با توجه به اینکه از روز شنبه تا سه شنبه آینده احتمال بالا آمدن آب و مد اکبر داشته باشیم به همین منظور تمام تدابیر لازم برای رویارویی با هرگونه افزایش حجم آب در اروند رود و کارون انجام شده است.شدت مد (بازگشت آب از دریا به درون رودخانه و نهرها) در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، بیشتر از مد‌های عادی است که به مد اکبر معروف است.وی بیان کرد: تقویت سیل بند‌های روستا‌های غرب کارون در خرمشهر ادامه دارد و برای مقابله با مد اکبر آمادگی کامل داریم.مودت ادامه داد: سیل بند‌های روستا‌های غرب کارون در وضعیت مناسبی قرار دارند.فرماندار ویژه خرمشهر افزود: به منظور بررسی وضعیت روستا‌های غرب کارون و اروند و وضعیت مد اکبر امروز جلسه‌ای در خصوص مقابله با هرگونه افزایش آب با اعضای مدیریت بحران تشکیل می‌شود. ۱۳ روستای غرب کارون در حوزه شهرستان خرمشهر به دلیل اسکان در ساحل رودخانه کارون جزو مناطق پر خطر هستند.

 

نفوذ تبلیغاتی ها به سیستم هشدار در بحران تایید شد

در حالی که استفاده از سرویس ارسال پیامک اضطراری تنها برای شرایط بحرانی طراحی شده است، ظاهرا برخی از اپراتورها تخلف کرده و مسیر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را از این سرویس باز کرده بودند.پس از اعتراض نسبت به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش شرکت را که اجازه دارند، در این حوزه فعالیت کنند، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، به اپراتورها معرفی کرد و محتوای پیامک‌های ارسال‌شده هم حائز صلاحیت شناخته شد و پس از آن، اپراتورها اجازه یافتند زیرساخت‌های خود برای انتشار پیامک‌های انبوه را صرفاً در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.اما با محدود شدن ارسال پیامک توسط سرشماره‌های تبلیغاتی و مسدود شدن بسیاری از آن‌ها توسط کاربرانی که مایل به دریافت نبودند، برخی از کسب‌وکارها به سرشماره‌های شخصی روی آوردند و این موضوع موجب شد ارسال پیامک‌های مزاحم از سرشماره‌های محدود به شماره‌های شخصی نامحدودی برسد که رگولاتوری تنها راه جلوگیری از آن‌ها را تاکنون ارسال این شماره‌ها به سامانه ۱۹۵ دانسته است. اگر چه گستردگی شماره‌های شخصی به‌اندازه‌ای است که تا امروز هم با مسدود شدن بیش از ۱۰۰ هزار شماره، هنوز ارسال پیامک‌های مزاحم به صفر نرسیده است. حقی ادامه داد: اگر پیامک تبلیغاتی توسط سرشماره‌های هویت‌دار و شناسنامه‌دار به کسانی ارسال شود که دریافت پیامک به سمت خودشان را بستند، حتماً تخلف است و ما با این موضوع به لحاظ پروانه‌ای و هر آنچه که به صورت قانون آمده، برخورد و جریمه می‌کنیم. البته این مانع از این نمی‌شود که مشترکان خودشان علیه این سرشماره‌ها شکایت کنند.

 

دولت مالی استعفا کرد

نخست‌وزیر مالی و کل دولت او چند هفته بعد از کشته شدن ده‌ها نفر در یک درگیری شدید قومیتی در یکی از روستاهای این کشور استعفا کردند.استعفای «سومیلو بوبی مایگا»، نخست‌وزیر مالی و اعضای دولت او چند هفته بعد از کشته شدن ده‌ها نفر در حمله‌ای با انگیزه‌های قومیتی به روستایی در این کشور آفریقایی صورت می‌گیرد.رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند افراد مسلح با حمله به روستای «اوگوساگو» در مرکز مالی ۱۶۰ نفر را به قتل رساندند. اکثر قربانیان دامداران گروه قومی-مذهبی «فولانی» بوده‌اند.کارشناسان این حمله را یکی از مرگبارترین حملات در منطقه‌ای می‌دانند که همواره صحنه تفرقه‌های شدید قومی و خشونت‌های تروریستی است.حمله به روستای اوگوساگو در شرایطی اتفاق افتاد که هیئتی از شورای امنیت به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌های سال گذشته به مالی سفر کرده بود.خبرگزاری رویترز گزارش داده رئیس‌جمهور مالی استعفای نخست‌وزیر این کشور و اعضای دولت او را قبول کرده است.

 

کره شمالی سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده آزمایش کرد

پیونگ یانگ در اقدامی که به منزله اعمال فشار بر آمریکا برای انعطاف‌پذیری بیشتر تلقی می‌شود؛ سلاح تاکتیکی جدیدی را آزمایش کرد که از کلاهکی قوی برخوردار است.این نخستین آزمایش از بعد از ناکامی مذاکرات هانوی در ماه میلادی فوریه است که بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روی داد.آزمایش مشابهی نیز در نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد که به تلاش برای اعمال فشار بر آمریکا تعبیر شد.آزمایش جدید تحت نظارت کیم جونگ اون و به شیوه‌های متفاوت (از سکوهای پرتاب زمینی، هوایی و دریایی) انجام شده است.به گفته کیم، این آزمایش بار معنایی سنگینی از منظر افزایش توان رزمی کره شمالی دارد حال آنکه برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که سلاح تازه آزمایش‌شده از نوع کوتاه بُرد باشد.این در حالی است که مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک واشنگتن روز گذشته مدعی شد تصاویر ماهواره‌ای که طی هفته گذشته از رصد سایت هسته‌ای «یونگ بیون» به‌دست آمده است؛ احتمال از سرگیری روند تبدیل مواد رادیواکتیو به سوخت هسته‌ای را قوت می‌بخشد.آنها این ادعا را با توجه به رؤیت ۵ واگن ریلی ویژه که معمولاً برای حمل مواد رادیواکتیو لازم برای بازفرآوری استفاده می‌شود؛ مطرح کرده‌اند.گفتنی است چنانچه این فرضیه صحت داشته باشد، ضربه محکمی به روند مذاکرات آمریکا- پیونگ یانگ خواهد بود.در حالی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به برقراری دیدار سوم میان سران ۲ کشور طی سال میلادی جاری خوشبین است؛ کیم جونگ اون هفته گذشته هشدار داد که شکست مذاکرات هانوی خطر از سرگیری تنش‌ها را افزایش داده و وی تنها زمانی حاضر به دیدار مجدد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است که واشنگتن رویکرد درستی را در پیش گرفته باشد.وی تاکید کرد که تنها تا پایان سال میلادی جاری به آمریکا فرصت می‌دهد تا انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

 

خاورمیانه کشت سلاح را افزایش داد

حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به گزارش مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) که اطلاعات صادرات و واردات کشورهای جهان را جمع آوری می‌کند، گفت: بر اساس گزارش این مؤسسه کشورهای خاورمیانه در پنج سال اخیر ۸۷ درصد افزایش واردات سلاح داشته اند و چهار کشور از خاورمیانه جزو ۱۰ واردکننده بزرگ سلاح در جهان هستند.بعیدی نژاد با اشاره به گزارش این مؤسسه نوشت: در این گزارش آمده است، عربستان سعودی با افزایش ۱۹۲ درصدی واردات سلاح در پنج سال اخیر، ۱۲ درصد کل واردات سلاح‌های جهان و مقام اول وارد کننده تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است. امارات با ۳.۷ درصد واردات کل جهان، مقام هفتمین وارد کننده سلاح در جهان را دارد.وی ادامه داد: کشورهای خاورمیانه در پنج سال اخیر ۸۷ درصد افزایش واردات سلاح داشته اند و چهار کشور از خاورمیانه جزو ۱۰ واردکننده بزرگ سلاح در جهان هستند. آمریکا با تأمین ۶۸ درصد سلاح عربستان، ۶۴ درصد سلاح امارات و ۶۵ درصد سلاح قطر، بزرگترین صادرکننده سلاح به کشورهای خلیج فارس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha