پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 489368
۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
جشن نیمه شعبان ۱۳۹۸

حوزه/ به تعبیر امام صادق(ع)،شب نیمه شعبان برای اهل بیت (ع) به منزله شب قدری است که مصادف با شب میلاد شخصیتی است که سرنوشت بشریت با ظهور ایشان رقم می خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،روایات عجیب و بسیاری درباره فضیلت و عظمت روز و شب نیمه شعبان وجود دارد، از جمله آن که امام صادق (ع) می فرمایند:" در غرب و شرق عالم، هیچ نوزادی در شب نیمه شعبان به دنیا نمی آید مگر این که به برکت چنین شبی، مؤمن خواهد بود."
حضرت همچنین می فرمایند: "شب نیمه شعبان برای ما اهل بیت(ع) به منزله شب قدر است برای رسول الله(ص) یعنی همان طور که شب قدر ، شب نزول قرآن برای پیامبر اکرم(ص) است شب نیمه شعبان نیز شب میلاد باطن و حقیقت قرآن یعنی امام زمان (عج)است."
به عبارت دیگر همان گونه که شب قدر ، سرنوشت ها و تقدیر های آدمیان رقم می خورد، شب نیمه شعبان هم شب میلاد کسی است که سرنوشت بشریت با ایشان رقم خواهد خورد.
در شب نیمه شعبان وقتی عمه امام حسن عسکری (ع)، حضرت حکیمه خاتون(س) کنار نرجس خاتون (س) مادر مکرمه امام زمان (عج)هستند، یکباره می گوید که به من اضطرابی دست داده که امام عسکری(ع) در جواب می فرمایند: عمه جان سوره قدر را بخوان.
جالب این که در همان سحرگاه نیمه شعبان سال 255 هجری ایشان می گوید که من سوره مبارکه قدر را می خواندم و همزمان می دیدم که جنین مبارک در شکم حضرت نرجس(س) نیز سوره مبارکه قدر را تلاوت می کند.
همچنین درباره اهمیت و فضیلت شب نیمه شعبان ، روایتی از امام باقر(ع) داریم که حضرت می فرمایند: "خدای متعال قسم یاد کرده که در این شب هیچ سائل و حاجتمندی را بدون پاسخ و رفع حاجت نگذارد."
البته باید توجه داشت که اعتقاد به موعود و منجی عالم، یک عقیده مشترک به شمار می رود به طوری که حتی برخی مکاتب غیرالهی نیز ، منجی و موعود آخرالزمانی را قبول دارند و این عقیده جزو عقائد فطری بشر است چرا که آدمی ذاتاً امنیت و آزادی و صلح را دوست دارند و میل و کشش به آن ها دارد و معتقد است منجی خواهد آمد تا امنیت و آزادی و آسایش و به خصوص عدالت را محقق سازد.
با این حال ، در بین تمام ادیان و مذاهب، مکتب اهل بیت(ع) و تشیع ویژگی منحصر به فردی دارد به نحوی که عقیده اش نسبت به مهدویت و موعود آخرالزمان ، دو فرق اساسی با سایر مکاتب دارد؛
اولاً این که طبق منابعی که اهل بیت(ع) در اختیار ما گذاشته اند، ما حدود 300 آیه قرآن و بیش از 6 هزار روایت درباره حضرت ولی عصر(عج) در اختیار داریم و آیت الله صافی گلپایگانی، در کتاب "منتخب الاثر" بسیاری از این روایات را از شیعه و سنی جمع آوری کرده اند و لذا مسلم است که دیدگاه ما نسبت به موعود، خیلی روشن تر و شفاف تر و دقیق تر از دیگر ادیان و مذاهب و مکاتب است.
ثانیاً هم این که دیدگاه مکاتب و ادیان دیگر نسبت به موعود و منجی آخرالزمان ، خیلی با افسانه ها و اسطوره ها مخلوط شده و حال آن که ما به خاطر این منابع غنی از قرآن و اهل بیت(ع) دیدگاه منطقی و معقول و جامعی در اختیار داریم.
از منظر آموزه های شیعی، اساساً ما مساله مهدویت را در راستای سیر "انا الیه راجعون" می دانیم که در بحث قیامت مطرح است و این در حالی است که هیچ مکتبی به این عمقی که ما تحلیل می کنیم، مساله مهدویت را تحلیل نکرده است.
به دیگر سخن، عصر ظهور امام زمان(عج) یک پله از پله هایی است که مردم به سمت قیامت برمی دارند؛ توضیح این که در قیامت و در پیشگاه خدای متعال، عدالت محض و حق محض مطرح است و ذره ای بطلان در آن راه ندارد.
پروردگار عالم از سر لطف و تفضل برای آن که بندگان آمادگی پیدا کنند برای عرصه قیامت دو مرحله مقدماتی قرار داده است که شامل عصر ظهور و مساله رجعت می شود و در این دو مرحله، مردم با عدالت و حق آشنا شده و عادت به آن ها پیدا می کنند به طوری که آن سبک زندگی که در آن ظلم و بی عدالتی برقرار بوده را کنار گذاشته و زندگیِ عدالت محور و حق طلبانه ای دارند.
در حقیقت ظهور حجت بن الحسن(عج) و عصر ظهور ، مقدمه ای است برای این که ما بتوانیم برای روز قیامت آماده شویم و لذا این نگاه و رویکرد شیعه به مساله مهدویت، یک نگاه و رویکرد نشاط آور و امید بخش است برای انسان منتظری که زمینه سازی می کند برای تحقق امر مقدس ظهور منجی عالم بشریت.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha