چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه اصفهان

امام جمعه اصفهان، نخستین شاخصه رسانه اسلامی را انتشار اخبار صحیح و بدون لغو دانست و گفت: دومین شاخصه این که رسانه نباید گرفتار خط و خط بازی شود، چرا که در انجام صحیح رسالتش دچار خدشه می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد از ظهر امروز در جمع برخی از نمایندگان تشکل های رسانه ای و خبرنگاران و عکاسان خبری استان اصفهان  اظهار کرد: رسانه و انتشار خبر از منظر اسلام و روایات دارای شاخصه ها و شروطی است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اولین شرط یک رسانه از منظر قرآن طبق این آیه شریفه«لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا» این است که باید از بیان و نگارش حرف لغو و دروغ پرهیز کند، تصریح کرد: رسانه اسلامی باید حرف صحیح، درست و با کیفیت بنویسد و نگاهی به کمیت و مقدار مطلب نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: رسانه ها باید توجه داشته باشند که از بیان، نگارش و نقل مطالب لغو و بی خاصیت پرهیز کنند؛ رسانه ها باید فکر و اندیشه  مردم را ارتقا ببخشند.

وی ادامه داد: ارائه تحلیل های سیاسی قوی، بیان مطالب علمی صحیح و پرکاربرد چون پزشکی باید در رسانه ها بیان شود؛ رسانه ها به نحوی رفتار کنند که اعتماد مردم و مسئولین را جلب کنند. این مهم محقق نخواهد شد جز با صحیح نوشتن و نقل بدون تحریف مطالب توسط رسانه ها و خبرنگاران.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان یان که رسانه ها بدانند که حتی هر حرف راستی را نباید منتشر کنند و نیم نگاهی به مصلحت عمومی و نظام و انقلاب داشته باشند، ابراز داشت: پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند اگر کسی حرفی را بشنود و بدون تحقیق بیان کند جزو کذّابون است؛ انتقاد با تهمت زدن و غیبت کردن متفاوت است، انتقاد با اعلام عمومی محقق نمی شود، چرا که باعث بردن آبروی فرد خطاکار می شود.

وی با اشاره به اینکه شرط غیبت کردن منحصر به زبان و حرف زدن نیست و چه بسا برخی از نگارش ها و مطالب ها مصداق غیبت کردن است، خاطرنشان کرد: اگر مسئول و فردی خطا و کار غلطی کرد، ابتدا باید به صورت حضوری به فرد تذکر داده شود نه آن که آن خطا را رسانه ای و اعلام عمومی کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید مجدد بر اینکه نخستین شاخصه رسانه اسلامی انتشار اخبارصحیح و بدون لغو است، یادآور شد: دومین شاخصه این  که رسانه نباید دچار خط و خط بازی شود، چرا  که در انجام صحیح رسالتش دچار خدشه  می شود.

نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در عرصه دینی عدم وجود خبرنگار و رسانه خوب شیعه در چند صد سال بعد از رحلت حضرت رسول(ص) بود، در آن زمان با خط و خط بازی مطالب پیرامون اهل بیت بیان می شد که عمدتا با تحریف همراه بود.

امام جمعه اصفهان در ادامه اشاره ای به توسعه و گسترش بدون هدف رسانه های مکتوب در استان و کشور کرد و یادآور شد:با توجه به اینکه در کشور با محدودیت کاغذ روبرو هستیم و کاغذ را با ارز خارجی وارد می کنیم، شایسته و بایسته نیست بدون وسواس در زمینه چاپ رسانه های مکتوب اقدام کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha