جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

تاریخ هم بنای اختلاس گذاشت

با وجود صرف ۱۲۰ میلیون روپیه در پنج سال اخیر برای بازسازی مسجد تاریخی خدا آباد، بخش‌هایی از دیوارهای این بنا ترک خورده است.اکنون کارشناسان از آن نگرانند که هر لحظه ممکن است این بنای تاریخی بر اثر تخریب دیوارهای آن فرو بریزد.«عبید علی بابر» باستان‌شناس می‌گوید: این بنا به تعمیر و اقدامات حفاظتی فوری نیاز دارد. بارندگی‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری به این بنا وارد کرده است.به گفته «احسان علی ابرو» تاریخدان، کار حفاظت از این مسجد از سال ۲۰۰۹  تا کنون به صورت ناپیوسته ادامه داشته است.وی می‌گوید: مرمت این بنا بدون مشورت با کارشناسان انجام شده و میلیون‌ها روپیه به اسم بازسازی این بنا اختلاس شده است. بعد از مدتی اداره میراث فرهنگی و جهانگردی ایالت سند کار مرمت را از سر گرفت بدون آنکه تغییر عمده‌ای در شیوه بازسازی این مسجد تاریخی ایجاد شود.اکنون کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کار مرمت این مسجد تاریخی تا ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) به پایان برسد.شهر خدا آباد در منطقه دادو در ایالت سند پاکستان واقع است. این مسجد که ۳۲۰ سال قدمت دارد طی سال‌های ۱۱۱۱ تا ۱۱۳۰ هجری قمری، در دوره حکومت «میان یار محمد» در این منطقه ساخته شد.

 

وبا به موج دوم رسید

سازمان غیردولتی اوکسفام در بیانیه خود درباره پیامدهای شیوع دوباره بیماری وبا در سطح گسترده در یمن در سایه افزایش موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در سال جاری به حدود 200 هزار نفر هشدار داد.این سازمان درباره "پیامدهای افزایش بدترین شیوع وبا در جهان" هشدار داد و گفت: موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در سال جاری میلادی 195 هزار مورد است.اوکسفام تصریح کرد: در دو هفته اخیر ماه مارس گذشته، نزدیک به 2500 مورد مشکوک ابتلا در هر روز ثبت شده است. این وضعیت بیانگر افزایش قابل ملاحظه موارد ثبت‌شده نسبت به ماه فوریه سال جاری است که روزانه یک‌هزار مورد مشکوک ابتلا ثبت شده بود.براساس این بیانیه، این میزان بیش از 10 برابر موارد ثبت‌شده و مرگ‌ومیر ناشی از آن در دوره مشابه سال 2018 میلادی است.این سازمان گفت: وبا بیش از سه هزار نفر را از زمان آغاز شیوع آن در سال 2016 میلادی در یمن کشته است. اوکسفام هشدار داد: در صورت تداوم ثبت موارد جدید با میانگین کنونی، افزایش ناگهانی و شدید شیوع وبا باعث افزایش آن نسبت به مجموع موارد ثبت‌شده در سال 2017 میلادی خواهد شد.سازمان ملل اعلام کرده است که یمن با بدترین بحران انسانی در جهان روبه‌رو است و بیش از 24 میلیون نفر یعنی بیش از 80 درصد جمعیت یمن همچنان نیاز به کمک‌های انسانی دارند.براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از آغاز تجاوز نظامی عربستان و هم‌پیمانان عربی و غربی آن به یمن حدود 10 هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از 56 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.این درحالی است که برخی مسئولان بشردوست آمار قربانیان را بسیار بالاتر از این ارزیابی کرده‌اند.

 

نبراسکا بزرگترین خسارت تاریخ آمریکا را رقم زد

سیل بخش های زیادی از نبراسکا را زیر آب برده و خسارات سنگینی را برجای گذاشته است. هنوز آمار دقیقی در رابطه با تعداد آسیب دیدگان حادثه ارائه نشده و امداد رسانی در جریان است.ایالت نبراسکا (آمریکا) یک ماهی است که درگیر سیلی فراگیر است؛ فرماندار نبراسکا میزان خسارات سیل را حدود 1.5 میلیارد دلار اعلام کرده که 840 میلیون دلار آن مربوط به مزارع و دامداری ها می شود. برخی منابع از این سیل به عنوان بزرگ ترین خسارت کشاورزی در تاریخ معاصر آمریکا یاد کرده اند.بیش از 2 هزار واحد مسکونی و 340 کار و کسب بر اثر سیل تخریب شده است. یک مقام ایالتی از خسارت 449 میلیون دلاری به جاده ها در نبراسکا خبر داده است.در خبرهای تکمیلی به آب گرفتگی هایی در آیووا نیز اشاره شده است. هر چند هنوز اخبار آماری دقیق در رابطه با این حادثه در دست نیست اما مرگ یک نفر تایید و دو تن نیز ناپدید شده اند.سازمان هواشناسی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: طغیان رودخانه های می سی سی پی و میزوری طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت که این مساله خطرات جدی را متوجه مناطق نزدیک به این رودخانه ها خواهد کرد.

 

خرمشهر وارد حالت فوق‌العاده شد

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: از سوی استانداری خوزستان در خرمشهر حالت فوق‌العاده اعلام شده است.کورش مودت با بیان اینکه آب‌هایی که وارد شادگان شده از کالورت‌هایی به آبادان و دریا وارد می‌شود، اظهار کرد: مد اکبر از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری در اروندرود و رودخانه کارون رخ می‌دهد بنابراین در این مدت از سوی استانداری حالت فوق‌العاده در خرمشهر اعلام شده است.وی افزود: پیش‌بینی شده مد اکبر در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، چند بار تکرار شود. همچنین به دلیل اینکه اکنون سطح آب رودخانه بالاست در صورتی که آمادگی لازم را نداشته باشیم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و برخی نقاط دچار آبگرفتگی شوند.مودت ادامه داد: پیش از این تمام تدابیر لازم برای مواجه با هرگونه افزایش حجم آب در اروندرود و کارون انجام شده و ارتفاع سیل بندها افزایش یافته است.

 

سنگر شبیخون ملخ‌ها به ایران کشف شد

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور، اظهار کرد: مسئولیت اصلی مبارزه با آفات در کشور برعهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات است.وی افزود: سازمان مدیریت بحران کشور برای مبارزه با این پدیده در کنار سایر مخاطرات طبیعی، وارد عمل شده است.سعیدی با اشاره به اینکه منشأ و مسیر اصلی ورود ملخ‌ها به کشور شمال آفریقا به سمت عربستان و سپس ایران بوده است، تصریح کرد: اگر عربستان با استفاده از سم پاشی و انجام سایر اقدامات دیگر با این امر مبارزه می‌کرد، قطعا میزان ورود ملخ‌ها به ایران کمتر از این میزان می‌شد، اما کشور عربستان در این زمینه کوتاهی کرده و به این مسئله توجهی نکرده است.وی افزود: در حال حاضر ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، خوزستان، بوشهر، کرمان، فارس و جنوب سیستان و بلوچستان هجوم برده‌اند که در صورت مبارزه نکردن با آن‌ها، خسارات سنگینی به باغات، محصولات کشاورزی و زمین‌های زراعی وارد خواهد شد.

 

پلیس به آیفونی ها هشدار داد

رییس پلیس فتا از دستگیری متهمی که در اختیار گرفتن اپل آی‌دی طعمه‌هایش اقدام به اخادی از آنها می‌کرد، خبر داد.سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران گفت: دارندگان گوشی موبایل اپل نسبت به رعایت مسائل امنیتی و پرهیز از افشای رمز اپل آی‌دی خود و ارسال به صفحات شبیه‌سازی شده و جعلی اجتناب کنند.وی افزود: فردی که با طراحی سایت جعلی اپل اقدام به دسترسی به اپل آی‌دی کاربران آیفون و آیپد کرده بود شناسایی شد.رییس پلیس فتا گفت: این فرد با در اختیار گرفتن برنامه‌های گوشی اقدام به اخاذی از کاربران کرده بود.

 

دومینوی فرار عربستانی ها تمام نشد

معضل فرار زنان از عربستان سعودی تمامی ندارد؛ در ادامه این سریال دو خواهر دیگر با فرار به گرجستان از انگلستان درخواست پناهندگی کردند.براساس نوشته این روزنامه، این دو خواهر درخواست پناهندگی خود را از طریق شبکه های اجتماعی مطرح کرده اند و عنوان کرده اند در صورتی که به عربستان برگردند کشته می شوند.دیلی میل افزود: این دو خواهر سعودی که خودشان را «مها السبیعی»(۲۸ ساله) و «وفاء السبییعی» (۲۵ ساله) معرفی کرده اند، تازه ترین مورد فرار دختران از عربستان به شمار می روند.این گزارش آورده است: این دو دختر از حساب توییتری موسوم به «گرجستان سیسترز» استفاده کرده اند و مدعی شده اند که پدر و برادرانشان تا گرجستان آنها را تعقیب کرده اند و تلاش می کنند آنها را به قتل برسانند.این دو خواهر در ویدئویی که منتشر کرده اند، عنوان کرده اند: از سرکوب خانوادگی فرار کردیم زیرا قوانین در عربستان سعودی ضعیف تر از آن است که از ما محافظت کند؛ ما برای دستیابی به حمایت کمیساریای عالی پناهندگان جهت انتقال ما به یک کشور امن تلاش می کنیم. برای زنده ماندن به ما کمک کنید.ژانویه گذشته کانادا به یک دختر سعودی به نام «رهف القنون» ۱۸ ساله پناهندگی داد. وی پس از فرار از عربستان، به تایلند رفت و از آنجا به کمک کمیساریای عالی پناهندگان، پناهندگی کانادا دریافت کرد.

 

بطحایی آمار یونیسف را خط زد

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام، آمار منتشر شده از سوی یونیسف درباره بازماندگان از تحصیل در سیل‌ اخیر را ناصحیح خواند.وی بدون اینکه به آمار دقیق بازماندگان ار تحصیل اشاره کند، می‌نویسد: به غیر از معدود مواردی در خوزستان، که به دلیل اسکان هموطنان سیل‌زده در مدرسه هنوز امکان تشکیل کلاس فراهم نشده است، در سایر مناطق و استان‌ها با همت معلمان عزیز، دانش‌آموزان با روش‌هایی مثل سرویس ایاب و ذهاب رایگان، کانکس، کلاس‌های ویژه و ... مشغول تحصیل شده‌اند.بنابراین گزارش، دفتر یونیسف در تهران اعلام کرده بود: در جریان سیل اخیر، حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور از تحصیل بازمانده‌اند.

 

زیست شبانه پایتخت به اما و اگر کشید

پایتخت ایران جز معدود کلان‌شهرهای جهان است که فعالیت در آن فقط به ساعات اداری - طول روز- محدود است در حالی که ساکنان عمده شهرهای بزرگ دنیا حتی کشورهای اسلامی، بخشی از فعالیت‌هایشان در حوزه خرید، ورزش و گردشگری را در زمان شب انجام می‌دهند به طوری که حجم ترددهای شبانه درون‌شهری در آنها دست‌کمی از روز ندارد.اما در تهران شب‌مردگی به‌خصوص در دو منطقه مرکزی شهر که ناشی از تمرکز ساختمان‌های اداری و کمبود سرانه خدماتی است، کاهش فعالیت‌های شبانه را سبب شده است. برای رفع این مسئله، مدیریت شهری تهران مدت‌ها است تلاش می‌کند شب‌های پایتخت را همانند روزهایش زنده کند. وجود زندگی شبانه پویا و سرزنده در مراکز شهری یکی از ویژگی‌های بارز شهرهای موفق دنیاست، بسیاری از فضاها در تهران از جمله در مراکز درون شهری و به‌خصوص در مناطق ۶ و ۱۲، عملکردهایی را دربردارند که محدود به ساعات اداری در شهرهاست و پس از پایان این ساعات این نواحی از شهر به ناامن‌ترین نواحی شهر تبدیل دچار سکوت و بی‌تحرکی می‌شوند.مطابق با مصوبه زمستان سال گذشته شورای شهر قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه در پنج خیابان معروف شهر تهران، شرایط برای تفریح، گذراندن اوقات فراغت، گردشگری و در عین حال خریدهای خرد فراهم شود تا به این ترتیب بخشی از ترافیک خیابان‌هایی از شهر که در ساعات روز با تراکم فوق‌العاده‌ای نسبت به سایر محلات شهر برای خرید و تفریح مواجه هستند به ساعات پایانی شب منتقل شود.این فاز آزمایشی زیست شبانه به مدت سه ماه از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد پیش‌بینی شده و سپس شهرداری تهران با تهیه طرح جامع آن نسبت به گسترش محدوده‌های ویژه زیست شبانه اقدام کنند.دو هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان نمانده است، هنوز معابری که برای اجرایی آزمایشی زیست شبانه در نظر گرفته شده مشخص نیست اما گفته می‌شود این موضوع در حال پیگیری است.

 

مولکول‌های مصنوعی برای "ام‌ اس" خط و نشان کشیدند

دانشمندان دانشگاه اورگان موفق به یافتن یک مولکول مصنوعی شده‌اند که می‌تواند اعصاب آسیب‌دیده بر اثر بیماری ام‌اس را ترمیم کند و احتمالا تبدیل به اولین درمان این بیماری با روش مولکول مصنوعی شود.در بیماری ام‌اس (MS) سیستم ایمنی بدن به بخشی از سلول‌های عصبی موسوم به "میلین"(myelin) که لایه عایق روی اعصاب نخاعی، مغز و بینایی هستند، حمله می‌کند و آسیب می‌زند. این اتفاق باعث می‌شود که اعصاب کوتاه شوند و به درستی کار نکنند.دانشمندان اکنون در یک مطالعه که می‌تواند روش مقابله با ام‌اس را متحول کند، نشان داده‌اند که یک مولکول مصنوعی می‌تواند میلین را بازیابی کند.در حالی که در مقابل، تحقیقات نشان می‌دهد که درمان با هورمون طبیعی تیروئید به قلب، استخوان‌ها و عضلات اسکلتی آسیب می‌رساند.ام‌اس در سال ۱۸۶۸ توسط "ژان-مارتن شارکو" توصیف شد. محققان در حال توسعه درمان‌ها و روش‌های تشخیص جدید هستند که درمان با مولکول مصنوعی جدیدترین آنها است.میلین یک ساختار چربی-غنی است که در اطراف آکسون برخی از سلول‌های عصبی تشکیل شده از یک لایه عایق الکتریکی پیچیده شده است. وجود میلین برای عملکرد مناسب سیستم عصبی ضروری است.تولید میلین به صورت تخصصی توسط سلول‌های گلیال از طریق گسترش خود در فرآیندهای سلولی است.

 

ناسا در مریخ شکست خورد

گزارشگران موسسه سیاست علم و فناوری (STPI) به این نتیجه رسیده‌اند که ناسا هیچ شانسی برای انجام یک مأموریت سرنشین‌دار در مریخ تا سال ۲۰۳۳ ندارد.مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا  در سخنرانی خود در نشست شورای ملی فضایی در هانت‌سویل، آلاباما از ناسا خواسته بود که تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به ماه بازگرداند. نویسندگان گزارش خاطرنشان کردند که حتی بدون محدودیت‌های مربوط‌به بودجه، یک مأموریت مداری در مریخ برای سال ۲۰۳۳ نمی‌تواند واقع‌گرایانه باشد. موسسه سیاست علم و فناوری (STPI) برای ارزیابی امکان ارسال انسان به مریخ در سال 2033، گزارش کمپین ناسا، مصاحبه‌ها و سایر اسناد منتشر شده از سوی ناسا و سایر منابع را مورد استفاده قرار داده است. این موسسه همچنین برآورد هزینه مأموریت مریخ را در سال 2037 به مبلغ 87 میلیارد دلار (FY2017 دلار) تخمین زده است.

 

معلمان مقابل وزارت خیمه زدند

جمعی از معلمان مدارس خارج از کشور امروز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود "۶ ماه حقوق و یکسال حق مسکن" مقابل وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتند. جمعی از معلمان مدارس خارج از کشور امروز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوق خود مقابل وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتند.این افراد که تعداد آنها بیش از 100نفر بود با در دست داشتن پلاکاردهایی و سردادن شعار، خواهان پرداخت مطالبات خود بودند؛ البته مشکلات معلمان در مدارس ایرانی خارج از کشور باعث شده است تا آموزش‌وپرورش تصمیم بگیرد، روش اداره مدارس را تغییر دهد که از جمله روش‌ها، کاهش مسیرهای هزینه‌بر از طریق کم‌کردن نیروهای اعزامی به مدارس خارج از کشور است.یکی از معلمان حاضر مقابل وزارت آموزش‌وپرورش درباره علت حضور این جمع مقابل وزارتخانه گفت: نزدیک به سه سال است دنبال حق و حقوقمان هستیم، آموزش‌وپرورش نزدیک به 8 ماه بدقولی کرد وحقوق ما را پرداخت نکرد، من در کشور مجارستان مشغول به کار بودم و حالا که مدت مأموریتم به پایان رسیده هنوز بخشی از مطالباتم پرداخت نشده است. مشکل، نامه‌ای را به دفتر رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و رئیس خزانه ارسال کردیم و سرانجام مبلغ لازم واریز شد اما حالا می‌خواهند یک سوم، مطالبات ما را واریز کنند،دفعه دوم که 30 بهمن مقابل وزارتخانه آمدیم 90 نفر بودیم اما وزیر آموزش و پرورش با ما دیدار نکرد تا مشکلاتمان را بیان کنیم اما با رامبد جوان دیدار می‌کند.وی بیان کرد: از استان‌های مختلف برای پیگیری حقوقمان، مقابل وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتیم، ابتدا قرار بود 5 نفر از نمایندگان ما بیایند و با مسئولان صحبت کنند، حدود دو هفته است با دفتر آقای الهیار و کریمی صحبت می‌کنیم و قرار بود وقتی را به ما بدهند که نمایندگانمان برای گفتگو بیایند اما محقق نشد.

 

سدهای کشور آبی ترین نیم قرن اخیر را تجربه کردند

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 314 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با (120 میلی متر) مدت مشابه سال گذشته 161 درصد و در مقایسه با (209 میلی متر) مدت متوسط بلندمدت 50 درصد افزایش داشته است. روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی‌ تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین 50 سال اخیر کشور هم فراتر برود.در حال حاضر میزان ذخیره آب سدهای کشور با رشد 63 درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از 39 میلیارد مترمکعب رسیده است و 78 درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور نیز پر شده است. میزان خروجی از سدها نیز با افزایش 170 درصدی به 37.55 میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده است تا از میان 178 سد مهم کشور حدود 77 سد بزرگ که 54 درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را شامل می‌شوند بین 90 تا 100 درصد پر شده باشند.هم اکنون 92 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز خلیج فارس، 83 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 59 درصد مخازن سدهای حوضه دریای خزر، 57 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز مرکزی، 55 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون و 42 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس نیز پر است.

 

«پراید» با انحراف دوباره صدرنشین شد

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بررسی‌های مراکز معاینه فنی نشان می‌دهد پراید بیشترین آمار مردودی از انحراف فرمان را دارد و انحراف فرمان یکی از بزرگترین عوامل مهم در تصادف خودروها است.خودروهایی همچون پراید بیشترین آمار تصادفات را دارد و این مسأله بارها توسط بسیاری از مسئولان مورد انتقاد قرار گرفته به طور مثال سردار هادیانفر در سفرهای نوروزی اعلام کرد که 27 درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به خودروهای پراید بوده و این نشان می‌دهد نه اینکه تعداد خودروی پراید بیشتر از سایر خودروها بوده است بلکه ناایمن و غیراستاندارد بودن آن مطرح است.بررسی‌های مراکز معاینه فنی نیز نشان می‌دهد پراید بیشترین آمار مردودی از انحراف فرمان را دارد و انحراف فرمان یکی از بزرگترین عوامل مهم در تصادف خودروها است و اگر این مسأله اصلاح شود، تصادفات بسیار کاهش می‌یابد.

 

کوچکترین نوزاد جهان بیمارستان را ترک کرد

یک نوزاد پسر ژاپنی که هنگام تولد کمتر از 260 گرم وزن داشت بعد از رسیدن به شرایط عادی، بیمارستان را ترک کرد. 'ریوسوکه سکینو' اکتبر سال گذشته (مهر سال 97) در بیمارستانی در استان ناگانو، واقع در مرکز ژاپن متولد شد.او که در بیست و چهارمین هفته بارداری به طریقه سزارین بدنیا آمده بود هنگام تولد 258 گرم وزن داشت. این بیمارستان اعلام کرد او کوچکترین نوزاد جهان است که سالم مانده است.'ریوسوکه' که از زمان تولدش در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بود در حال حاضر 3 کیلو و 374 گرم وزن و 43سانتیمتر قد دارد. 'توشیکو سکینو' مادر این نوزاد گفت شدیداً مضطرب است چرا که او موقع تولد بسیار ضعیف بود.وی گفته است اکنون که ریوسوکه به خوبی در حال رشد کردن است مشتاق حمام دادن و خواباندن او است.رکورد قبلی کوچکترین نوزاد پسر جهان به نوزاد پسری تعلق داشت که در سال 2009 میلادی در آلمان با وزن 274 گرم متولد شد کوچکترین نوزاد دختر جهان نیز در سال 2015 با وزن 252 گرم در آلمان به دنیا آمد.نوزادانی که با وزن کمتر از یک هزار گرم به دنیا می آیند، به دلیل کامل نشدن اعضای داخلی شان، با احتمال ابتلا به نارسایی قلبی، مشکلات تنفسی یا بیماری های وخیم عفونی مواجه می شوند.نرخ زنده ماندن چنین نوزادانی در ژاپن و دیگر کشورهای توسعه یافته در سال های اخیر، 90 درصد بوده است اما این رقم برای نوزادانی با وزن کمتر از 300 گرم در زمان تولد، سیر نزولی دارد.

 

سرطان برای تریاک بازهم سبقت خرید

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مضرات مصرف تریاک، گفت: تریاک از سیگار و تنباکو سرطان زا تر است.دکتر «رضا ملک زاده» افزود: تریاک عامل خیلی مهمی در ابتلا به برخی سرطان ها به خصوص سرطان دستگاه گوارش شامل مری، معده، لوزالمعده و مثانه است.به گفته معاون وزیر بهداشت، نزدیک 10 درصد جمعیت کشور و حدود 18 درصد افراد بالای 40 سال در منطقه شمال شرق کشور، عادت به مصرف تریاک دارند.وی به شیوع سرطان مری و معده در منطقه شمال شرق ایران اشاره کرد و گفت: مطالعه ای از 20 سال پیش در این منطقه آغاز شده تا دلایل شیوع این سرطان ها در منطقه مشخص شود و در این مطالعه نزدیک به 50 هزار نفر در قالب این طرح تحت مراقبت قرار گرفتند.ملک زاده، هفت عامل را علت شیوع سرطان مری و معده در این منطقه اعلام کرد و گفت: چای داغ، مصرف تریاک، عدم مصرف میوه و سبزیجات، آلودگی داخل منازل به دلیل سوختن چوب و زغال، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از آب غیرلوله کشی یا آب انبار، از جمله دلایل شیوع بالای سرطان مری و معده در این منطقه است.وی با اشاره به اینکه شیوع سرطان مری در این منطقه کاهش یافته است، گفت: حدود 40 سال پیش هر یکصدهزار نفر 100 نفر مبتلا به این بیماری می شدند که این رقم اکنون به هر یکصد هزار نفر 24 تا 25 نفر رسیده است.ملک زاده، استفاده از آب لوله کشی، جایگزینی مصرف گاز خانگی به جای مصرف چوب و زغال در منازل و مصرف میوه و سبزیجات را از مهمترین دلایل کاهش سرطان مری در این منطقه اعلام کرد.وی گفت که هر مایعی از جمله چای که حرارت آن بیشتر از 60 درجه باشد، افراد را مستعد سرطان مری و دهانه معده می کند، لذا به مردم توصیه می شود چای را به صورت ولرم مصرف کنند و از خوردن مایعات داغ به شدت پرهیز کنند.معاون وزیر بهداشت بر لزوم مصرف سبزیجات و میوه تاکید کرد و گفت: در فرهنگ ما مصرف مناسب میوه و سبزیجات، کمتر مورد توجه قرار گرفته و به مردم توصیه می شود آنها را به اندازه مناسب مصرف کنند.

 

هپاتیت روی مالاریا را سفید کرد

گروهی از متخصصان سلامت و سازمان‌های بهداشتی درمانی از راه‌اندازی کمپینی برای درمان بیماری فراموش شده هپاتیت B خبر دادند.هپاتیت B بیماری مزمنی است که اگرچه تعداد قربانیان آن بیش از مالاریاست اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.بر اثر هپاتیت B کبد آسیب دیده و به نوعی سرطان کشنده منجر می‌شود. درمانی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد اما تاثیر داروهای ضد ویروسی به منظور مقابله با علائم این بیماری مورد تایید قرار گرفته‌ است.بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) از دهه ۱۹۷۰ آزمایش تشخیصی هپاتیت مزمن B و واکسنی با اثربخشی ۹۵ درصدی از اوایل دهه ۱۹۸۰ در دسترس قرار گرفته‌ است. با این وجود در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این نوع هپاتیت جان خود را از دست دادند که دو برابر رقم قربانیان مالاریا بوده‌ است.تنها یک دهم از افراد مبتلا به هپاتیت مزمن B تست‌های تشخیصی را انجام می‌دهند و تعداد محدودی از کشورهایی که این بیماری در آن‌ها شایع است به واکسن دسترسی کافی دارند.از سال ۱۹۹۲ سازمان جهانی بهداشت نسبت به لزوم واکسیناسیون در برابر این ویروس در ۲۴ ساعت نخست تولد تاکید کرده‌ است اما تنها نیمی از نوزادان تازه متولد شده بلافاصله واکسینه می‌شوند.به گزارش ژاپن تودی، چین، هند، نیجریه، اندونزی و فیلیپین نزدیک به ۶۰ درصد از تمامی موارد ابتلا به هپاتیت مزمن B را شامل می‌شوند.

 

گودبرداری انقلاب مرگبار تمام شد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ریزش یک زمین در حال گودبرداری در خیابان انقلاب و جانباختن یک تن در پی آن خبر داد.سید جلال ملکی اظهار کرد: ساعت ١۶ و ٩ دقیقه امروز حادثه آوار در زمینی گودبرداری شده به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شد که در پی آن سه ایستگاه آتش نشانی همراه با امکانات کامل به محل حادثه واقع در خیابان انقلاب خیابان مدنی جنوبی اعزام شدند.وی با اشاره به حضور آتش نشانان در محل حادثه گفت: آتش نشانان پس از چهار دقیقه در محل حاضر شده و مشاهده کردند که در قطعه زمینی به وسعت حدود ۴٠٠٠ متر که برخی از نقاط آن به عمق ٢٠متر گودبرداری شده بود حادثه آوار رخ داده است به طوری که بخش‌هایی از دیواره‌ها محل گودبرداری تخریب شده بود.سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که یک نفر از کارگران زیر آوار محبوس شده بنابراین آتش نشانان پس از انجام ایمن سازی‌های لازم عملیات جست و جو و آواربرداری را آغاز کردند و پس از مدتی این فرد که کارگر حدوداً ٣٣ساله و تبعه افغانستان بود را از زیر آوار خارج کردند.ملکی در ادامه با اشاره به تحویل این فرد به عوامل اورژانس ادامه داد: پس از انجام بررسی‌های اولیه مشخص شد این فرد بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست داده است.

 

وزارت بهداشت به کمپین پزشکی پاسخ داد

موضوع طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی از جمله مباحثی است که مخالفان زیادی به همراه داشته است، اما به اعتقاد کارشناسان اجرای این طرح می‌تواند به تربیت پزشکان متخصص کمک شایانی کند.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نداشتن ارتباط مستقیم پزشکان و متخصصان با مردم جامعه و خودداری این افراد از حضور در مناطق محروم پس از اتمام تحصیل را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد.این اظهارات با واکنش گسترده طیف پزشکان عمومی مواجه شد، به طوری که دانشجویان و پزشکان با تشکیل کمپینی درخواست « طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی» را به ثبت رساندند، امضاهای این کمپین تنها در طرف مدت دو روز به عدد ۱۱ هزار رسید و حامیان این پویش اعتراض خود نسبت به طرح وزارت بهداشت مبنی بر عدم ادامه تحصیل پزشکان عمومی و تحصیل ‌آنها به مدت ۳ سال را اعلام کردند. مخالفان طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی می‌گویند این طرح می‌تواند به فرار بیشتر مغزها و کاهش جمعیت پزشکان متخصص منجر شود اما از سوی دیگر وزارت بهداشت اعلام کرده این طرح را برای ارتباط هرچه بیشتر پزشکان با مردم و خدمت به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته اجرایی خواهد کرد.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه این طرح موفق خواهد بود گفت: این طرح لزوما نیازمند تصویب قانون نخواهد بود و اجرای آن جزو اختیارات وزیر بهداشت است.

 

بلاتکلیفی «کارت‌خوان» پزشکان تمام نشد

موضوع استفاده یا عدم استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان به یک کشمکش بین پزشکان و قانون‌گذاران تبدیل شده و به‌رغم تصویب آن در مجلس، هنوز روی میز قانون‌گذاران در بلاتکلیفی به سر می‌برد. فرار مالیاتی سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردی پزشکان، ظلم آشکار به مستضعفین جامعه و خلاف عدالت اجتماعی است، برخی معتقد هستند قراردادن دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها ارتباط معناداری با جلوگیری از فرار مالیاتی ندارد و صرفاً می‌تواند یک اقدام اخلاقی و وظیفه حرفه‌ای باشد. سال گذشته با تصویب نمانیدگان مجلس شورای اسلامی، تمام صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۸۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند. موضوع نصب یا عدم نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان  موضوع لاینحل و بغرنجی نیست که این همه کشمکش برای آن ایجاد شده است و با توجه به اینکه استفاده از آن نیز به یک قانون تبدیل شده است، می‌تواند با یک تعامل و همکاری دو طرفه از جانب قانون‌گذران و پزشکان برای همیشه حل و فصل شود و تکلیف مردم در زمان حضور در مطب پزشکان و در شرایطی که پول نقد همراه ندارند مشخص شده و شائبه فرار مالیاتی پزشکان با عدم نصب کارت‌خوان در مطب نیز پایان پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha