جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مجاهدی

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: طلبه باید نسبت به حقوق الهی و حق‌الناس حساس باشد و اگر در گذشته حقی از خدا و مردم را ضایع کرده در صدد جبران آن برآید که در غیر این صورت از توفیقات الهی محروم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام محمد علی مجاهدی، امروز در دومین جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه رسول اکرم (ص) تکاب اظهار داشت: دعا کردن و طلب مغفرت برای کسانی که حق به گردن ما دارند وظیفه ما است و پدر و مادر به عنوان ولی حق به گردن ما دارند و ما باید ضمن دعا به آن‌ها و احسان و خیرات در حق آن‌ها، حرمت آن‌ها را حفظ کرده و از آن‌ها بخواهیم در جهت موفقیت ما و کسب توفیق ما دعا کنند.

وی ادامه داد: بنابه فرموده امام خمینی (ره) رعایت آداب نماز موجب کمال نماز می‌گردد و کسی که آداب و مستحبات نماز را رعایت نکند نماز او به کمال نمی‌رسد و ما در حضور امام معصوم هستیم باید در حضور معصوم با نهایت ادب آماده شد و از عجله نماز خواندن در روایات تعبیر به دزدی از نماز شده است و لذا خواندن نماز باید با تمام ادب و احترام باشد.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: ماه شعبان مقدمه ماه رمضان است باید در این ماه خود را از گناهان پاک کرده و برای ورود به ماه ضیافت الهی و ماه نزول قرآن آماده باشیم ومراقب اعمال خود باشیم و اجازه ندهیم شیطان که راهزن اعمال است اعمال ما را از ما بگیرد و لازم است هر روز از گناهان خود توبه کنیم و این توبه نباید برای ما به عادت روزانه تبدیل شود بلکه باید توبه‌ای نصوح باشد که شرایط و آداب توبه در آن رعایت شده است.

وی افزود: در راه پیروزی انقلاب اسلامی علما خون دل خوردند و خیلی‌ها مورد شکنجه قرار گرفته و زندان‌ها کشیدند تا این انقلاب به پیروزی برسد و ما امروز وظیفه داریم از این انقلاب محافظت کرده و یاور انقلاب باشیم، گرانی‌های امروز نتیجه ناشکری امنیت و سلامتی در کشور است.

حجت الاسلام مجاهدی اضافه کرد: در انتخاب دوست و رفیق باید نهایت دقت به کار گرفته شود و صرف طلبه بودن باعث نمی‌شود ما به او اعتماد کنیم، دوست و رفیق باید کسی باشد که در جهت تقویت ایمان و عقل انسان قدم بردارد.

وی در پایان رعایت آداب طلبگی را لازمه طلاب دانست و گفت: طلبه باید به ادآب طلبگی پایبند باشد که مداومت بر نماز شب و توسل به اهل بیت از آداب طلبگی است، طلبه باید نسبت به حقوق الهی و حق‌الناس حساسیت به خرج بدهد و اگر در گذشته حقی از خدا و مردم را ضایع کرده در صدد جبران آن برآید که در غیر این صورت از توفیقات الهی محروم خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha