جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ازدواج

حوزه/ در قرآن كريم آيه‌اي با صراحت دربارة ازدواج حضرت علي و فاطمه زهرا وجود ندارد ولي برخي رواياتِ رسيده از ائمه معصومين (علیهم السّلام) بعضي از آيات الهي تطبيق با اين جريان شده است، از جمله در ذيل آيات ۱۹ تا ۲۲ سوره «الرحمن».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات قرآنی و پاسخ های آن، برگرفته از «درگاه اینترنتی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن» خواهد پرداخت.

- سؤال

آيا براي تزويج بين حضرت علي و حضرت زهرا (علیهما السّلام) سوره يا آياتي در قرآن داريم؟

 

- پاسخ

در قرآن كريم آيه‌اي با صراحت دربارة ازدواج حضرت علي و فاطمه زهرا وجود ندارد ولي برخي رواياتِ رسيده از ائمه معصومين (علیهم السّلام) بعضي از آيات الهي تطبيق با اين جريان شده است، از جمله در ذيل آيات 19 تا 22 سوره «الرحمن»: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ * بَيْنهَُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ * فَبِأَىّ‏ِ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ * يخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ»؛ «دو درياي مختلف (شور و شيرين)، گرم و سرد را در كنار هم قرار داد، در حالي كه با هم تماس دارند، در ميان آن دو، برزخي است كه يكي بر ديگري غلبه نمي‌كند (و به هم نمي‌آميزند). (الا اى جنّ و انس) كدامين نعمتهاى خدايتان را انكار مى‏كنيد؟ از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مي‌شود.» امام صادق مي‌فرمايد: مراد از دو دريا حضرت علي و فاطمه(علیهما السّلام) است و مراد از لؤلؤ و مرجان امام حسين و امام حسين(علیهما السّلام) مي‌باشد.(نور الثقلين، ج5، ص191، ح17)

 

لازم به يادآوري است كه اين تفسير مفاهيم باطني آيات قرآني است كه فهم آن را تنها ائمه كه از فيض الهي و دانش رسول اكرم بهره جسته‌اند مي‌دانند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ع یاسمی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    هردو نام مبارک حسین اشاره شده که صحیح آن حسنین ( حسن و حسین) علیهم السلام است.