پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه سواد رسانه

حوزه/ کارگاه سواد رسانه و فضای مجازی ویژه طلاب و اساتید مدرسه علمیه حضرت الزهرا (س) بجنورد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، روح‌الله مؤمن نسب، امروز در کارگاه سواد رسانه و فضای مجازی که ویژه طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد برگزار شد، ضمن تعریف فضای مجازی و برشمردن مصادیق آن ازجمله گوشی‌های همراه و بازی‌های رایانه‌ای و... افزود: فضای مجازی امروز در همه شئون زندگی انسان حتی نشستن و خوابیدن افراد نیز مؤثر است.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی منحصر در یک قشر خاص نیست و کودکان نیز از آسیب‌های آن در امان نیستند، اظهار کرد: فضای مجازی ازاین‌جهت که مدام در حال تحول و تغییر بوده و متناسب با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از جانب سیاست‌گذاران آن هر روز پیشرفت کرده و مخاطبان را بیش از پیش به این فضا وابسته می‌کند فضای خاص و منحصربه‌فردی است.

مؤمن نسب خاطرنشان کرد: در ابتدا کاربران فضای مجازی و استفاده‌کنندگان از اینترنت به بهانهٔ علم به آن مراجعه می‌کردند اما امروزه بیش از 92 درصد از کاربران فضای مجازی به هدفی غیر از کسب علم در این فضا به سر می‌برند.

وی در ادامه به معرفی گوشی‌های هوشمند پرداخت و افزود: دلیلی که به این گوشی‌ها هوشمند اطلاق می‌گردد وجود هوش مصنوعی آن است، گوشی‌های هوشمند کم‌کم شبیه صاحبش شده و آن‌قدر به صاحبش نزدیک می‌شود که به‌جای آن‌که صاحبش آن را مدیریت کند، این هوش مصنوعی است که او را مدیریت می‌کند و به مرحله‌ای می‌رسد که فرد را بهتر از خود او می‌شناسد.

مؤمن نسب ادامه داد: دکتر اریک امرسون اشمیت که پیش‌تر مدیر اجرایی شرکت گوگل و عضو هیئت‌مدیره شرکت اپل بود می‌گوید از اندروید استفاده نمی‌کنم زیرا دوست ندارم در یک اتاق شیشه‌ای زندگی کنم، او می‌گوید ما با بررسی گوشی شما متوجه می‌شویم شما که هستید، به چه می‌اندیشید و بالاتر از این ما می‌توانیم کاری کنیم که به آنچه ما می‌خواهیم بیندیشید.

این پژوهشگر در حوزه فضای مجازی در ادامه افزود: اصولاً این فضاها با اندیشه غیر اسلامی ساخته شده؛ به همین جهت است که فرد اگر هم نخواهد با وارد شدن در فضایی همچون اینستاگرام وارد گناه می‌شود و با بستن برنامه نیز فکر آن گناه باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: یک گوشی هوشمند 115 تا 130 ابزار دارد که استفاده‌کنندگان از این گوشی‌ها با اکثر آن‌ها ناآشنایند، مثلاً یکی از برنامه‌ها پورت‌های پی پی پی است که با باز کردن یک فیلترشکن در گوشی هوشمند این پورت‌ها باز می‌شوند و با فعال شدن آن‌ها گویی دیوارهای خانه خراب می‌شود و گوشی همراه، دیگر هیچ حریم خصوصی ندارد، به‌گونه‌ای که حتی اگر این فیلترشکن از گوشی نیز حذف شود سایه‌اش در گوشی فعال است و این پورت‌ها فعال هستند.

مؤمن نسب ادامه داد: همچنین با روت کردن گوشی هر کس در هر جای دنیا باشد می‌تواند با گوشی کار کند و گویی خانه‌ای است که سقف ندارد و این‌ها همه نشان‌دهنده ناامنی این فضا است که حتی سازندگان آن نیز از استفاده از آن خودداری می‌کنند.

 وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای جهان سوم کودکان قبل از حرف زدن و راه رفتن کلیک کردن را یاد می‌گیرند که در ظاهر نشان‌دهنده این است که استفاده از گوشی‌های اندروید و در فضای مجازی پرسه زدن کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما ساده به نظر رسیدن گوشی‌های همراه اصل پیچیدگی‌های آن‌هاست.

مؤمن نسب خاطرنشان کرد: فضای مجازی که از آن به زندگی دوم تعبیر می‌شود تبدیل به فضایی شده که ممکن است فرد در آن چندین دوست و همراه داشته باشد ولی در زندگی حقیقی‌اش این‌طور نباشد.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه علت وابستگی افراد به این فضاها را تبیین کرد و با بیان اینکه این وابستگی دو دسته علل بیرونی و درونی دارد، گفت: ازجمله علل بیرونی دنیای لایک، مشغول کردن و ساکت کردن کودک در فضاهای دوستانه و خانوادگی برای رسیدگی به کارهای خود، پر کردن تنهایی ناشی از نبود محبت پدر یا مادر یا همسر و هم‌زبان و ... است.

وی ادامه داد: درباره علل درونی هم با بررسی‌ها متوجه می‌شویم که نرم‌افزارهای هوشمند از تکنولوژی به نام تکنولوژی مدیریت انسان استفاده می‌کنند، گوگل 35 هزار کارمند داشت که وظیفه 32 هزار نفر این‌ها فکر کردن بوده است و مابقی افراد کارهای سخت‌افزاری را انجام می‌دادند، این 35 هزار نفر به این فکر می‌کردند که مردم به چه چیزی نیازمندند و با توجه به نیازهای افراد سرویس‌هایی را طراحی می‌کردند.

وی در ادامه به نکته‌ای از بیانات آیت‌الله حائری شیرازی در جلسات اخلاق خود که در اواخر عمر شریفشان فرموده بودند اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند «استعمار جدید، استعمار فکر است» که به همین تلاش سیاست‌گذاران فضای مجازی به این مسئله اشاره دارد.

مؤمن نسب گفت: استعمارگران امروز این‌طور برنامه‌ریزی می‌کنند که لزومی ندارد مردم فکر کنند؛ بلکه آن‌ها به‌جای مردم فکر کرده و تصمیم می‌گیرند، آن‌ها در ابتدا نیاز فرد را پیدا کرده، سپس بر اساس نیاز سرویس‌دهی کرده و هر سرویس نیازی را برطرف می‌کند؛ به‌گونه‌ای که افراد کم‌کم به آن برنامه ارائه‌شده وابسته شده و بعد از وابستگی ناخودآگاه دل‌بستگی نیز به وجود می‌آید و بعد از دل‌بسته کردن افراد برای مخاطب نیازسازی کرده و این‌گونه تکنولوژی مدیریت انسان ظهور می‌کند.

وی با بیان اینکه این جنگ نرم است که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره فرموده‌اند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی جبهه‌ای است که یک طرف آن کودک یا مرد یا زنی تنها ایستاده و سمت دیگر لشگر تا دندان مسلح قرار دارد که تنها راه در امان ماندن از قربانی شدن در این فضا ابزاری به نام سواد رسانه‌ای است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha