پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین واعظی در دوره آموزش ولایت فقیه و کارآمدی حکومت دینی در اهواز

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بابیان این‌که علم دینی، عقل و تجربه را به رسمیت می‌شناسد، گفت: پرهیز از نگاه حداکثری و انتظار حداکثری از دین در حوزه علم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را جدی بگیریم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: در علم دینی یا نظریه علم دینی به دو جنس مطالعه اشاره داریم که موردبحث و گفتگو قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: جنس اول از مباحث درجه دوم است که از یک منظر بالایی به ارتباطات علم و دین نگاه کرده و به چگونگی تعامل علم و دین می‌پردازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی افزود: یک نظریه علم اسلامی باید بتواند ابهامات و پرسش‌ها را پاسخ دهد و نظریه به این‌گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

وی به نوع دوم اشاره کرد و گفت: نوع دوم به تولیدات علم می‌پردازد و در واقع علم دینی دانش درجه اول را تولید می‌کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: پرهیز از نگاه حداکثری و انتظار حداکثری از دین در حوزه علم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: ما با برخی تفسیرها مواجه هستیم که می‌خواهد همه بخش‌های علم را از دین بگیرد این انتظار حداکثری از دین در حوزه علم که کاربست عقل در آن منفی شود، مورد قبول نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی با بیان این‌که علم دینی عقل و تجربه را به رسمیت می‌شناسد، بیان داشت: در عالم چنین است که صاحبان اندیشه‌ای با استمداد از پاره‌ای از علوم تجربی و ضمیمه کردن مقدمات الحادی در فضای عمومی جامعه الحاد و ماده‌باوری را تحکیم می‌کنند.

وی ادامه داد: جامعه متدین و عناصر علمی چه در حوزه و چه در دانشگاه این خطر را جدی نگرفته‌اند که برخی از شاخه‌ها به ترویج الحاد می‌پردازند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در حوزه‌های علمیه باید بخشی از فضلای ما رسماً فیزیکدان و زیست‌شناس شوند تا در این زمینه بتوانند با شبهات مقابله و به تحلیل‌های برآمده در این زمینه‌ها پاسخ دهند.

وی با انتقاد از فضای حاکم در جامعه اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که به‌خصوص در فضای مجازی با یک خودآزاری فرهنگی روبرو هستیم که از تحقیر هویت ملی و خودآزاری فرهنگی لذت می‌برند و روح یاس و ناامیدی را در کشور پمپاژ می‌کنند و متأسفانه در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی تأثیر می‌گذارند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی تصریح کرد: یکی از کارهای جدی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مبارزه‌ای جدی با این پدیده‌ای شوم است

وی افزود: باید حالت خوداتکایی و عزت‌نفس را در محیط‌های علمی و دانشگاهی تقویت کنیم تا ملت ایران در برابر تمدن‌های دیگر خود را کوچک نبینند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی تصریح کرد: مقوله تولید دانش یک مقوله‌ای است که در سطوح عالی اتفاق می‌افتد اما باید یک حقیقت را در نظر بگیریم که زیرساخت علم و دانش در سنین کودکی و آموزش حاصل می‌شود و روح خلاقیت و خودباوری را به دانش‌آموز القا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نظامات آموزشی زیرساخت‌های رشد علمی و تولید دانش را رقم می‌زند و امیدواریم این همایش یک سرمایه‌ای خوبی برای ارتقا نظام آموزشی باشد.

 

313/57

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha