جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ در حال حاضر جریانی وجود دارد که می گویند، نمی شود بین علم و دین رابطه برقرار کرد و در حقیقت به دنبال نوعی القاء و یأس از رابطه برقرار کردن بین علم و دین می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عصر امروز در اختتامیه همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: وقتی سخن از علم می کنیم، معنای  آن را در نظر می گیریم، اما خود علم عقبه ای دارد و به قرن های گذشته بر می گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معتقدیم معنای اصلی علم دارای فراز و فرودهایی است. در زمان هایی در غیر از کشورهای غربی معنای علم تغییر پیدا کرد. علم در قرن 19 به معنای تجربی بود  و بعضی ها معتقد به عدم ارتباط بین علم و دین بودند، این نوع تفکرات در مقابل معرفت دینی و ضد دینی بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: کانت از جمله شخصیتهای ضد دینی بود. در نیمه اول قرن بیستم همین معنای کنتی ادامه پیدا کرد. در نیمه اول قرن بیستم آن ادعای ضد دینی علم فرو ریخت و بعضی معتقد بودند علم حق داوری ندارد و انسان بدون معرفت دینی نمی تواند زندگی کند و رابطه بیرونی با علوم دینی برگزار کرد. بعضی ها معتقد بودند علم سکولار است اما بدون حوزه ارزشها نمی تواند حیات داشته باشد.

وی بیان داشت: در ادامه در کشورهای جهان سوم، فضایی به وجود می آید و موضع گیریهایی می شود و می خواهند از معنای تجربی علم استفاده دینی کنند و قصد دارند بین علم ودین جمع کنند. این رویکرد سوم برخلاف رویکرد اول بود که دنبال این بود بگوید بین علم و دین اصلا رابطه ای نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: این جریان سوم قبل از انقلاب بود و خیزش چندانی نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد دیگر متعلق به نیمه دوم قرن بیستم بود و آن موضوع کاشف بودن علم از دین بود.اگر  به این شکل نگاه کنیم علم می تواند دینی باشد و از نگاه این دسته علم به دو دینی و غیر دینی قابل تقسیم است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اما از این رویکرد در جامعه اسلامی کمتر استفاده شده است. در ادامه شاهد جریان دیگری بودیم که معتقد بودند که در جهان موجود،  امر دینی ممکن نیست. معتقد بودند جهانی که با آن مواجه هستیم و علمی که در آن است، دارای بسترهای معرفتی است.

وی بیان داشت: در حال حاضر جریانی وجود دارد که می گویند، نمی شود بین علم و دین رابطه برقرار کرد و در حقیقت به دنبال نوعی القا یأس از رابطه برقرار کردن بین علم و دین می باشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha