پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسملین‌ خالق‌پور

حوزه/ جانشین ریاست جامعه المصطفی در اختتامیه همایش بین المللی «فقه گردشگری» در تبریز بر تبدیل دستاوردهای این همایش به برنامه علمی و اجرایی با همکاری های نهادهای مختلف تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، در اجلاس اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه این همایش برای اولین بار در این موضوع آن هم در سطح بین المللی برگزار می شود، لازم است برای ادامه آن و استفاده از دست آوردهای علمی و پژوهشی، برنامه ریزی دقیق و کافی صورت پذیرد.

وی افزود: جامعه المصطفی العالمیه با ظرفیت بزرگی که در جهات مختلف و وسیع از جمله در بحث گردشگری دارد، برای استفاده از آثار این همایش بصورت جدی ورود خواهد کرد. توجه به نتایج علم فقه گردشگری و تبدیل این موضوع به رشته تحصیلی در مراکز جامعه المصطفی، در دستور کار قرار می‌گیرد.

جانشین ریاست جامعه المصطفی، تبدیل دستاوردهای این همایش به برنامه علمی و اجرایی با همکاری های نهادهای مختلف را ضروری دانست و افزود: باید از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش بزرگ بین‌المللی و نهادهایی که همکاری مؤثری داشتند و از توجهات نماینده ولی فقیه و استانداری آذربایجان‌شرقی تشکر نمایم.

حجت‌الاسلام والمسملین‌ خالق‌پور، معنی گردشگری را مورد اشاره قرار داد و افزود: گردشگری در یک معنای کلی یعنی ترک کردن محل کار و زندگی خود با اهداف مختلف که این هدف‌ها باعث می شود انواع گردشگری پدید آید، گاهی گردش و مسافرت به قصد زیارت، گاهی به قصد درمان، گاهی در جهت کسب علم، تجارت و اقتصادی و... صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام برای انواع گردشگری ها سخن و برنامه داشته و راهکار تعیین کرده است، بیان داشت: گردشگری به‌خصوص در نوع اسلامی‌اش نباید تنها به درآمدزایی، بهره‌وری و هدف اقتصادی منحصر شود. البته آورده اقتصادی لازم و ضروری است و توجه به آن نیز ضرورت دارد اما در گردشگری اسلامی نباید به عنوان اصل اساسی و اولویت در نظر گرفته شود.

جانشین ریاست جامعه المصطفی با اشاره به اینکه در گردشگری باید اهدافی فراتر از درآمدزایی مورد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: با گردشگری و سیاحت در روی زمین، بایستی قلبها آرام گیرد و انسان با حقایق هستی آشنا شده و در نهایت به تعقل و تفکر ختم شود.

حجت‌الاسلام والمسملین‌ خالق‌پور اضافه کرد: گردشگری فرصتی مناسبی فراهم می‌سازد که از تعلقات و وابستگی‌ها به دنیا رها شد، باید نسبت به این اتفاق توجه داشت وبه‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که عقل و توجه گردشگر به سوی اهدافی خاص و الهی، برانگیخته شود.

وی اظهار داشت:از نظر دین اسلاک یک گردشگر باید پس از سفر و سیاحت خود، گام های زیادی به حقیقیت و درک آن نزدیک شده شود ولی میبینیم که گردشگری در دنیا به وسیله شیطان و انسان‌های در قالب انسان مدیریت می‌شود که غالب سفرها انسان را به سمت لهو و لعب و پوچی می کشاند؛ این مدیریت و برنامه‌ریزی آنقدر قوی عمل می کند که حتی در مراکز تاریخی به یک عکس تاریخی، بازدید، صرف دیدن و ایجاد یک خاطره معمولی بسنده می شود در حالی که طبق فرموده‌ی قرآن باید از مراکز تاریخی و گذشتگان عبرت و درس گرفت.

جانشین ریاست جامعه المصطفی در پایان گفت: اگر در امر گردشگری به فهمی مشترک دست یابیم و روی این موضوع متمرکز شویم که علاوه بر آورده های اقتصادی و منافع مالی، باید به فکر ابزارها و راهکارهایی برای بیدارکردن فطرت و آگاه سازی گردشگر هم باشیم، آن زمان است که هدف گردشگری اسلام محقق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha