جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم

حوزه/ مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم شاخصه مهم حوزه انقلابی را الگو ساز، تئوری ساز و برنامه ریز دانست و گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که بر اساس قرآن کریم سیاست های اشتباه دولت را بیان کند و اصلاح شده آن را نیز ارائه دهد، نه اینکه دنیا ۲۰۳۰ را برای ما بنویسد و ما آن را اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام‌ باقرزاده، شامگاه پنج شنبه در همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر»( ویژه طلاب خواهر و برادر) که در شبستان دارالذکر حرم مهطر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به شاخصه های حوزه انقلابی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چند سال است  که بر ضرورت انقلابی ماندن و بودن تاکید دارند.

وی افزود: انقلاب اسلامی مانندقطاری می ماند که به سمت جامعه مهدی در حال حرکت است و برای رساندن آن به جامعه مهدوی تلاش می کند، اما در این میان نیز افرادی ادعا می کنند که عصر انقلابی تمام شده است.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مقام معظم رهبری پنج محور را بیان کرده اند که انقلاب اسلامی تمام نشده، بلکه در آغاز راه است، نخست اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و مرحله دوم نیز تشکیل نظام انقلاب اسلامی است، هنوز سه مرحله دیگر پیش رو داریم، اما برخی می گویند انقلاب تمام شد، از این رو مقام معظم رهبری تاکید بر انقلابی ماندن حوزه علمیه دارد.

وی، نظام اسلامی را به پوسته استخوانی گردو تشبیح کرد و بیان داشت: امروز نظام اسلامی تشکیل شده، اما هنوز سه گام دیگر مانده است، انقلاب اسلامی به نظام سازی رسیده و نظام نیز خود را ساخته و تثبیت کرده است، امروز هیچ قدرتی در دنیا نیست که بتواند مستقیم با کشور ایران وارد جنگ شود به همین دلیل آمریکا داعش را به وجود آورده است.

حجت الاسلام باقر زاده، تشکیل جامعه اسلامی را سومین محور بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: تا دولت اسلامی نشود نمی توانیم جامعه اسلامی را تشکیل دهیم، تمدن بین الملل اسلامی نیز چهارمین محور است که باید

وی ادامه داد: حوزه، مجلس و دولت باید انقلابی بماند، چراکه انقلاب تمام نشده و ادامه دارد و تا ادامه دارد حوزه، دانشگاه و مردم نیز باید انقلابی بمانند؛ قطار انقلاب اسلامی زمانی به مقصد نهایی خواهد رسید که تمدن اسلامی را در دنیا ببینیم.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه غیر انقلابی حوزه نیست، ابراز کرد: حوزه ای که با انقلاب رابطه ندارد، در اسلامی بودن آن نیز باید شک کرد، از این رو قید انقلابی در حوزه انقلابی توصیفی است.

وی به تعریف حوزه انقلابی اشاره کرد و بیان داشت: حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمان گرا، معترض و منتقد وضع موجود جهان و برنامه ریز و طراح و تئوری ساز برای مدل جایگزین اداره جهان و انسان است، به عبارت دیگر حوزه انقلابی یعنی حوزه آرمان گرای منتقد سازده است.

حجت الاسلام باقر زاده تاکید کرد: حوزه ای که نتواند مرگ بر استکبار، آمریکا و اسرائیل بگوید، انقلابی نیست، حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که بر وضع موجود جهان منتقد است؛ حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که برای اصلاح امور جهان از جمله حقوق بشر، رسانه و آزادی طرح داشته باشد.

وی با بیان اینکه زمانی لایق نام گرفتن حوزه انقلابی هستیم که بتوانیم برای اداره کشور، شهر و خانواده برنامه ناب اسلامی ارائه کنیم و در غیر این صورت انقلابی نیستیم، عنوان کرد: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که به بی عدالتی، فسا، ربا و بیکاری اعتراض دارد.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم شاخصه مهم حوزه انقلابی را الگو ساز، تئوری ساز و برنامه ریز دانست و بیان کرد: یکی از مشکلات امروز فساد اداری است، از این رو حوزه باید برنامه ارائه دهد، قانون بانک داری ما اسلامی است اما بانک ها رعایت نمی کنند، همچنین حوزه باید این قانون بانک داری متناسب با جامعه بروز کند.

وی با بیان اینکه حوزه آرمانگرا یعنی حوزه ای که رقیب آن دیگر در مقابل آن معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که کلید واژه غربی را به نام اسلام مطرح و تبیین نکند.

حجت الاسلام باقر زاده عنوان کرد: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که بر اساس قرآن کریم سیاست های اشتباه دولت را بیان کند و اصلاح شده آن را نیز ارائه دهد، نه اینکه دنیا 2030 را برای ما بنویسد و ما آن را اجرا کنیم.

مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم اظهار کرد: حوزه علمیه باید سازنده باشد و در مرحله نخست خود را بسازد، همچنین تهذیب امروز با 40 سال گذشته متفاوت است، چراکه تهذیب امروز شجاع بودن طلبه است، بر اساس نیاز جامعه و اسلامی باید خود سازی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha