سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی ، امام جمعه دزفول

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی در جمع طلاب و فضلای دزفول گفت: متاسفانه با ورود برخی از افراد بی تدبیر، ناتوان و بی انگیزه در سطوح مدیریتی، کارها در شهر به بچه بازی کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی در جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم حوزه علمیه قم که صبح امروز در حسینیه حضرت أباالفضل (ع) منطقه نیروگاه قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان، با بیان این که زیارت چهره های نورانی طلاب توفیقی الهی است، اظهار داشت: امیدواریم در شرایط سخت و حساس دوران غیبت بتوانیم وظایف دینی خود را به نحو احسن انجام دهیم

وی در ادامه به روایتی از امام کاظم علیه السلام در خصوص شرایط دوران غیبت اشاره نمود و ابراز داشت: در این دوران، خلق خدا به واسطه غیبت در عرصه ابتلا و امتحان قرار می گیرد؛ منتظر واقعی مستلزم دین داری و حفظ دین در این شرایط سخت است.

امام جمعه دزفول با بیان این که هر اندازه به ظهور نزدیک تر می شویم، شرایط دشوارتر می گردد، به اقتضائات حفظ دین در این دوران اشاره نمود و اظهار داشت: مسئولیت عالمان دین در دوران غیبت بسیار خطیر، حساس و دشوار است؛ چرا که ضمن حفظ دین خود، باید از دینداری جامعه صیانت نمایند، مسئولیتی است.

وی در ادامه به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با نقش علمای دین در زمان غیبت، اشاره نمود و اذعان داشت: امام هادی علیه السلام می فرمایند، اگر نبودند علمایی که پس از غیبت امام مهدی(عج)، مردم را به سوی رحمت خدا فراخوانند و با حجت ها و دلایل محکم الهی از ایشان حمایت و از دشمنی شیطان صفتان رهایی دهند، هیچ کس نمی ماند؛ مگر این که از دین الهی روی گردان می شد؛ این امر نشان دهنده وظیفه خطیر و مهم روحانیت است.

سخنران این نشست در بخش دیگری از سخنان خود، شرایط مدرسه علمیه شهرستان دزفول و اقتضائات حاکم بر آن را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مدرسه علمیه آیت الله قاضی شهرستان دزفول در سال 1362 و در شرایط سخت جنگ راه اندازی شد که خیر و برکات بسیاری را با خود به همراه دارد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی به فراز و نشیب های فعالیت حوزه علمیه دزفول اشاره نمود و خاطرنشان کرد: الحمد الله حوزه علمیه این شهرستان از لحاظ کمیت و کیفیت توسعه قابل توجهی داشته، با افزایش حضور طلاب، رونق گرفته است.

وی با بیان این که بیش از 180 نفر در مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفولی مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: دفتر امام جمعه شهرستان دزفول، همواره دست یاری تمام عزیزان و تلاشگران معارف ناب الهی و مبلغان دینی را برای بهبود شرایط فرهنگی و معرفتی شهرستان می فشارد.

امام جمعه دزفول دایره فعالیت مراکز فرهنگی و موسسات قرآنی فعال در شهرستان دزفول را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: با توجه به نیازهای معرفتی منطقه، امیدواریم بتوانیم مدرسه علمیه دیگری را در کنار مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفولی راه اندازی و برنامه توسعه فعالیت های معارفی را پیگیری نمود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی ضمن اشاره به راه اندازی مراکز تخصصی در حوزه علمیه دزفول، یادآور شد: در مسائل فرهنگی و دینی و استفاده از فضلا، به ویژه روحانیون جوان، معتقد به تحول هستیم.

سخنران نشست استفاده از نیروهای خوش فکر، صاحب نظر، جوان و با نشاط را از هدفگیری های تحولی دفتر امام جمعه برشمرد و تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند؛ نماز جمعه قرارگاه فرهنگی شهر است؛ لذا درب های آن همواره به روی تمام فعالان فرهنگی و مذهبی باز است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی تشکیل مرکزی با محتوای حوزوی و سبک آموزشی ویژه بانوان را از دیگر اقدامات دفتر امام جمعه شهرستان دانست و یادآور شد: این مرکز علمی با هدف بهره گیری از فرصت مطالعاتی، بستر آموزشی نوینی را برای بانوان علاقه مند به مطالعات دینی، راه اندازی نموده است.

وی در ادامه به طرح ها و فعالیت های دفتر نماز جمعه دزفول نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: در موضوع سیلاب های اخیر، هسته اولین نخستین کارگروه مدیریت بحران شهرستان دزفول، در مصلای نماز جمعه تاسیس و امدادرسانی به خسارت دیدگان از همان ساعات اولیه آغاز شد.

ذکر اقتضائات و دغدغه های منطقه به ویژه مسئله معیشت مردم از دیگر موضوعات مطرح بود که حجت الاسلام قاضی دزفولی در این رابطه گفت: متاسفانه برخی از شرایط به ویژه ضعف مدیریت و نبود نظارت ها، شرایط سخت و دشواری را بر کشور تحمیل نموده است.

وی در بخش سوم سخنان خود به وضعیت سیاسی و اجتماعی شهرستان دزفول اشاره نمود و با بیان این که شهر از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با نابسمانی و آشفتگی روبروست، خاطرنشان کرد: نهاد امامت جمعه تنها متولی بخشی از کارهای فرهنگی است؛ به نوعی ائمه جمعه هیچ کاره همه کاره هستند و تنها نام عناوین را به دوش می کشد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی به برخی از ناملایمات و سختی های فعالیت ائمه جمعه اشاره نمود و یاداور شد: متاسفانه با ورود برخی از افراد بی تدبیر، ناتوان و بی انگیزه در سطوح مدیریتی، کارها در شهر به بچه بازی کشیده شده است.

امام جمعه دزفول به وظایف پدرانه روحانیت و نهاد امام جمعه در بهبود وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اشاره نمود و اذعان داشت: اگر مدیران و مسئولان با انگیزه روز افزون به وظایف خود درست عمل نمایند، تمام مشکلات و معضلات اجتماعی حل خواهد شد.

حجت الاسلام قاضی نبود انگیزه، فشل بودن و بی حالی برخی از مدیران و کارگزاران را ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی جامعه عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه علی رغم پیش بینی افزایش بارندگی ها و شکل گیری سیلاب ها از چندین هفته قبل، آمادگی کافی برای رویارویی با بحران سیل وجود نداشت.

امام جمعه دزفول ضمن تشریح شرایط  سد دز و سد کرخه، اذعان داشت: علی رغم هشدارهایی که از پیش داده شده بود، متاسفانه مدیران از قدرت تصمیم گیری ضعیفی برخودار بوده، در همان مراحل نخست آغاز بحران، نتوانستند تصمیمات دقیق و بایسته ای بگیرند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با اشاره به این که سیل در عین داشتن بسیاری از آسیب ها، باعث شد تا مردم دوست را از دشمن دقیق تر بازشناسی نمایند، اظهار داشت: حضور فعال روحانیون در عرصه امداد رسانی به سیل زدگان، اثرات عمیق فرهنگی را به دنبال داشته است و تمام نقشه های پیشین دشمن برای تضعیف جایگاه روحانیت را در هم پیچید.

گفتنی است در بخش نهایی این نشست، طلاب و فضلای دزفول دغدغه ها و انتظارات خود را در حضور امام جمعه این شهرستان مطرح نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha