پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نواب

حوزه/ امروز، جوانان جامعه برای رسیدن به غنای فرهنگی ابتدا باید غنای فکری مکتب تشیع را بشناسند. آشنایی با تفکرات و اندیشه‌های شخصیت هایی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام خمینی، شیخ مفید و شهید سید محمدباقر صدر و کلیه افراد که غنای فکری مکتب تشیع هستند از دروازه‌های این شناخت است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در «نشست علمی مطهری و گفت‌وگوی ادیان» که به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید مرتضی مطهری درسالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: شهید مرتضی مطهری در شمول‌گرایی، راه گشای ما است؛ ایشان به پلورالیسم نجات معتقد است به این معنا که اگر چه ما نمی‌گوییم ادیان دیگر حق هستند ولی پیروان همه ادیان قابلیت نجات اخروی را دارند. حتی بعضی از افراد با استناد به برخی روایات معتقدند عده‌ای از کشیش‌ها به علت تلاش در راه حق و مسیر خداوند به بهشت خواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: دین یک جوهر و گوهر دارد ولی شرایع، مختلف هستند و مسلمانان معتقدند که با آمدن هر پیامبری شریعت گذشته نسخ شده است اما شهید مطهری معتقد است پیروان شرایع مختلف قابلیت رفتن به بهشت را دارند و از ابتدا نباید آنان را اهل دوزخ دانست؛ به همین جهت باید گفت شهید مطهری کلید ورود ما به ادیان مختلف است و این تصور طلبه‌ها که شهید مطهری مجوز ورود ما به حیطه ادیان است، دیدگاه صحیحی است. چون اگر ادیان را باطل بدانیم و بگوییم همه اهل جهنم هستند دیگر بحث کردن در مورد ادیان معنی ندارد.

موسس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: روش رئالیسمی شهید مطهری این بود که مبانی تفکر برخی مکاتب حتی مارکسیسم را بررسی می‌کرد و به سؤالات آنان پاسخ می‌داد. وی حتی معتقد بود که مکاتب باطل نیز باید در مراکز علمی اسلامی مانند حوزه قم وارد شوند و اجازه تبیین و تشریح نظریات خود را داشته باشند و ما نیز پاسخ‌گوی آن‌ها خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امروزه کتاب های شهید مطهری به عنوان ماخذ و مرجع ما محسوب می شود اظهار داشت: بعد از ۴۰ سال نقش کتاب های استاد مطهری نه تنها فراموش نشده است بلکه از این کتب های مرجع استفاده و از آن آثار جدید به بیان جدید و تفسیر بیشتر تبیین می شود و در حقیقت با این کار تولید علم صورت می گیرد. هنوز مبانی شهید مطهری کارایی خود را دارد. اندیشه‌های شهید مطهری برای انقلاب بسیار مفید و پاسخگو بود و امروزه نسل جوان ما برای پاسخگویی به سوالاتش صدها موسسه تخصصی در اختیار دارد و اندیشه های شهید مطهری به زبان روز و تفصیلی تر توسط این موسسات باز و توضیح داده می شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ما باید رویش ها و بالندگی های انقلاب را در نظر بگیریم اما اگر بگوییم همیشه مطهری این یعنی درجا زدن، شهید مطهری برای نسل ۴۰ سال گذشته معلم خوبی بود اما امروزه برای کلمه به کلمه کتاب و اندیشه های شهید مطهری موسسه و دانشکده تاسیس شده است و الحمدالله میراث شیعی ما در این ۴۰ سال رشد زیادی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: امروز، جوانان جامعه برای رسیدن به غنای فرهنگی ابتدا باید غنای فکری مکتب تشیع را بشناسند. آشنایی با تفکرات و اندیشه‌های شخصیت هایی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام خمینی، شیخ مفید و شهید سید محمدباقر صدر و کلیه افراد که غنای فکری مکتب تشیع هستند از دروازه‌های این شناخت است.

وی افزود: اندیشه گفتگوی ادیان باید در جامعه نخبگانی ما جا بیفتد که این اتفاق تقریبا افتاده است هرجند ما هنوز در حوزه علمیه در زمینه تقریب بین مذاهب مشکل داریم و همه به این فکر معتقد نیستند؛ البته دانشگاه ادیان و مذاهب تاثیر بسیار زیادی در این زمینه داشته و گام‌های مهمی برداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در خصوص تقریب مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب امروز ده‌ها دانشجوی سنی به صورت مجازی دارد که با افکار ما زندگی می‌کنند و هر هفته با میزبانی از یک هیئت سنی، با آنان در تعامل است. ما هرچه بیشتر به اهل سنت نزدیک تر شویم متوجه می شویم که آنان برادران ما هستند و دشمن تلاش می‌کند این فاصله را بیشتر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha