چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خروج عملی اروپا از برجام

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اروپایی‌ها برگ دیگر بدعهدی را برای ایران ورق زدند

بیش از ۲۴ ساعت از زمان اعلام خبر تشدید تحریم‌ها توسط مقامات آمریکایی می‌گذرد و حتی پیش از آن نیز زمزمه هایی در این خصوص در رسانه‌های خارجی مطرح شده بود. این زمان فرصت لازم را در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌داد تا بتوانند به‌طور صریح و شفاف نسبت به تصمیم آمریکا اعلام موضع کنند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد سکوت معناداری بود که از سوی برخی طرف‌های ایران شنیده شد.در این زمینه می‌توان به سکوت کشورهای اروپایی در قبال اقدام آمریکا اشاره کرد که علی‌رغم عضویت سه تن از آن‌ها -آلمان، فرانسه و انگلیس- در جمع مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و امضاکنندگان برجام، اما واکنششان به این اتفاق همچون دفعات قبل تقریباً هیچ بود.آنچه در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد این است که در دور قبلی تحریم نفتی ایران که آمریکایی‌ها مهلت ۶ ماهه به ۸ کشور برای واردات و خرید نفت از ایران داده بودند هم کشورهای اروپایی -ایتالیا و یونان- تمایلی به خرید از ما نداشتند که همین مسئله نیز سبب اعتراض بیژن زنگنه وزیر نفت شده بود. زنگنه در این خصوص گفته بود:"در این مدتی که آمریکا از برجام خارج شده کشورهای اروپایی به جز ترکیه هیچکدام از ایران نفت نخریده‌اند در حالیکه دو کشور یونان و ایتالیا اجازه داشتند از ایران نفت خریداری کنند اما این کار را انجام ندادند"از کنار هم قرار دادن این دو اتفاق (سکوت + نخریدن نفت ایران) و باتوجه به این مسئله که مکانیزم اروپایی‌ها برای مبادلات مالی با ایران -اینستکس- مبتنی بر مبادله نفت در برابر غذا و دارو بود می‌توان این برداشت را متصور بود که اروپایی‌ها عامدانه در این مورد سکوت کرده‌اند. به عبارت دیگر اروپایی‌ها با این بی‌توجهی، عملاً پایان اینستکس را اعلام کردند چراکه اگر ایران نتواند نفت صادرکند به تبع نمی‌تواند از این مسیر مبادله نیز سودی ببرد.

 

سکوی بزرگترین اقتصاد جهان

رشد اقتصادی دوازده ماه منتهی به ماه مارس بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از ۳ درصد نیز فراتر رفت.رشد اقتصادی آمریکا از ۲.۲ درصد در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۳.۲ درصد افزایش یافته است که خبر خوبی برای دولت ترامپ محسوب می‌شود. دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، حساب ویژه‌ای بر روی رشد اقتصادی باز کرده است.دونالد ترامپ در واکنش توییتری خود به این خبر، رشد ثبت شده را فراتر از حد انتظار خواند و گفت: اقتصاد ما دارد کار خود را عالی انجام می‌دهد و ما در جهان اول هستیم.این نرخ رشد که برترین نرخ رشد فصلی از سال ۲۰۱۵ تاکنون است از آن جا اهمیت دارد که به طور سنتی، نرخ رشد نخستین فصل اقتصاد آمریکا پایین بوده است و این مساله می‌تواند نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را تا حد زیادی از بین ببرد. به نظر می‌رسد حتی طولانی‌ترین تعطیلی موقت دولت آمریکا در تاریخ این کشور و جنگ تجاری سنگین با چین نتوانسته است مانع از تحقق چنین رشدی شود.لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ در واکنش به این رشد گفته است دولت کماکان متعهد به حفظ نرخ رشد در سطح بالا برای سال جاری است و معتقد است که نرخ بیکاری پایین در کنار تقویت دستمزدها به افزایش مخارج مصرفی خواهد انجامید. وی که در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی سخن می‌گفت افزود: فکر می‌کنم لطمه‌ای به چرخه رفاهی نخورده است، سیاست‌های ترامپ کار می‌کند و مردم آمریکا خوشحال‌تر هستند.مخارج مصرف کننده که ۷۰ درصد فعالیت‌های اقتصاد آمریکا را در بر می‌گیرد دارای رشد ۱.۲ درصدی بوده است اما مخارج دولتی به ۲.۴ درصد افزایش یافته است. اقتصاددانان معتقدند نرخ رشد اقتصادی امسال آمریکا ۲.۴ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، ۰.۵ درصد کمتر از رشد ثبت شده برای سال گذشته است.

 

بدهی آمریکایی‌ها سر به فلک گذاشت

به طور متوسط هر فرد آمریکایی بیش از ۲۲۰هزار دلار بدهی سرانه دارد.بدهی آمریکا اکنون فراتر از رقم ۲۲ تریلیون دلار اعلام شده توسط مراجع رسمی این کشور است و طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی این کشور، در صورت افزودن بدهی شرکت‌ها، وام‌های مصرف کنندگان و دولت‌های محلی، این رقم به ۷۲ تریلیون دلار خواهد رسید.در ۴۰ سال گذشته میزان بدهی‌های آمریکا به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که از ۵ تریلیون دلار در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان، به ۲۹ تریلیون دلار در زمان جورج بوش رسید. جمعیت فعلی آمریکا در حال حاضر ۳۲۸ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۶ نفر است که با تقسیم رقم بدهی این کشور بر جمعیت، سرانه بدهی هر آمریکایی بیش از ۲۲۰ هزار دلار خواهد بود.وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرده است این وزارت‌خانه در سال گذشته ۱.۳ تریلیون دلار اوراق بدهی صادر کرده که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بی‌سابقه محسوب می‌شود. از لایحه کاهش مالیاتی دولت ترامپ که سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش بدهی دولت این کشور یاد می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، لایحه کاهش مالیاتی در طول ۱۰ سال باعث افزایش ۱.۵ تریلیون دلاری بدهی این کشور خواهد شد.طبق اعلام دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک، برای هجدهمین فصل متوالی، بدهی شهروندان آمریکایی در سه ماهه پایانی سال گذشته افزایشی بوده است و اکنون این بدهی‌ها با ۳۲ میلیارد دلار افزایش در مقایسه با مدت مشابه سه ماهه سوم، به ۱۳.۵ تریلیون دلار رسیده است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.ماه گذشته آمریکا به طور رسمی سقف بدهی را افزایش داد و وزارت خزانه داری آمریکا مجاز است تا ماه سپتامبر نسبت به صدور اوراق قرضه جدید اقدام کند.

 

ترامپ نفت را متشنج کرد

بعد از آنکه آمریکا در روز دوشنبه خبر از عدم تمدید معافیت 8 کشور از خرید نفت ایران را اعلام کرد، قیمت نفت صعودی شد و در همان روز حدود 3 درصد بالا رفت. رشد قیمت نفت ادامه‌دار بود و در روزهای گذشته اگر چه نه با همان سرعت اولیه، اما همچنان به قیمت‌های بالاتر نگاه می‌کرد.بر همین اساس، نفت برنت در معاملات جهانی در ساعاتی از روز حتی به 75 دلار و 55 سنت نیز رسید که نشان از رشد 1 دلاری قیمت دارد اما در ادامه تا حدی پایین آمد و 80 سنت گران‌تر از دیروز معامله شد. نفت برنت با این رشد قیمت، در کانال 75 دلار باقی ماند و 75 دلار و 37 سنت قیمت خورد.نفت سبک آمریکا یا همان نفت دبلیو تی آی نیز از گردونه گرانی‌ها عقب نماند و 28 سنت گران‌تر از دیروز داد و ستد شد. نفت سبک آمریکا 66 دلار و 71 سنت قیمت‌گذاری شد تا امید به 67 دلاری شدن را تقویت کند. در این بین برخی کارشناسان حوزه انرژی با توجه به ریسک ایجاد شده در بازار نفت معتقدند در صورتی که آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر نکند، قیمت نفت تا 100 دلار نیز بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند برای اقتصاد آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت خام دنیاست زنگ خطر باشد. به گفته این کارشناسان، در صورتی که روند افزایش قیمت، فردا نیز ادامه‌دار باشد و نفت با روند صعودی هفته را به پایان برساند، احتمال حرکت قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر در هفته پیش رو تقویت خواهد شد. در مقابل کارشناسانی نیز عقیده دارند که رشد قیمت‌ها بیش از آنکه به دلیل بر هم خوردن نظم عرضه و تقاضا باشد، به دلیل هیجانات بازار است و با گذشت زمان حتی قیمت‌ها می‌تواند از کانال 70 دلاری عقب‌نشینی کرده و کاهش پیدا کند.

 

غرب تجارت با ریاض را کلید زد

مهر ماه سال گذشته که «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی کشته و تکه تکه شد، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در بیانیه‌هایی این اقدام ریاض را محکوم و اعلام کردند که روابط تجاری با سعودی‌ها را متوقف می‌کنند. حالا به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، با گذشت تنها چند ماه از آن قتل و با وجود آنکه سعودی‌ها روز سه‌شنبه هم ده‌ها زندانی سیاسی عمدتا شیعه را گردن زدند، تجار غربی بار دیگر به عربستان سعودی بازگشته‌اند.بر اساس این گزارش، در یک کنفرانس مالی که با پشتیبانی حکومت سعودی در ریاض برگزار شد، مدیران بسیاری از شرکت‌های مالی غربی از جمله «بلک راک»، «اچ‌اس‌بی‌سی»، «جی‌پی مورگان» و «مورگان استنلی» حضور یافتند.پیش از این هم گزارش شده بود که «دیوید سولومون» مدیر مؤسسه مالی «گلدمن ساکس» اوایل ماه جاری میلادی به ریاض سفر کرده است. اندکی پس از سفر او، این مؤسسه به نمایندگی از شرکت نفت سعودی «آرامکو» اقدام به فروش اوراق قرضه کرد.«لری لینک» مدیر شرکت بلک راک در نشست ریاض گفت این شرکت بخشی از اوراق قرضه آرامکو را خریداری کرده و به دنبال فرصت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی است.«جرد کوشنر» معاون و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت ارزیابی جامعه اطلاعاتی مبنی بر نقش مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل خاشقچی را رد نمی‌کند، اما معتقد است که روابط با ریاض برای پیشبرد اهداف واشنگتن از جمله مقابله با ایران در منطقه حائز اهمیت است.

 

مجلس برای خط فقر تصمیم جدید گرفت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: آن گروه از کارکنان دولت که زیر 2 میلیون ریال حقوق دریافت می کنند ،بیش از 44 درصد درسال جاری به حقوق آنان افزوده می شود.هادی قوامی افزود: با توجه به نرخ تورم در کشو، مجلس با بررسی هایی که انجام داد پیشنهاد داد حقوق افرادی که سطح حقوق پایین تری دارند تا 44 درصد افزایش یابد.وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در بخش دوم افزایش حقوق مصوب کرد که متناسب با سقف اعتبار موجود ، حقوق کارکنان دولت تا 10 درصد افزایش یابد.وی بیان کرد: همه کارکنان دولت اعم از قراردادی و پیمانی جدای از این افزایش 10 درصدی ، چهار میلیون ریال به حقوق آنها اضافه می شود.قوامی گفت: عده ای از مردم برای تامین معیشت خود تحت فشار هستند و دولت و مجلس موظف هستند که به این افراد بیشتر توجه کنند.

 

ناجا برای اقتصاد پلیس گذاشت

فرمانده نیروی انتظامی، به تشریح دلایل تشکیل پلیس امنیت اقتصادی پرداخت.سردار حسین اشتری، با اشاره به چرایی تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، گفت: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، درخواستی مبنی بر ایجاد پلیس امنیت اقتصادی در نیروی انتظامی داشتیم.سردار اشتری تصریح کرد: امید دارم بعد از فعالیت پلیس اقتصادی در جامعه، مردم هم کم کم نتیجه این پلیس تخصصی را ببینند و همچنین شاهد رونق کسب و کار را در حوزه‌های اقتصادی باشیم.وی با اشاره به قول دولتی‌ها مبنی بر پرداخت هرچه سریع‌تر بودجه ناجا، گفت: امیدواریم که بنا به قول‌هایی که دولت داده است، تا یک ماه آینده بخشی از کسری بودجه را جبران کنند.دولت برای ناجا در لایحه پیشنهادی سال ۹۸ بودجه‌ای برابر با حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده در حالی که در سال قبل بودجه در نظر گرفته شده بیش از ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی افزایشی معادل حدود ۳ هزار میلیارد تومان، اما بر اساس گفته فرمانده نیروی انتظامی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، محقق شدن بودجه وضعیت خوبی نداشته است.سردار اشتری در پایان تاکید کرد: امیدواریم که با افزایش ۳ هزار میلیاردی بودجه ناجا در سال ۹۸ وضعیت پلیس نسبت به سال ۹۷ بهتر باشد تا هم پلیس اقتصادی بتواند برای مقابله با مفاسد اقتصادی به میدان آید و هم دیگر بخش‌های پلیس با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه نشوند.

 

آسیایی‌ها برای دلار سد ارزی زدند

مجله تجاری «نیکی آسین رویو» گزارش داد که اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آس آن) و شرکای آسیای شرقی آن، در نظر دارند ارزهای چین و ژاپن را به شبکه امن سوآپ ارزی ۲۴۰ میلیارد دلاری خود اضافه کنند.در این گزارش آمده است که ۱۰ عضو این اتحادیه به همراه چین، ژاپن و کره‌جنوبی، در دیدار ماه می وزیران مالی و رؤسای بانک‌های مرکزی در فیجی، در مورد این تغییرات پیشنهاد داده شده، در آن‌چه به آن پیمان «چیانگ مای» گفته می‌شود، مذاکره خواهند کرد.اجازه دادن به طرف‌های شرکت‌کننده برای دسترسی به این ارزهای آسیایی و صندوق‌های تبادلات ارزی، در شرایط بحران، موجب تقویت استفاده از این ارزها خواهد شد. استفاده از ین ژاپن و یوآن چین در چهارچوب سوآپ ارزی بین این کشورها، وابستگی آسیا به دلار آمریکا را کاهش می‌دهد.این اقدام به شدت از تلاش‌های چین برای بین‌المللی‌سازی یوآن و توسعه تأثیرگذاری اقتصادی این کشور در منطقه، حمایت می‌کند.در سال ۲۰۱۶ یوآن چین به سبد ارزهای دارای حق ویژه اس‌دی‌آر، وارد شد، که به آن اجازه داد در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو، فرانک سوئیس و پوند انگلیس، جایگاه ارز ذخیره جهانی را به دست آورد.

 

آمریکا پیکان تحریم را به سوی پاکستان چرخاند

به دنبال خودداری پاکستان از بازگرداندن شهروندان اخراج شده این کشور از واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه اسلام آباد وضع کرده است.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص افزود: اقدامات کنسولی در پاکستان بدون تغییر مانده است. این یک موضوع دوجانبه در بحث‌های مداوم میان دولت‌های آمریکا و پاکستان است و قصد نداریم در حال حاضر به جزئیات بیشتری در این باره بپردازیم.گفتنی است، پاکستان یکی از آخرین کشورهای ۱۰ گانه ای است که بر اساس قوانین آمریکا در این خصوص مورد تحریم قرار می‌گیرد.بر اساس قوانین آمریکا، کشورهائی که از بازگرداندن اتباع اخراج شده خود از آمریکا خودداری می‌کنند، مورد تحریم واشنگتن قرار می‌گیرند.

 

نبض بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها تپید

مسعود خوانساری در گفتگو با خبرنگار مهر، از آغاز حرکت مویرگی بخش‌خصوصی ایران برای دور زدن تحریم‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس، کارگروه ویژه‌ای در اتاق بازرگانی تهران به منظور ارائه راهکارهایی در حوزه مقابله با تحریم‌ها، به زودی تشکیل خواهد شد که البته عمده کار آن، ارائه راهکار به دولت است.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: با توجه به مجموعه محدودیت‌های تحریم، بخش‌خصوصی کشور فعال شده و راهکارهایی را مدنظر دارد تا بتوان با تحریم‌ها مقابله کرد؛ این در حالی است که در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت‌های آمریکا بر علیه اقتصاد ایران، مجبور هستیم با جابجایی درآمدهای ارزی ایران از یک کشور به کشور دیگر، راهکارهایی را برای دور زدن تحریم به کار بندیم که این موضوع به طور قطع، هزینه‌های کشور را بالا می‌برد.به گفته خوانساری، ایران باید هر چه سریع‌تر تهاتر کالا را با این کشورها راه اندازی کرده و بخش عمده‌ای از نیاز وارداتی خود را مستقیم از این کشورها وارد نماید؛ این در حالی است که تجار این کشورها کاملاً آمادگی دارند تا با هزینه کمتر و به صورت راحت‌تر در همکاری با بخش‌خصوصی ایران، این انتقال کالا را انجام دهند.خوانساری ادامه داد: به خاطر برخی ناسالمی‌های به وجود آمد در دور قبلی تحریم‌ها، در وضعیت فعلی بسیاری از دولتمردان دست به عصا راه می‌روند و خیلی شرایط را برای حضور بخش‌خصوصی فراهم نمی‌کنند، اما به هر حال راهکارهایی وجود دارد که هم می‌توان تحریم‌ها را دور زد و هم اینکه به صورت سلامت کار کرد تا مشکلات دور قبلی تحریم‌ها به وجود نیایند.

 

بلوف نفتی عربستان این بار نگرفت

"بیژن زنگنه" وزیر نفت کشورمان روز گذشته در واکنش به ادعای عربستان و امارات مبنی بر جبران خلأ نفتی ایران در بازار جهانی نفت گفت: "عربستان و امارات درباره ظرفیت‌های نفتی خود بزرگ‌نمایی می‌کنند".در واقع با مروری بر آنچه در ماه‌های پایانی سال 2018 رخ داده، مشخص می‌شود که عربستان برای متقاعدکردن مشتریان سنتی نفت کشورمان به وجود ظرفیت‌های آماده تولید برای جایگزینی نفت ایران، از تولید صیانتی و همچنین بخشی از ذخایر نفتی خود گذشت و بیشترین توان خود را در تولید 11.1 تا 11.3 میلیون بشکه نفت در ماه نوامبر به‌نمایش گذاشت. منابع غیررسمی نشان می‌دهد این کشور تولید نفت خود را در ژانویه 2019 نسبت به نوامبر 2018 حدود یک تا 1.2 میلیون بشکه کاهش داد.پیش از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که عربستان نمی‌تواند به‌مدت طولانی با حداکثر ظرفیت تولید کند و مجبور است تا استخراج صیانتی را دوباره در دستور کار خود قرار دهد.اکنون نیز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد از دوم ماه می 2019 معافیت نفتی 8 کشور خریدار نفت ایران را تمدید نمی‌کند، عربستان باز هم این ادعا را مطرح کرد که می‌تواند خلأ نفت ایران را در بازار جهانی نفت جبران کند. درواقع اکنون دولت‌های امارات و عربستان و برخی شرکت‌های نفتی خصوصی کنار آمریکا قرار گرفته‌اند تا با فرستادن پالس مثبت به بازار نفت ناشی از ایجاد اطمینان برای جلوگیری از کمبود عرضه نفت به‌خصوص در نیمه دوم سال 2019، جلوی افزایش قیمت بیشتر نفت ناشی از جو روانی توقف معافیت‌های نفتی 8 کشور خریدار نفت ایران را بگیرند؛ اما آنچه در میان‌مدت اثرگذار است، عرضه واقعی نفت و کمبود واقعی آن در برابر تقاضا است که به‌خلاف ادعاهای همپیمانان واشنگتن، در نیمه دوم سال 2019 بروز خواهد کرد و ممکن است با وجود مشکلاتی که برای تولیدکنندگانی مثل لیبی، الجزایر و ونزوئلا وجود دارد، بازار نفت شاهد افزایش بیش از پیش قیمت نفت و رو شدن دوباره دست بلوف‌زنندگان نفتی همچون عربستان باشد.همچنین نرسی قربان، کارشناس بازار نفت و انرژی گفت: "عربستان و امارات در حداکثر مقدار می‌توانند به‌اندازه کمتر از 500 هزار بشکه عرضه بیش از میزان فعلی داشته باشند و این دو کشور به‌خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی‌توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند".

 

اتحادیه اروپا لیست بدهکاران اروپایی را تازه کرد

مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی اعلام کرد کسری دولت‌های اروپایی در منطقه یورو به ۰.۵ درصد و در اتحادیه اروپا به ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آنها کاهش یافته است. در این گزارش که بر اساس آمارهای اعضا در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تهیه شده است از سیستم حسابرسی ملی استاندارد اروپایی مصوب سال ۲۰۱۰ استفاده شده است.بر همین اساس و تا پایان سال ۲۰۱۸، بیشترین مازاد بودجه متعلق به لوکزامبورگ با ۲.۴ درصد بوده است و پس از این کشور، بلغارستان و مالت هر دو با ۲ درصد، آلمان با ۱.۷ درصد، هلند با ۱.۵ درصد و یونان با ۱.۱ درصد قرار دارند. کشورهای جمهوری چک، سوئد، لیتوانی، اسلوونی، دانمارک، کرواسی و اتریش نیز دیگر کشورهایی بوده اند که دچار مازاد بودجه بوده اند.از طرف دیگر در دو کشور قبرس و مالت این حساب منفی و معادل ۴.۸ درصد و ۳ درصد بوده است.در خصوص میزان بدهی کشورهای عضو، بالاترین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۲۰۱۸ متعلق به یونان با ۱۸۱.۱ درصد بوده است و پس از این کشور، ایتالیا با ۱۳۲.۲ درصد، پرتغال با ۱۲۱.۵ درصد، قبرس با ۱۰۲.۵ درصد، بلژیک با ۱۰۲ درصد و فرانسه با ۹۸.۴ درصد قرار دارند.کمترین میزان نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی نیز متعلق به استونی با تنها ۴.۸ درصد بوده است و پس از این کشور، لوکزامبورگ با ۲۱.۴ درصد، بلغارستان با ۲۲.۶ درصد، جمهوری چک با ۳۲.۷ درصد و دانمارک با ۳۴.۱ درصد قرار دارند.لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس،لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

 

بورس‌های آسیایی قرمزپوش شدند

معاملات برای بورس‌های چینی با تلخی به پایان رسید چرا که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور دچار ریزش شدند: شاخص "شانگهای کامپوزیت" ۰.۲ درصد، شاخص "شنژن کامپوننت" ۰.۵ درصد و شاخص "شنژن کامپوزیت" ۰.۶۲۳ درصد کاهش یافتند. در هنگ کنگ شاخص "هانگ سنگ" با افت سنگین نمادهای بانکی در نهایت با ۰.۴۵ درصد کاهش به کار خود خاتمه داد.در دیگر مناطق، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو با از دست دادن روند صعودی ابتدای معاملات در نهایت با کاهش ۰.۱۹ درصدی بسته شد اما شاخص " ای اس ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی استرالیا به لطف افزایش نمادهای انرژی موفق شد ۰.۷۲ درصد بالاتر از سطح روز گذشته خود بسته شود.در بورس وال استریت آمریکا نیز به مانند بورس چین، هر سه شاخص اصلی نزولی بودند: شاخص "داو جونز اینداستریال اوریج" ۰.۴۹ درصد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" حدود ۰.۱ درصد و شاخص "نزدک کامپوزیت" ۰.۲۲ درصد کاهش یافتند.بهای طلای سیاه در معاملات با توجه به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت ایران روند صعودی به خود گرفت تا جایی که هر بشکه نفت برنت با ۲.۰۷ دلار افزایش به ۷۴.۰۴ دلار رسید. نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" نیز با ۱.۷ دلار افزایش به ۶۵.۷۰ دلار در هر بشکه رسید.تحلیل گران مؤسسه "او سی بی سی" در یادداشتی نوشتند: تصمیم ترامپ برای تمدید نکردن معافیت‌های نفتی یک شگفتی بزرگ بود چرا که اکثر کارشناسان با توجه به در پیش بودن انتخابات سال آینده معتقد بودند اولویت دولت ترامپ پایین نگه داشتن بهای سوخت و بنزین خواهد بود نه این که موضعی قدرتمند در دیپلماسی بین‌المللی اتخاذ کند.

 

زنگ خطر برای مستاجران به صدا در آمد

در حالی حدود دو ماه به آغاز فصل نقل‌ و انتقالات بازار اجاره‌ای باقیمانده که در نبود برنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه به‌عنوان متولی این بخش، نرخ اجاره‌بها به شدت در حال افزایش است.معاونت امور مسکن و ساختمان کشور به‌عنوان متولی بخش مسکن کشور در دوره جدید نتوانسته برنامه‌ای برای بازار نابسامان اجاره‌بهای مسکن تهیه و تدوین کند. اساسا اگر برگزاری جلسات بررسی ساخت 400 هزار مسکن (200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن) را فاکتور بگیریم، معاونت مذکور طی 3 ماه اخیر خروجی قابل توجه و تاثیرگذار بر بازار مسکن نداشته است.به تازگی نیز بازنگری طرح جامع مسکن به لیست برنامه‌های این معاونت اضافه شده، طرحی که با حدود 700 میلیون تومان در سال 94 مورد بازنگری قرار گرفت و وزارت راه و شهرسازی نیز اتمام آنرا اعلام کرده بود.در این شرایط خبر می‌رسد در فاصله حدود دو ماه مانده به آغاز نقل و انتقالات بازار اجاره مسکن، نرخ‌ها به تأسی از افزایش قیمت سال گذشته مسکن نسبت به نرخ‌های سال گذشته به شدت در حال افزایش است.انتظار می رفت با تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه مسکن، برنامه‌های جدید و کارآمدی برای مدیریت بر این بخش مهم اقتصادی کشور توسط معاونان وزیر تهیه و بلافاصله اجرا شود. اما تا اینجای کار دستگاه‌های ذی‌ربط به برگزاری "جلسات بررسی طرح ساخت 400 هزار مسکن" که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد،‌ اکتفا کرده‌اند. طرحی که البته هنوز در ابتدای کار است و امکان تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن طی سال جاری در حد صفر درصد پیش بینی می‌شود.

 

رکورد تورم نقطه ای شکسته شد

بر اساس گزارش مرکز آمار، در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل تورم کالاها و خدمات مصرفی به ١٧٠, ٩ رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥١, ٤ درصد افزایش یافته است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥١, ٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۱.۴ درصدی فروردین امسال بالاترین تورم اعلام‌شده از سوی مرکز آمار درباره نرخ تورم کل کشور در دهه ۹۰ است. این برای اولین بار است که تورم نقطه به نقطه از مرز ۵۰ درصد بالا زده که باید آن را نشانه آژیر خطر دانست.بالاترین تورم نقطه به نقطه دولت دهم به خرداد ۱۳۹۲ با ۴۲.۴ درصد مربوط بود اما همانطور که ملاحظه می‌شود در دولت فعلی رکورد تورم به شدت بالاتر رفته است.مرکز آمار شاخص تورم مناطق روستایی کشور را هم محاسبه کرده است که نشان می‌دهد شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٠, ١ رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٩, ٤ درصد بیشتر شده است.بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی با نزدیک شدن به مرز ۶۰ درصد، به بالاترین رقم خود از سال ۱۳۷۵ بدین سو رسیده است.

 

پژو پیچ تنظیم بازار را چرخاند

ایران خودرو شرایط فروش فوری دو محصول خود را برای تنظیم بازار اعلام کرد این طرح فروش که از ساعت 10 صبح امروز شنبه هفتم اردیبهشت ماه 98 آغاز شده است پژو 405 با قیمت 63 میلیون و 158 هزار و 400 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 67 میلیون و 283  هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد.درضوابط فروش این طرح ظرفیت ثبت نام برای هر کد ملی از کل بخشنامه یک عدد خودرو است و اگر ثبت نام از سوی مشتریان مغایر با این بند قرارداد باشد به صورت یکطرفه از سوی شرکت ایران خودرو لغو خواهد شد. همچنین کلیه مشتریانی که در 18 ماه گذشته نسبت به ثبت نام خود اقدام نموده اند قادر به ثبت نام از این بخشنامه نیستند. البته هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه از سوی شکل یک طرف ابطال خواهد شد در این بخشنامه امکان ثبت نام برای افراد بالای 18 سال امکانپذیر است.

 

قاچاق صدای کمیسیون را درآورد

انوشیروان محسنی بندپی در نخستین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حجم واردات قاچاق به کشور سالانه ۱۲/۵ میلیارد دلار است که ۳/۵ میلیارد دلار آن مربوط به حوزه پوشاک است.محسنی بندپی اضافه کرد: مهم‌ترین حوزه اقدامات پیشگیرانه باید در کالاهایی که به سلامتی مردم و تندرستی آنها ارتباط دارد اتفاق بیفتد.وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید نظارت جدی‌تری در بازار و قاچاق کالا اتفاق بیفتد.استاندار تهران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولیدات داخلی نیز باید کیفیت‌شان افزایش یابد و با یک چشم‌انداز دقیقی به سمت اقدام پیش رو پیش برویم. ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد مصرف‌کنندگان در تولید داخلی را جلب کنیم.محسنی بندپی گفت: کالاهایی که عرضه آنها ممنوع است، در هیچ کجا نباید عرضه شود. نه این‌که تنها در ایران‌مال عرضه شود.

 

بودجه ۹۶ از خزانه غیب شد

براساس گزارش تفریغ بودجه سال 96 دیوان محاسبات کشور درباره بند «ب» تبصره 20 نشان می‌دهد که برخی دستگاه‌های اجرایی موارد قانونی را رعایت نکردند. در این گزارش آ‌مده است: بیشترین رقم مربوط به شرکت ملی نفت ایران با رقمی بالغ ۶۴ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان از دریافتی‌ها است که به خزانه واریز نشد و به ۲۴ حساب غیرمجاز واریز شده است. از مجموع ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی درآمدی که توسط شرکت‌ها به خزانه واریز نشده حدود ۳۵ درصد آن فقط مربوط به شرکت ملی نفت ایران می‌شود.پس از آن شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران است که ۲۸ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۹۹۸ میلیون تومان از درآمدهایش به خزانه واریز نشد و به ۲۱ حساب غیرمجاز واریز کرده است.جایگاه سوم برای شرکت ملی گاز ایران است که ۲۵ هزار و ۵۰۴ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان از درآمدهایش به خزانه واریز نشد و به ۱۲ حساب غیرمجاز واریز کرده است.جایگاه چهارم هم متعلق به شرکت سهامی پخش فرآورده های نفتی ایران با رقم ۲۲ هزار و ۳۲۴ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان از درآمدهایش به خزانه واریز نشد و به ۶ حساب غیرمجاز واریز کرده است.جمع کل تمامی شرکت‌هایی که درآمدهای خود را به خزانه واریز نکردند بیش از ۱۸۵ هزار ۲۷۳ میلیارد تومان است. در مجموع، ۷۶ درصد از درآمدهای واریز نشده به خزانه توسط ۴ شرکت مذکور بوده است.طبق بند «ب»ماده 17 قانون برنامه ششم به منظور افزایش سرعت و کارآیی گردش حساب‌های درآمدی و هزینه‌ای دولت شفاف‌سازی و ایجاد امکان نظارت بر خط بر کلیه حساب‌های دستگاه‌های اجرایی و کاهش اثرات منفی عملیات مالی دولت بر نظام بانکی کلیه حساب‌های بانکی اعم از ریالی و ارزی برای وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها،‌دانشگا‌ه‌های دولتی و اعتبارات دولتی نهادهای عمومی غیردولتی صرفا از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح شود. دستگاه‌های یاد شده موظفند کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را فقط از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک مرکزی انجام دهند.

 

بورس سپر تورم شد

مدیر عامل بورس تهران از افزایش ۳۸۵ درصدی صدور کد معاملاتی جدید در بورس و همچنین افزایش ۶.۵ برابری ارزش معاملات در بورس تهران خبر داد و گفت: هدایت درست نقدینگی موجود در جامعه به بورس می‌تواند سپر تورم شود و منجر به خلق ثروت و افزایش تولید ملی خواهد شد.وی با اشاره به افزایش ارزش معاملات گفت: ارزش کل معاملات از ۲۱ هزار میلیارد ریال به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید که افزایش ۶۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز ۶۴ میلیارد انواع اوراق بهادار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۶۰ درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط روزانه کل معاملات بیش از چهار میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال به ازای هر روز بوده است.صحرایی درباره دفعات معاملات بیان کرد: دفعات معامله نیز حدود چهار میلیون دفعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۶۴ درصد افزایش داشته است. ارزش معاملات برخط در این دوره از ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۱۴۴ هزار میلیارد ریال افزایش رسیده که نشانگر ۱۱۰۰ درصد افزایش در معاملات برخط است.مدیرعامل بورس تهران به آموزش و فرهنگ‌سازی برای معاملات مستقیم و غیر مستقیم را مهم و سبب کاهش رفتار توده‌وار در بازار دانست و گفت: سهم خرید و فروش برخط از معاملات نرمال به ۵۱ درصد رسید. این نسبت در دوره مشابه سال قبل برابر ۳۷ درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته به ۷.۹۳ مرتبه رسید، این نسبت در ابتدای سال برابر ۶.۴۱ مرتبه بوده است. اشخاص حقیقی ۶۲ درصد خریدها و ۵۸ درصد فروش‌ها را پوشش داده‌اند. در خالص جابجایی‌ها بیش از ۶,۴۷۸ میلیارد ریال از حقوقی به سمت حقیقی بوده است.

 

دست واگن ها به ارز دولتی نرسید

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد که با تخصیص ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واگن‌های مسافری موافقت نشده است.دی ماه سال گذشته بود که فروش بلیت قطارهای پرسرعت به دلیل مشکلات مالی مربوط به فعالیت این قطارها با توقف یک هفته‌ای روبرو شد و ۱۸ دی ماه بود که محمد رجبی- مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا- در گفت و گویی با ایسنا اعلام کرد جهت فعالیت قطارهای پرسرعت (ترن ست‌ها) به ۳۰ میلیون یورویی ارز با نرخ دولتی نیاز است.رجبی همان زمان تاکید کرد که در صورت فعالیت مجدد ترن ست‌ها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد مدنظر قرار گیرد و در حالی که در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق می‌گرفت، اما متأسفانه از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به این شرکت تخصیص نیافته است.پس از آن نیز سید حسن موسوی معاون مسافری راه آهن بیان کرد که درخواست ۳۰ میلیون یورویی با ارز دولتی برای واگن‌های مسافری که به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.معاون مسافری راه آهن خاطرنشان کرده بود که اگر با درخواست ۳۰ میلیون یورویی برای واگن‌های مسافری با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت شود این میزان ارز در اختیار شرکت‌های حمل و نقل مسافری قرار می‌گیرد و در تأمین قطعات با کمترین مشکل مواجه خواهیم بود چراکه در مجموع برخی از قطعات قطارهای مسافری از خارج از کشور وارد می‌شود و با توجه به تلاطم‌های ارزی هزینه‌های مربوط به این واگن‌ها چند برابر شد و از سوی دیگر امکان تأمین به سرعت و در زمان مناسب فراهم نشد.با این وجود محمد رجبی-مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا- اعلام کرد که با درخواست تخصیص ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی به واگن‌های مسافری موافقت نشده و قرار بر این است که این ارز بر مبنای ارز نیمایی محاسبه شود.مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه قرار بود حوزه ریلی در این زمینه از سایر شقوق حمل و نقل مجزا شود، گفت: قرار بر این بود بخش ریلی به جای ارز نیمایی مشمول ارز دولتی شود اما این اتفاق رخ نداد و اخیراً به ما اعلام شده است که ارز تخصیص یافته به حوزه ریلی نیز بر مبنای ارز نیمایی محاسبه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha