شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید بلوچستان

حوزه/ کارگردان و مستندساز بیرجندی با بیان اینکه شهید سید مهدی رضوی برای ایجاد وحدت به دنبال ارتباط با یکی از سران اشرار منطقه سیستان و بلوچستان بود، گفت: اثرگذاری بالای این شهید به قدری بود که توانست روی آن فرد اثر مثبت بگذارد، به گونه ای که بعدها وی راهش را عوض کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، سعید فوداجی کارگردان و مستندساز بیرجندی امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مستند «سید بلوچستان» که زندگی شهید «سید مهدی رضوی» را روایت می کند در مدت زمان 40 دقیقه تولید شده است.

وی با اشاره به عوامل ساخت این مستند اعلام کرد: پریسا فوداجی دستیار کارگردان، جلیل خسروی طناک مدیر تولید و حسین نارمنجی به عنوان تصویربردار می باشد.

کارگردان و مستندساز بیرجندی مطرح کرد: در این مستند بیان زندگی شهید رضوی از زبان دوستان و همرزمان او در بیرجند، و استان های سیستان و بلوچستان و مشهد مقدس انجام شده که گفت وگوهایی در این زمینه گرفته شده است.

فوداجی در خصوص علت نامگذاری مستند به نام «سید بلوچستان» بیان داشت: علت این نامگذاری این بوده که چون طوایف مختلف او را با نام سید می شناختند و هنوز هم او را با این نام می شناسند، این مستند به نام سید بلوچستان نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: شهید رضوی در منطقه سیستان و بلوچستان خدمات زیادی کرده بود، به طوری که هنوز و بعد از سالیان زیادی که از شهادت این شهید می گذرد، همچنان یاد و نام این شهید در ذهن و قلب مردم سیستان و بلوچستان زنده مانده است.

این مستندساز، شاخصه اصلی این شهید را ایجاد وحدت دانست و گفت: شهید در منطقه و در بین مردم و طوایف مختلف سیستان و بلوچستان  با پادرمیانی و تأکیدی داشت باعث می شد حتی کدورت ها و اختلافات طایفه ای ازبین برود که با توجه به اهمیت اقدامات این شهید در منطقه سیستان و بلوچستان، این خود دلیلی بر تولید چنین اثری شد.

فوداجی با بیان اینکه باید این مستند ساخته می شد، افزود: مردان بزرگی چون شهید سید مهدی رضوی کم هستند و یا به جرأت می توان گفت نیستند، جرأت و دلاوری که این شهید از خود در کوه های سیستان و بلوچستان نشان داد به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: در طول تصویربرداری، مردم بومی منطقه مهمان نوازی خاصی داشتند، فیلم برداری در شهرهای خاش، زاهدان و ایرانشهر و در محل شهادت شهید در بیابان های مرزی سیستان و بلوچستان صورت گرفته است و درواقع بیشتر تصاویر در همان مناطق مرزی ضبط شده است.

کارگردان مستند «سید بلوچستان» متذکر شد: از آنجا که تهیه کننده این اثر حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان جنوبی و کنگره ملی دو هزار شهید خراسان جنوبی است، حضور مستقیم رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در لحظات تصویربرداری و هماهنگی های لازم به تولید بهتر اثر کمک شایان توجهی کرد.

فوداجی با اشاره به اینکه شهید سید مهدی رضوی تأثیر شگفت انگیزی در روابط بین طوایف منطقه داشت، گفت: حتی با اینکه سنش در آن زمان زیاد نبود و ایشان جوان بودند اما در ارتباط با سران طوایف بسیار موفق بود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای بزرگی که شهید در آن سال ها کرده بود، ارتباط با یکی از سران اشرار منطقه بود تا برای ایجاد وحدت و مباحث مورد نظر با وی رایزنی هایی داشته باشد و بر همین اساس قراری با او در بیابان های مرزی سیستان و بلوچستان و آن هم در نیمه شب می گذارد.

این مستندساز بیرجندی عنوان کرد: به شهادت اهالی منطقه که آن فرد را می شناخته اند، وی به قصد ازبین بردن شهید رضوی سر قرار حاضر شده است، اما شخصیت این شهید به قدری اثرگذاری بالایی داشته است که با اینکه یکه و تنها در این ملاقات ها حاضر می شده است، اما توانست روی آن فرد اثر مثبت بگذارد، به گونه ای که بعدها وی راهش را عوض کرد و مسیر زندگی اش تغییر کرده و جزء دوستان شهید شده است.

فوداجی همچنین با اشاره به تولیدات قبلی خود مطرح کرد: ساخته های قبل از این، مستند «انوری افین» بوده که در جشنواره تلویزیونی مستند پذیرفته شد و جزو آثاری شد که مورد ستایش قرار گرفت و همچنین جایزه بهترین تدوین را در جشنواره فیلم و عکس فردوس به خود اختصاص داد و در شهریور ماه سال 97 از شبکه مستند نیز پخش شد.

وی گفت: به تازگی نیز مستند کوتاه جدیدی را به پایان رساندم که به زودی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha