چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
قرآن

حوزه/ و چگونه شما كفر مى‏ ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى ‏شود و رسول او در میان شماست و هر كس به (دین و كتاب) خدا تمسّك جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 101 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه               

وَ کَيْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلي‏ عَلَيْکُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيکُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلي‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ‏

* ترجمه                      

و چگونه شما كفر مى‏ ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى ‏شود و رسول او در میان شماست و هر كس به (دین و كتاب) خدا تمسّك جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است.

* پيام ها                      

1- زمینه ‏هاى انحراف و كفر، یا فقدان راه است و یا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانین و رهبر الهى دیگر انحراف چرا؟ «كیف تكفرون و...»

2- وجود قانون به تنهایى براى جلوگیرى از كفر و انحراف كفایت نمى ‏كند، رهبر نیز لازم است. «و فیكم رسوله...»

3- تكیه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونیّت از تمام وسوسه‏ ها و انحرافات است. «من یعتصم باللّه فقد هدى»

4- راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «ومن یعتصم باللّه...»

5 - رو كردن به هر كس و هر مقامى غیر از خداوند، انحراف است. «و من یعتصم باللّه فقد هدى الى صراط مستقیم»

6- آنچه مهم‏تر از حركت است، پیدا كردن راه مستقیم و حركت در آن است. «هدى الى صراط مستقیم»

7- هدایت، نتیجه‏ ى قطعى اعتصام به خداوند است. «فقد هدى»

8- اعتصام به خداوند، یك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمه ‏ى آن رهسپارى با اولیاى خداست. [1] «من یعتصم باللّه فقد هدى»

 

 پی نوشت:

1) در زیارت جامعه‏ كبیره، امام هادى علیه السلام مى ‏فرماید: «مَن اِعتصَمَ بكم فقد اِعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولیاى الهى، در حقیقت خود را در پناه و حمایت خدا قرار دادن است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha