پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مجتهد برگ دیگری از اسرار حاکمان کشورهای عربی را فاش کرد

«مجتهد» ­افشاگر اسرار خاندان آل سعود از تلاش «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای کنار گذاشتن افسران متدین ارتش و دستگاه‌های امنیتی خبر داد.مجتهد در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: اطلاعات پراکنده‌ای به دستم رسیده است که موضوع آن روش محمد بن زاید برای خلاص شدن از دست افسران متدین ارتش یا دستگاه‌های امنیتی با کشتن آن‌ها (در میدان جنگ یا حادثه‌ای ساختگی) یا بازنشستگی زودهنگام و انتصاب مزدوران به جای آنهاست. از همه کسانی که اطلاعاتی در این زمینه دارند خواهش می‌کنم این اطلاعات را به من نیز منتقل کنند.

 

رهبر انقلاب برای فضای مجازی به ناجا دستور دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، ناامن شدن فضای مجازی را موجب ضرر و زیان به مردم دانستند و بر وظیفه نیروی انتظامی در تأمین امنیت فضای مجازی تأکید کردند.حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی باید به صورت جدی با قاچاق مبارزه، و با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی مقابله کند.رهبر انقلاب اسلامی، تأمین امنیت را لازمه تحرک و رونق اقتصادی خواندند و خاطرنشان کردند: یکی از موانع تحقق رونق تولید، «قاچاق» است که امروز به صورت دوطرفه درآمده است و علاوه بر واردات قاچاق، برخی اجناس مورد نیاز مردم و بخش کشاورزی نیز از کشور خارج می‌شود.حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: پشت پرده برخی از این موارد صرفاً سودطلبی نیست، بلکه فکر، نقشه و مقاصد سویی در این قضایا وجود دارد که نیروی انتظامی باید با مراقبت کامل، با آنها برخورد کند.«تأمین امنیت فضای مجازی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: فضای مجازی امروز در زندگی مردم گسترش زیادی پیدا کرده است و در عین منافع و امکانات، خطرات بزرگی نیز دارد.ایشان ناامن شدن فضای مجازی را موجب ضرر و زیان به مردم دانستند و بر وظیفه نیروی انتظامی در تأمین امنیت فضای مجازی تأکید کردند.

 

اف بی آی "انجیل ژنو " را پس گرفت

انجیلی مربوط به قرن هفدهم میلادی که بیش از دو دهه در جریان یک سرقت چند میلیون دلاری ربوده شد، به کتابخانه‌ای در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا بازگردانده شد. این کتاب مقدس موسوم به «انجیل ژنو» در سال 1615 به چاپ رسید و گفته می شود که در سال های 1990 توسط «گریگوری پریور» متصدی اسناد و پرونده های کتابخانه «کارنگی» شهر پیتسبورگ دزدیده شد. به گفته مقام های قضایی آمریکا، پریور طی چند سال آثاری به ارزش بیش از 8 میلیون دلار را از این کتابخانه ربوده و به تبانی با «جان شولمان» دلال سرشناس کتاب پیسبورگ برای فروش این گنجینه گرانبها، متهم است. این دو، سال گذشته به چندین فقره سرقت و تبانی متهم شدند و در انتظار برگزاری جلسه محاکمه خود هستند.انجیل ربوده شده تا قبل از عملیات اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای بازگرداندن آن به آمریکا، در موزه ای در هلند نگهداری می شد. موزه ای در شهر لیدن هلند بی خبر از مسروقه بودن این انجیل، کتاب مقدس را به بهای یک‌هزار و 200 دلار خریداری کرد.پس از متهم شدن سارقان، مدیر موزه هلندی با مقام هایی در لاهه و کتابخانه کارنگی تماس گرفت تا آنها را از مالکیت این انجیل مطلع کند. در پی هماهنگی های انجام شده، انجیل مسروقه به دفاتر اف بی آی در پیسبورگ تحویل داده شد و سرانجام به کتابخانه کارنگی بازگردانده شد. این انجیل یکی از 300 کتاب نادر، نقشه ها، کتاب های ممهور و اطلس هایی است که پس از مفقود شدن از کتابخانه کارنگی، پیدا و بازگردانده شده اند. مقام های قضایی پیسبورگ تاکنون 18 کتاب مسروقه از این کتابخانه را بازپس فرستاده اند. این گنجینه های مکتوب در آمریکا یا کشورهای دیگر پیدا شده اند. یک نسخه از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» نوشته اسحاق نیوتن به ارزش 900 هزار دلار و کتابی از «جان آدامز» ششمین رئیس جمهوری آمریکا به ارزش 20 هزار دلار در میان کتاب های احیا شده است. کتاب «تحقیق در مورد ماهیت و علل ثروت ملل» نوشته «آدام اسمیت» به ارزش 180 هزار دلار، یکی از کتاب های مسروقه ای است که هنوز پیدا نشده است.

 

اژدها به گلستان وارد شد

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ گلستان از برگزاری موزه مشترک با کشور چین خبر داد و افزود: نمایشگاهی از ظروف چینی منقش به اژدها با همکاری موزه شانگهای در کاخ گلستان برگزار می‌شود. مسعود نصرتی گفت: برای نخستین بار است که چین در ایران موزه مشترک برگزار می کند.نصرتی از وجود ظروف چینی و مینیاتور از دوره قاجار در کاخ گلستان خبر داد و افزود: تعداد بسیاری از نسخ خطی چینی نیز از دوره قاجار در کاخ گلستان موجود است.وی افزود: قرار شد مسئولان موزه چین، برای برگزاری این موزه در دو بخش ظروف چینی و نسخ خطی حدود 200 اثر به ایران بیاورند تا در کنار آثار خود آنها را به نمایش درآوریم.نصرتی از حضور کارشناسان چینی به منظور شرایط نگداری آثار موزه خبر داد و گفت: شرایط خوب نگهداری سبب شد آنها به انتقال آثارشان به ایران ترغیب شوند.مدیر کاخ گلستان گفت: امیدواریم در نیمه نخست سال جاری این نمایشگاه در ایران برگزار شود و در نیمه دوم سال نیز همین نمایشگاه با این آثار را در چین برگزار کنیم.

 

اتحادیه جهانی علمای مسلمان علیه شبکه سعودی جبهه گرفت

اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواستار محاکمه دو شبکه خبری سعودی شد که خبر دروغی را از یوسف القرضاوی رهبر این اتحادیه منتشر کردند.شبکه خبری الحدث و العربیه در ارتباط با انفجار‌های تروریستی سریلانکا خبری را مبنی بر دیدار یوسف القرضاوی با زهران هاشم متهم ردیف اول این انفجار‌ها منتشر کرد که در دفتر ریاست اتحادیه مذکور صورت گرفته بود.بنا بر این گزارش، دفتر اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز در واکنش به این خبر دروغ طی بیانیه‌ای خبر مذکور را تکذیب کرد و خواستار محاکمه دو شبکه مذکور شد.

 

کمیته آزادی‌‌های دینی آمریکا به اعدام های خونین ریاض را محکوم کرد

کمیته آزادی‌های دینی آمریکا که رییس و نمایندگان تمامی احزاب، اعضای آن را تعیین می‌کنند و نقش مشورتی دارد، از وزارت خارجه آمریکا خواست که از اعطای مجوز «تعامل آزادانه» با عربستان ممانعت کند.تنزین دورجی، رییس این کمیته با صدور بیانیه‌ای گفت: اعدام اقلیت شیعه بر اساس هویت دینی و جنبش مسالمت آمیز آنان، نه تنها یک حرک تکان‌دهنده، بلکه بطور مستقیم ناقض گفتمان رسمی حکومت سعودی مبنی بر تلاش برای افزایش به روزرسانی و تقویت آزادی‌های دینی است.گزارش اخیر وزارت امورخارجه آمریکا پیرامون آزادی‌های دینی به شیوه‌ای از جانبداری اجتماعی و تبعیض علیه اقلیت شیعه و ممنوعیت برگزاری هرگونه شعایر دینی علیه مذاهب اسلامی در این کشور بوده است.وزارت امورخارجه در گزارش سالانه که به درخواست کنگره تهیه کرده، آورده؛ عربستان سعودی به علت سرکوب آزادی‌های دینی، از جمله کشورهایی است که نگرانی خاصی ایجاد کرده و به همین علت آمریکا باید اقدامات تنبیهی مانند تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال کند.اما وزرای خارجه با اشاره به مصالح امنیت ملی، هر ساله بیانیه‌هایی مبنی بر بخشش مجازات عربستان سعودی صادر می‌کنند.کمیسیون عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت: حداقل سه نفر از افرادی که اتهاماتی علیه آن‌ها مطرح شد و اعدام شدند، کم سن و سال بوده‌اند. عربستان سعودی ۳۷ شهروند خود را به دلیل آنچه «جرایم مرتبط با ترورریسم» خوانده بود، اعدام کرد. این خبر در عرصه بین‌المللی واکنش‌های منفی زیادی به دنبال داشته‌است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند، ۳۲ تن از اعدام‌شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه بودند.

 

مساجد آمریکا به فدرال شکایت کردند

جامعه اسلامی مریدن در ایالت کانتیکت آمریکا از مقامات شهری به خاطر عدم دادن مجوز برای نقل مکان به مسجد جدید شکایت کرد.مرکز اسلامی در شهر مریدن شکایت نامه ای را در دفتر فدرال تنظیم کرده و از زیر پا گذاشته شدن آزادی دینی توسط مقامات شهری شکایت کردند.در شکایت نامه مسلمانان به دادگاه منطقه ای آمده است: تصمیم کمیسیون برنامه ریزی شهر مریدن در 13 مارس که از دادن مجوز نقل مکان مسجد از نمازخانه کوچک به یک موسسه بسیار بزرگتر خودداری کرد، متعصبانه و  زیر پا گذاشتن حقوق مدنی مسلمانان محسوب می شود.مقامات شهری مدعی شده بودند، منطقه ای که مسجد جدید قرار بود به آن نقل مکان کند، برای استفاده های تجاری، صنعتی و دفاتر اداری می باشد. نماینده شهرداری حاضر نشد در رابطه با شکایت نامه پاسخگو باشد.

 

مصر پیچ صدای مساجد را بست

وزارت اوقاف مصر ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بلندگوهای خارجی مساجد فقط اجازه دارند که اذان و خطبه‌های نماز جمعه را پخش کنند.در این بیانیه آمد: درباره درس‌ها، دعاها و سایر نمازها باید از بلندگوهای داخلی مساجد استفاده شود.همچنین درباره بعضی از مساجد بزرگ که تعداد نمازگزاران زیادتر است، خصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان، استفاده از بلندگوهای خارجی باید با اجازه رسمی از رئیس بخش دینی وزارت اوقاف باشد.

 

کنیسه آمریکایی مورد سوء قصد واقع شد

یک فرد مسلح در کنیسه‌ای در ایالت کالیفرنیا اقدام به تیراندازی کرد.در این تیراندازی که در منطقه «پووی»، واقع در شمال شهر «سن‌دیه‌گو» ایالت کالیفرنیا به وقوع پیوست یک زن کشته شده و ۳ نفر دیگر زخمی شدند.نیروهای امنیتی اندکی بعد نوجوانی ۱۹ ساله را به عنوان مظنون این تیراندازی دستگیر کردند. پلیس، هنوز انگیزه ضارب را مشخص نکرده، اما «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت این حادثه «ظاهراً جرم ناشی از نفرت است.»تیراندازی ۶ ماه بعد از حمله مسلحانه به یک کنیسه در پتزبورگ اتفاق افتاده است. در آن حادثه ۱۱ نفر کشته شدند.«بیل گور»، کلانتر شهر سن‌دیه‌گو گفت محققان در حال بررسی فعالیت‌های فرد مظنون در شبکه‌های اجتماعی هستند. گفته می‌شود مظنون قبل از حمله نامه‌ای در اینترنت منتشر کرده است.مقام‌ها هنوز هویت ضارب را اعلام نکرده‌اند اما منابع آگاه به ان‌بی‌سی‌نیوز گفته‌اند وی فردی ۱۹ ساله به نام «جان تی ارنست» است.

 

کلیسا یکشنبه را لغو کرد

قرار بود یکشنبه، مراسم دعا در کلیساهای سریلانکا در یادبود کشته‌شدگان برگزار شود اما نگرانی‌های امنیتی باعث لغو آن شده است.اسقف کلیسای کاتولیک کلمبو، بزرگ‌ترین شهر سریلانکا گفته است سند درز شده‌ای را دیده که در آن نیروهای امنیتی نسبت به حملات بیشتر هشدار داده‌اند.یکشنبه هفته گذشته دستکم هشت انفجار در کلیساها و هتل‌های لوکس سریلانکا رخ داد که در نتیجه آن بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند.نهادهای امنیتی و پلیس سریلانکا متهم شده‌اند که به رغم دریافت هشدار درباره احتمال وقوع چنین حملاتی تدابیر امنیتی مناسب را اتخاذ نکرده‌اند. اما «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا در مصاحبه با بی‌بی‌سی خود را مسئول اهمال و قصور دستگاه امنیتی در جریان این حملات ندانسته و گفته است او گزارش محرمانه اطلاعاتی را دریافت نکرده بود.این وضعیت در حالی است که سخنگوی ارتش سریلانکا اعلام کرد بعد از پایان درگیری با عناصر تکفیری در سواحل شرقی این کشور، موفق به کشف ۱۵ جسد شده‌اند که ۶ مورد از آنها به کودکان تعلق دارد.پیشتر پلیس گفته بود درنتیجه درگیری‌ها ۴ تروریست و یک غیرنظامی کشته شده‌اند.این درگیری با توجه به جستجوی نیروهای امنیتی برای یافتن مظنونین حملات تروریستی یکشنبه گذشته علیه برخی کلیساها و هتل‌های شهر کلمبو –پایتخت سریلانکا- روی داد.

 

استرالیا تنگه مهاجرت را  تنگ تر  کرد

شهر سیدنی صحنه تجمع انتخاباتی حزب لیبرال بود و «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا، نیز در این تجمع اقدام به سخنرانی کرده و در صحبت‌های خود بخشی از سیاست‌های دولت آتی را البته در صورت پیروزی در انتخابات ماه می اعلام کرد.موریسون در اظهارات خود گفت: مدیریت رشد جمعیت برای کیفیت زندگی که ما در شهرها داریم بسیار مهم است. و در صورت پیروزی در انتخابات ماه می، برای چهار سال میزان پذیرش سالانه مهاجرین ۱۶۰ هزار نفر در سال خواهد بود.بر اساس اعلام اداره آمار استرالیا این کشور در یک سال منتهی به سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی ۲۴۰ هزار و ۱۰۰ نفر مهاجر خارجی داشته است.به نوشته رویترز، البته برنامه دولت موریسون برای کاهش شمار مهاجرین شامل دانشجوهای خارجی حاضر در استرالیا نمی‌شود. هر ساله استرالیا به ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی اجازه اقامت در این کشور را می‌دهد.بر اساس این گزارش، تراکم بالا و کمبود زیر ساخت‌ها دغدغه اصلی رأی دهدگان در شهرهای ملبورن و سیدنی است که عمده مهاجرین خارجی در این دو شهر سکونت دارند و دولت ائتلافی برای حل این مشکلات کاهش پذیرش مهاجرین را در دستور کار قرار داده است.

 

رهبر انقلاب تکلیف "باینری آپشن" را مشخص کردند

آیت الله العظمی «سیدعلی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب و از مراجع معظم تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی حکم شرعی کسب درآمد با "باینری آپشن" را بیان کردند.متن استفتاء و پاسخ معظم له به شرح زیر است:سؤال:اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه ای که در مورد قیمت و ارزش ارز میداند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان هایی خاص کند، اگر تحلیل و  پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟جواب:درآمد حاصل از این عمل را مالک نمی‌شوید.

 

آموزشی ها پيش ثبت نام را از مدارس خط زد

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ثبت نام دانش آموزان پايه هاي دوم تا دوازدهم از خرداد شروع مي شود و پيش ثبت نام تحت هر عنوان ممنوع است. عبدالرضا فولادوند در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صدا و سيما گفت: مدارس دولتي تنها مجاز به پيش ثبت نام كلاس اولي ها هستند و پيش ثبت نام ساير پايه تحصيلي و برگزاري آزمون ورودي ممنوع است.وي افزود: متأسفانه برخي مدارس غير دولتي اقدام به پيش ثبت نام در همه پايه ها و برگزاري آزمون ورودي براي انتخاب دانش آموزان مي كنند كه غير قانوني است و با مديران متخلف برخورد خواهد شد.وي در رابطه با ساعت كار مدارس در ماه مبارك رمضان گفت: ساعت كار مدارس در ماه رمضان تغيير نخواهد كرد و مديران مدارس موظف هستند طبق بخشنامه ساعات موظف درسي نسبت به داير بودن مدرسه اقدام كنند.مديركل آموزش و پرورش شهر تهران از پرداخت 29 ميليارد تومان از مطالبات فرهنگيان شهر تهران خبر داد و افزود: ميزان مطالبات فرهنگيان شهر تهران 54 ميليارد تومان است كه اعتبار 29 ميليارد آن ابلاغ شده است.

 

دارابی هجوم امپراطوری رسانه ای ضد انقلاب را تشریح کرد

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما از فعالیت ۲۹۵ شبکه فارسی زبان ماهواره ای علیه مقدسات و اعتقادات جوانان خبر داد.علی دارابی امروز در نشست با مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم گفت: این شبکه‌های تلویزیونی با سرمایه‌های کلان کشورهای استکباری و معاند فعالیت می‌کنند و در تلاش هستند تا ریشه دین و دین گرایی خانواده‌ها را سست و تضعیف کنند.وی افزود: رسانه ملی هم با ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی به ۳۵ زبان زنده دنیا همه تلاش خود را برای ارتقاء باورها و معارف دینی نسل جوان و خنثی کردن اقدام خصمانه این شبکه‌ها به کار گرفته است.دقت در گزینش مجریان، رعایت پوشش اسلامی در ظواهر آنان، پرهیز از قومیت گرایی در سریال‌ها، ضرورت اخذ مجوز از حوزه علمیه قم برای بازیگرانی که در نقش روحانی ایفای نقش می‌کنند، پرهیز از مصرف گرایی و تجمل گرایی در تبلیغات بازرگانی و برخی سریال‌ها، استفاده از کارشناسان مذهبی متخصص و دارای مجوز از حوزه علمیه، اعمال دغدغه‌های مراجع و علما در ارتباط با تولید برنامه‌ها تبلیغی، تبیین آثار مثبت افزایش زاد ولد در کشور، پخش نکردن سریال‌های ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب و رفع مشکلات فنی پوشش رسانه‌ای در برخی مناطق روستایی مطالباتی بود که در نشست مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح شد.

 

«روباه» ایرانی جایزه ایتالیایی‌ها را گرفت

بیست و سومین دوره جشنواره فیلم‌های کوتاه انیمیشن و تلویزیونی ایتالیا از ۱۱ تا ۱۳ آپریل ۲۰۱۹ در شهر تورین ایتالیا برگزار شد و فیلم انیمیشن «روباه» ساخته «صادق جوادی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه این جشنواره ملقب به جایزه «پلچینا» شد.در بیانیه هیات داوران جشنواره آمده است: «این فیلم نمایش زیبا و استعاره‌ای قابل لمس از شجاعت، با به تصویر کشیدن مبارزه‌ی روباه برای عشق و بقا است.»در این رویداد، ۵۰۰ فیلم انیمیشن از ۵۰ کشور جهان شرکت داشتند.در خلاصه داستان انیمیشن «روباه» آمده است: «روباه جوان و چالاکی هنگام تجربه‌ی اولین عشق به دست شکارچی اسیر می‌شود. شکارچی زنگوله‌ای بر گردنش آویخته و رهایش می‌کند. روباه زنگوله بر گردن توانایی زندگی در جنگل، شکار و... را از دست می‌دهد و تنها راه نجاتش، اهلی شدن و بازگشت نزد شکارچی است...»«روباه» تاکنون در جشنواره‌های الچه اسپانیا، کارتون‌کلاب ایتالیا، رجینا کانادا، انیما انیما صربستان، سینه‌انیما پرتغال، انیمست رومانی، فلوکسوس هلند، آتن یونان، فنیسیان فرانسه، لیسبون پرتغال و کوهستان سبز آمریکا به نمایش درآمده و موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره «وارنا» بلغارستان شده است. این فیلم در یازدهمین دوره‌ی جشنواره پویانمایی تهران نیز برنده دو جایزه بهترین فیلم (جایزه اول بخش مسابقه ملی) و بهترین آهنگسازی شد.

 

قبرستان لهستانی‌ها به تاریخ پیوست

متولیان قبرستان لهستانی‌ها در دروازه دولاب تهران، از مهمترین مشکلات این محوطه‌ی تاریخی را فرسایش طبیعی این گورستان و متروکه شدن تدریجی آن می‌دانند، اما جالب است که هیچ اطلاعاتی درباره‌ی نوسازی و ساماندهی سنگ‌قبرهای متعلق به یهودیان این قبرستان، در این سایت و حتی در بخش تاریخچه‌ی آن تا کنون منتشر نشده است!سنگ قبرهای قدیمی قبرستان لهستانی‌ها، به‌عنوان یک اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور، در دل تهران، به مکان نامعلومی منتقل شده است. برخی معتقدند، مقصد نهایی این سنگ قبرها که به بهانه‌ی طرح ساماندهی قبرستان ناپدید شده‌اند، کشور لهستان است؛ آن‌هم از مسیری غیر قانونی. در بخش تاریخچه‌ی این قبرستان که خود نمونه‌ی بارز دیگری از اهمیت و قدمت این قبرستان تاریخی است، آورده شده است: قدمت گورستان کاتولیک دولاب به اواسط قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که در سال ۱۸۵۵ میلادی «دکتر لویی آندره ارنست کلوکه» پزشک جوان و شخصی ناصرالدین شاه قاجار درگذشت و پیکر او در زمینی در منطقه دولاب تهران و در نزدیکی گورستان ارمنی‌ها به خاک سپرده شد و به محل تدفین تمام کاتولیک‌های تهران و خارجی‌ها تبدیل شد. مقبره کوچک و آجری دکتر «ارنست کلوکه» همچنان در این منطقه وجود دارد. در سال ۱۹۴۳، جامعه کاتولیک ارمنی‌ها نیز در گورستان خود را در مجاورت این گورستان ایجاد کردند و کلدانی‌ها نیز در سال ۱۹۶۳ دست به اقدامی مشابه زدند تا اکنون این مجموعه شامل پنج بخش با مساحت کل ۷۶ هزار متر مربع باشد. این گورستان در سال ۲۰۰۰ میلادی در از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران در فهرست میراث ملی ایران (به شماره ۲۶۸۸) قرار گرفت.در نیمه دوم قرن بیستم میلای نیز این گورستان همچنان در خدمت کلیسای کاتولیک بود و به طور متوسط سالانه پنج نفر در آن به خاک سپرده می‌شدند. با این وجود در سال ۱۹۹۶، مقامات شهری تهران مجوز دفن در این محل و استفاده از آن به عنوان گورستان را لغو کرد و قرار شد گورستان و قبرهای آن تخریب و زمین آن برای پروژه ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد و این تهدیدها همچنان ادامه دارد. این زمین بزرگ برای ساخت و ساز و با توجه به جمعیت روزافزون کلانشهر تهران گزینه اغواکننده‌ای است. در سایر بخش‌ها نیز افرادی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، مجارستان، آلمان، یوگسلاوی، اتریش، سریلانکا، ژاپن، فلسطین، آمریکا، ایرانی، سوئیس، لبنان، چک، سوریه، لوکزامبورگ و برخی دیگر از لهستانی به خاک سپرده شده‌اند.

 

شهاب‌سنگ ها به کاخ گلستان سرازیر شدند

مجموعه شهاب‌سنگ‌ها که بیشتر آن‌ها از مناطق کویری استان‌های کرمان و خراسان جنوبی یافت شده بیش از ۷۰۰ قطعه را شامل می‌شود که سن زمینی قدیمی‌ترین آن‌ها ۵۰ هزار سال بوده که در کویرهای ایران سقوط کرده است، این شهاب‌سنگ دو سال پیش کشف شده است.جوان‌ترین شهاب‌سنگ به نمایش گذاشته شده که قطعه بزرگی از این مجموعه نیز هست در سال ۱۸۸۱ میلادی و در دوره قاجار کشف شده. این قطعه سنگ یکی از هفت شهاب‌سنگ «مزوسیدریتی» در جهان است که ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد، با چشم رصد شده است. این شهاب‌سنگ نزدیک به ۵۴ کیلوگرم جرم دارد. مجموعه شهاب‌سنگ‌ها که بیشتر آن‌ها از مناطق کویری استان‌های کرمان و خراسان جنوبی یافت شده بیش از ۷۰۰ قطعه را شامل می‌شود که سن زمینی قدیمی‌ترین آن‌ها ۵۰ هزار سال بوده که در کویرهای ایران سقوط کرده است، این شهاب‌سنگ دو سال پیش کشف شده است.جوان‌ترین شهاب‌سنگ به نمایش گذاشته شده که قطعه بزرگی از این مجموعه نیز هست در سال ۱۸۸۱ میلادی و در دوره قاجار کشف شده. این قطعه سنگ یکی از هفت شهاب‌سنگ «مزوسیدریتی» در جهان است که ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد، با چشم رصد شده است. این شهاب‌سنگ نزدیک به ۵۴ کیلوگرم جرم دارد. او گفت که این مجموعه را با هزینه شخصی و به سختی جمع‌آوری کرده و شاید تنها مجموعه‌دار شهاب‌سنگ و رکورد دار کشف آن در ایران باشد که مجوز آن را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کرده است.کمالی در مراسم افتتاح این نمایشگاه نیز اظهار کرد که تا کنون نزدیک به ۳ هزار شهاب‌سنگ را از کویرهای ایران کشف کرده اما ۲۹۹ قطعه از آن در بولتن جهانی ثبت شده است.به گفته او، ۱۷ قطعه از شهاب‌سنگ‌های ثبت شده در کویر لوت کشف شده است.

 

کارت زرد یونسکو از بیخ گوش «کویر لوت» گذشت

سفیر سابق ایران در یونسکو با اعلام این هشدار که مبادا یونسکو کارت زرد به کویر لوت بدهد، از تهیه الگوی پاسداشت این میراث طبیعی در یک دوره ۱۰ ساله خبر داد.او گفت: خبرهای بدی گاه از لوت به گوش می‌رسد. اگر این اتفاقات به دریافت کارت زرد از یونسکو منجر شود، همه تلاش‌ها برای ثبت این میراث طبیعی از بین می‌رود.وی افزود: اگر قرار است کویر لوت در فهرست آثار جهانی محفوظ بماند باید آموزش‌های فراگیری به ساکنان پیرامون آن داده شود تا از این اثر طبیعی پاسداری کنند.نماینده سابق ایران در یونسکو گفت: ثبت یک اثر در یونسکو مهم است اما پاسداشت و ماندگاری آن در فهرست جهانی مهم‌تر و البته دشوارتر است. اگر فرصت‌هایی که این آثار جهانی به وجود آورده‌اند را مدیریت نکنیم حتماً با تهدیدهایی مواجه خواهیم شد.

 

نیویورک مجسمه هنری را از دست داد

پلیس نیویورک از دزدیده شدن مجسمه‌ی ۱۶ هزار دلاری خبر داد. سارق این مجسمه در روز روشن و مقابل دوربین‌های حفاظتی بی آنکه چهره خود را بپوشاند اقدام به دزدی کرده است.یک مرد که هویت او هنوز مشخص نشده است، در عصر پنجشنبه وارد گالری «بارتوکس» نیویورک شد و مجسمه را از زاویه‌ای که از دید دوربین خارج است حمل و از گالری خارج کرده است.این مجسمه که اثر هنری «فرد آلرد» هنرمند فرانسوی است، به شکل یک سبد خرید سنتی و از زنجیرهای طلایی ساخته شده است و بطری‌هایی از جنس نقره در آن قرار داده شده‌اند. این مجسمه در مجسمه‌ی بزرگ‌تری که به شکل یک کیف است، قرار داده شده بود.در وب‌سایت این گالری، در وصف این اثر هنری نوشته شده است: «اثر هنری «‌آلِرد» برداشتی مجازی از تعادل بین سطح و عمق، ظاهر درونی و بیرونی یک اثر است.»در کارنامه هنری این هنرمند، آثار مشابه متعددی به چشم می‌خورد. گالری هنری «بارتوکس» در بیانیه‌ای درباره این سرقت اظهار کرده است: «تامین امنیت از مهم‌ترین اهداف ماست. این حادثه در زمانی رخ داد که مأمور حفاظت و امنیت این گالری، در جای دیگری مشغول به کار بوده است. این متهم زمان و مکان مناسبی را برای هدف نادرستش انتخاب کرده بود. ما اقدامات لازم را جهت کشف این اثر ربوده شده انجام داده و ضریب امنیتی این گالری را افزایش دادیم.»

 

شوش بازهم تاریخ ایران را رو کرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در استان خوزستان گفت: یک خمره سفالی با ارزش تاریخی از یک منزل مسکونی در شوش کشف و ضبط شد. رضا چنانی در خصوص چگونگی کشف این شی تاریخی افزود: باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود مشخص شد این شی متعلق به دوران اسلامی (قرن اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.وی با اشاره به ویژگیهای این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دستهبر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش در قسمت گردن و شانه است. چنانی اضافه کرد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است. وی با بیان اینکه شی کشف شده سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ازتفاع این خمره 5/62 سانتیمتر، قطر کف 12 سانتیمتر، قطر شکم ظرف 36 سانتیمتر، قطر گردن 24 سانتیمتر و قطر لبه آن 19 سانتیمتر میباشد. شوش با 2 اثر ثبت جهانی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.محوطه باستانی شوش نیز به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha