پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نواب

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه گفت: صبر و قصد تأثیرگذاری مثبت برای استاد بسیار مهم است که گام به گام همراه با طلبه خود بوده و از مشکلات او با خبر شده و رفت و آمد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در آیین تکریم از اساتید شهرضایی مقیم قم که امروز در ساختمان مجمع نمایندگان طلاب و فضلا برگزار شد، اظهار داشت: ما نسبت به اساتید خود وام دار بوده و نقش استاد برای شاگرد و طلبه، نقش منحصر به فرد است؛ درست است که در حوزه مدیر و دیگران هم زحمت می کشند؛ اما نقش استاد بسیار تأثیرگذار است.

وی ابراز داشت: ما اشخاصی را داریم که فقط مشغول به تدریس هستند؛ اشخاصی هم داریم که مربی هستند؛ اما برخی استادمربی بوده و این افراد در حوزه تأثیرگذار می باشند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه خاطرنشان ساخت: نام بسیاری از اساتید فراموش می شود؛ چون مایه تربیتی را ایجاد نکردند؛ اما خیلی از آنان وجود دارند که هیچگاه از یاد نمی روند؛ چون دنبال تربیت بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: در روایتی آمده است که « من علم باب هدی فله اجر من عمل به/ هر کسی بابی از هدایت را تعلیم دهد، مانند پاداش تمام کسانی را به آنان چیزی کم نمی شود»؛ درست است که علم هدایت دارد؛ اما اگر این علم همراه با تربیت و توجهات لازم معنوی نباشد، ماندگاری ندارد.

وی بیان داشت: در کار تربیتی اگر استاد نتواند شاگرد خود را درک کند، خروجی مناسبی نخواهد داشت؛ مهم تعداد شاگرد نیست؛ مهم خروجی اوست.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه اظهار داشت: شناخت روحیات شاگرد برای استاد بسیار مهم است؛ امروز برخی شاگردها هیچ ارتباطی با استاد ندارد و ثمری برای او نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ابراز داشت: امروز برخی از افراد در حوزه 10 یا 15 طلبه را گلچین کرده و پایه پایه درس را با این افراد بالا رفته و این شاگردها نیز با استاد علقه پیدا کرده و کمک مناسبی برای شاگردان است.

وی خاطرنشان ساخت: ارتباط استاد و شاگرد در به ثمر رسیدن طلاب مؤثر است و باید مکانیزم این موضوع را از گذشتگان و اساتید قبل دریافت نماید.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه تصریح کرد: انسان سازی بسیار سخت است و صبر بالایی می خواهد؛ به ویژه اینکه امروزه پارازیت های وقت گیر و وقت کش زیادی برای طلاب و جامعه ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بیان داشت: در گذشته موبایل و فضای مجازی وجود نداشت؛ اما امروز طلاب با چنین فضاهایی مواجه بوده و وقت بسیاری از طلاب و فضلا تلف می کند.

وی اظهار داشت: صبر و قصد تأثیرگذاری مثبت برای استاد بسیار مهم است که گام به گام همراه با طلبه خود بوده و از مشکلات او با خبر شده و رفت و آمد داشته باشد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه ابراز داشت: سرکشی استاد از طلاب، در روحیه آنان بسیار اثرگذار بوده و می تواند تأثیرات بالایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان ساخت: بیان مباحث اخلاقی در کلاس از ضروریاتی است که رهبر معظم انقلاب این کار زیبا را انجام داده و تمام اساتید باید این سبک را داشته باشند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: اعضای شورای عالی حوزه در 25 استان کشور حضور پیدا کرده و نشست های خوبی را با اساتید و طلاب داشته اند؛ اما این کار در قم انجام نشده بود که در این راستا در هفته گذشته اولین نشست اعضای شورای عالی با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه برگزار کرده ایم.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه بیان داشت: برای سال تحصیلی جدید نیز پنج نشست دیگر با موضوعات گوناگون انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار داشت: آیت الله اعرافی خود را وقف فعالیت های حوزه کرده و اساتید می توانند نظرات و پیشنهادات خود را خدمت ایشان ارسال کرده تا ان شاءالله به مرحله اجرا برسد.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از اساتید که شورای عالی حوزه چه برنامه ای برای مسئله معیشت طلاب دارد، ابراز داشت: در رابطه با مسائل معیشتی طلاب هیچ کدام از مسئولین نمی توانند قول یا نظری بدهند؛ ولی این موضوع را می توانیم بگوییم که خدا روزی طلاب را تکفل نموده و قول معصوم (ع) است که خداوند روزی اهل علم را تکفل کرده است.

 

همچنین در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین نوری، نماینده طلاب و فضلای شهرضایی مقیم قم نیز به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات خود بیان داشتند: نقش «معلمانِ هنرمند و جهادگر و دلسوز» در پیشرفت و تعالی جامعه، از تبدیل خاک به طلا نیز با ارزش‌تر است.

وی در ادامه به روایتی از حضرت علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت امیر (ع) در این حدیث فرمودند: «مَن عَلّمني حَرفاً، فقد صَيَّرني عبداً / هرکس به من کلمه ای بیاموزد مرا (بنده) خود کرده است».

نماینده طلاب و فضلای شهرضا در پایان اظهار داشت: همایش اساتید شهرضایی مقیم قم چندین سال است که برگزار می شود و امسال توفیق داریم از محضر حجت الاسلام والمسلمین نواب استفاده نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha