شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه، تحریم امریکا ضد جمهوری اسلامی‌ ایران را توهین بزرگی به کشورهایی دانست که خود را مجبور و ملزوم به رعایت این تحریم‌ها می‌دانند و تأکید کرد: ایران مقتدر راه اقتصاد خود را با وجود همه مشکلات به پیش خواهد برد،

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی  در همایش تبیین گام دوم انقلاب اسلامی که  در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.در ابتدای سخنان خود، مجتمع آموزش عالی فقه را مرکزی گران‌قدر و مهم خواند و گفت: مسئولان جامعه‌المصطفی در زمان طراحی این مجتمع، آمال و آرزوهای بزرگی برای این مرکز در نظر داشتند که برای تحقق آنها تلاش فراوانی صورت گرفت و امروز، این مرکز، بازوی توانمند برای جامعه‌المصطفی و شاخه‌ای پربار در درخت تنومند حوز‌‌‌ه‌های علمیه به شمار می‌آید.

 

وی با تقدیر از نقش طلاب غیرایرانی، انجمن‌های علمی و فرهنگی، گروه‌های علمی، استادان و مسئولان در تحقق آرمان و اهداف این مجتمع خاطرنشان کرد: امروز نیز این مسیر با حضور مسئولان جدید مجتمع آموزش عالی فقه ادامه دارد و با همت بلند ایشان، بی‌شک برگ‌های زرین دیگری بر این کارنامه پربار افزوده خواهد شد.

 

مدیر حوز‌‌‌ه‌های علمیه با اشاره به صحنه‌های بزرگ همبستگی در حادثه ناگوار سیل در نقاط مختلف ایران، که شکوه معنوی، اخلاقی و دینی آن، یادآور خاطرات دوران دفاع مقدس است، ابراز داشت: در این میان، حضور روحانیت بااخلاص و ایثارگر در کنار مردم در شهرها و روستاهای سیل‌زده، افتخار بزرگی رقم زد، به ویژه حضور طلاب جامعه‌المصطفی و برادران غیرایرانی، جلوه‌ای از همبستگی اسلامی را محقق ساخت که باید از همه نقش‌آفرینان این اقدام ارزشمند تجلیل نمود.

 

وی، در ادامه، روزهای پایانی ماه شعبان را فرصتی بی‌بدیل برای آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان دانست و یادآور شد: بدون رشد و تعالی اخلاقی و معنوی، هرگز روحانی شایسته و سرباز فداکار اسلام پرورش نمی‌یابد. امروز امت اسلام به عالمان بزرگ و چهره‌های علمی شایسته‌ای نیاز دارد که از نظر اخلاقی و اجتماعی درخشان باشند. بشریت امروز به عالمان وارسته‌ای نیازمند است که با مناجات شعبانیه و خمس عشر، دعای افتتاح و اذکار مأثوره مانوس شده، جانشان در پرتو آن روشن شده باشد.

 

آیت‌الله اعرافی، در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به بیان دوگانه‌ها پرداخت که در انقلاب اسلامی قابل جمع هستند و اظهار داشت: با وجود برخی دوگانه‌ها مانند اسلام و استکبار، که دو راه جمع‌ناپذیر به شمار می‌آیند، دوگانه‌هایی در اخلاق، سیاست و مسائل اجتماعی وجود دارد که ظرفیت بزرگ اخلاق انسانی می‌تواند محل جمع این امور به ظاهر ناسازگار و جامع اضداد باشد.

 

وی هنر بزرگ انقلاب اسلامی را جمع دوگانه‌های بزرگ در عالم فرهنگ و سیاست دانست و ابراز داشت: انقلاب اسلامی، به عنوان پدیده‌ای فراگیر، چندساحتی و ماندگار، جمع این دوگانه‌ها را در گفتمان خود محقق ساخته است.

 

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی ادامه داد: در بیانیه گام دوم تأکید شده است با پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت بزرگی تمدنی در جهان پدید آمد. نخستین دوگانه در تئوری و اندیشه انقلاب اسلامی ‌آن جاست که دین و دنیا را در کنار هم مطرح نمود و آغازگر عصر جدیدی در عالم گردید. در حالی که سال‌ها و قرن‌ها، به ویژه پس از رنسانس، تقابل دین و دنیا و حذف دین در اندیشه‌های سکولار ترویج می‌شد، امام خمینی(ره) نهضتی آغاز کردند که در اندیشه معرفتی آن، جایگاه برجسته دین در دنیا به درستی تبیین شده بود. اسلام ناب از تئوری جامعی برخوردار است که می‌تواند این دوگانه را جمع نماید و این گام بزرگی بود که انقلاب اسلامی برداشت.

 

وی دوگانه جمهوریت و اسلامیت را مسئله جمع‌پذیر دوم در تفکر انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیش از انقلاب، تبلیغ شده بود که در اسلام حکومت نداریم یا حکومت اسلامی در جامعه امروز تحقق‌نیافتنی است. در برابر این اندیشه، تفکراتی نیز وجود داشت که حضور مردم را در عرصه سیاسی و اجتماعی با حکومت اسلامی قابل جمع نمی‌دانست، ولی تئوری اندیشه امام خمینی(ره)، که اکنون در قانون اساسی ما تجلی یافته است، نشان داد جمهوریت و اسلامیت در کنار یکدیگر جمع می‌شود.

 

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: افرادی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تصور می‌کردند برای انقلابی ماندن نباید تن به نظم داد و در نقطه مقابل، برخی تحقق جمهوری اسلامی را نقطه پایان روحیه انقلابی می‌دانستند. انقلاب اسلامی قائل به جمع دوگانه نظام و انقلاب است که براساس آن، نظام‌یافتگی هر جامعه به معنای پایان تفکر انقلابی نیست و نمی‌توان گفت انقلابی بودن به معنای فقدان نظام است. امروز نمونه روشن حکومت نظام‌مند و حکیمانه در کنار حفظ روحیه انقلابی، در مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مشهود است.

 

وی دوگانه‌های انعطاف و اصالت، ملیت و اسلامیت، توسعه و عدالت، استقلال و آزادی، استفاده از تجربیات گذشته و جوان‌گرایی و.... را از دیگر مسائلی دانست که جمع میان آنها، جزو دست‌آوردهای انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ذکر شده است و برای شناخت بهتر این ظرفیت‌ها باید کار پژوهشی و علمی مناسبی صورت پذیرد.

 

مدیر حوز‌‌‌ه‌های علمیه، دوگانه رعایت قوانین بین‌الملل را در کنار حرکت در مسیر انقلاب و مقاومت، یکی از مسائل مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: هضم در قوانین بین‌الملل و کوتاه آمدن از آرمان‌ها یا پشت کردن به جامعه جهانی، یکی از دوگانه‌هایی است انقلاب اسلامی با حکمت بر آن فائق آمده است. امروز حضور جمهوری اسلامی‌ ایران در هر نقطه از عالم و تمام فعالیت‌های بین‌المللی آن مبتنی بر حقوق مشروع بین‌المللی است، هر چند در دنیای امروز، درهم و دینار رژیم‌های سفاک موجب چشم‌پوشی جامعه جهانی از جنایات گسترده آنان و نقض مکرر و واضح قوانین بین‌المللی می‌گردد.

 

آیت‌الله اعرافی، در ادامه، توصیه‌های هفتگانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را در بیانیه گام دوم انقلاب، حاصل ده‌ها سال اشراف حکیمانه معظم‌له بر تحولات ایران و جهان و حاوی نکاتی کلیدی به منظور تحقق تمدن اسلامی دانست و اظهار داشت: این محورهای کلان در نگاه بین‌المللی و تمدن‌سازی، جایگاه در خور توجهی دارد و ترویج و گفتمان‌سازی روح این بیانیه در فضای بین‌المللی، که بر آمده از اندیشه دینی، فقاهت حوزه و مطابق نیاز امروز است، وظیفه مهم بخش بین‌الملل حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی به شمار می‌آید.

 

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان المصطفی ضمن آن که باید در قلمرو اندیشه فقهی و معرفتی به نیازهای جهانی پاسخ دهند، موظف‌اند پرچم‌دار دانش در همه دنیا باشند. قرن‌ها مسلمانان پرچم‌دار دانش در قلمروهای مختلف بودند و امروز نیز جوانان ما در دنیای اسلام باید به این سمت هدایت شوند. تشکیل بازار علم و فناوری در جهان اسلام ضرورت دارد و لازم است منظومه‌ای از کشورهای صاحب دانش در جهان شکل گیرد.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی را بدون برخورداری از پایه‌های محکم علمی و فناوری ناممکن دانست و افزود: در حوزه اقتصاد نیز باید تئوری‌هایی ارائه شود تا اقتصاد مستحکم اسلامی شکل گیرد. اگر کشورهای اسلامی کنار هم قرار گیرند، ظرفیت‌های عظیمی شکوفا می‌گردد.

 

وی تحریم امریکا ضد جمهوری اسلامی‌ ایران را توهین بزرگی به کشورهایی دانست که خود را مجبور و ملزوم به رعایت این تحریم‌ها می‌دانند و تأکید کرد: ایران مقتدر راه اقتصاد خود را با وجود همه مشکلات به پیش خواهد برد، ولی این لکه ننگ بزرگ برای کشورهایی است که خود را اسیر دریافت معافیت یا عدم معافیت از امریکا برای مبادلات مشروع اقتصادی می‌بینند.

 

آیت‌الله اعرافی، در پایان، سخنان خود با تأکید بر لزوم کار علمی و پژوهشی گسترده درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی و طلاب غیرایرانی می‌توانند برشی تمدنی و بین‌المللی براساس روح معارف اسلامی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را از این بیانیه استخراج نموده، برای تحقق اهداف خود، از آن بهره‌مند گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha