جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب پروژه «لهستانی‌سازی» ایران را فاش کردند

اشاره‌ی دقیق رهبر انقلاب به طمع سرویس‌های اطلاعاتی دشمن روی حوزه حساس کارگری، مستند به آمار و قرائن دقیق برآمده از رصد تحرکات دشمن است.به عنوان یک مصداق، در اردیبهشت ۹۷، مقارن با خروج یکجانبه‌ی ترامپ از برجام، پایگاه خبری «Washington Free Beacon» فاش کرد به طرحی سه صفحه‌ای دست یافته که اندیشکده تندروی «گروه مطالعات امنیتی (SSG) به شورای عالی امنیت ملی آمریکا ارائه کرده است. این سه برگه، طرح این اندیشکده تندرو با مدیریت جیم هنسون (یهودی صهیونیست) برای تغییر نظام در ایران است. اشاره هنسون به جنبش همبستگی کارگران لهستان یا به اختصار «سولیدارنوژ» (همبستگی به زبان لهستانی) در دهه ۱۹۸۰ است. اتحادیه‌ای سراسری و دربرگیرنده همه اتحادیه‌های صنفی و کارگری لهستان بود که در سال ۱۹۸۰ میلادی برابر با ۱۳۵۹ خورشیدی برای دفاع از حقوق کارگران و کارمندان تشکیل و سپس (تا سال ۱۹۸۹ میلادی) به هسته اصلی مقاومت عمومی در برابر حکومت کمونیستی لهستان تبدیل شد. رهبر این جنبش فردی به نام «لخ والسا» بود که بعد از سقوط حکومت کمونیستی لهستان، به ریاست جمهوری این کشور هم رسید.یکی از بهترین منابع برای خواندن درباره این اتحاد ۴ جانبه میان جنبش کارگری، کلیسای لهستان، جنبش روشنفکران و سیا، کتاب ۳۲۰ صفحه‌ای استاد دانشگاه و پژوهشگر معروف آمریکایی، ست جی. جونز، با عنوان «یک عملیات مخفی: ریگان، سیا و جدال جنگ سرد در لهستان» است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در واقع جنبش همبستگی، کم‌هزینه ترین عملیات سیا علیه بلوک شرق بود که به نتایج درخشانی از نظر منافع واشینگتن رسید.

 

اینستاگرام به سلیمانی های جهان تذکر داد

بسیاری از کاربران فضای مجازی، این روزها با تذکر مشترکی از مدیریت اینستاگرام مواجه می‌شوند.پس از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صفحه بسیاری از سرداران سپاه در اینستاگرام مسدود شد. حتی برخی از صفحات مرتبط با شهدا و قهرمانان دوران دفاع مقدس نیز دچار مشکل شدند.به طور مثال، مدیر صفحه شهید محمود کاوه به خبرنگار کیهان اطلاع داد: این صفحه که مورد توجه مردم هم بود و حتی به معرفی شخصیت شهید کاوه به مردم کشورهای همجوار به ویژه عراقی‌ها می‌پرداخت، توسط اینستاگرام مسدود شد!اما علاوه‌بر این، کاربران این شبکه اجتماعی، موقع انتشار تصاویری از سرلشکر قاسم سلیمانی نیز با تذکر اینستاگرام مواجه می‌شوند. حتی برخی از هنرمندان و مجریان تلویزیون نیز از محدودیت اینستاگرام در امان نمانده‌اند، طوری که پس از انتشار تصویر قاسم سلیمانی، از سوی اینستاگرام برای آنها اخطاری مبنی بر اینکه در صورت تکرار انتشار این تصویر، صفحه آنها بسته خواهد شد ارسال می‌شود.

 

رئیس‌جمهور خلاف جهت عقربه های گرانی ساعت دولت را کوک کرد

حجت الاسلام حسن روحانی به چهار وزیر کابینه دستور داد تا اقدامات لازم و موثر در زمینه توزیع کالا‌ها و مقابله با گران فروشی انجام شود.حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به وزاری صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند.همچنین حسن روحانی به وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند.

 

BBC عکس سازمان سیا را رمزگشایی کرد

سازمان جاسوسی سیا در صفحه اینستاگرامش عکسی از یک میز کار در دفتر مرکزی خود منتشر کرده است.پس از آنکه رئیس سازمان جاسوسی سیا از افزایش سرمایه‌گذاری این نهاد برای خرابکاری در ایران و روسیه خبر داد، صفحه آن هم در اینستاگرام آغاز به کار کرده است. مدت زمان چندانی از ظهور پی در پی شبکه‌های مجازی نمی‌گذرد و در این میان شاید شبکه‌هایی همانند فیسبوک، تلگرام، توئیتر و اینستاگرام به دلیل امکانات و قابلیت‌های ویژه و استقبال مردم از آن‌ها بهترین امکان و وسیله برای جمع‌آوری اطلاعات از کشور‌های مختلف باشند.استقبال ایرانیان از شبکه‌هایی همانند اینستاگرام در حالی است که «جینا هاسپل» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در فروردین ماه سال جاری از اختصاص منابع بیشتر در امور مرتبط با ایران و روسیه خبر داد.در همین رابطه این سازمان جاسوسی اقدام به راه اندازی صفحه خود در اینستاگرام کرده و در اولین اقدام عکسی از یک میز کار در دفتر مرکزی خود منتشر کرده است.پس از انتشار این عکس، بی بی سی که دشمنی آن برای ملت ایران ثابت شده است اقدام به رمز گشایی این عکس نموده و در توضیح آن می‌نویسد: تصویری که در اینستاگرام سیا منتشر شده میزی را با اشیا گوناگونی از جمله اسکناس‌های خارجی و کلاه‌گیس نشان می‌دهد. این تصویر در مقر این سازمان در لنگلی ویرجینیا گرفته شده است. به نظر می‌رسد چالش این است که اشیا داخل عکس را شناسایی کرد.یک سخنگوی سازمان سیا به شبکه خبری سی بی اس گفته است که بسیاری از این اشیا به کارکنان فعلی این سازمان تعلق دارند.بر اساس اسنادی که روزنامه نیویورک منتشر کرده است، سرویس‌های امنیتی آمریکا روزانه میلیون‌ها تصویر از سایت‌های ارتباط جمعی دریافت می‌کنند تا بتوانند ویژگی‌ها و چهره‌های موجود در این تصاویر را بشناسند. آژانس امنیت داخلی آمریکا اقدام به جمع‌آوری تعداد بسیار زیادی از این تصاویر می‌نماید و علاوه بر این، نامه‌های الکترونیک و نامه‌های دست نویس و کنفرانس‌های ویدئویی و موارد دیگر در ارتباطات در شبکه مجازی را نیز رهگیری می‌کند.بی بی سی در رمز گشایی خود از این تصویر اقدام به شماره گذاری اشیایی موجود در آن کرد و هر کدام از این اشیاء که نماد چه چیزهایی هستند را تشریح کرد.

 

پای سیل به آبادان هم باز شد

غلامرضا شریعتی در نشست ستاد مدیریت بحران در فرمانداری آبادان در گفتگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت شهرستان آبادان توضیح داد: خوشبختانه خطری آبادان را تهدید نمی‌کند اما جریان سیل به آبادان رسیده است و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.استاندار خوزستان افزود: از این رو سیل بندهایی ساخته شد که آب کنترل شود و همچنین جریان آب از طریق کالبرت های مسیر جاده آبادان ماهشهر به سمت هورها در حرکت است.شریعتی اظهار کرد: سطح خروجی سدها کاهش پیدا کرده است و بر اساس پیش بینی کارشناسان، ظرف دو تا سه روز آینده خروجی سدها کاهش بیشتری خواهد داشت.استاندار خوزستان تاکید کرد: در این مدت باید سیل بندها را رصد و تقویت کنیم و امیدواریم مشکل خاصی رخ ندهد.

 

بغداد آمریکا را به سیخ کشید

در اقدامی کم سابقه، وزارت امور خارجه عراق کاردار آمریکا در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض به وی تسلیم کرد. وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی مطالب منتشر شده از سوی سفارت آمریکا و زیرپا گذاشتن آداب دیپلماتیک، 'جوی هود' کاردار آمریکا در بغداد احضار و یادداشت اعتراض به وی از سوی 'نزار الخیرالله' معاون وزیر خارجه تسلیم شده است.بیانیه علت احضار و اعتراض به کاردار آمریکا را همچنین رعایت نکردن چارچوب‌های مربوط به انجام ماموریت‌های دیپلماتیک در کشور میزبان (عراق) و همچنین ضدیت با سیاست خارجی است که قرار گرفتن عراق بعنوان معبر یا مرکزی برای هر گونه هدف قرار دادن دیگر کشور‌ها را رد می‌کند.یادداشت اعتراض وزارت امور خارجه عراق به کاردار آمریکا همچنین خواستار احترام سفارت آمریکا در بغداد به روابط خارجی این کشور شده و بر ضرورت حذف پست توهین آمیز (به ایران منتشر شده در سایت سفارت) و عدم تکرار انتشار مطالبی که روابط عراق با کشور‌های همسایه اش را مخدوش می‌کند، تاکید کرده است.سفارت آمریکا در بغداد یک بار چند روز پیش و بار دیگر نیز همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، پست‌هایی توهین آمیز به جمهوری اسلامی را در شبکه‌های اجتماعی رسمی خود منتشر کرده بود.این اقدام هر بار با اعتراض وسیع گروه‌ها و احزاب و نیز افکار عمومی عراق در سطح فضای مجازی روبرو شده است.

 

سفر سیاسی پیونگ یانگ به تهران تایید شد

منابع رسمی کره شمالی اعلام کردند که هیأتی دیپلماتیک از جانب این کشور عازم سوریه و ایران شده است.خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) گزارش کرد که «پاک میونگ گوک» معاون وزیر خارجه کره شمالی و یک هیأت همراه، اوایل هفته جاری، «پیونگ‌یانگ» را برای سفر به سوریه و ایران ترک کردند.بنا بر این گزارش، این هیأت دیپلماتیک پایتخت کره شمالی را برای سفر به کشور‌های فوق الذکر ترک کردند.این هیأت دیپلماتیک قرار است در ادامه سفر خود به آذربایجان و مغولستان نیز سفر داشته باشند.هنوز جزئیات بیشتری درباره هدف این سفر و برنامه کاری آن منتشر نشده است و البته هنوز مشخص نیست که کدام یک از کشور‌های ایران و سوریه مقصد نخست این هیأت دیپلماتیک کره‌ای خواهد بود.تصاویر منتشر شده از این هیأت دیپلماتیک که توسط خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گرفته شده است، حاکی از آن است که این گروه روز شنبه هفته جاری در حال ترک فرودگاه «پکن» بودند.

 

مرزهای کشور به روی خرما بسته شد

در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار مصوب شد که صادرات خرما با هدف کنترل بازار این کالای پرمصرف در ماه مبارک رمضان ممنوع شود.همچنین بر اساس مصوبه این ستاد مقرر شد غرفه های منتخب میادین میوه و تره بار، خرما را با قیمتی حداقل ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه کنند.تثبیت قیمت شکر و روغن در ماه مبارک رمضان با هدف حراست از سفره خانوار در ماه مبارک رمضان نیز دیگر مصوبه ستاد تنظیم بازار بود.اعضای ستاد در این جلسه وضعیت بازار کالاهای اساسی و پرمصرف را بررسی کردند و گزارش های کارشناسی درباره روند توزیع و وضعیت بازار این اقلام نیز ارائه شد.

 

پول های کثیف بریتانیا در خلیج فارس کشف شد

احسان یاری افزود: سعی در کم رنگ کردن نام خلیج فارس در منابع مطالعاتی پروژه‌ای است که توسط کشورهایی مانند بریتانیا و با پول برخی از کشورهای عربی مدیریت می‌شود.وی ادامه داد: این روز گرچه به مناسبت بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج همیشه فارس به این عنوان نام گذاری شده است اما ضرورت برگزاری این است که باید در سطح ملی و فراملی در حمایت از نام خلیج فارس حمایت کنیم.مدیر مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس در ادامه به تاریخ تحریف این نام در جهان عرب اشاره کرد و گفت: گرچه از سده‌های ۷ و ۸ مورخان و جغرافی دانان غربی نام خلیج فارس را استفاده می‌کردند اما در دهه ۱۹۳۰ سرچارلز دلگری افسر انگلیسی برای ایجاد تفرقه بین ایرانیان و اعراب و ایجاد سلطه و استعمار از نام خلیج عربی استفاده کرد. این نام گذاری در راستای اهداف استعماری دولت بریتانیا بود.یاری در ادامه افزود: نام خلیج عربی از آن زمان تا سال ۱۹۵۸ که عبدالکریم قاسم در عراق از آن استفاده کرد به ندرت شنیده می‌شد. عبدالکریم قاسم برای تعریف مردم ساکن در عراق به عنوان یک ملت و متحد کردن آنها از نام جعلی خلیج فارس استفاده کرد.یاری با اشاره به رسانه‌ای شدن نام جعلی عربی در برخی از مطبوعات کشورهای استعمارزده افزود: در دهه ۱۹۷۰ یک روزنامه کویتی استفاده شد و در ادامه با رشوه‌هایی که اعراب به برخی از رسانه‌های غربی از جمله نشریه نشنال جئوگرافی می‌دادند استفاده از عنوان جعلی عربی برای این خلیج بیشتر به کار رفت.وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز سرمایه سنگینی از کشورهای عربی در مراکز مطالعاتی سرمایه گزاری می‌شود تا نام خلیج عربی را به جای خلیج فارس در منابع مطالعاتی جا بیاندازند.مدیر مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس تاکید کرد: استفاده از نام خلیج عربی یک پروژه استعماری برای ایران زدایی بوده است.

 

رهبر انقلاب دست تحریف کویت را گرفتند

پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت روز خلیج فارس، بیانات رهبر انقلاب درباره تحریف نام خلیج فارس را منتشر کرده است.متن بیانات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:«اخیراً کویتی‌ها اطلس تاریخ اسلام را درست کرده‌اند که از محتوایش اطلاعی ندارم؛ ولی از لحاظ طبع، کتاب خیلی بزرگی است. پارسال، امیر کویت دو نسخه از آن را برای من فرستاد که من یک نسخه‌اش را به کتابخانه‌ی نهاد ریاست جمهوری دادم و نسخه‌ی دیگر را در کتابخانه‌ی خودم نگه داشتم.اطلس تاریخ اسلام توسط کویتی‌ها درست شده که تقریباً بدون استثنا مورد استفاده‌ی همه‌ی مسلمان‌هاست. این که می‌گویم تقریباً، به این دلیل است که «خلیج فارس» را «خلیج عربی» نوشته است که اگر الان به ما پول دستی هم بدهند، حاضر نیستیم این کتاب را در کتابخانه‌های خودمان ترویج و یا به فارسی ترجمه کنیم؛ چون «خلیج عربی» دروغ است. اگر یک وقت خواستیم این را برگردانیم، حتماً «خلیج فارس» خواهیم نوشت. البته، یک جا هم از دستشان در رفته و تصویر یکی از نقشه‌های قدیمی را چاپ کرده‌اند و «الخلیج الفارسی» را به‌کار برده‌اند.با این که همه جا و در همان نقشه‌های قدیمی، این اصطلاح را عوض کرده‌اند، ولی یک جا تصادفاً برای اتمام حجّت، در این کتاب به این بزرگی و با این همه خرج چاپ، اصطلاح «الخلیج الفارسی» را نوشته‌اند.غرضم این بود که گاهی اوقات تاریخ و جغرافیا را می‌نویسند، اما نکته‌یی در آن هست که ما نسبت به آن حساسیم. حالا این از جهت ملّیش بود که البته الان خلیج فارسی و عربی برای ما فقط ملی هم نیست؛ سیاسی و اعتقادی هم است».

 

بانک «چک آزاد» را نقد کرد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای استفاده از چک آزاد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ چک آزاد که با عنوان چک «امنیبوس» نیز شناخته می‌شود، در قانون قدیم صرفاً برای هر مشتری یک بار در سال قابل استفاده بود، اما با ابلاغ قانون جدید، مشتریان صاحب دسته چک می‌تواند تا ۳ بار در سال از چک آزاد استفاده کنند و میزان برداشت از حساب‌های جاری بدون ارائه برگه چک با استفاده از چک آزاد، سه برابر افزایش پیدا کرده است و مشتریان می‌توانند از گزینه ساتنا و پایا بهره‌مند شوند.چک آزاد زمانی مورد استفاده است که صاحب دسته چک بخواهد چکی را صادر کند و با استفاده از آن وجهی را از بانک دریافت کند، اما دسته چک همراه ندارد؛ در این زمان مشتری حقیقی یا حقوقی می‌تواند از بانک تقاضای یک برگ چک عمومی آزاد کند تا رفع احتیاج کند و عملیات بانکی و برداشت وجه را انجام دهد؛ چک آزاد مانند چک عادی به جریان گذاشته می‌شود، اما به هیچ عنوان ظهر نویسی و یا انتقال نمی‌پذیرد.مشتریان برای هر بار استفاده از چک آزاد باید مبلغ ۵ هزار تومان را به عنوان کارمزد به بانک پرداخت کنند.چک آزاد یکی از خدمات سیستم بانکی است که تا به امروز معمولاً در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به ندرت استفاده شده و با تغییراتی در استفاده از چک آزاد انتظار می‌رود استفاده از چک آزاد افزایش پیدا کند.استفاده از چک آزاد به صورت سالیانه سه بار ابلاغ شده و مشتریان می‌توانند از این خدمت که یکی از تغییرات قانون جدید چک به شمار می‌رود، بهره‌مند شوند.
 

قوه قضائیه مسئولان را زیر ذره بین برد

رییس قوه قضاییه گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به اموال مسئولان به‌زودی ابلاغ خواهد شد.آیت الله رئیسی با حضور در مصلای امام خمینی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید با اشاره به تهیه آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به اموال مسئولان در دستگاه قضایی تصریح کرد: ان‌شاءالله این آیین‌نامه به‌زودی ابلاغ خواهد شد و معتقدیم که با اجرای این قانون و همکاری خود مدیران و مسئولانی که مشمول این قانون هستند، این مسئولان در برابر حاشیه‌ها، شایعات و مسائلی که ممکن است از سوی برخی افراد یا جریان‌ها در مورد آنان مطرح شود، مورد صیانت قرار خواهند گرفت.

 

لندن به قاجارها چوب حراج زد

حراج «بونهامز» لندن مجموعه‌ای از آثار هنری اسلامی و دوره قاجاریه را به حراج گذاشته است.در این حراجی با عنوان «هنر اسلامی و هندی و هنر دوره قاجار» که قرار است امروز ۳۰ آوریل در لندن برگزار شود، مجموعه‌ای از آثار هنری به حراج گذاشته می‌شود که از آن جمله می‌توان به نقاشی‌های پرتره و عکس‌هایی از شاهان قاجاری چون ناصرالدین شاه، فتحعلی‌شاه، مظفرالدین شاه و دیگر آثار قجری اشاره کرد.نقاشی فتحعلی‌شاه قاجار مربوط به سال ۱۲۱۴ شمسی از جمله شاخص‌ترین آثار است که هنوز قیمت‌گذاری نشده است. پرتره رسمی از مظفرالدین شاه قاجار که به مناسبت سفر او به کشور بلژیک کشیده شده است ۵۲ هزار تا ۷۷ هزار دلار قیمت گذاری شده است که قدمت آن به سال ۱۲۸۳ شمسی بازمی‌گردد.همچنین عکس دیگری که توسط میرزا ابراهیم‌خان، عکاس دربار به ثبت رسیده و مربوط به سال ۱۲۸۰ شمسی است نیز ۵۲۰۰ تا ۷۷۰۰ دلار برآورد قیمت زده شده است.گران‌ترین عکس از مجموعه شاهان قاجار ثبت شده توسط میرزا ابراهیم‌خان در سال ۱۲۸۳ شمسی گرفته شده و قیمت اولیه ۱۹ هزار تا ۲۶ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده است. نقاشی «دختر قاجاری آینه به دست» منتسب به محمد حسن کشیده شده و قدمت آن بین سال‌های ۱۲۲۴ تا ۱۲۴۴ شمسی تخمین زده شده نیز با قیمت ۳۲ هزار دلار تا ۴۵ هزار دلار چوب حراج می‌خورد.

 

مسکن تهرانی ها را فراری داد

رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن در کنار آمار مهاجرت از تهران به دیگر شهرها به ویژه استان‌های البرز و گیلان گواه آن است که مهاجرت از تهران روند صعودی به خود گرفته است.بنا بر آخرین آمار منتشره، قیمت هر متر مسکن در شهرهای بزرگ به خصوص تهران به صورت میانگین به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسیده که این موضوع عاملی شده تا متقاضیان خانه توان خرید و تهیه مسکن در شهرهای بزرگ را نداشته باشند، برخی از کارشناسان با توجه به این موضوع و آمار مهاجرت از تهران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ معتقدند که حجم خروج از تهران افزایش یافته و از سوی دیگر افزایش تعداد خانه‌های خالی در سطح شهر تهران تأییدی بر این موضوع است.البته آن طور که اعلام شد بیشترین میزان خانه‌های خالی در تهران مربوط به مناطقی همچون قیطریه، فرمانیه، زعفرانیه، میرداماد، دروس، قلهک، الهیه، پونک، آریاشهر و جنت آباد بوده قدرت خرید افرادی که از تهران مهاجرت کرده‌اند آنچنان جوابگوی پاسخ به قیمت مسکن این مناطق نبوده و بنا بر اطلاعات به دست آمده طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۳۵۰ هزار و ۶۳۲ نفر از استان تهران به دیگر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

 

ظریف از پیونگ یانگ زنگ خطر را برای تندروها به صدا درآورد

برخی از کارشناسان با اشاره به سفر آتی ظریف به کره شمالی و روسیه، معتقدند این حرکت در راستای تقویت مناسبات دیپلماتیک بوده و می تواند باعث ایجاد جبهه مقاومت جدیدی علیه آمریکا و خصوصا زنگ خطری برای جناح های تندرو آمریکایی شود. آخرین دیدار مقامات ارشد ایران با کره شمالی مربوط به دیدار «ری یانگ یو»، وزیر خارجه این کشور با «حسن روحانی» در مرداد ماه سال گذشته است. این دیدار یک روز پس از اجرایی شدن مرحله اول تحریم‌های ترامپ علیه ایران و حدود 2 ماه بعد از مذاکرات دور اول «کیم جونگ اون» با رییس جمهور آمریکا اتفاق افتاد. حالا پس از شکست دور دوم مذاکرات در هانوی بین ترامپ و رهبر کره شمالی و همچنین عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا، ظریف از سفر قریب الوقوع به کره شمالی خبر داده است.ظریف در حالی خبر سفرش به روسیه و کره شمالی را اعلام کرد که هفته گذشته رهبر کره شمالی و پوتین در سفر بی سابقه کیم اون جونگ به روسیه با هم دیدار کردند. خاطر نشان کرد: اما این دیدار ها می‌تواند باعث ایجاد جبهه مقاومت جدیدی علیه آمریکا شود. در شرایطی که آمریکا در نظر دارد با تحت فشار گذاشتن سایر کشورها، صادرات نفتی ایران را صفر کند، جمهوری اسلامی هم سعی دارد با تقویت مناسبات دیپلماتیک این اقدامات را خنثی سازد. از این رو شاهد برنامه سفر‌های ظریف به کشور‌های همسایه، روسیه و کره شمالی هستیم. وی افزود: عده ای بر این باورند ارتباط بین سفر برنامه ‌ریزی شده ظریف به مسکو و سپس پیونگ یانگ و از طرفی رایزنی‌های پوتین و اون، نمی‌تواند تصادفی باشد و احتمالا بلوک بندی جدیدی میان سه کشور علیه آمریکا شکل بگیرد.

 

پدرعلم ژنتیک ایران زنگ خطر ژنتیکی را به صدا درآورد

پدر علم ژنتیک ایران بر این باور است که ژن بخشندگی و مهربانی در ایران رو به کاهش است و برنامه ریزی و مدیریت، دو نقطه ضعف کشورهای دارای رانت به شمار می آید. در تمام اتفاقات جهان سوم که اخلاقیات و رانت هم ویژگی این جهان است، دو نقطه ضعف ذکر می شود.وی افزود: این دو نقطه ضعف، برنامه ریزی و مدیریت است؛ نیروی انسانی و منابع مالی وجود ندارد. هر بار زلزله و سیل و آتش سوزی در کشور رخ می دهد، به نظر می رسد اولین بار است که حوزه مدیریت را تحویل گرفته ایم و این مسئله مدام تکرار می شود. پیش انگاری و آینده نگاری وجود ندارد اما مقداری همدلی و هماهنگی در صحنه اتفاقات دیده می شود، ولی دوباره کل مسائل رو به فراموشی می گذارد.فرهود گفت: در آموزش و پرورش که قدیم به آن تعلیم و تربیت می گفتند، تنها بخش آموزش دنبال می شود و تربیتی در کار نیست. اگر هم تربیت مطرح باشد، جهت دار و سودار و صرفا برای مسائل خاصی مورد نظر قرار می گیرد که غلط است. تربیت یعنی انسان های مفید تربیت شوند و اخلاق را یاد بگیرند.وی افزود: بعد از انقلاب؛ نهضت سواد آموزی فعال شد در حالی که الان باید نهضت مهارت آموزی به وجود بیاید. ما در هیچ چیز مهارت نداریم و حتی در منزل یک مهندس کشاورزی، دو گلدان سالم دیده نمی شود چون مهارت ندارد. فردی که به دانشگاه می رود و لیسانس ادبیات انگلیسی دریافت کرده است، دو جمله را به زبان انگلیسی نمی تواند بیان کند.وی افزود: آن قانون هم فقط با اصول اخلاقی باید اصلاح کرد؛ حتی قوانین غیراخلاقی را هم باید با روش های اخلاقی اصلاح کنیم. داریوش فرهود بنیانگذار علم ژنتیک، استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران است.وی بعد از بازگشت به ایران در سال 1354 اولین کلینیک ژنیتیک در کشور را تأسیس نمود و از سال 1355 تاکنون به سمت کارشناس ژنتیک انسانی و عضو کمیته اخلاق در ژنتیک پزشکی سازمان بهداشت جهانی منصوب و از سال 1382 به عضویت کمیته ملی اخلاق در علم و فناوری و اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در آمده است.

 

روحانی قانون اقدام متقابل را ابلاغ کرد

رییس جمهوری در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون اقدام متقابل برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا را برای اجرا ابلاغ کرد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، این قانون را که در جلسه علنی سوم اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی تصویب و یک روز بعد نیز به تایید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارتخانه های اطلاعات، امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین به شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

 

ایران میزبان نخستین جشنواره خوراک ملل شد

رئیس نخستین جشنواره «خوراک ملل» با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف نزدیک شدن ملل و کشورها به یکدیگر برگزار می شود، گفت: ایران 20 تا 25 مرداد امسال میزبان نخستین جشنواره خوراک ملل است. جلال ذکایی گفت: خوراک صرفاً یک محصول ارگانیک با ترکیب بیوشیمیایی نیست بلکه برای اعضای هر جامعه غذا به عنوان یک عنصر فرهنگی تعریف شده است.وی افزود: خوراک به عنوان یک فعالیت معنی‌دار بر روابط اجتماعی تاکید دارد، اعتقادات و دین را تصویب و بسیاری از الگوهای اقتصادی را معین می‌کند و ناظر بر بخش بزرگی از گردش روزانه زندگی است.وی با اشاره به اینکه طعم چگونگی تهیه و مصرف غذا همگی در کنار فرهنگ ملت ها شکل می‌گیرد، گفت: این ویژگی ها ما را به فرهنگ دیگر ملل نزدیک می کند به این ترتیب تجربه چشیدن غذا با فرایند حضور و درک آن همراه می شود.رئیس نخستین جشنواره «خوراک ملل» گفت: غذا یک زبان مشترک است و مهمتر اینکه یک حق جهانی است که مانند هر زبان دیگری برای ارتباط اشتراک در احساسات و عواطف و هیجان به کار گرفته می شود.ذکایی افزود: خوراک موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با دیگر جوامع و نیز گردشگران می‌شود و به عنوان بازتاب دهنده فرهنگ یک کشور یا یک ملت در نظر گرفته می‌شود.وی افزود: بنابراین غذا یکی از محصولات ایده آل برای ارائه به عنوان یک جاذبه در مقصد گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیاری است.

 

بازهم فولاد پرچم رشد را بالا گرفت

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: سه ماهه نخست سال 2019 میلادی (11 دی 97 لغایت 11 فروردین 98) ، میانگین تولید فولاد خام جهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد افزایش یافت؛ در این دوره زمانی، ایران با رشد 7.1 درصدی بیشترین افزایش تولید را رقم زد. همچنین تولید 64 کشور فولاد ساز درماه مارس 2019 میلادی( 11 اسفند تا 11 فروردین ) به 155میلیون و 9 هزار تن رسید که حاکی از رشد 4.9 درصدی نسبت مارس 2018 میلادی است.تولید فولاد خام ایران در مارس 2019 با رشد 19.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2 میلیون و 235هزار تن افزایش یافت. این رقم در مارس سال 2018 یک میلیون و 866 هزار تن بود.سه ماهه نخست 2019، به ترتیب چین با تولید 231میلیون و 69 هزارتن، هند با 27میلیون و333هزار تن، ژاپن با 24 میلیون و 971 هزار تن، آمریکا با22 میلیون و 226 هزار تن وکره جنوبی با 18 میلیون و 108 هزارتن پنج کشور برتر فولادساز جهان بودند.پیش از این «اردشیر سعدمحمدی» معاون سازمان ایمیدرو گفته بود: پارسال از مجموع 35 میلیون ظرفیت فولاد کشور، 25 میلیون تن در فرآیند تولید مورد استفاده قرار گرفت و بر این اساس 30 درصد ظرفیت خالی وجود دارد.انجمن تولید کنندگان فولاد ایران هم اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال 97 حدود چهار میلیون و 484 هزار تن فولاد میانی (خام) و 2 میلیون و 612 هزار تن محصولات فولادی صادر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha