چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
ترور

حوزه/ حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از این تروریست ها یکی از ابزارهای آمریکایی برای به دست آوردن منافع بیشتر از جنگ یمن است..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت چهار سال از جنگ تحمیلی عربستان سعودی علیه یمن، تنها دستاورد ائتلاف سعودی- آمریکایی کشتار غیر نظامیان و خرابی و نا امنی و شیوع بیماری های واگیر دار در یمن بوده است. تلاش برای بر قراری صلح و آتش بس در این سال ها به دلیل کار شکنی عربستان و آمریکا محقق نشده است و از سوی دیگر آمریکایی ها و هم پیمانان آنها به دنبال چپاول ثروت یمنی ها از طریق دامن زدن به نا امنی در این کشور هستند. حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از این تروریست ها نیز یکی از ابزار های آمریکایی برای به دست آوردن منافع بیشتر از جنگ یمن است. با وجود آنکه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا لایحه توقف حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را در دسامبر 2018 تصویب کردند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در 16 آوریل امسال این لایحه را وتو کرد.

منافع مالی جنگ یمن برای آمریکا

یکی از راه های تامین منافع مالی برای آمریکا شعله افروزی جنگ های نیابتی در منطقه است تا از طریق فروش سلاح و ایجاد شغل برای آمریکایی ها منافع مالی ایالات متحده تامین شود.

فروش100 میلیارد دلاری تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی را می‌توان یکی از بزرگ‌ ترین قراردادهای فروش تسلیحات، نه‌ تنها در خاورمیانه، بلکه در کل جهان دانست که این امر کم‌سابقه است؛ این امر مسلماً دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی را در منطقه خاورمیانه آغاز خواهد نمود که منافع عظیم آن به جیب شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی خواهد رفت و در راه وعده‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر ایجاد شغل برای آمریکائیان مؤثر خواهد بوداز سوی دیگر قرار است این توافق در مدت 10 سال برای کمک به افزایش توان دفاعی عربستان به بیش از 300 میلیارد دلار افزایش یابد که عمده هدف آن افزایش توان دفاعی عربستان در برابر قدرت منطقه‌ای ایران است که این امر در حقیقت مسائل منطقه به‌خصوص بحران یمن را نیز در بر می‌گیرد و دورنمای حل این قضیه را خیلی بعید می‌نماید و آتش افروخته جنگ یمن را همچنان شعله‌ور نگه خواهد داشت و هر روز بر خرابی‌ها و شهدای این تراژدی قرن بیست و یکم خواهد افزود.

آمریکا هرگز به دنبال صلح در یمن نیست

با وجود منافع اقتصادی و مستمر برای ایالات متحده، آمریکا به دنبال صلح و توقف جنگ در یمن نیست، زیرا ادامه این شرایط را به فرصتی برای حضور نظامی خود در منطقه می بیند. موقعیت یمن مشرف به دریای سرخ و منابع نفتی و گازی آن سبب ادامه سیاست های آمریکا برای جنگ در این کشور برای تحقق منافع سیاسی و اقتصادی آن است.

همکاری القاعده، آمریکا و عربستان در یمن

یکی از گروه های تروریستی قدیمی که حمایت آمریکا را با خود به همراه دارد گروه تروریستی القاعده است. بر اساس گزارشی که  در خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، ائتلاف سعودی به رهبری عربستان اقدام به انعقاد قراردادهای پنهانی با تروریست های القاعده درخصوص عضویت آنها در این ائتلاف و توافق برای انجام همکاری های دوجانبه در جنگ ضد یمن کرده است و در همین چارچوب القاعده و ائتلاف ضد یمن ائتلافی سرّی را علیه مردم این کشور تشکیل داده اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان  در قبال خروج تروریست های القاعده از برخی مناطق اصلی به آنها پول پرداخت کرده است.

 

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است؛ این توافق همکاری میان ائتلاف سعودی به رهبری عربستان و تروریست های القاعده در دو جبهه جنگ جاری در یمن به خوبی نشانگر مواضع متناقض این ائتلاف است. در یکی از این جبهه های جنگ در یمن آمریکا در کنار هم پیمانان خود از بعضی از کشورهای عربی به ویژه امارات حضور دارد و هدف از این مشارکت را هلاکت تروریست های القاعده در شبه جزیره عرب اعلام کرده است اما در واقع هدف نهایی واشنگتن از مشارکت در این جبهه، جنگ علیه جنبش انصارالله یمن است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، در نتیجه آمریکا، القاعده و  ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان در یک صف و در مقابل مردم یمن قرار گرفته اند.

سایت خبری تحلیلی "میدل ایست آنلاین" در گزارشی نوشت؛ به عقیده ناظران فعال شدن ناگهانی القاعده در یمن تحت تأثیر حوادث سوریه و بویژه ورود داعش به این بحران است.بر اساس این گزارش، القاعده یمن مسأله وابستگی خود به داعش را پنهان نمی کند. این گروه تروریستی همچنین آشکارا از داعش در مقابل جبهه النصره حمایت می کند.

 

ردپای داعش در یمن و حمایت های آمریکایی سعودی

از سال ۲۰۱۴ به بعد، داعش نیز حضرموت را یکی از سی و پنج ولایت خود نام نهاد ولی وقتی بیعت القاعده ی یمن را بدست نیاورد، با آنها درگیر نشد و این دو گروه حداقل در یمن زندگی مسالمت آمیزی باهم داشته اند. درست برعکس القاعده ی سوریه یا همان جبهه النصره که داعش مستقیما با آنها درگیر شده است. در حال حاضر جضور القاعده در حضر موت یمن بسیار پررنگ تر از داعش است. داعش که یکباره با رسیدن منابع مالی قابل توجهی به یمن اقدام به نیروگیری و آموزش گسترده ای کرده بود، با ته کشیدن پول ها، خیلی زود نیروهایش پراکنده شده و یا دوباره به القاعده پیوسته اند. با این حال، هسته ی اصلی آنها در یمن همچنان به فعالیت تبلیغی خود ادامه می دهد.

معاون وزیر رسانه ای یمن، فهمی یوسفی به تازگی اعلام کرد؛ تعز پروژه آینده برای داعش است. این طرح ها با هدف آنچه در سوریه و عراق ولیبی از سوی داعش رخ داد برای انتشار به داخل یمن و خالی شدن مناطق یمنی از ساکنان و تسلط بر این مناطق در نظر گرفته شده است.

عملکرد داعش در جنوب یمن، به خصوص در استان های حضر موت، ابين، عدن، لحج و شبوة در این مدت موفق نشان داده و هم اکنون می رود تا پای به شهر تعز بگذارد که تحت تصرف گروه های مزدور و شبه نظامی وابسته به هادی است، اما در استان هایی که نیروهای ارتش و مسلح یمن و کمیته های داوطلب مردمی و انقلابی این کشور و همچنین رزمندگان جنبش انصار الله حضور دارند و 13 استان یمن را شامل می شود، داعش متحمل شکست ها و ضربات سنگینی شده است.

به گزارش مشرق نیوز ،داعش با کمک سلاح‌های پیشرفته ای که در اختیار دارد، به سرعت درحال گسترش مناطق تحت تصرف و دایره نفوذ خود در استان «شبوه» و تلاش برای یافتن جای پایی در شهر «تعز» است تا جدیدترین گزارش های اطلاعاتی و امنیتی اعلام کنند که داعش درحال برنامه ریزی جهت اعلام امارت اسلامی مورد ادعای این گروه در مرحله آتی در جنوب یمن است.


قدرت و توانمندی داعش در یمن

گزارش های سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصریح می کند که داعش هم اکنون دارای بیش از 40 هزار عنصر مسلح در یمن است، در حالی گزارش های اطلاعاتی و امنیتی پیشین تعداد عناصر القاعده در یمن را 12 هزار نفر تخمین می زد. این گزارش ها اگرچه تاکید می کند، اطلاعات دقیقی از توان و قدرت تسلیحاتی داعش در یمن در دست نیست، اما از تعداد پایگاه ها و مراکز نظامی یمنی و عربستانی تصرف شده در جنوب یمن و سلاح ها و تجهیزات نظامی غارت شده در آنها تجهیز 10 لشکر زره پوش و پیاده نظام کفایت می کند، می توان به قدرت نظامی داعش در یمن پی برد .

 


چپاول نفت یمن با همکاری امارات و داعش

این در حالی است که باید به موارد ذکر شده، غارت بانک ها و اموال تجار و بازرگانان و شهروندان یمنی و گرفتن غرامت و اموال مصادره شده را هم اضافه کرد، به گونه ای که اطلاعات موثق و مستندی از استان «حضر موت»، در جنوب یمن در دست است که تاکید می کند، داعش صادرات نفت از منطقه «المکلا» در این استان را به اشراف و نظارت امارات متحده و با نازلترین قیمت در برابر دادن امتیازات مورد نظر اماراتی‌ها در مناطق تحت تصرف داعش در جنوب یمن آغاز کرده است.


انتقال تروریست ها از سوریه و عراق به یمن

پس از شکست سنگین تروریست ها و حامیان سعودی آمریکایی در سوریه عراق پدرخوانده های داعش تصمیم به انتقال تروریست های داعش به یمن گرفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ وزیر اطلاع رسانی یمن در صنعا، فاش کرد ائتلاف متجاوز سعودی با حمایت آمریکا و انگلیس در حال انتقال تروریست ها از عراق و سوریه به یمن هستند.ضیف الله الشامی در مصاحبه با این شبکه گفت چهار تیپ از عناصر تروریست تشکیل شده است تا از آنها برای کودتا علیه توافقنامه الحدیده استفاده شود. این عناصر پس از شکست در سوریه و عراق، از خاک ترکیه به اریتره منتقل می شوند و از آنجا به یمن منتقل مي شوند. با توجه به اینکه این عناصر در سوریه و عراق شکست خوردند، تلاش می کنند روحیه آنها را برای جنگیدن در یمن بازسازی شود.

 

سیاه نمایی رسانه های آمریکایی و ابهام در معرفی تروریست واقعی به مردم آمریکا

در حالی دولت آمریکا حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی را در دستور کار دارد که رسانه های وابسته به آمریکا سعی در معرفی همه مسلمانان به عنوان تروریست دارند.جنیفر لوونستاین استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه «پن استیت» در این باره می گوید: افکار عمومی آمریکا به مسایل یمن و دیگر تحولات خاورمیانه ‏بی اعتناست، و دلیل آن این است که رسانه های اصلی آمریکا اطلاع رسانی نمی کنند. در یکی از کلاس هایم که از دانشجویانم ‏درباره یمن سوال می کردم، یکی از آنها دست بلند کرد و گفت 'یمن چیست'؟! من فکر می کنم رسانه های ما طوری طراحی شده اند ‏که سطح آگاهی مردم ما را پایین نگه دارند. مردم آمریکا، مردمی با حساسیت انسانی هستند و اگر واقعا درباره مسایلی که در جریان هست، آگاه شوند، به آن واکنش نشان ‏خواهند داد. حتی برای کمک داوطلب خواهند شد. اما نه تنها آنها را از دریافت اخبار محروم می کنند، بلکه به آنها گفته شده است ‏که این مردم در یمن یا سوریه، تروریست هستند. این مسلمانان، عرب ها و سیاهپوستان، پایین تر از یک سفید پوست هستند و ‏زندگی آنها چندان ارزشی ندارد.‏

 

تروریست های خوب و بد

 اگر چه واژه ترور به معنای ارعاب و وحشت، تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد اما در مفهوم اصطلاحی آن بعد از حادثه 11 سپتامبر تبدیل به بهانه ای برای هجوم به کشورهای خاورمیانه با هدف تامین منافع اقتصادی و سیاسی و استراتژیک قدرت هایی همچون آمریکا و کشور های اروپایی شد.تا آنجا که در فرهنگ سیاسی آمریکایی ها صحبت از تروریست خوب و بد شد.تروریست های خوبی که همچون چتر حمایتی برای حامیانشان عمل می کنند و هر کجا لازم باشد در راستای اهداف حامیان خود دست به کشتار و تخریب و جنایات مختلف می زنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha