چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: در این بیانیه مخاطب یک فرد و یا قشر خاصی نیست، بلکه برخی نکات در بیانیه ذکر شده که روحانیت مستقیم با آن درگیر است و باید به آنها توجه و اهتمام داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله حسینی بوشهری در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه تهران که عصر امروز در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به سالروز شهادت استاد مطهری، گفت: در روایت نبوی نقل شده که باید از معلم و استاد با عنوان خیر یاد کرد و در ادامه روایت ذکر شده که تمام موجودات برای عالمان و اساتید استغار می کنند. عزیزان توجه داشته باشند که این سخن از یک فرد عادی نیست که مبالغه آمیز باشد بلکه از پیغمبر خاتم النبین(ص) است.

وی در ادامه با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: در این رابطه باید چند نکته کلیدی و اساسی را بیان کنم. باید ببینیم نقش روحانیت در تحقق گام دوم انقلاب چیست؟ جامعه روحانیت که دارای کارنامه درخشانی است و شهدای روحانی بسیاری تقدیم انقلاب و کشور کرده است، چه نقشی در این عرصه دارد؟ و چرا باید به این بیانیه توجه جدی داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در این بیانیه مخاطب یک فرد و یا قشر خاصی نیست، بلکه برخی نکات در بیانیه ذکر شده که روحانیت مستقیما با آن درگیر است و باید به آنها توجه و اهتمام داشته باشد. لذا با توجه به این که مخاطب این بیانیه نسل جوان است، ضرورت دارد نسل جوان حوزه های علمیه بیش از سایر اقشار به این موضوع توجه کند.

وی ادامه داد: رهبری در این بیانیه و در قالب تمدن سازی، به دنبال تجلی اسلام است. زیرا بعد از خود سازی و جامعه سازی نوبت به تمدن سازی می رسد. آیا روحانیت نمی تواند در این بیانیه یک طرف قضیه باشد.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: این بیانیه یک منشور تمدنی است و سخنانی که رهبر انقلاب در طول دوران رهبری و یا قبل و بعد از پیروزی انقلاب داشتند با نگاه تمدنی بوده است و این نکته مهمی است. در حالی که علما و فقها بعضا نگاه اجتماعی و حکومتی داشته ولی نگاه تمدنی نداشته اند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: نگاه اجتماعی به فقه شاید برای مسائل و شبهات و سوالات جدید کارایی داشته باشد ولی نگاه تمدنی یعنی نگاه بین المللی که در این بیانیه مشاهده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد این است اگر که اگر از این منظر تمدن سازی به فقه نگاه کنیم حوزه های ما باید از لحاظ درس و بحث، اخلاق و تفسیر نگاه تمدنی داشته باشد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه دو کار باید در مورد این بیانیه انجام شود. اول یک تحلیل محتوایی بشود و دوم اساتید حوزه قبل از شروع درس بخش هایی از این بیانیه را در مدت کوتاهی به بحث بگذارند.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha