سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 سند ۲۰۳۰

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تندرو ها برای پاپ پاپوش تکفیر دوختند

عده‌ای از کشیش‌های محافظه‌کار از دستگاه کلیسا خواستند پاپ را بدعت‌گذار و مرتد اعلام کند.جمعی از روحانیون مسیحی، دانشگاهیان و متفکران راست‌گرا و محافظه‌کار کاتولیک در نامه‌ای خطاب به اسقف‌های واتیکان از آنان خواستند پاپ فرانسیس را بعنوان یک بدعت‌گذار، تکفیر کنند. آنها دوره پاپی فرانسیس را بدترین عصر در تاریخ مسیحیت کاتولیک خوانده و او را متهم کرده‌اند با گفتار و اعمال خود ضربات مهلکی به مسیحیت زده است.مجموعاً ۱۹ چهره شناخته‌شده عالم مسیحیت این نامه را امضا کرده‌اند که رهبر آنان یک کشیش ۷۰ ساله انگلیسی به نام پدر آیدان نیکلاس است. نیکلاس یکی از چهره‌های مهم در انتقاد از پاپ فرانسیس به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد اقدامات اصلاحی پاپ در نهاد کلیسا باعث ناراحتی جمعی از روحانیون راست‌گرا شده است.

 

روحانیون سیل تبلیغات ماهواره‌ای را شُستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، امروز در همایش طلایه داران تبلیغ که در مسجد جامع تبریز برگزار شد، ضمن تجلیل از اقدامات امام جمعه تبریز، اظهار داشت: حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در تبریز و سلوک ایشان، یک موج و روش جدیدی را در کشور بنیانگذاری کرد و در خنثی‌سازی تبلیغات دروغین دشمنان علیه روحانیت بسیار مؤثر است.وی اضافه کرد: فعالیتی که روحانیون در بحث سیل انجام دادند این موضوع نشانگر تغییر در سلوک جامعه روحانیت است که بسیار مؤثر است.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه طلاب و روحانیون را احیاگر سنت پیامبر اکرم(ص) خواند و افزود: شما امانتداران پیامبر خدا هستید و باید سلوکتان همچون نبی خدا بوده و همانند ایشان، برای اصلاح جامعه تلاش کنید.معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه برقراری ارتباط معارف اسلامی با مشکلات اجتماعی را ضروری دانست و افزود: در منابر مطرح می‌کنیم فلسفه‌ی روز‌ه‌داری تقوا است ولی برای تقوا مثال‌های قدیمی را می‌زنیم. خواستید در منبر خود بگویید باتقوا باشید، از مثال‌های بروز استفاده کنید.حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی تأکید کرد: موضوع قاچاق اگر منجر به ضربه زدن به حکومت اسلامی شود، از شدیدترین محرمات است و این مسائل باید از نگاه دینی مورد طرح و تبیین قرار گیرد.

 

رهبر انقلاب برای سند "۲۰۳۰"  دستور آرایش جنگی دادند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با تجلیل از معلمان، به بیان تذکرات و توصیه های مهمی درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداختند و با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش، گفتند: معلمان پرورش‌دهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایه‌ریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند. رهبر انقلاب: آمریکا و صهیونیزم در همه ابعاد در حال برنامه ریزی و اقدام هستند البته این مختص دولت فعلی امریکا نیست، قبلی‌ها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام می دادند اما کمکی که رئیس جمهور فعلی امریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش امریکایی ها را می بینند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: می‌خواهند ما با اجرای سند ۲۰۳۰ در کشورهای مسلمان برای آمریکا و انگلیس سرباز و رعیت تربیت کنیم.رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

 

آیت‌الله مکارم به داد تورمی مردم رسید

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه فریاد مردم از گرانی‌ها و تورم بلند شده است، گفت: رئیس قوه قضائیه باید آستین را بالا زده و با قاچاق و سوءاستفاده‌های ارزی برخورد کند. وی با بیان اینکه فریاد مردم از گرانی‌ها و تورم بلند شده است، عنوان کرد: دو دسته دولت و مردم در گرانی‌ها نقش دارند و دولت باید دست از گران کردن بردارد.استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در تهران تعداد زیادی از رستوران‌ها و مراکز غذایی به‌علت گرانی به تعطیلی کشیده شده ‌و این وضعیت اصلاً شرایط خوبی نیست.

 

«هرمسجد، یک خانه» برای سیل آستین بالا زد

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: مسجد در صدر اسلام پایگاهی برای تمام جوانب نیاز زندگی انسان اعم از مادی و معنوی بوده است، کسی که طرح «هر مسجد، یک خانه » به ذهنش آمده است نیز از این فرهنگ دینی برگرفته است.حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا ایمانی مقدم» ضمن استقبال از طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی خانواده و هر بانک یک مدرسه» که با محوریت مساجد بر پایه طرح «جهاد همبستگی ملی» و به منظور تأمین خانه، کالاهای اساسی سیل‌زدگان و احیای مدارس تخریب شده در این مناطق مطرح شده است اظهار کرد: مسجد در صدر اسلام پایگاهی برای تمام جوانب نیاز زندگی انسان اعم از مادی و معنوی بوده است، طرح «هر مسجد، یک خانه» نیز برگرفته شده از این فرهنگ دینی است.وی با بیان اینکه حضور در مساجد و نماز جماعت و در مجموع محوریت قرار گرفتن مساجد در جامعه از جنبه‌های دیگر نیز دارای اهمیت است افزود: حضور در نماز جماعت تمرین ولایت‌پذیری است. در آداب نماز است که اگر عمدا جلوتر از امام جماعت رکوع یا سجود انجام شود جماعت آن فرد باطل است. این آداب تمرینی برای اطاعت از ولایت است.معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اذعان کرد: توجه به تمام جنبه‌های اهمیت مساجد این مهم را می‌رساند که بهترین پیشنهاد همین طرح «هر مسجد، یک خانه»  بوده است که مساجد محور کمک به مردم سیل‌زده شوند و بر اساس این طرح اهالی هر مسجد در هر مرحله موظف شوند حداقل یک خانه برای خانواده‌ای نیازمند تأمین کنند.

 

آیت الله علوی گرگانی برای مدهامتان: ریشه تکفیر را درآورید

آیت الله العظمی علوی گرگانی با ارسال پیامی به مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، برگزاری این جشنواره در جوار مضج شریف رضوی را یادآور سه نعمت بی بدیل قرآن، عترت و مسجد دانستند.در فضای فعلی جامعه که برخی با تمسک به فرهنگ غربی و با ترویج خوی حیوانیت و قلدرمابی سعی در خدشه دارکردن زندگی محبت آمیز مردم دارند، باید شما جوانان و نوجوانان عزیز هر چه بیشتر با قرآن انس گرفته و نه تنها خودتان بلکه سایر جوانان را نیز با کلام وحی آشنا کنید.نگاهی گذرا به تاریخ خواهیم دانست که چه بسیار افرادی بودند که با ترک عترت و تمسک به قرآن بدون عترت، نه تنها خلق و خوی رحمانی را به معنای اتم آن فرا نگرفته اند بلکه در مواردی به سمت خشونت و تکفیر نیز متمایل شده اند. لذا تمسک به قرآن باید در کنار انس با عترت باشد. پس شکی نیست که فهم و درک به معنای اتم و اکمل آن حاصل نمی‌شود مگر به برکت معارف بی بدیل حضرات معصومین علیهم السلام.

 

فتوای حجاب رهبر انقلاب منتشر شد

فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره نوع پوشش مقابل کودک ممیز منتشر شد.سوال: آیا زن می‌تواند در حضور پسر بچه ممیز (پسر بچه‌ای که خوب و بد را می‌فهمد) بدون روسری باشد؟جواب: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است؛ ولی خوب و بد را می‌فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد بپوشاند. سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش مختلف است.

 

تشیع محافل علمی غرب را تشنه کرد

رئیس مرکز اسلامی فرانسه گفت: محافل علمی غرب و دانشگاه‌های اروپا مشتاق محتوای علمی و فرهنگی تشیع هستند.حجّت‌الاسلام‌ و المسلمین سید ضیاءالدّین مکّی در مراسم امضای دو تفاهم نامه همکاری علمی و فرهنگی موسسه طلوع مهر قم با با مرکز اسلامی فرانسه مستقر در شهر پاریس و مؤسسه بین‌المللی آموزشی دارالقرآن انگلستان، با مهم برشمردن ترویج تعالیم اهل بیت به صورت منسجم و آکادمیک در عرصه بین الملل تاکید کرد: حوزه های علمیه باید بر اساس یک سیستم علمی جهانی و ریل منظم پژوهشی نوین، محتوای ارزشمند تعالیم اهل بیت (ع) را بر اساس نیازهای شکل گرفته در جهان بشریت ارائه دهند.حجت الاسلام مکی با اظهار تاسف از عدم حضور جدی مراکز اسلام شناسی داخل کشور در اروپا، یادآور شد: خلاء محتوای شیعی علوم اهل بیت (ع) در  محیط‌های علمی جهان غرب به شدت احساس می شود.وی با اشاره به درخواست برخی از دانشگاه‌های فرانسه برای بهره مندی از منابع فقهی و تفسیری شیعه در مطالعات اسلامی تصریح کرد: درخواست جدی مراکز معتبر علمی غرب از حوزه های علمیه شیعه این است که جای خالی برخی منابع مطالعاتی تشیع، در این مراکز تامین و تغذیه شود. این کارشناس مذهبی با تجربه در خارج از کشور خاطر نشان ساخت: آماده همکاری با تمام مراکز علمی کشور، برای استفاده از ظرفیتهای دینی و حوزوی، در جهت معرفی بیشتر عظمت و نورانیت مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جهان غرب هستیم. حجت الاسلام مکی با اشاره به اهمیت بالای فرانسه در تحولات فرهنگی جهان غرب گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر، از فعالیت و برنامه ریزی دینی و تبلیغی در این کشور مهم غفلت شده است.وی اظهار امیدواری کرد: با توجه و عنایت همه علاقه مندان مکتب تشیع، کاستی های برنامه ریزی تبلیغی فرهنگی و علمی در این کشور، مرتفع و تعاملات مراکز حوزوی و دانشگاهی برای معرفی اسلام در غرب دو چندان شود.

 

سازمان ملل برای اماکن مقدسه دیوار حائل کشید

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، سازمان ملل دو ابتکار عمل برای مقابله با نفرت‌پراکنی و دفاع از مکان‌های مقدس در بحبوحه حملات گسترده به این مکان‌ها در دست دارد.یک مرد مسلح اقدام به تیراندازی به یک کنیسه در سن‌دیه گو، کالیفرنیا کرد و باعث شد تا یک تن کشته و سه تن دیگر نیز زخمی شوند. یک روز بعد هم پنج عبادت کننده در نتیجه حمله مردان مسلح به یک کلیسا در بورکینافاسو کشته شدند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: من دو ابتکار عمل فوری را به مرحله اجرا درآورده‌ام؛ یکی تدبیر برنامه‌ای برای بسیج کامل واکنش سیستماتیک سازمان ملل به منظور مقابله با نفرت پراکنی و دیگری کاوش در این مساله که چگونه این سازمان می‌تواند در تضمین امنیت عبادتگاه‌های مذهبی مشارکت داشته باشد.وی ادامه داد، این ابتکار عمل‌ها از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور جلوگیری از نسل کشی و نماینده ویژه سازمان ملل برای ائتلاف تمدن‌ها رهبری می‌شود.گوترش به این مساله نیز اشاره کرد که ایجاد اختلال و بر هم زدن صبر و شکیبایی و خشونت بر اساس نفرت و انزجار عبادت کنندگان بسیاری از ادیان را هدف قرار داده است.دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: چنین رویدادهایی بر همگان آشنا است. به مسلمانان در مساجد حمله می‌کنند و اماکن مذهبی آنها را نابود می‌کنند؛ یهودیان را در کنیسه‌ها به قتل می‌رسانند و بر روی اماکن آنها صلیب نازی رسم می‌کنند و مسیحیان را می‌کشند و کلیساهای آنها را آتش می‌زنند.گوترش همچنین گفت که فراتر از این قتل‌ها، لفاظی‌های منزجر انه‌ای علیه مهاجران، اقلیت‌ها و آوارگان صورت می‌گیرد که به اظهارات برتری نژادی سفیدپوست و احیای ایدئولوژی نئونازی می‌افزاید.دبیرکل سازمان ملل همچنین به این مساله اشاره کرد که بخش‌هایی از اینترنت در حال تبدیل شدن به مراکز اصلی انزجار و حامیان هم عقیده‌ای هستند که در محیط آنلاین یکدیگر را می‌یابند و پلتفورم هایی برای دامن زدن به این موارد ایجاد می‌شود و نفرت و انزجار را می‌پراکند.

 

نجف برای شهدای قطیف سیاه پوشید

فضلا و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف در مراسم باشکوهی در حسینیه اعصمیه این شهر یاد و خاطره شهدای جنایت اخیر آل سعود در عربستان سعودی از جمله منطقه القطیف و الاحسا را گرامی داشتند.آیت الله سید علی اکبر حایری از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه نجف اشرف در این مراسم طی سخنانی جنایت بزرگ آل سعود علیه شهروندان بی دفاع را از طرف مراجع، علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف شدیدا محکوم کرد.وی همچنین جنایت اخیر عربستان سعودی علیه جمعی از معترضان زندانی از جمله را به امام زمان و مراجع و امت اسلامی تسلیت گفت.آیت الله حایری، اقدام رژیم آل سعود در اعدام دسته جمعی گروهی از جوانان بدون اثبات جرم را جنایتی هولناک از سوی حاکمان ستمکار و طاغوت عربستان دانست و گفت وعده الهی است که ظالمان و ستمکاران روزی به سزای اعمال شوم خود خواهند رسید و برای آل سعود نیز چنین خواهد بود.

 

برقع هم از دست افراطیون در امان نماند

تندروهای هندی دولت این کشور را تحت فشار گذاشته‌اند تا روبنده و برقع را در این کشور ممنوع اعلام کند.پس از اینک چند حمله تروریستی جان صدها نفر را در سریلانکا گرفت دولت این کشور استفاده زنان مسلمان از روبنده را ممنوع کرد. حالا تندروهای هندی به دولت نارندرا مودی فشار می‌آورند تا این تصمیم را در هند هم اجرایی کند. احزاب تندروی هندو مدعی هستند پوشیدن نقاب سنتی اسلامی نیست؛ آنها می‌گویند زنان مسلمان هندی به تبعیت از زنان عرب که برای حفاظت از آفتاب از روبنده استفاده می‌کردند این سنت را تقلید می‌کنند.نخست وزیر سریلانکا اعلام کرده بود به خاطر شناسایی راحت‌تر افراد و جلوگیری از حملات تروریستی پوشیدن نقاب را ممنوع کرده است.

 

اسلام هراسی جرمی را هم حذف کرد

یک سیاستمدار استرالیایی به خاطر یاوه سرای ضداسلامی برکنار شد. جرمی هارن، نامزد حزب لیبرال ویکتوریا که برای کرسی پارلمانی در جنوب شرقی ملبورن رقابت می کرد، به خاطر گفته های اسلام هراسانه، در روز نخست می 2019 از دور رقابت ها حذف شد.هارن گفته بود که مسلمانان «شخصیت های بدی» دارند و نباید به آن ها حق شهروندی استرالیا داده شود.وی همچنین در مقاله ای  در  یک مجله،  مسلمانان را متهم کرده بود که می خواهند قانون شریعت را بر استرالیا تحمیل کنند و از مالیات دهندگان خواسته بود هزینه مدارس اسلامی را تامین نکنند.هارن از گفته هایش علیه مسلمانان عذرخواهی کرده و گفته که سخنانش کاملا غلط بوده اند. با این حال یک جمله عذرخواهی برای عدم حذف او کافی نبود و مقامات حزب آزادی ویکتوریا او را کنار گذاشتند.جاش فریدنبرگ خزانه دار دولت استرالیا در این باره به خبرنگاران گفت: هیچ جایگاهی از کسانی که چنین دیدگاه هایی داشته باشند در حزب ما وجود ندارد.آلن توگ یکی از نمایندگان پارلمانی ارشد حزب لیبرال ویکتوریا نیز گفته های وی را اهانت آمیز خطاب کرده و گفت که چنین نظرات هیچ جایگاهی در حزب لیبرال ندارند.

 

الوفاق دست ضد دینی آل خلیفه را رو کرد

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم آل خلیفه شمار زیادی از مساجد را در سال 2011 میلادی تخریب کرد و همچنان 11 مسجد تخریب شده بازسازی نشده است.این جمعیت با ابراز نگرانی واقعی درباره تلاش رژیم آل خلیفه برای از بین بردن هویت این مساجد و ذکر نام آنها افزود: بازسازی نشدن مساجد تخریب شده بیانگر سیاست ظلم و ستم دینی و نبود آزادیهای دینی در بحرین است.این جمعیت خواهان تلاش سریع برای بازسازی مساجد تخریب شده و بازگرداندن آزادیهای دینی شد.در بیانیه جمعیت وفاق آمده است: نبود آزادیهای دینی و خدشه وارد کردن به مسائل دینی و گسترش ظلم و ستم در نتیجه نبود حکومت عادلانه و آزادیهایی است که تنها در سایه یک نظام دموکراتیک محقق می شود.بحرین از 14 فوریه سال 2011 (25 بهمن 1389) میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است.

 

هزاران مسلمان بزرگترین مسجد خشتی جهان را احیا کردند

هزاران تن از ساکنین شهر جنه در جمهوری مالی، از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد و کودکان، در مراسم سالانه گل اندودی مسجد اعظم مالی در آخر هفته شرکت کردند.مراسم گل اندودی این مسجد که در یکی از اماکن تاریخی جهان واقع شده و یکی از آثار باستانی مسلمانان آفریقا محسوب می شود در ساعت 9 به پایان رسید. هدف مسلمانان شهر از گل اندودی مسجد، افزایش مقاومت این بنای تاریخی در مقابل آب و هوای بد، پیش  از آغاز فصل بارندگی در مالی است.پس از پایان مراسم گل اندودی، قدرت نور خورشید، در مقاوم شدن این مسجد گلی نقش ایفاء خواهد کرد.شهر جنه در مرکز مالی از 1988 تا کنون در فهرست آثار باستانی جهانی تشیع یونسکو قرار گرفته است. اما در سال 2016 این شهر به دلیل هجوم های افراط گرایان در مالزی در فهرست آثار باستانی در خطر جهان قرار گرفت.جنه در سال ۳۹۹ پیش از میلاد توسط قوم بوزو در مکانی که جنه-جنو نام دارد (۱٬۵ کیلومتر بالاتر از جنه در راستای رودخانه)، بنا شد. به نوشته کتاب تاریخ سودان، مردم شهر به دلیل رفت و آمد بازرگانان مسلمان به این شهر اسلام آوردند، سلطان کنبورو اولین پادشاهی در جنه بود که اسلام آورد؛ او کاخ خود را ویران کرد و به جای آن مسجد بزرگی ساخت. پس از گرویدن به اسلام، شهر در ۱۰۴۳میلادی و به قولی در سده سیزدهم تغییر مکان داد. جنه به مرور تبدیل به یک شهر بازرگانی پررونق و مرکز آموزش و تحصیل در باختر آفریقا شد.مخالفان بحرینی با برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

 

مجمع اهل‌بیت(ع) از بزرگترین دستاورد دینی خود پرده برداشت

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با اشاره به اینکه این مرکز در ۲۷ سال پیش تأسیس شده است، افزود: عمده فعالیت‌های این مرکز به فعالیت برای پیروان شیعیان اهل بیت(ع) در خارج از کشور مربوط می‌شود.جعفری فراهانی از انتشار دو هزار عنوان کتاب و ترجمه و توزیع آنها به ۶۰ زبان طی ۲۷ سال گذشته در کشورهای مختلف یاد و بیان کرد: در راستای آشنایی بیشتر مردم مسلمان در کشورهای دیگر نیز اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب و برنامه‌های مختلف فرهنگی در مساجد و حسینیه‌های خارج از کشور می‌کنیم.وی از تهیه کتاب‌هایی در قالب مجموعه «آفتابگردان» خبر داد و گفت: این مجموعه شامل ۴۸ عنوان کتاب در قالب مصور است که با موضوعات اهل بیت(ع)، یاران پیامبر(ص) و پیامبران به چاپ رسیده است.جعفری فراهانی از ترجمه آثار مربوط به کودکان به زبان‌های آلمانی،‌ اردو و ترکی خبر داد و افزود: بخشی از این آثار در کشورهای مقصد چاپ و توزیع می‌شوند.وی در ادامه این مطلب درباره آثار پرفروش این انتشارات اظهار کرد: مجموعه «پیشوایان هدایت» که شامل شرح حال و زندگی ۱۴ معصوم(ع) است و در قالب ۱۴ اثر به چاپ رسیده،‌ در این حوزه جای می‌گیرد که به زبان‌های ترکی،‌ انگلیسی،‌ عربی و اردو ترجمه شده است.

 

مسجد الحرام برای حجاج امنیتی شد

زائران بیت الله الحرام طی ماه مبارک رمضان امسال شاهد تدابیر امنیتی بی سابقه ای خواهند بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور اجرای آنها را داده است.نماز و اعتکاف در ماه مبارک رمضان امسال طبق شروط امنیتی برگزار خواهد شد که بن سلمان تعیین کرده است. از جمله این شروط این است که معتکفان غیرسعودی باید کپی کارت شناسایی خود را به همراه موافقت کفیل به مراجع امنیتی تحویل بدهند و سن معتکف لزوما بالای 18 سال باشد.این شروط بن سلمان در ادامه کاهش نقش مساجد و تبلیغ دینی است که وی از زمان به قدرت رسیدن در پیش گرفته است.اخیرا نیز بن سلمان اعلام کرده بود که مساجد حق ندارند که از بلندگو در مراسم نماز تراویح استفاده کنند و مساجد کوچک نیز باید تخریب شوند و هر محله به یک مسجد بزرگ اکتفا کند.

 

کمیساریای بین المللی انگشت اتهام را به سمت آل خلیفه گرفت

کمیساریای آمریکایی و بین المللی «آزادی دینی» تأکید کرد که رژیم بحرین در حال ادامه دادن تبعیض و سرکوب جامعه شیعی این کشور از رهگذر فرقه گرایی است.کمیساریای بین المللی طی گزارش سالانه خود اعلام کرد که آل خلیفه طی سال 2018 برخی از عالمان دینی بحرین را طی برگزاری مراسم دینی عاشورا به گمان تشویق کردن مردم به نفرت بازداشت کرده است.این کمیساریا همچنین اعلام کرد که رژیم بحرین برخی از نامزدان را از مشارکت در انتخابات سال گذشته محروم و شماری از رهبران احزاب را بازداشت کرد یا مدت بازداشت آنها را تمدید کرد.بنا بر این گزارش، برخی مدافعان حقوق بشر بحرین در زندان به سر می برند و تبعیض‌ها علیه شیعیان در شغل های دولتی و برخی خدمات عمومی و اجتماعی ادامه دارد.بحرین از 14 فوریه 2011 شاهد قیام مردمی ضد رژیم آل خلیفه است و مردم این کشور برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی را خواستار هستند.

 

افغانستان کتاب اسلام آبادی ها را آتش زد

وزارت معارف/ آموزش و پرورش اففانستان اعلام کرد که پنج هزار جلد کتاب درسی پاکستان را که در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان تدریس می‌شد به صورت کامل از بین برده است.پیشتر شایعاتی مبنی‌ بر تدریس کتاب‌های درسی پاکستان در مدارس و مکاتب ولایت پکتیکا منتشر شده بود.

 

دست های مافیایی وحشتناک  شد

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، یاد و خاطره آیت الله شهید مطهری را گرامی داشت.وی با بیان این که دست های مافیایی وحشتناکی برای قاچاق در کار است، خطاب به رییس جدید قوه قضاییه، تاکید کرد: شما با آن شجاعتی که دارید آستین بالا بزنید و با دو چیز شدیدا مبارزه کنید، نخست قاچاق گوشت و گوسفند، دوم سوء استفاده های کلانی که صورت می گیرد.این مرجع تقلید ادامه داد: در خبرها آمده بود که یک نفر با همدستی افرادی در یک بانک، 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی برای واردات گرفته و تمام آن را در بازار به فروش رسانده است! چه کسی است که این طور جرات می کند؛ معلوم می شود که تنها نیست و عده ای همدست دارد؛ قوه قضاییه باید با این دو گروه شدیدا مبارزه کند.حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: اگر این امر محقق بشود و دولت هم دست از گرانی ها بردارد خیلی چیزها تغییر می کند، با گرفتن یک کاسب و تاجر جز مشکلی حل نخواهد شد، اینها مبارزه با معلول است، باید سراغ علت اصلی رفت.این مرجع تقلید تصریح کرد: با شجاعتی که در آقای رئیسی سراغ داریم امیدواریم با دقت و سرعت و به صورت جداگانه به این مساله رسیدگی کنند تا جلوی این سوء استفاده ها گرفته شود.

 

آیت‌الله سیستانی فقه نوین را احیا کرد

دشتی، مدیر عامل موسسه صراط مبین امروز ۱۱ اردیبهشت در مراسم رونمایی از آثار این موسسه گفت: با توجه به برقراری حکومت اسلامی در ایران، آیت الله سیستانی در دیدار یکی از علمای قم گفته بودند که باید فقه نوین، از قبیل فقه فاینانس در حوزه قم تدریس شود که در این زمینه نیازمند تحول بنیادی در حوزه‌های علمیه هستیم.وی افزود: این دوفصلنامه  به لحاظ نظری به بررسی فقه حکومتی می‌پردازد که این می‌تواند کمک شایانی به تحول در گفتمان فقه سیاسی، فقه حکومتی و مردم‌سالاری دینی کند.وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشور دچار بحران بلوغ شده است، گفت: اگر این بحران به خوبی مدیریت شود یک جهش تمدنی را خواهیم داشت و رشد خوبی را در پی دارد.وی ادامه داد: اما اگر نتوان به درستی این بحران را مدیریت کرد باید منتظر پرخاشگری‌ها، انزوا و افسردگی در جامعه بود بنابراین همه نخبگان، مصلحان، موسسات و ... باید به سیستم اداری، سیاسی و مذهبی کمک کنند تا این رشد مطلوب اتفاق بیافتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha