پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی

حوزه/ نشست بررسی «تعاملات دینی کشور اندونزی و کردستان ایران» با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ماساکای اندونزی در سالن شهید چمران ساختمان خاتم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  نشست بررسی تعاملات دینی کشور اندونزی و کردستان ایران با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ماساکای اندونزی در سالن شهید چمران ساختمان خاتم قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حجت الله ابراهیمیان مشاور نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان و رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با ریشه دار خواندن ارتباطات اندونزی و ایران اسلامی گفت: هدف اصلی از این نشست تحکیم روابط میان یکی از استان های مهم کشور ایران با کشور اندونزی است، زیرا بیش از 85 درصد مردم این استان شافعی مذهب هستند. از این جهت روابط میان اندونزی به عنوان کشوری که مردم آن اکثرا شافعی مذهب هستند با این استان بسیار مهم است.

وی افزود: طی دو سال اخیر نیز نشست ها و مسافرت های فی ما بین زیادی میان مسئولین استان کردستان و کشور اندونزی صورت گرفته است و حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان طی دوسال گذشته سه بار به این کشور مسافرت داشتند و از آن سو نیز مسافرت های زیادی به ایران و کردستان صورت گرفته است.

دکتر ابراهیمیان افزود: با اینکه اهالی استان کردستان اکثرا اهل سنت هستند اما همین مردم اهل سنت حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی را به عنوان نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده اند و ایشان نیز طی این مدت 11 سمینار امام شافعی در جمهوری اسلامی ایران و خارج از کشور برگزار کرده اند.

در ادامه رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ماساکای اندونزی با اشاره به مناسبات فرهنگی میان ایران و اندونزی گفت: ما باید مناسبات تمدنی و فرهنگی را با تاکید بر مشترکات ادامه دهیم. اساسا تاریخ ورود اسلام به اندونزی از طریق تجار ایرانی بوده است.

وی افزود: ما در اندونزی یک قوم به نام لار داریم که اینها از ایران به اندونزی مهاجرت کردند و امروز هم این اشتراکات می تواند باعث پیشرفت ارتباطات فی مابین باشد.

استاد دانشگاه ماساکی اندونزی گفت: کشور اندونزی با اینکه نام اسلامی ندارد اما 5 اصل اساسی این کشور بر اساس اسلام پایه گذاری شده است.

وی افزود: یکی از مشترکات ما نیز مهمان نوازی است، ایرانی ها خیلی به مهمانان خود احترام می گذارند و ما نیز برای مهمانان خود احترام زیادی قائل هستیم لذا اشتراکات ما بین بسیار زیاد است.
ما آمادگی امضای تفاهم نامه هایی در رابطه با طرف مقابل هستیم.

دکتر نظرالدین رئیس انجمن تاریخ و تمدن دانشگاه توسورا با پخش یک کلیپ، تحقیقات خود را در زمینه شخصیتی به نام سیدجمال الدین الاکبر الحسینی که از نوادگان امام صادق علیه السلام که به اندونزی مهاجرت کرده بوده است بیان کرد. این شخصیت تا مدتها پیش مقبره ای معمولی داشت اما در سالهای اخیر رئیس جمهور این کشور آن محدوده را به خوبی ساخته است چون این شخصیت را جد خود می داند.


در ادامه قائم مقام دانشگاه ماساکای اندونزی با تشکر از فرصتی که در اختیار این گروه علمی گذاشته شده است گفت: به نوبه خود و به نمایندگی از ریاست دانشگاه از حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی بابت میزبانی تشکر می کنم. من همین الان به رئیس دانشگاه پیامی ارسال کردم که در چنین نشستی هستیم و ایشان خیلی از شخصیت شما برای ما تعریف کردند.
امیدوارم همکاری ها ادامه داشته باشد.


در ادامه رئیس دانشکده علوم پزشکی و قائم مقام انجمن های پزشکی اسلامی که 56 دانشگاه را در کل اندونزی در بر می‌گیرد، گفت: ما از حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی برای یک کنفرانس بین المللی در شهر ماکاسا که در سپتامبر 2019 برگزار می شود دعوت می کنیم.

 

 

در داخل کشور بحث اکثریت و اقلیت بین شیعیان و اهل سنت نداریم

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به ارتباط عمیق میان مسلمانان گفت: قرآن کریم همه ما مسلمانان را برادر یکدیگر نامیده است و ما باید این نعمت بزرگ را شکر کنیم.
یکی از دستورات قرآن نیز این است که ما رحماء بینهم و اشداء علی الکفار باشیم و الحمدلله جمهوری اسلامی ایران منادی چنین رابطه ای است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما در داخل کشور بحث اکثریت و اقلیت بین شیعیان و اهل سنت نداریم. همانطور که مردم همگی شهروندان برابر هستند، جمهوری اسلامی نیز به همه آحاد ملت به یک اندازه توجه دارد و در تقسیم امکانات هیچ فرقی بین شیعه و سنی لحاظ نمی شود. همچنین حقوق قانونی اهل سنت بطور کامل رعایت می شود و آنها می توانند در امور شخصیه طبق فقه خود عمل کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی همواره در تقابل با تهاجم به مسلمانان پیش رو بوده است. از قضیه قدس و فلسطین گرفته تا افغانستان، بوسنی و هرزگوین، سوریه، عراق و یمن همیشه جمهوری اسلامی از مسلمانان دفاع نموده است. البته این دفاع به درخواست خود ملت ها و دولت ها بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: یکی از مواردی که از پیامهای انقلاب اسلامی بوده، پیشرفت علمی است. ما در بخش های مختلفی مانند علوم هسته ای، نانو، هوا فضا، پزشکی و سایر مباحث علمی در جمع کشور های پیشرو جهان هستیم و رشد علمی ما یازده برابر رشد علمی جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی افزود: ما دشمنانی داریم که مدام علیه اسلام توطئه می کنند لذا تصمیم بر توسعه قدرت دفاعی طبق فرمایش قرآن کریم گرفته ایم و در این زمینه هم بسیار موفق بوده ایم.

وی افزود: همه می دانیم این آمریکایی ها بودند که داعش را ایجاد کردند. پیش بینی آنها نیز این بود که حداقل سی سال و حداکثر یک قرن مستقر خواهند بود و به کشتار مسلمانان خواهند پرداخت، اما این تلاش جمهوری اسلامی ایران بود که موجب از بین رفتن این غده سرطانی بود و در دیداری که من بایکی از مسئولین اندونزیایی داشتم ایشان گفتن که من از شما تشکر می کنم که شر داعش را از سر ماهم دور کردید.

عضو خبرگان رهبری گفت: ما در مباحث فرهنگی نیز چه در مباحث مربوط به علوم انسانی و چه در اسلامی کردن علوم تلاش های فراوانی داشته ایم. همکاری های زیادی هم مابین حوزه علمیه و دانشگاه در حال انجام است که موجب نزدیکی علوم با اسلام می شود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که رشته زبان فارسی در دانشگاه‌های اندونزی تاسیس شود تا افراد بیشتری بتوانند از علوم جدیدی که به زبان فارسی در کشور ما وجود دارد استفاده نمایند و این علوم را برای هموطنان خود ترجمه نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: ما در استان کردستان هم دانشگاه کردستان را داریم که رشته های متنوعی دارد و خصوصا رشته فقه شافعی تا مقطع دکتری در حال تدریس است و هم دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه های آزاد در حال فعالیت هستند. مرکز تخصصی امام شافعی نیز در استان کردستان قرار دارد و به طلاب اهل سنت آموزش های تخصصی داده می شود و این زمینه هم وجود دارد که طلاب و دانشجویان اندونزیایی شافعی مذهب نیز بتواند به سنندج سفر کنند و در استان کردستان آموزش ببینند.

وی افزود: همچنین جامعه المصطفی العالمیه نیز نمایندگی فعالی در این استان دارد و با رایزنی هایی که با ریاست محترم جامعه المصطفی الاسلامیه شده است منتظر پیشرفت این مرکز هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: کشور اندونزی از قدیم با کشور جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی داشته است و همینطور که دوستان اشاره کرده اند تعداد زیادی از ایرانی ها قرون گذشته به اندونزی مهاجرت کردند و زمینه های ورود اسلام را هم ایرانی ها در این کشور بوجود آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha