شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به لزوم تبیین انقلاب و آثار آن برای مردم، تاکید کرد: مبلغان وظیفه دارند که فهم و عمق دین را برای مردم بیان کنند و گرنه همانند صدر اسلام می شود که اقشار جامعه به ظاهر دین اکتفا کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در همایش «طلایه داران هدایت» که امروز در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طلبگی شغل محسوب نمی شود و هیچ کاری به اهمیت و سنگینی کار تبلیغ در جامعه نیست.

وی با اشاره به درخواستی که از خداوند در سوره حمد داریم و آن،‌ تقاضای هدایت است، ابراز کرد: این امر نشان دهنده اهمیت هدایتگری در جامعه است و از همین رو سختی ها و مشکلات برای انسان آسان می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: طبق روایات و بر اساس سیره اهل بیت(ع)، اجر و پاداش نصیب انسان به خاطر هدایتگری قابل بیان نیست.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ و تبیین درست و عمق و فهم دینی برای مردم، ابراز کرد: این امر که عباسیان حاکم بر جامعه اسلامی شدند به این علت است که اکثر مردم ظاهر دین را دریافت کرده بودند و ابوذرها و عمارها حضور نداشتند که به همین علت دشمنان دین حاکم شدند.

وی تاکید کرد: مبلغان وظیفه دارند که فهم و عمق دین را برای مردم تبیین کنند و گرنه همانند صدر اسلام می شود که اقشار جامعه به ظاهر دین اکتفا کرده بودند.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه اخلاص را مهم برشمرد و به نبوغ و استعداد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: آنچه این شهید را برجسته کرد، اخلاص بود وگرنه در همان زمان خیلی از افراد می نوشتند و کار علمی می کردند.

وی با اشاره به لزوم خشیت با توجه به آیه «الّذین یبلّغون رسالات اللَّه و یخشونه ولا یخشون احدا الّا اللَّه و کفی باللَّه حسیباً(۳۹/ احزاب)»، افزود: ترس تنها در مورد جان نیست بلکه همین امر که یک حقیقت دینی را بیان نکند تا مستمع و مخاطب را از دست ندهد و یا برای کسی ناخوشایند نباشد، نوعی ترس است. به طور حتم در تبلیغ نباید اینگونه بود بلکه می بایست حقایق دین را به خاطر خدا بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اخلاص، خدا را در نظر گرفتن و نترسیدن از کسی را عامل یاری خدا و عزت مداری دانست که امام راحل اینگونه بود.

وی در ادامه بر مخاطب شناسی و توجه به نقل مطالب تاکید و خاطر نشان کرد: مبلغان نسبت به نقل هایی که اشتباه بیان شود، تذکر دهند.

تولیت آستان قدس رضوی به حدیث «إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) آنچه را به سلمان می آموزند به ابوذر نمی فرمایند؛ یعنی برای نقل یک مطلب باید مخاطب را شناخت و بر اساس ظرفیت او مطالب را بیان کرد که دین را بفهمد.

وی در پایان، بی تفاوت نبودن نسبت به مسائل انقلاب و نظام اسلامی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید نتایج و ثمرات انقلاب را تبیین کنیم. اعتماد به نفس یکی از مهمترین سرمایه های معنوی است که در دوران پهلوی از ما گرفته بودند و می گفتند: شما نمی توانید.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha