جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه مشهد خاطر نشان کرد: اجتهاد در حوزه علمیه نیز یک تراز علمی است که بخشی از آن به تحصیل و بعضی به تولید و یا تلاش علمی فرد بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، در همایش «به سوی تحصیل اجتهاد محور» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد،‌ با بیان اینکه کلمه اجتهاد ادواری را در معنا دهی و مسمی مصطلح گذرانده است، اظهار کرد: از اواخر قرن دوم اجتهاد به معنی چاره جستن و تلاش برای استنباط حکم شرعی در غیر منصوصات بود ولی در چارچوب کتاب و سنت. این معنا در دوران وحید بهبهانی ادامه یافت با این فرق که اشکالات و ایرادات اخباریون در همان قسمت هایی که جزو واضحات بود عاملی شد تا بحث های روش و معرفت شناسی پیش آید که موجب شد تا اجتهاد به معنای مطللق تحصیل احکام شرعی بیان شود.

وی افزود: دردوره ما تعمیم اجتهاد در قلمرو وسیعتری از احکام که اجتهاد در کلام و... است و اجتهاد به سایر امور مبتنی بر کتاب و سنت که در رتبه متاخر و دارای رابطه طولی با احکام است، توسعه یافت.

 استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه وقتی درباره اجتهاد محوری سخن گفته می شود عمدتا به معنای رایج وحید بهبهانی است، گفت: اجتهادی که غایت تحصیل در حوزه است با نگاه اجتهادی که در طول تحصیل مورد نظر است، متفاوت می باشد.

وی با بیان اینکه اجتهاد در مرحله تسلط علمی یک مقطع تحصیلی نیست بلکه یک درجه علمی است، ابراز کرد: در یک مقطع تحصیلی قواعد و آیین نامه هایی که منتهی به گواهی نامه های علمی است، ارائه می شود که بر همین اساس برای مقاطع تحصیلی، مدت زمان و واحد درسی ایجاد و برنامه ریزی می شود و انتخاب درس و استاد و... در آن وجود دارد.

این محقق حوزوی اظهار کرد: ترازی از دانش و هنر برای به دست آوردن یک رتبه، چیزی است که به مقطع تحصیلی ربطی ندارند بلکه درجه توانایی علمی فرد بررسی می شود و اجتهاد نیز همینگونه است.

وی افزود: اجتهاد در حوزه علمیه نیز یک تراز علمی است که بخشی از آن به تحصیل و بعضی به تولید و یا تلاش علمی فرد بستگی دارد. استادان در گذشته و سنت حوزه برای طلاب گعده علمی داشته و به بحث می پرداختند که به طور مثال درس مرحوم آخوند توسط اعاظم شاگردانش دو مرتبه در روز تقریر می شده است؛ یعنی تلاش علمی تنها به حضور در درس محدود نبوده و فعالیت ها به صورت پژوهشی انجام می شده است.

گفتنی است،‌ این همایش به همت مدرسه علمیه نور الرضا(ع) مشهد و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد و موسسه مطالعات راهبردی در گرامی داشت مقام استاد شهید آیت الله مطهری با سخنرانی استاد رشاد و حجج اسلام واسطی، الهی خراسانی و وکیلی در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/313/25

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha