جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آیت الله العظمی خامنه‌ای دستور آرایش جنگی دادند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان فرمودند: «من آخرین مطلبی که میخواهم به شما عزیزان عرض بکنم، این است که توجّه بکنید، امروز دشمنِ ما از همه‌ی اطراف مشغول تهاجم است؛ از لحاظ اقتصادی که می‌بینید؛ از لحاظ اطّلاعاتی، مشغول برنامه‌ریزی‌اند که نفوذ اطّلاعاتی کنند؛ از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی میکنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند. دشمن است دیگر! دشمن در درجه‌ی‌ِ اوّل یعنی آمریکا و صهیونیسم؛ مخصوص این حکومتِ فعلیِ آمریکا هم نیست، قبلی‌ها هم همین جور بودند، منتها با شکلهای مختلف. کمکی که این شخصی که حالا سرِ کار است به ما کرده -که باید ممنون باشیم- این است که آمریکا را عریان نشان میدهد. قبلی‌ها آن طور که من گفته بودم، دست چدنی را داخل دستکش مخملی میکردند. خیلی‌ها نمیدیدند، اشتباه میکردند؛ [امّا] این بی‌عقلها چدن را کشیدند بیرون، دارند به همه نشان میدهند. حرکتشان، حرکت آشکار است. از همه طرف دشمن وارد شده. مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابله‌ی با این دشمن هر کاری که میتوانند [انجام دهند]. در هر بخشی، در هر رشته‌ای که میتوانند، بایستی خودشان را آماده کنند، وارد میدان باشند. احساس مسئولیّت کنند. آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما  جمع است؛ همان‌ طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخشهای مختلف.»

 

کودتای مافیای فلوریدا-میامی به تاریخ پیوست

کودتای ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ ونزوئلا، اگر به وقایع این روز محدود باشد و با طرح‌های تکمیلی در روزهای آتی تداوم نیابد، طرحی شکست‌خورده است که احتمالاً بعنوان مفتضح‌ترین طرح کودتایی تاریخ معاصر ثبت خواهد شد. هدایت این عملیات را دو چهره سرشناس نئوکان به دست داشتند: جان بولتون ۷۰ ساله مشاور امنیت ملی ترامپ و الیوت آبرامز ۷۱ ساله که ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ بعنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا منصوب شد.با شروع عملیات کودتا در کاراکاس، توئیت‌های پیاپی مقامات دولت ترامپ و سناتورهایی چون مارکو روبیو فضایی تهاجمی و جنگ‌طلبانه پدید آورد. کار بدانجا کشید که روبیو، سناتور فلوریدا، اقدام شبکه سی‌ان‌ان در «کودتا» خواندن حوادث ونزوئلا را «بی‌شرمانه» خواند. در این بمباران توئیتری حوادث ونزوئلا بعنوان صحنه نبرد «فرشته دمکراسی» و «اهریمن سوسیالیسم» تبلیغ می‌شد. در ساعت ۱۱:۲۵ صبح ریک اسکات، سناتور دیگر ایالت فلوریدا، خواستار مداخله نظامی آمریکا به نفع کودتاچیان شد.ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر ژنرال ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع و فرمانده ارشد نظامی ونزوئلا، در تلویزیون ظاهر شد و شکست طرح کودتایی اپوزیسیون «وحشی» و فاقد حس میهن‌دوستی و ضد دمکراتیک این کشور را اعلام کرد. معهذا، تا ساعت ۴:۵۶ بعد از ظهر، که جان بولتون با بازنشر توئیتی از هجوم جمعیت عظیم هواداران گوایدو به خیابان‌ها خبر داد، بنظر می‌رسد مقامات دولت ترامپ شکست قطعی کودتا را باور نمی‌کردند.چند دقیقه بعد توئیت ترامپ نشان داد که مقامات آمریکایی شکست کودتا را پذیرفته‌اند. ترامپ در توئیت ۵:۰۹ بعد از ظهر خود خواستار متوقف شدن عملیات نیروهای نظامی و شبه نظامی کوبایی در ونزوئلا شد و به تهدید علیه دولت کوبا پرداخت. مداخله نظامی در ونزوئلا، که خواست صریح مافیای فلوریدا- میامی بود، نیز بکلی مسکوت ماند و اوج تهدید ترامپ و تیم او به تنبیه کوبا و ونزوئلا از طریق تشدید فشارهای اقتصادی محدود شد.

 

آمریکا به قتل عام وحشیانه 2018 اعتراف کرد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد عملیات‌های نظامی این کشور در سال گذشته میلادی به مرگ ۱۲۰ غیرنظامی منجر شده، اما نهادهای مستقل می‌گویند آمار واقعی به مراتب بیشتر از این رقم است.وزارت دفاع آمریکا گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد عملیات‌های نظامی این کشور در سال گذشته میلادی به مرگ ۱۲۰ غیرنظامی منجر شده است. با این حال، نهادهای مستقل این آمار را به چالش کشیده و می‌گویند رقم واقعی بسیار بالاتر است.به نوشته پایگاه «هیل»، بر اساس این گزارش که به درخواست کنگره آمریکا تهیه شده، ۴۲ نفر از این غیرنظامیان در عراق و سوریه، ۷۶ نفر در افغانستان و ۲ نفر هم در سومالی کشته شده‌اند.پنتاگون در این گزارش همچنین مدعی شده است که هیچ «گزارش معتبری» دال بر کشته شدن غیرنظامیان در حملات این کشور در لیبی و یمن به دست نیاورده است.در بخشی از این گزارش آمده است: «تمام عملیات‌های وزارت دفاع در سال ۲۰۱۸ در انطباق با نیازمندی‌های قانون جنگ، از جمله قانون محافظت از غیرنظامیان در جنگ... انجام شده است.»این در حالی است که نهادهای مستقل، از جمله گروه «ایر وارز» که آمار کشته‌های غیرنظامی در درگیری‌های نظامی در جهان را رصد و منتشر می‌کند، آمار اعلامی پنتاگون را رد و تأکید کرده است که وزارت دفاع آمریکا رقمی به مراتب پایین‌تر از میزان واقعی غیرنظامیان کشته‌شده در حملات این کشور، منتشر کرده است.«کریس وودز» بناینگذاز ایر وارز، در این مورد به پایگاه «مادر جونز» گفته است: «برآورد نهادهای غیردولتی از صدمات به غیرنظامیان حدودا ۱۰ برابر بیش از برآورد خود وزارت دفاع است.»

 

کارمند اتمی رژیم صهیونیستی اطلاعات محرمانه «جنگ شش‌روزه» را فاش کرد

در حالی که رژیم صهیونیستی سیاست مسکوت نگاه داشتن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود را در دستورکار دارد اما یکی از کارمندان مرتبط با این برنامه اطلاعات محرمانه‌ای را در این خصوص افشا کرده است.«الی گایزلر» یکی از کارمندان پیشین مرتبط با برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی که مسئولیت حفاظت از بسته‌های رادیواکتیو را برعهده داشت، می‌گوید تل‌آویو حتی در زمان جنگ شش روزه بمب اتمی در اختیار داشته و آماده استفاده از آن بوده است.رژیم صهیونیستی تاکنون بهره‌مند بودن از تسلیحات اتمی را نه تایید و نه تکذیب کرده اما کارشناسان بین‌المللی تخمین می‌زنند که این رژیم رقمی حدود 100 تا 400 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. چیزی که تا کنون تایید نشده بود این است که رژیم صهیونیستی در زمان جنگ با کشورهای عربی در سال 1967 نیز این تسلیحات را داشته و آماده بود به عنوان آخرین گزینه از آنها استفاده کند.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» گایزلر در اطلاعاتی که به دکتر «آونر کوهن» تاریخ‌نگار آمریکایی برای تحقیقات جدیدش ارائه کرده، می‌گوید که تل‌آویو تا پیش از جنگ شش روزه، به قدری پلوتونیوم ذخیره کرده بود که می‌توانست با آنها دو یا سه بمب اتمی بسازد.طبق گفته‌های گایزلر، یکی از بسته‌هایی که او محافظت می‌کرد، جعبه‌ای چوبی به حجم حدود یک متر مکعب و حاوی یک نیم‌کره فلزی بود. او در آن زمان وظیفه داشت که درجه تششعات رادیواکتیو منتشر شده از این جعبه را بسنجد. او اعتراف می‌کند که هر زمان به سراغ این بسته می‌رفت، به یاد فاجعه هیروشیما و ناگازاکی می‌افتاد و دعا می‌کرد که تل‌آویو هیچگاه به این گزینه متوسل نشود.در بخش‌هایی از این اطلاعات که توسط انتشارات «تیلور اند فرانسیس» منتشر شده، آمده است: «این بسته، یکی از چند بسته (اتمی) موجود بود، در تاسیساتی نزدیک به شهرک غدیرا در 40 کیلومتری جنوب تل‌آویو نگهداری می‌شد. این تاسیسات مانند یک دژ بود، دیوارهای بلندی آن را فرا گرفته و درب آهنین دولنگه عظیمی تنها راه ورود و خروج به آن بود».وی در بخش دیگری توضیح می‌دهد که سه روز پیش از وقوع جنگ شش روزه، یک افسر بلندمرتبه ارتش رژیم صهیونیستی به تاسیسات مذکور آمده و می‌خواست که بسته‌های پلوتونیوم را از آنجا خارج کند. گایزلر اما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.رژیم صهیونیستی سال‌هاست که از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سرباز زده و در نتیجه فعالیت‌های اتمی این رژیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار ندارد.افشای اطلاعات گایزلر در حالی است که «چاک فِرِلیچ» معاون سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیشتر طی مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» گفته بود تل‌آویو نیروی «سه‌گانه اتمی» (تریاد) در اختیار دارد.

 

قربانیان کودتای حفتر خونین گزارش شد

سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر درگیری‌های اخیر میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و نظامیان هوادار خلیفه حفتر از یک ماه پیش تاکنون، 376 نفر کشته و 1822 تن دیگر زخمی شده‌اند.این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود که در این درگیری‌ها، 345 نفر جان خود را از دست دادند و 1652 تن دیگر آسیب دیدند.خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان مستقر در شرق لیبی یک ماه پیش از آغاز عملیات برای تصرف شهر طرابلس پایتخت این کشور خبر داده بود.نیروهای وابسته به شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، نیز در واکنش به تحرکات نظامی حفتر به سوی طرابلس، عملیات "برکان الغضب" را آغاز کردند.

 

جنگ از «همه گزینه‌های روی میز» امریکا کنار رفت

به نظر می‌آید عملکرد ترامپ کاملاً روشن کرده است که همه گزینه‌های امریکا کدام‌ها هستند؛ تهدید و اقدام نسبی به حمله با چراغ سبز نیاز به مذاکره، مذاکره نمایشی و تقلا برای بهره‌مندی از آن (کره‌شمالی)، دعوت به مذاکره همراه با پیش‌شرط‌های تهدیدمحور، تحریم، فشار حداکثری اقتصادی (ایران)، شورش‌سازی در کشورهای مخالف، رهبرسازی در بین شورشیان برخلاف همان نقطه ضعفی که تحرکات خاورمیانه طی چند سال گذشته داشتند، به رسمیت شناختن رهبر شورشیان به عنوان یک مدل جدید و تلاش برای تحمیل آن به مجامع بین‌المللی، طرح کودتا (ونزوئلا)، ایجاد جنگ داخلی و...دولت ترامپ همه این گزینه‌ها را به طور خاص یا ترکیبی علیه کشورهای مخالف خود آزمایش کرده است. در این گزینه‌ها تنها یک عنصر مهم وجود ندارد؛ «حمله مستقیم نظامی»، یعنی همان گزینه‌ای که با مطرح کردن آن تا دولت‌های قبل، بیش از همه به ذهن می‌آمد؛ بنابراین امریکای کنونی در حال حاضر در این مرحله قرار دارد؛ «همه گزینه‌ها روی میز است به جز حمله نظامی»! که آن هم به دلیل سبک و سنگین کردن موقعیت خودش و نگرانی از نوع واکنش رقبایی همچون روسیه و… است. دولت ترامپ سعی دارد همه این گزینه‌ها را به کار بگیرد تا در یک کشور به نتیجه لازم برسد. به‌خصوص بعد از شکست مذاکرات با کره‌شمالی این سیاست پررنگ‌تر دنبال می‌شود که فعلاً در ونزوئلا نمایان است،

 

ایران به تهدید بحرین پاسخ داد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه بحرین، گفت: قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند، "مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!" سیدعباس موسوی، در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات تهدیدگونه وزیر خارجه بحرین مبنی‌بر عدم اجازه به ایران برای بستن تنگه هرمز حتی برای یک روز، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تأمین و ترانزیت انرژی جهان مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تأمین شود، تاکید دارد؛ اما از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره‌ای وابسته هم، توصیه می‌کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگ‌تر از خود بشناسند. قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!

 

دومینوی تعویض ریاست جمهوری خشم الجزایر را خاموش نکرد

مردم الجزائر امروز برای یازدهمین جمعه متوالی به خیابان‌ها آمده و با سر دادن شعارهایی برکناری عناصر دوره بوتفلیقه و تشکیل یک نهاد ریاستی برای اداره مرحله انتقالی را خواستار شدند.برگزاری این تظاهرات در حالی است که یک ماه پیش بوتفلیقه پس از اعتراضات گسترده به نامزدی وی برای پنجمین بار متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرد و دستگاه قضایی الجزائر نیز چند پرونده علیه فساد عناصر دوره بوتفلیقه گشوده است.طبق گزارش شبکه العربیه، معترضان با سر دادن شعارهایی از نهاد نظامی خواستند تا به وعده‌های خود برای اجرای ماده ۷ و ۸ قانون اساسی عمل کند.«احمد قاید صالح» وزیر دفاع الجزائر و رئیس مشترک ارتش این کشور روز چهارشنبه گذشته تأکید کرد که ارتش برای جلوگیری از افتادن کشور در دام خشونت، نهایت تلاش خود را بکار خواهد بست.اخیرا به دنبال تشدید اعتراضات مردمی، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزائر مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد و پس از آن «عبدالقادر بن صالح» رئیس مجلس الأمة (پارلمان) الجزائر به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور انتخاب شد.

 

البشائر برای تحریم رژیم سعودی فراخوان داد

جنبش جوانان «البشائر» عراق اعلام کرد: اعدام هایی که مقامات ریاض مرتکب شدند، جنایت دیگری است که به پیشینه جنایت هایی که این رژیم رادیکالی در حق گروهی از علما و اندیشمندان آزاده مرتکب شده، افزوده می شود.این جنبش در تازه ترین بیانیه خود در خصوص اعدام بی گناهان در عربستان افزود: اعدام بی گناهان تنها به این دلیل صورت گرفت که آنها با ظلم و ستم و مصادره حقوق از دست رفته توسط آل سعود مخالفات کردند.جنبش البشائر خاطرنشان کرد:از جامعه بین المللی می خواهیم رژیم آل سعود را که به مردم ستم می کند، تحریم کنند.از سوی دیگر و در ادامه واکنش های جهانی به اعدام بی گناهان در عربستان سعودی، مردم شهر لاکنای هند هم در محکومیت این جنایت تظاهرات کربراساس این گزارش، تظاهرات کنندگان که از اقدام مقامات سعودی در زمینه اعدام شماری از افراد از جمله ۳۲ شیعه خشمگین بودند، عکس های محمد بن سلمان را به عنوان مسئول اصلی این اعدام ها آتش زدند.

 

شورای امنیت جیش محمد را در لیست سیاه قرار داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد «مسعود اظهر » سرکرده گروه «جیش محمد» را در لیست سیاه و تحریم‌ها قرار داد.«محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: تحریم اظهر درپی پنجمین تلاش هند در سازمان ملل علیه وی صورت گرفت.وی اظهار داشت: پاکستان با احترام به قوانین کمیته تحریم های سازمان ملل، موظف به پیروی از این تحریم ها است.این مقام پاکستانی گفت: براساس تصمیم کمیته تحریم های سازمان ملل، ممنوعیت سفر، مسدود کردن دارایی ها و تحریم های تسلیحاتی علیه اظهر اتخاذ شده و دولت پاکستان نیز به صورت فوری به آن عمل کرده است.از سوی دیگر چین مخالفت خود را از لحاظ فنی با قطعنامه سازمان ملل اعلام کرد و آن را نوعی یکجانبه گرایی دانست.این در حالی است که هند مدعی شده جیش محمد، در ۱۴ فوریه سال جاری میلادی با انجام حمله ای در کشمیر ۴۰ سرباز هندی را از پای درآورد؛ اقدامی که تنش ها میان هند و پاکستان را تشدید کرد.هند با نقض حریم هوایی پاکستان سعی کرد مخفی‌گاه جیش محمد در کشمیر را هدف قرار دهد اما 2 جنگنده این کشور هدف قرار گرفته سرنگون شدند.امنیت دادند که در آن خواسته شده بود سرکرده گروه جیش محمد در فهرست تروریسم جهانی قرار بگیرد اما این قطعنامه از سوی چین وتو شد.چین در سال های 2016 و 2017 نیز با قرار دادن نام اظهر در فهرست تروریست جهانی مخالفت کرده بود.

 

تایمز هدیه ترامپ به السیسی را رو کرد

سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز که از چنین قصدی در کاخ سفید خبر داده، گفت: "که رئیس جمهوری درباره این تصمیم با مشاوران امنیت ملی و رهبران منطقه‌ای که نگرانی‌های مشترکی درباره این گروه‌ داشته‌اند، تبادل نظر کرده است."نیوریوک تایمز در گزارشی که منتشر کرده، آورده کاخ ‌سفید از مشاوران امنیت ملی خود خواسته به دنبال راهی برای وضع تحریم اخوان المسلمین باشند.به گزارش این روزنامه آمریکایی این روند پس از دیدار سه هفته پیش میان دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که به واشنگتن آمده بود، آغاز شده است.نیویورک تایمز می‌گوید طی آن جلسه که پشت درهای بسته و محرمانه برگزار شد، دو رهبر بر سر تروریست اعلام کردن گروه اخوان المسلمین رایزنی کرده‌اند.

 

المحافظه از تجاوزات جنسی بحرین پرده برداشت

«یوسف المحافظه» معاون رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین تاکید کرد: رژیم آل خلیفه باید به سازمان‌های بین المللی اجازه دهد که به مسئله شکنجه زندانیان سیاسی ورود کرده و در خصوص حقیقت اقداماتی که این رژیم علیه زندانیان انجام می‌دهد، تحقیق و تفحص کند.وی همچنین از وجود مدارکی پیرامون تجاوز جنسی به زندانیان در بحرین خبر داد.یوسف المحافظه افزود: گزارش‌های حقوقی در خصوص وضعیت بحرین بیانگر وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های رژیم آل خلیفه است که به عنوان ابزاری برای ارعاب کسانی که خواستار تحقق دموکراسی در این کشور هستند، استفاده می‌شود.المحافظه تاکید کرد که رژیم آل خلیفه در پی کتمان و پنهان کردن اقدامات وحشیانه خود علیه معترضان است اما شواهد زنده در داخل و خارج از بحرین نمونه‌ای برای سازمان‌های بین المللی هستند تا بر سیستم شکنجه و ارعاب زندانیان تاکید کنند.وی تصریح کرد: رژیم آل خلیفه جهت اعمال فشار به مخالفان و معترضین، آنها را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی محروم کرده است.

 

احرارالشام به حالت آماده باش درآمد

فرمانده گروه تروریستی احرارالشام برای مقابله با عملیات احتمالی ارتش سوریه، به نیروهای خود دستور آماده باش داد.جابرعلی پاشا در بیانیه ای خطاب به اعضای گروه تروریستی احرارالشام اعلام کرد که با توجه به افزایش حملات روسیه و دولت دمشق به شمال استان حماه و جنوب ادلب، احتمال آغاز عملیات گسترده در این مناطق وجود دارد.وی افزود: ما هفت هزار کشته داده ایم و در دفاع از مناطق تحت تسلط خود از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.پاشا خواستار آماده باش نیروهای خود برای مقابله با عملیات احتمالی ارتش سوریه شد.در چند روز گذشته و با افزایش نقض آتش بس در استان های حلب، حماه و ادلب توسط تروریست ها، ارتش سوریه و جنگنده های روسی مواضع تروریست ها را در این مناطق زیر آتش سنگین خود گرفته اند.ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه 17 سپتامبر 2018 (26 شهریور 1397) در شهر سوچی درباره ادلب به توافقی دست یافتند که براساس آن مقرر شد تا 15 اکتبر (23 مهر 1397) منطقه عاری از سلاح تا عمق 15 تا 20 کیلومتری در خطوط تماس نیروهای دولت سوریه و عناصر مخالف در ادلب ایجاد شود و مقامات نظامی ترک و روس بر این روند نظارت داشته باشند.منابع نزدیک به ارتش سوریه می گویند که این توافق به دلیل ناتوانی ترکیه در انجام تعهد خود به طور کامل اجرا نشد و گروه های تروریستی به صورت روزانه به نقض این توافق اقدام می کنند و علاوه بر حمله به مواضع ارتش، غیرنظامیان را نیز در مناطق مختلف هدف قرار می دهند

 

تهدید پوچ آل سعود برای اعدامی ها رسانه ای شد

مقامات عربستان خانواده شهروندانی را که ده روز پیش اعدام شدند، به بازداشت تهدید کردند.مسئولان سعودی تهدید کرده اند: اگر خانواده های این افراد در رسانه ها، شبکه های اجتماعی، مراسم ختم ، مجالس عمومی و سازمان های بین المللی حرفی از فرزندان اعدامی بزنند و یا تحویل اجساد آنان را درخواست کنند، بازداشت خواهند شد.بنابر اعلام منابع خبری ، رژیم سعودی هشدار داده : سوال درباره اجساد اعدام شدگان یا سرنوشت افراد دیگری از خانواده های اعدامیان  که در بازداشت هستند، ممنوع شده است.مقامات عربستان سوم اردیبهشت  37 شهروند خود را به بهانه دست داشتن در فعالیت های تروریستی اعدام کرد.با اعدام این افراد، شمار افرادی که از ابتدای سال 2019 تاکنون گردن زده شدند، به 104 نفر رسیده است.دولت سعودی هر سال تعداد زیادی از مخالفان خود را به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات های سنگین و اعدام محکوم می‌ کند.

 

بزرگترین سلاح آمریکا لو رفت

بولتن دانشمندان اتمی، تعداد بمب‌های اتمی آمریکا را فاش کرد.به گزارش اسپوتنیک، آمریکا حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که ۱۷۵۰ آن‌ها بر روی موشک‌های بالستیک و بمب افکن‌های استراتژیک نصب شده اند و ۲۰۵۰ کلاهک دیگر به عنوان ذخیره در اختیار دارد.به گفته محققان، ۱۳۰۰ کلاهک بر روی موشک‌های بالستیک قاره پیما قرار گرفته، ۳۰۰ بمب هسته‌ای برای بمب افکن‌های استراتژیک از پایگاه‌های نظامی آمریکا در نظر گرفته شده و ۱۵۰ بمب هسته‌ای دیگر در پایگاه‌های اروپایی نگهداری می‌شوند.علاوه بر این، حدود ۲۴۰۰ کلاهک از کار افتاده در اختیار دارد که تا سال ۲۰۳۰ برای خنثی سازی آماده خواهند شد.ر اساس توافق کاهش و محدود کردن تسلیحات استراتژیک که در سال ۲۰۱۰ توسط روسیه و آمریکا به امضا رسید، هر یک از طرفین زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش داده به طوری که پس از گذشت هفت سال، زراد خانه هسته‌ای هر یک از این دو کشور بیش از ۷۰۰ موشک بالستیک قاره پیما، موشک‌های بالستیک مخصوص زیردریایی‌ها و بمب افکن‌های سنگین در اختیار نداشته باشند.پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از خروج این کشور از پیمان منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خبر داده بود.

 

رژیم صهیونیستی حریم هوایی غزه را شکست

منابع فلسطینی از حمله جنگنده‌‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر دادند.فلسطین الیوم امشب به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، مقر گردان 13 در شرق اردوگاه المغازی در استان میانی غزه را بمباران کردند که به زخمی شدن سه شهروند منجر شاین رسانه از شهادت دو فلسطینی در حمله امشب جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه خبر داده است.توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی هم اراضی کشاورزی در شرق البریج در مرکز نوارغزه را هدف قرار داد.خبرنگار فلسطین الیوم از شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه شرقی در پی حمله ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد.

 

ارتش سودان پیشنهاد کمیته میانجی‌گری را پذیرفت

روزنامه سعودی «الشرق‌الأوسط» به نقل از برخی منابع آگاه سیاسی سودان نوشت که شورای نظامی انتقالی این کشور با پیشنهاد کمیته میانجی گری درباره تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از اکثریت غیرنظامیان موافقت کرده است.، برخی منابع سیاسی آگاه سودان گزارش دادند که کمیته میانجی‌گری برای نزدیک کردن دیدگاه شورای نظامی و معارضان، دیشب نیز پیشنهاد جدیدی مطرح کرد.این پیشنهاد شامل تشکیل شورای حاکمیتی مشترک متشکل از هفت غیرنظامی و سه نظامی به ریاست «عبدالفتاح البرهان» و نیز تشکیل شورای امنیت ملی و دفاعی متشکل از اکثریت نظامی (هفت نظامی) و سه غیرنظامی به ریاست البرهان است.الشرق‌الأوسط به نقل از این منابع که اشاره‌ای به نام‌های آن‌ها نکرده است، نوشت که شورای نظامی سودان با این پیشنهاد موافقت کرده، اما ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر) در حال بررسی این پیشنهاد است.«اسامه داود» بازرگان سودانی و «محجوب محمد صالح» روزنامه‌نگار معروف سودانی از جمله اعضای کمیته میانجی‌گری هستند.این در حالی است که تظاهرات میلیونی مقابل مقر ارتش سودان برگزار شد و معترضان بار دیگر خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی شدند.تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به دلیل گرانی کالا‌ها آغاز شد، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی سودان تشکیل شد.

 

آمریکا معافیت های هسته ای ایران را تمدیدکرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد این کشور پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته ای غیرنظامی روسیه و کشورهای اروپایی با ایران را تمدیدکرده است. این معافیت ها امکان می دهد تا فعالیت شماری از مراکز هسته ای ایران بدون مجازات های آمریکا ادامه دهد. یک مقام ارشدآمریکایی گفت نیروگاه هسته ای بوشهر، تاسیسات غنی سازی فوردو و تاسیسات هسته ای در اراک و راکتور تحقیقاتی تهران تاسیساتی هستند که مشمول تمدید معافیت شده اند.آسوشیتدپرس نوشت: این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که دو معافیت دیگر لغو شده است. یکی از این معافیت ها به ایران امکان می داد تا آب سنگین را به عمان منتقل کند و معافیت دیگری این اجازه را به روسیه می داد تا اورانیورم ایران را فرآوری کند. ادعای آمریکایی ها در حالی است که ایران همواره اعلام کرده که به دنبال تسلیحات هسته ای نیست. همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارده گزارش تایید کرده که ایران به برجام پایبند بوده است.ترامپ اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم هایی را که بر اساس این توافقنامه برداشته شده بود، بازگرداند. اقدام وی در خروج از برجام و اعمال تحریم ها با مخالفت شدید جهانی روبرو شد.

 

کنگره به دادگستری ضرب الاجل داد

«جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور تا روز دوشنبه مهلت داد که زمینه دسترسی اعضای کنگره به گزارش کامل و سانسور نشده «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا را فراهم کند. نادلر در نامه خود نوشت: وزارت دادگستری با پاسخگو نبودن به درخواست های کنگره بارها این باور را ایجاد کرده که مطالبات کنگره در خدمت مقاصد «مشروع» نیست. وزارت دادگستری نباید چنین قضاوت و برداشتی ایجاد کند.وی افزود: منافع و خواسته های کنگره در زمینه قانونگذاری و نظارت و بررسی تخلفات رئیس جمهوری و اطرافیانش را نمی توان به چالش کشید.امتناع «بار» از حضور در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان خشم اعضای کنگره را برانگیخت. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا «بار» را به دروغگویی به کنگره متهم کرد و افزود: این جنایت است.مولر پس از 22 ماه تحقیقات اخیرا گزارش خود را تحویل داد و وزارت دادگستری نسخه سانسور شده این گزارش را شامل بیش از چهارصد صفحه منتشر کرد.تیم مولر 10 موضوع را در رابطه با کارشکنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اجرای عدالت در تحقیقات خود مورد بررسی قرار داده که اخراج «جیمز کومی» مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) و فشار بر «جف سشنز» وزیر سابق دادگستری برای دخالت در این پرونده از جمله این موضوعات است. مولر همچنین نتیجه گیری کرد: اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با اقدامات مداخله جویانه دولت روسیه در انتخابات هماهنگی نکرده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha