پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین، هشت درس سعادت در مکتب امام صادق (ع) را تبیین نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جمع کارکنان سپاه ناحیه امام حسن (ع) شهرستان قزوین گفت: ماه شعبان به پایان خود نزدیک می شود و برای شرکت در ضیافت الهی ماه رمضان از خدای متعال طلب مغفرت و بخشش داریم.

وی ادامه داد: شخصی زیاد به محضر امام صادق (ع) می‌رسید و از فرمایشات حضرت استفاده می‌کرد. روزی امام صادق (ع) از وی سؤال پرسید شما که سالها در جلسات من شرکت می‌کنید چه چیزی نصیبت شده و چه فایده‌ای برایت به همراه داشته است؟!

امام جمعه قزوین اضافه کرد: شخص به امام پاسخ داد، من هشت اصل از شما فراگرفتم و حضرت به ایشان گفتند آنها را شرح دهد. شخص گفت من فهمیدم هر محبوبی موقع مرگ حبیب خود را تنها می‌گذارد و از او جدا می‌شود، به همین خاطر تلاش کردم محبت و دوستی خود را به جایی وصل کنم که موقع جان دادن مرا تنها نمی گذارد و در قیامت نیز همراه من باشد.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: شاگرد گفت من تلاش کردم با چیزهایی رفاقت کنم که در تنهایی مونس من باشد و دیدم آن مهم، کار خیر و خدا پسندانه است. دیدم اگر کار خدا پسندانه انجام دهم در قبر و قیامت دستگیر من خواهد بود و در قیامت هم به داد من خواهد رسید. امام پس از شنیدن این مطلب به او احسنت گفت.

 وی بیان کرد: دیدم عده‌ای از مردم به نسب و نژاد خود و عده‌ای به اموال خود و برخی دیگر به اولاد خود افتخار می‌کنند. اما افتخار بزرگ را در کلام خدا دیدم: «گرامی‌ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست.» و همه چیز که در عالم است را فقط زینت زمین می‌داند و قرآن می‌گوید خدا خواسته است ایمان با شما و شما با ایمان رابطه دوستی داشته باشید و این، شما را در هیچ کجا تنها نمی‌گذارد.

 نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه قزوین بیان کرد: شاگرد حضرت گفت من همه همتم را به کار گرفتم تا اینکه خدا مدال کرامت را به من عنایت کند و مرا به این مقام برساند. هر چه انبیاء آمدند و کتاب نازل شده است، برای رساندن انسان به مقام کرامت است و خدا اولین صفتی که از خودش در قرآن به ما نشان داده است، اکرم بودن است.

 امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند می‌گوید ما انسان را کرامت بخشیدیم و می‌خواهد بگوید ما شما را از جنس خودمان خلق کردیم و همین خدا تمام دنیا را یک دانشگاه و مدرسه معرفی می‌کند که محلی است برای تعلیم و تربیت و کتاب درسی آن قرآن است که صاحب کرامت است.

وی ادامه داد:  وقتی خداوند به جبرئیل رسالت آوردن قرآن را می‌دهد، خداوند او را فرشته کریم معرفی می‌کند و پیامبر را نیز کریم معرفی می‌کند. فرشتگانی که با جبرئیل برای آوردن قرآن همراه هستند نیز فرشتگان کریم معرفی می‌شوند.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین درباره آموزه‌های قرآن نیز گفت: خداوند می‌فرماید ما همه جهان را برای انسان خلق کردیم، انسان را برای عبادت خلق کردیم، عبادت را برای رسیدن به مقام تقوا خلق کردیم و تقوا را برای رسیدن به جایگاه کرامت آفریدیم. امام پس از شنیدن این مطلب برای دومین بار به او احسنت گفت.

 امام جمعه قزوین  به سومین درس سعادت از نگاه شاگرد امام صادق (ع) اشاره کرد و ابراز داشت: شاگرد امام صادق (ع) به حضرت گفت دیدم برخی مردم دنبال لهو و لعب هستند در حالیکه هدف از زندگی، رسیدن به مقام عبودیّت است. تلاش کردم هواهای نفسانی را از خود دور کنم و کاری کنم نفسم در اطاعت از خدای متعال استقرار پیدا کند.

وی اظهار کرد: شاگرد امام صادق (ع) گفت دیدم هر کسی چیز با ارزشی دارد، تلاش می‌کند تا آن را برای خود نگه دارد در حالی که خدا می‌فرماید چه کسی است که داشته‌هایش را به خدا قرض بدهد و خدا نیز آن را نگه می‌دارد و مضاعفش را به او باز می‌گرداند و پس از آن هر چه را خیلی دوست داشتم را به خدا سپردم تا هنگام حاجت به من بازگرداند.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین  شاگرد امام به پنجمین اصل سعادت اشاره کرد و گفت بعضی از مردم در رزق و روزی به یکدیگر حسادت می‌کنند، در حالیکه خداوند روزی مردم را تقسیم کرده است. وقتی خدا را ضامن روزی دیدم، نسبت به کسی حسادت نکردم و افسوس آنچه را از دست داده‌ام، نخوردم. رحمت خداوند بهتر و بیشتر از آن چیزی است که برای خود جمع کرده‌ام.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: شاگرد حضرت ششمین اصل سعادت را این گونه معرفی کرد و گفت دیدم که بعضی از مردم بخاطر کینه‌ای که از یکدیگر در دل دارند، با هم دشمنی می‌کنند. در حالیکه خداوند فرمود «شیطان دشمن آشکار شماست، او را نپرستید» پس دشمن خود را شناختم و کینه‌توزی با مردم را کنار گذاشتم.

وی به هفتمین اصل اشاره کرد و یادآور شد: شاگرد امام صادق (ع) گفت دیدم مردم فقط برای کسب روزی تلاش می‌کنند در حالیکه هدف از زندگی، رسیدن به مقام عبودیّت است. روزی دهنده خداوند است، هم قدرت دارد و هم قوّت. پس به وعده خدا آرام و به کلامش راضی شدم. قصد کردم آنچه را خدا می‌خواهد انجام دهم، نه آنچه را خودم می‌خواهم.

 استاد حوزه علمیه قزوین به اصل هشتم سعادت از نگاه شاگرد امام صادق (ع) پرداخت و اظهار کرد: شاگرد حضرت گفت دیدم برخی از مردم به سلامت بدن خود، بعضی به اموال خود و عده‌ای دیگر هم به دوستان خود تکیه و اطمینان دارند. اما من فرمایش خداوند در قرآن را شنیدم: «کسی که تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد. و هرکس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را می‌کند» پس من بر خدا توکل کردم. امام در پایان هر یک از اصول به شاگرد خود احسنت گفت.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان گفت: امام صادق (ع) در پایان اصولی که شاگردش گفت فرمودند: «به خدا قسم، چکیده تعالیم تورات، انجیل، زبور، قرآن و سایر کتابهای آسمانی، به این ٨ مطلبی که او از ما آموخته، بازمی‌گردد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha