چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام مختاری در دیدار با رئیس دانشگاه الشام

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با رییس و معاونین دانشگاه الشام، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی ۲۵ سال قبل با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب تاسیس شد که این امر نشان از نبوغ آینده نگری ایشان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری در دیدار با رئیس و معاونین دانشگاه الشام سوریه که صبح امروز در محل دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به فسلفه شکل گیری این دانشگاه، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی ۲۵ سال قبل با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب تاسیس شد که این امر نشان از نبوغ آینده نگری ایشان دارد. البته آن موقع کسی از هدف تاسیس این دانشگاه اطلاع نداشت، ولی رهبر انقلاب با دید وسیعی که داشتند تاسیس این دانشگاه را لازم و ضروری می دانستند.

وی ادامه داد: در دیداری که سال ها قبل با نخست وزیر وقت عراق آقای نوری مالکی داشتم بر ضرورت وجود چنین دانشگاهی در کشور عراق تاکید داشت و می گفت کاش ما هم بتوانیم چنین دانشگاهی را در عراق تاسیس کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری افزود: همین نظر را رئیس جمهور سوریه جناب آقای بشار اسد داشتند و دستور تشکیل این دانشگاه را به وزیر اوقاف سوریه صادر کردند.

وی در خصوص اهداف تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: فلسفه تاسیس این دانشگاه جلوگیری از رواج تفکر افراطی و تکفیری است و در حقیقت یک کار نظری و علمی و معرفی اسلام رحمانی به نسل جدید و جوان است. در حقیقت این دانشگاه می خواهد فلسفه عملی همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی را نهادینه کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: در این ۲۵ سال که از  تاسیس دانشگاه می گذرد نتایج خوبی گرفته ایم. در ایران دانشگاه های مختلفی وجود دارد و در موضوعات انسانی و اسلامی دانشجو تربیت می کند، ولی این دانشگاه با آن ها فرق می کند.

وی بیان داشت: اساتید این دانشگاه از شیعه و سنی هستند که کنار هم تدریس و تحصیل می کنند. کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی به طور منظم برگزار می گردد و هر کس بخواهد آزادانه نظر و اعتقاد خود را بیان می کند و در پایان نشست همچنان با هم دوست هستند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: با توجه به موفقیت این دانشگاه، شعبات آن در هفت استان دیگر کشور تاسیس شد. هم اکنون این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، فوق لیسانس و دکتری، و در ۲۵ رشته پذیرش دانشجو دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در پایان خاطرنشان کرد: کارکنان و اساتید این دانشگاه سنی و شیعه هستند و خط قرمز ما این است که هیچ کس حق توهین به مذاهب دیگر را ندارد. بر این اساس کشور ما هم مثل کشور سوریه دارای مذاهب مختلفی است و در کنار هم زندگی می کنند. به طوری که در مناطقی از کشور مسئولین شهرداری و فرمانداری و حتی کارکنان آن ها از اهل سنت هستند و همگی به مردم خدمت می کنند.

 

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha