جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نماینده پادشاهی سوئد

حوزه / دکتر یواخیم برگ اشتورم نماینده ویژه پادشاهی سوئد نزد سازمان همکاری اسلامی و نماینده ویژه دولت سوئد در سازمان گفت‌وگوهای بین مذاهب و بین فرهنگ‌ها با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با قائم‌مقام ریاست دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  دکتر یواخیم برگ اشتورم نماینده ویژه پادشاهی سوئد نزد سازمان همکاری اسلامی و نماینده ویژه دولت سوئد در سازمان گفت‌وگوهای بین مذاهب و بین فرهنگ‌ها با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با جمعی از حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر برگ اشتورم در این دیدار گفت: دولت سوئد مایل است بر روی مسئله گفت‌وگوی ادیان و مذاهب فعالیت کند تا مشکلاتی که امروزه در جهان پیش آمده، کاهش یابد.

وی افزود: هشتاد درصد مسائل پیش آمده به عنوان خشونت‌های مذهبی،‌ ریشه در اختلاف مسئله و زبانی است که به عنوان زبان مذهبی برای اهداف سیاسی استفاده می‌کنند. در دنیا شاهد هستیم که یک سری اقلیت‌های مذهبی تحت فشار و تبعیض و خشونت قرار می‌گیرند.

برگ اشتورم در ادامه گفت: قلب ما به عنوان یک ملت به دلیل رفتارهایی که با ایزدی‌های عراق، مسلمانان میانمار و مسلمانان چین صورت می‌گیرد، جریحه‌دار است. 5 تا 12 درصد جمعیت سوئد، مسلمان است. 30 درصد این جمعیت، شیعه هستند. مشکلاتی که در جامعه می‌بینیم، حساسیت‌هایی نسبت به فرائض مذهبی و حجاب است. باز در عین حال تنش‌هایی را در میان خود مسلمانان می‌بینیم. مثلاً شیعیان از سوی دیگر پیروان مذاهب اسلامی مورد تعرض قرار می‌گیرند. ما نسبت به حمله داعش به مسجد شیعیان در سوئد ابراز تأسف می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: طبیعتاً مسئله مطالعات مذاهب که دانشگاه شما انجام می‌دهد، نقش مؤثری در کاهش این تنش‌ها و ارتباطات متقابل دارد. دولت سوئد یک دولت سکولار است و از نقطه نظر مذهبی هیچ سیاستی را اجرا نمی‌کند ولی در عین حال مشوق گفت‌وگو بین مذاهب مختلف است تا اختلافات از میان برود و یک درک متقابل برای یک زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم و در صلح به وجود بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری نیز در این دیدار گفت: اندیشه شما را بارها از سوی سران و اندیشمندان ادیان مختلف که به دانشگاه ادیان و مذاهب آمده‌اند، مطرح شده است و ما نیز بر همین عقیده هستیم. اما سخنان شما را از سوی شخصیت‌های سیاسی کم‌تر شنیده‌ایم. ما این را به فال نیک می‌گیریم و آماده همکاری هستیم. چون شما می‌توانید از فرصت‌های دیپلماتیک در کل اروپا استفاده کنید و به پیروان ادیان کمک کنید تا به این اهداف مقدس، بیشتر نزدیک شویم.

وی افزود: هرچه پیروان ادیان مختلف باهم و در کنار هم باشند، کما این‌که آموزه‌های اسلام نیز چنین است، انسان‌ها بهتر می‌توانند با هم زندگی کنند و صلح حاکم می‌شود و انسان‌ها می‌توانند بهتر در جهات مختلف رشد کنند. شاید در ایران کسی را پیدا نکنید که به صورت منسجم به اختلاف شیعه و سنی و سایر ادیان و اقوام دامن بزند. ایران یکپارچه از دولت و ملت و حوزه و دانشگاه طرفدار بین گفت‌وگوی بین مذاهب و ادیان هستند. چون ایرانیان از قرن‌ها قبل در کنار هم با ادیان و اقوام مختلف زندگی کرده‌اند و زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند.

در این دیدار، دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان نیز حضور داشت. میهمانان سوئدی در ادامه از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha