جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسئول پاسخگویی به مسائل دینی دفتر مقام معظم رهبری:

حوزه/ موسوی در جلسه اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان گفت: در جامعه امروز عناوین ظاهری رونق خود را از دست داده اند، زیرا خالی از معنویت است و تنها با شعار همراه است و شعوری به دنبال ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، جلسه اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با حضور خانم طاهره سادات موسوی استاد حوزه خواهران و دانشگاه، با محوریت "راه های افزایش معنویت در حوزه های علمیه" برگزار شد.

 موسوی در ابتدای سخنان خود خطاب به حضار بیان کرد: شما اساتید و کارکنان حوزه در بین جامعه بانوان، باعث آبرو و افتخار هستید؛ سعی کنید با سلامت نفس، سعه صدر و بردباری بیش از پیش توانمندی خود را نشان دهید اما تنها به عناوین، مراتب علمی و مدارج بسنده نکنید بلکه در راستای افزایش همبستگی، اخلاقیات، انسان سازی و معنویات همت بگمارید و تلاش در راستای این اهداف عالیه هست که به مدارج علمی نیز اثر می دهد.

وی افزود: در جامعه امروز عناوین ظاهری رونق  خود را از دست داده اند، زیرا خالی از معنویت است و تنها با شعار همراه است و شعوری به دنبال ندارد، لذا سعی در افزایش معنویات داشته باشید و معنویت را در خود پیاده نمایید.

استاد دانشگاه در بیان تعریف معنویت گفت: در مجموع تعاریف بیان شده، معنویت عبارت از هرکار و رفتاری که رنگ و بوی خدایی به همراه داشته باشد به بیانی دیگر؛ به معنای تعالی بخشی به اهداف است.

خانم موسوی افزود: تعالی بخشی معنویت به بالابردن اهداف در هر عملی است و مراد از اهداف، علت غایی از فعل است؛ انگیزه ای است که انسان را وادار به انجام کار برای رسیدن به مقصد می کند، لذا هرچه این اهداف متعالی تر باشد، نشانگر متعالی بودن فاعل است و این معیار خوبی در خودشناسی و انسان شناسی است به طوری که به تعبیر دینی از راه آمال و آرزوهای یک فرد می توان سقف و حدود او را معین نمود.

وی اضافه کرد: تعالی بخشی اهداف بدین نحو است که انسان افق دید خود را وسیع نموده و کاری که ضد شأن اوست، ترک نماید البته بدست آوردن عنوان اجمالی و رسیدن به مزایای مالی و ... در اهداف خللی وارد نمی کند چراکه اینها نیز مورد نیاز بشر بوده و در واقع زندگی بشر با این مسائل اداره می شود، آنچه مهم است اینکه این مسائل به عنوان هدف اصلی قرار نگیرد.

موسوی در ادامه به راه های ارتقای معنویت پرداخت و گفت: از شیوه های افزایش معنویت؛  معاشرت با انسان های موفق و مطالعه زندگینامه آنان و مراوده و ارتباط با آنان است که این شیوه می تواند برای انسان بسیار راهگشا باشد، البته نه از راهی که حسادت ایجاد شود بلکه باید موجب الگو پذیری شود.

استاد حوزه خواهران بر تلاوت قرآن و خواندن ادعیه روز تاکید نمود و خاطرنشان کرد: نزدیک شدن به معنویت و ارتباط با آن موجب کسب انرژی شده، و خاصیت مقاوم سازی دارد، امید را در انسان احیا می کند، موجب از بین رفتن استرس و اضطراب می شود و سختی های زندگی بر انسان سهل می گردد.

وی تصریح کرد: از دیگر آثار ارتقای معنویت؛ دور شدن احساس خسران و بازندگی از انسان است؛ همچنین معنویت، سلامت روحی بدنبال دارد و موجب آرامش خاطر می شود، اگر سکینه و آرامش نباشد هیچگاه فرد مفیدی برای جامعه نخواهید بود چراکه سلامت روح سلامت جسم را نیز بدنبال خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha