سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 491364
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
بازدید مدیر کل اوقاف استان از امامزاده میر محمدحنفیه (ع) خارگ

حوزه/ آستان متبركه امامزاده ميرمحمد حنفيه (علیه السلام) در شهرستان بوشهر، جزیره خارک واقع شده است و يكي از مهمترين و با ارزش ترين آثار تاريخي و فرهنگي این جزيره می باشد كه در قسمت جنوب غربي جزيره كه همچون نگيني خود نمايي مي كند.

به گزاری خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر،‌ حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر به همراهی حجت الاسلام حسینی معاون فرهنگی اجتماعی و حسین غلامی رئیس اداره بهروه وری موقوفات وبقاع متبرکه استان، از آستان مقدس امامزاده میر محمدحنفیه(ع) جزیره خارک بازدید و با هیئت امناء این امامزاده گفتگو کرد.

آستان متبركه امامزاده ميرمحمد حنفيه (علیه السلام) در شهرستان بوشهر، جزیره خارک واقع شده است و يكي از مهمترين و با ارزش ترين آثار تاريخي و فرهنگي این جزيره می باشد كه در قسمت جنوب غربي جزيره كه همچون نگيني خود نمايي مي كند.

بناي ساختمان بقعه كه تاريخ ۷۳۸ هجري قمري را براي خود دارد مربوط به حكمراني سلسله سلجوقيان در ايران است. اين بنا با دو گنبد هرمي شكل مثلث و گنبد مدور كوچك كه شكل زيباي خاصي را به وجود آورده است و نظير آن در بغداد و در نواحي نزديك خليج فارس فراوان مشاهده مي شود كه سازنده آن علي بن حسين بخارايي است. فضاي دروني اين بقعه مزين به کاشيکارى ستاره‌اى هشت‌ ضلعى عهد مغول است و بر روى کاشى‌هاى آن تاريخ ۷۳۸ هجرى قمرى قيد شده است. 

سطح بيروني گنبد و سر درب ورودي داراي بر جستگي ها و فرو رفتگي هايي است كه معمولاً مقرنس ناميده مي شود. بعضي قسمت هاي داخلي ساختمان بقعه پوشيده شده از كاشي هايي به رنگ آبي روشن تيره و سفيد با لعاب هاي سياه كه به احتمال زياد بعد از نيمه اول قرن چهاردهم ميلادي به اتمام رسيده است. گنبد اين آرامگاه شباهت زيادي با گنبد آرامگاه دانيال نبي شوش دارد. اين بقعه يک گنبد هرمى شکل مضرس و يک گنبد کوچک مدور دارد و از يادگارهاى صدر اسلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha