پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما

حوزه/ به واسطه این جشنواره توانسته‌ایم حرف‌های جهان اسلام را به گویا‌ترین شکل بگویم و نشان دهیم اسلام واقعی آن چیزی نیست که توسط داعش نشان داده می‌شود، بلکه اسلام حقیقی را تصویرگر رفعت و مهربانی است، همچنین به واسطه جشنواره جهانی فجر فریاد مظلومیت مردم سوریه، فلسطین و لبنان به گوش جهانیان رسید.

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»،با بیان این‌که سینما باید ابزاری باشد تا به واسطه آن حقانیت ملت ایران به جهانیان ثابت شود، اظهار کرد: سینماگران به نظرم در 4 دهه گذشته یکی از شایسته‌ترین سفیران انقلاب بوده‌اند، چون هرگاه آنان در جشنواره‌ای درخشیده‌اند، در حقیقت پرچم جمهوری اسلامی را بالا برده‌اند. در همین رابطه می‌خواهم مطلبی را بیان کنم. چندی پیش من در جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان داور حضور داشتم، نکته جالب این‌که وقتی با میهمانان خارجی جشنواره حرف می‌زدم، تاکید آنها روی یک امر مشخص بود. آن‌هم این‌که آنچه در رسانه‌ها از ایران شنیده  . دیده‌اند با تجربه شخصی خودشان کاملاً متفاوت است.

 

وی افزود: آنها می‌گفتند طوری برای آنها تصویرسازی شده که ایران کشوری ناامن است که مظاهر تمدن در آن بسیار ناچیز است، برای همین وقتی با یک شهر کاملاً مدرن رو به رو شده‌اند که امنیت در آن بسیار کامل است، شوکه شده‌اند. این اتفاق بسیار مهم و حائز اهمیت است و به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت، زیرا دست‌آورد آن به نوعی می‌تواند برای ما کارکرد بین‌المللی داشته باشد، به این صورت که سینماگرانی که در جشنواره حضور داشتند مطمئناً وقتی به کشورشان باز می‌‌گردند از مشاهدات خود حرف خواهند زد و جمع بیشتری را با ایران و دست آوردهای انقلاب، آشنا خواهند کرد.

 

این تهیه‌کننده با تاکید بر این‌که موضوعات انقلابی و اسلامی هم در جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته گفت: در این رویداد سینمایی هم بخش بین الادیان و هم بخش شاخه‌های زیتون وجود داشت که در قسمت اول به فیلم‌های دینی توجه می‌شد و در بخش دوم فیلم‌هایی که اتفاقات جهان اسلام را مد نظر قرار می‌داد. از این دو قسمت نتایج فراوانی به دست می‌آید که من تنها به دو نمونه ان اشاره می‌کنم.

 

تهیه‌کننده فیلم «قرمز» تاکید کرد: فیلم‌های دینی جشنواره به ادیان ابراهیمی توجه دارند؛ ادیانی که در قرآن کریم هم مورد تکریم قرار گرفته‌اند، برای همین با آثاری که در این حوزه پخش شده‌اند قدمی در جهت نزدیکی ادیان برداشته شده است. نکته بعدی این‌که ما به واسطه این جشنواره توانسته‌ایم حرف‌های جهان اسلام را به گویا‌ترین شکل بگویم و نشان دهیم اسلام واقعی آن چیزی نیست که توسط داعش نشان داده می‌شود، بلکه اسلام حقیقی را تصویرگر رفعت و مهربانی است، همچنین به واسطه جشنواره جهانی فجر فریاد مظلومیت مردم سوریه، فلسطین و لبنان به گوش جهانیان رسید.

 

این تهیه‌کننده هر جشنواره‌ای که بتواند دست‌آورد معنایی داشته باشد باید حمایت شود، گفت: برخی مواقع می‌شنویم که جشنواره‌هایی نظیر فستیوال جهانی فیلم فجر را رویدادی غیر ضروری توصیف می‌کنند و به نوعی برگزاری آن را دور ریختن بیت‌المال می‌دانند، در صورتی‌که ما سازمان‌های بسیاری را داریم که با هدف تبلیغ انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده‌اند، بدون اینکه تاثیر آنها جهانی باشد، اما همانطوری که گفتم فستیوال فجر تواسته با بازتاب جهانی خود دست آوردهای بسیاری برای انقلاب و ایران داشته باشد، پس چگونه می‌توان چنین اتفاق را غیر ضروری توصیف کرد.

 

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برای ارزیابی کارکرد هر جشنواره‌ای مهمترین شاخصه اعتبار و ارزشی است که آن رویداد در سینمای جهان دارد. فستیوال جهانی فیلم فجر به گواه بسیاری از صاحب نظران داخلی و خارجی  یکی از اتفاقات مهم در سطح آسیا است، برای همین اگر از چنین جشنواره‌ای حمایت نمی‌کنیم، حداقل به فکر ضربه زدن به آن نباشیم. نکته‌ای دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم به دست‌آورد مالی این رویداد سینمایی مربوط می‌شود. جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش بازار فیلم توانسته بسیاری از محصولات سینمای ایران را در معرض دید خریداران خارجی قرار دهد، پس به نظرم از این اتفاق باید به عنوان یکی از اتفاقات خوب جشنواره جهانی فیلم فجر نام برد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره دینی می‌تواند اقدام خوبی برای اشاعه مفاهیم مورد نظر در سینما باشد؟ تاکید کرد: هر جشنواره‌ای هنری قادر است بخشی از مردم را مخاطب قرار داد، به ویژه اگر آن اتفاق در حوزه سینما باشد که عموم مردم آن را دوست دارند، اما باید توجه داشت وقتی جشنواره‌های در رسیدن به خواسته شان موفق خواهند بود که مخاطب داشته باشد، والا برگزاری صرف یک رویداد بدون این‌که تماشاگر داشته باشد، اتفاقی ناخرسند در سینما و تلویزیون است.

 

موسوی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: در ابتدای دهه شصت جمعی از سینماگران جهان وارد این هنر صنعت شدند که هر کدام از آنها امروز جز بزرگان سینمای کشورمان هستند. این سینماگران موجی را به سینما وارد کردند که باعث شده سینمای ایران به سمت ارزش‌ها سوق پیدا کند. به نظرم این اتفاق هم اکنون نیز می‌تواند رخ دهد، به شرطی که برای سینماگران امکانات لازم برای جوان متعهد و علاقمند شرایط به طرز شایسته‌ای فراهم شود. یکی از این ابزارها جشنواره‌های سینمایی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha