پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چت

حوزه/ از نتایج خلوت در فضای مجازی، احساس دوست داشتن هایی است که دختری را از کیلومترها آن طرف تر به شهر دیگری می کشاند و در نهایت نتیجه ای جز مشت و لگد برای وی ندارد و البته این کم ترین ضربه ای است که ممکن است یک دختر در مقابل اعتمادی نامعقول، خواهد خورد.

خبرگزاری «حوزه»،/ در عصر کامپیوتر، سیاست گام به گام شیطان نیز به صورت آپدیت شده در زندگی کاربران فضای مجازی به چشم می خورد. پرسش های فقهی پی در پی کاربران، حاکی از آن است که برخی بسیاری از ترفندهای شیطان برای گمراه نمودن انسان ها را صرف مجازی بودن فضا، توجیه می کنند و برچسب «مشکلی ندارد»،بر آن می زنند.

گویا امروزه چت کردن با نامحرم تبدیل به یکی از عرصه های سرگرمی در این فضا به شمار می رود. گاهی اوقات گفته می شود، این تنها یک گفتگوی ساده است و ما تنها دو همکلاسی در دانشگاه هستیم که قصد تبادل اطلاعات در زمینه ی تحصیلمان را داریم؛ اما هر چه جلوتر می رود، دیده می شود در کنار سلام همیشگی، کم کم ایموجی ها و استیکرهای گل و بلبل، جا خوش می کنند و ممکن است در اثر گذر زمان، کلمات کلاسیک و اتوکشیده ی نوشتاری و رسمی جای خود را به کلمات و نوشته های گفتاری و صمیمانه بدهند، تا جایی که احساسات کاذب و دوست داشتن های گاه یک طرفه پیش می آید و مقدمات ارتکاب سایر حرام ها نیز فراهم شده و در نهایت رفتارهایی که جبران ناپذیرند.

از دیگر نتایج خلوت در فضای مجازی، احساس دوست داشتن هایی است که دختری را از کیلومترها آن طرف تر به شهر دیگری می کشاند و در نهایت نتیجه ای جز مشت و لگد برای وی ندارد و البته این کم ترین ضربه ای است که ممکن است یک دختر در مقابل اعتمادی نامعقول، خواهد خورد.

آری این همان سیاست گام به گام شیطان است که با قدرت در عصر تکنولوژی با رنگ و لعابی فریبنده تر از حالت غیر مجازی اش، نقش نمایی می کند.

عکس هایی که گاه صادقانه و بچگانه با کسی که اظهار عشق و علاقه می کند، به اشتراک گذاشته می شود و مقدمه ای می‌شود برای کسب درآمد طرف مقابل و گاه هتک حرمت و آبروریزی برای دختران را به دنبال دارد. به واقع می توان گفت، جاهلیت مدرن صدها بار از جاهلیت سنتی، مخرب تر خواهد بود.

جاهلیت در گذشته، عدم علمی بود که به دلیل پوشیده بودن برخی از حقایق، زمینه ی پیدایش آن فراهم می شد و اما جاهلیت امروز در عین علم و آگاهی و انباشت اطلاعات، اتفاق می افتد.

جای بس تأسف است که گاه اشتباهاتی که جاهلان گذشته با وجود فقر اطلاعاتی انجام نمی دادند، مطلعان امروزی انجام می دهند. وقت آن است که تمام ادعاهای روشنفکری به ظاهر زیبا و به باطن کریه و زشت کنار گذاشته شود و با عقلی که از پرده های حماقت زدوده شده به مسائل نگاه کرد.

فضای شخصی کاربر در هر یک از شبکه های اجتماعی همان جایی است که اگر دو نامحرم با یکدیگر خلوت نمودند، سومین عضوش شیطان است.

برای مبارزه با شیطان لازم است قدمگاه های او را شناخت و کاملا آگاهانه اقدام نمود. برای این کار باید همان استراتژی و درس های آگاهانه ی مذهب را پیاده کرد، یعنی تنها به هنگام ضرورت با نامحرم صحبت کرد و آگاه بود که القاء جمله ی این تنها یک فضای مجازی است رابایدکنار گذاشت.

از به کاربردن ایموجی ها و استیکرهایی که جذابیت دارند و یا هرآنچه جذب جنس مخالف را به دنبال دارد خودداری نمود.

در به کارگیری جملات به مقداری که مفهوم را منتقل می کند، اکتفا شود. از نگاه داشتن چت ها و بارها و بارها مرور نمودن آن اجتناب شود. در صورت نیاز با وجود همجنس از مراجعه به غیر همجنس دوری شود. در یک کلام هر آنچه ارتباط وثیق دو نامحرم را به دنبال دارد، حربه گاه شیطان است.

تجربه نشان می دهد که قدرت خیال و احساس انسان ها آنچنان قوی و محکم است که شاید بتواند بسیار کامل تر و موفق تر دو انسان را به یکدیگر وابسته نماید؛ چون طرفین در فضای حقیقی ممکن است از طریق برخی از نشانه ها که هر چند طرف مقابل قصد کنترل و مخفی کردنش را داشته، به بسیاری از امور پی ببرند، اما درصد تأثیرگذاری این نشانه ها در شناخت طرفین در فضای مجازی، درصدی بسیار ناچیز است؛ چراکه اغلب بازخوردها، آن گونه که هستند منتقل نمی شوند؛ پس چت کردن در فضای پی وی نیز مصون از حیله های شیطان نیست.

به جای پاورچین پاورچین همگام با شیطان لازم است پله پله تا دیدار خدا را تجربه کرد. این امر نیز جز از طریق خود خدا و دستورات وی امکان پذیر نیست. پس خدا را برای رسیدن به خودش باور کنیم و فرمان پذیر باشیم تا آرامش سهم زندگی هایمان شود.

 

زهرا صادقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha