جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هواپیما

حوزه/ قطعه ى ماه رمضان، آن قطعه اى است كه حركتِ در آن قطعه آسان است. مثل اين است كه در اين راه دشوارى كه مى خواهيد به محلى يا به شهرى برسيد، گاهى مجبوريد پياده راه را طى كنيد؛ گاهى مجبوريد از آب بگذريد؛ گاهى مجبوريد از باتلاق بگذريد؛ يك جا هم مى رسيد به فرودگاهى كه هواپيماى مجهزى آماده است تا شما را بى دردسر و با خيال راحت و پس از طى مسير طولانى به مقصد برساند.

به گزارش خبرگزاری ««حوزه» کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- روزه، نفس و هواهاى نفسانى را به زنجير مى كشد

ما در طول سال و در مسير طولانى حركت خودمان در چالش با هوى هاى نفسانى، با گناهان، با فضاهاى تاريكى كه خودمان به دست خودمان به وجود مى آوريم، با مشكلاتى مواجه مى شويم.

گاهى انسان براى اين كه حال دعا پيدا كند، مشكل دارد. گاهى براى اين كه قطره ى اشكى بفشاند، مشكل دارد. چون راه دشوار است ، به وسيله ى خلاف ها و گناهان خود احاطه مى شويم. اما قطعه ى ماه رمضان، آن قطعه اى است كه حركتِ در آن قطعه آسان است. مثل اين است كه در اين راه دشوارى كه مى خواهيد به محلى يا به شهرى برسيد، گاهى مجبوريد پياده راه را طى كنيد؛ گاهى مجبوريد از آب بگذريد؛ گاهى مجبوريد از باتلاق بگذريد؛ يك جا هم مى رسيد به فرودگاهى كه هواپيماى مجهزى آماده است تا شما را بى دردسر و با خيال راحت و پس از طى مسير طولانى به مقصد برساند.

آغاز ماه رمضان، رسيدن به همين فرودگاه است. خداى متعال راه را در ماه رمضان هموار كرده است و فضا را در ماه رمضان، فضاى خالى از مُعارض قرار داده است.

اين روزه اى كه شما مى گيريد، نفس و هواهاى نفسانى را به زنجير مى كشد. اين عبادتها، اين دعاها، اين خشوع ها، اين ذكرها و اين ليلة القدر، همان وسايل هموارى است كه شما را فرسنگ ها جلو مى برد.

راهى را كه در طول سال و در ماه هاى ديگر گاهى يك متر يك متر بايد طى كنيم، مى توانيم اگر همت كنيم و اگر خودمان را برسانيم، در ماه رمضان فرسنگ فرسنگ طى كنيم. لذاست كه شما مى بينيد اولياى خدا از مژده ى رسيدن ماه رمضان خرسند مى شدند و از فراق ماه رمضان اشك هايشان سرازير مى شد.

امام سجاد (ع) در دعاى وداع ماه رمضان  كه دعاى چهل و پنجم صحيفه است  آن چنان از فراق ماه رمضان مى نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود مى فرستد: «السّلام عليك» (1). اين جا سلام به معناى بدرود و به معناى خداحافظى كردن با ماه رمضان عزيز و با اين روزها و شبهاى نورانى است. خداحافظى با اين قطعه ى بهشتى از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان است .

محصول ماه رمضان، تقواست. به خود پرداختن، به خود رسيدن و ذخيره ى تقوا را براى خود فراهم كردن ؛ «لعلّكم تتّقون» (2).

ماه رمضان در ما ذخيره ى تقوا ايجاد مى كند. اين تقوا هم خود وسيله اى براى منازل عاليتر است. تقوا مركبى است كه مى تواند ما را به آن منازل عالى برساند: «وَ اتَّقُوااللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون»؛ «وَاتَّقوا اللّهَ لَعلَّكمْ ترْحمون»؛ «وَ اتَّقوا اللّهَ وَ يعلِّمكم اللّهُ» (3).

علم و هدايت و رحمت الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى شود. از همه بالاتر، فلاح است.

فلاح و رستگارى بر اثر تقوا به دست مى آيد. عزيزان من ! اين ذخيره ى تقوا را كه در ماه رمضان به دست آورديم  اگر ان شاءاللّه به دست آورده باشيم  اگر بر سر سفره ى زيارت الهى درنگ كرده باشيم و از آن بهره برده باشيم ، بايد حفظ كنيم. اين محصول بسيار ارزشمندى است . مثل آن كشاورزى كه زحمات خود را مى كشد، محصول گندم خود را مى چيند، بعد آن را در يك سيلوى مطمئنى به دست امينى مى سپارد تا در طول سال بتواند از آن استفاده كند. اين آذوقه ى طول سال ماست. در طول سال، اين آذوقه تهديد مى شود: وسوسه ها هست، زرق و برق ها هست، شهوات و هواهاى نفسانى هست و گناهان.

اينها همه آفت اين ذخيره ى ارزشمندند. از اين ذخيره براى مقابله با آن آفتها استفاده كنيد و اين ذخيره را حفظ نماييد. (4)

 

پی نوشت:

1- ((اَلسَّلامُ عليكَ يا شهْرَ اللّهِ الاَْكْبَرَ و يا عيدَ اءَوْليائِهِ. اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَكرَمَ مصحُوبٍ مِنَ الاَْوقاتِ وَ يا خَيْرَ شَهْرٍ فِى الاَْيّامِ وَ السّاعاتِ. اَلسَّلامُ عَلَيْكَ مِن شَهْرٍ قَرُبَتْ فيه الاَّْمالُ وَ نُشِرَتْ فيه الاَْعمالُ...))

2- بقره : 6321 و ...

3- حجرات 10؛ بقره : 282

4- 24/8/1383

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha