شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ماه رمضان

حوزه/ با ورود به آستانه ى ماه مبارك رمضان كه ماه رحمت و مغفرت الهى است، ما هم از كاستي ها و كـجـي هـا و زشـتـي ها و بديها در درون و وجود خودمان روبرگردانيم ، يعنى استغفار كنيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- استغفار در اين ماه، بيش از ديگر ايام سال مورد عنايت پروردگار است

ايـن مـاه، مـاه ضـيـافـت الهـى اسـت. پـذيـرايـى خداوند از بندگان خود در اين ماه ـ كه يك پـذيـرايـى مـعـنوى است ـ عبارت است از گشودن درهاى رحمت و مغفرت و مضاعف كردن اجر و ثـوابِ اعـمال خيرى كه بندگان در اين ماه انجام مى دهند.

روزه ى ماه رمضان هم يكى از مواد هـمـيـن ضـيـافت عظيم الهى است كه مايه ى تصفيه ى روح انسان و ايجاد زمينه ى طهارت قـلبـى روزه دار اسـت.

امام سجاد (عليه السّلام) در خطبه اى فرمود: «شَهْرُ الْطَّهُورِ وَ شـَهـْرُ الْتـَمـْحِيصِ» (1)؛ رمضان ، ماه پاك شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چـون خـداى مـتـعـال اسـتـغـفـار را در ايـن مـاه بـيـش از ديـگـر ايـام سـال مـورد لطـف و عنايت خود قرار مى دهد؛ لذا در يك روايت وارد شده است كه «فَمَنْ لَمْ يُغْفَرُ لَهُ فى رَمَضانِ فَفِى اَىِّ شَهْرٍ يُغْفَرُ لَه»؛ اگر كسى در ماه رمضان ـ كـه درهـاى رحـمـت و مـغـفرت الهى به روى انسان ها گشوده است ـ نتواند به مغفرت و رحمت الهى دست پيدا كند، پس كِى چنين توفيقى نصيب او خواهد شد؟.(2)

 

- استغفار و توبه ، يعنى برگشتن به خدا و پشت كردن به بديها

با ورود به آستانه ى ماه مبارك رمضان كه ماه رحمت و مغفرت الهى است، ما هم از كاستي ها و كـجـي هـا و زشـتـي ها و بديها در درون و وجود خودمان روبرگردانيم ، يعنى استغفار كنيم.

اسـتغفار و توبه، يعنى برگشتن به خدا، يعنى پشت كردن به بديها، يعنى همين ايجاد تـحـول . «وَ اَنِ اسـْتـَغـْفـِرُوا رَبَّكـُمْ ثـُمَّ تُوبُوا اِلَيْهِ يُمَتِّعكُمْ مَتاعَا حَسَنَا اِلى اَجَلٍ مُسَمَّىً وَ يُوتِ كُلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَهُ» (3) ؛ استغفار و برگشتن به خدا و اصلاح درونـى در وجـود خـود مـا، مـوجـب خـواهـد شـد كـه خـداى مـتـعـال فـضـل و رحـمـت و بـركـت و قـوّت و عـزت خـود را بـيـش از پـيـش بـر مـا نازل كند. همه ى قشرها، چه امثال من و كسانى كه مسئوليتى دارند ـ كه ما بيش از ديگران بـايـد به خودمان برگرديم و در خود تجديدنظر كنيم و حاكميت هوى و هوس ‍ را در وجود خويش از بين ببريم ـ و چه آحاد مردم ، به اين برگشت و اصلاح نياز دارند. (4)

 

پی نوشت:

1- صحيفه ى سجاديه ، دعاى 44

2- 29/7/1384

3-  هود: 3

4-  پـيـام بـه مـلت شـريـف ايـران، بـه مـنـاسـبـت حلول سال نو  1/1/1369

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha