جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا

حوزه/مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه با تاکید بر ادامه کمک رسانی به مردم سیل زده در کشورگفت: طلاب و روحانیت همواره در پشتیبانی از مردم در بحران ها و حوادث،پیشگام بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سفر خود به مناطق سیل زده در خصوص روند کمک رسانی به آسیب دیدگان توسط طلاب و روحانیت عنوان کرد: این سفر به مدت دو روز انجام شد و دو هدف اصلی را در آن دنبال کردیم که شامل ارزیابی برنامه ریزی ها و فعالیت ها از قم در صحنه و بازدید عینی از مناطق سیل زده و تقدیر از روحانیت و بررسی مشکلات و موانع در انجام وظایف روحانیت و رفع آن بود.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه افزود:جلسات به طور فشرده انجام شد و بازدیدی از مناطق سیل زده و به ویژه روستاهایی که دچار آسیب جدی شده بودند داشتیم.

وی اظهار کرد:از حدود دو سال قبل،پس از زلزله کرمانشاه، حوزه به این نتیجه رسید که برای پیشگیری و مقابله و درمان مسائلی که به دنبال حوادث مترقبه می آید باید ستاد بحران تشکیل دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا بیان کرد: در قم برنامه ریزی ها و فعالیت های خوبی انجام شد و ستادهای استانی شکل گرفت، این مساله در سطح حوزه های علمیه گفتمان سازی شد.

 

پس از حادثه سیل،مدارس علمیه و مدیریت استانی به خوبی وارد عرصه شدند

وی تصریح کرد:حاصل این دو سال کار و تلاش،خود را به خوبی در سیل لرستان نشان داد به طوری که پس از حادثه سیل،مدارس علمیه و مدیریت استانی به خوبی وارد عرصه شدند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه عنوان کرد: با بخش نامه ای که مدیر حوزه های علمیه به سراسر کشور ابلاغ شد، روند تشکیل ستاد تسیهل و روند ورود طلاب در مقابله با مسائل ناشی از سیل ساماندهی شد.

وی خاطرنشان کرد:طبق گزارش ها، از همان روزهای اول روحانیونی که در مناطق سیل زده بودند به صحنه آمدند و مدارس علمیه در این مناطق نیز از طریق مدیریت استانی در کمک به سیل زدگان فعال شدند.

 

10مدرسه علمیه ما تبدیل به پایگاه امداد شد

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا اظهار کرد: 10 مدرسه علمیه ما تبدیل به پایگاه امداد شد و در مناطقی تقسیم کار صورت گرفت و مسئولیت هایی بر عهده مدارس نهاده شد.

وی بیان کرد: طلاب و روحانیت همواره در پشتیبانی از مردم در بحران ها و حوادث،پیشگام بوده اند،بر اساس کمک های مردمی و همچنین طلبه هایی که به منطقه اعزام می شدند،اتفاقات خوبی در امدادرسانی اتفاق افتاد.

با حضور طلاب و روحانیت در صحنه، کمک های خوبی در بعد پشتیبانی و هم در کمک فیزیکی انجام شد

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه افزود: مشاهدات نشان داد حوزه های علمیه اگر در زمان اصلی بحران به فکر مردم نباشند ممکن است خسارات جبران ناپذیری وارد شود،با حضور طلاب و روحانیت در صحنه، کمک های خوبی در بعد پشتیبانی و هم در کمک فیزیکی انجام شد.

وی گفت:روحانیت در قالب گروههای جهادی نیز به کمک مردم خوزستان رفتند بخشی از طلبه ها از خود منطقه بودند و ما از قم با آن ها در ارتباط بودیم تا اگر نیاز باشد نیرو و کمک بفرستیم، طلاب در آن جا اعلام نیاز ها را به قم می فرستادند و از قم به آن ها کمک می شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا ادامه داد: بسیاری از طلاب همراه با کمک ها به حمایت از سیل زدگان رفتند و خاطرات خوبی در این سفرها رقم خورد، در بسیاری از روستاها و شهرها که ستاد بحران تصمیم به تخلیه گرفته بودند، مردم ماندگار شدند و بنا داشتند شهر و روستا را از سیل نجات دهند.

وی بیان کرد: لذا به صورت خودجوش شروع به ساخت سیل بند کردند،در آن زمان خیلی از ادارات با توجه به بخش نامه ها،صحنه را خالی کرده بودند؛ اما طلبه ها و نیروهای مردمی و بسیجیان و اقشار دیگر به کمک مردم آمدند و به ایجاد سیل بند پرداختند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه اذعان کرد: حتی در یکی از شهرها،مردم و طلاب به طور دائم کیسه های خاک و شن را پرمی کردند و به حمیدیه می فرستادند،از طرف دیگر وقتی آب به شهر و روستا می آمد مردم به شدت مقابله می کردند و شهر را تخلیه نکردند و زندگی شان را نجات دادند.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به ایجاد این سیل بندها و حضور فیزیکی طلاب و روحانیت در بین مردم،شاهد رضایت مردم از این حمایت ها بودیم و برخورد آن ها نیز این رضایتمندی را نشان می داد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا تصریح کرد:در این سفر دو روزه برخی از مدارس علمیه را مورد بازدید قرار دادیم این مدارس به پایگاه کمک رسانی تبدیل شده بود مثلا در مدرسه ای در اهواز مجموعه عظیمی از کمک ها،تجمیع شده بود و توسط طلاب با توجه به تقسیم کار در سطح مناطق توزیع می شد.

 

واقعا ارتباط خوبی میان مردم و روحانیت وجود داشت

وی گفت: واقعا ارتباط خوبی میان مردم و روحانیت وجود داشت و این جریان ظرفیت روحانیت در جمع آوری کمک ها را نشان می داد طلبه هایی داشتیم که مبالغ بالایی از کمک های مردمی را جمع آوری کرده و به همراه گروههای جهادی به منطقه آورده بودند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه افزود: بسیاری از مساجد که روحانیون در آن فعال بودند، مبالغ خوبی را جمع آوری کرده بودند، نقش روحانیت و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سازمان های تبلیغی و مرکز مدیریت خواهران در حوادث غیر مترقبه اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: ما با توجه به شبکه روحانیتی که در سراسر مساجد و سازمان ها و مراکز مختلف مشغول به فعالیت های تبلیغی هستند و فعالیت های تبلغی دینی انجام می دهند، در این فرصت ها می توانند وضعیت را سازماندهی و کمک های مردمی را جمع آوری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا عنوان کرد: به ویژه ستادهایی که در مناطق داریم، اعلام می کنند چه نوع کمک هایی نیاز است، در قالب شبکه روحانیت به خوبی می توانیم،وضعیت را ساماندهی و کمک ها را در ایام خاص جمع آوری و ارسال کنیم.

وی یادآور شد: ما در بسیاری از شهرستان ها، مدارس علمیه داریم، هر حادثه ای که رخ می دهد،یکی از ظرفیت های مهم اطلاعات میدانی این مدارس است، با توجه به رویکرد حوزه علمیه به اینکه مدارس باید در مقابله با بحران ها، پیشگام باشند و خدمت رسانی کنند خیلی سریع از اطلاعات منطقه با خبر می شویم.

 

حضور بیش از 3 هزار  مبلغ در طرح هجرت و 3 هزار نفر مستقر

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های مهم، مبلغینی می باشند که در روستاها مستقر هستند ما بیش از 3 هزار روحانی مبلغ در طرح هجرت و 3 هزار نفر مستقر توسط سازمان تبغیات در سطح روستاها داریم.

وی ادامه داد: این ها خودشان یک شبکه گسترده هستند که اطلاعات را از کف میدان حادثه دیده جمع آوری و ارسال می کنند، در تجربه اخیر سیل به یک بلوغ کامل رسیدیم، باید این ظرفیت ها را بیشتر شناسایی کنیم و سازماندهی قوی تری انجام دهیم.

 

مبلغین مستقر و هجرتی ها و روحانیونی که در مناطق مشغول به کار هستند نیز خودشان یک شبکه مهم هستند

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا اظهار کرد: در این حادثه نگرش ویژه ای به اقدامات انجام شده در سیل داشتیم در حوادثی که در کشور رخ می دهد حضور مردم می تواند یک شبکه مهم در کمک رسانی باشد،مبلغین مستقر و هجرتی ها و روحانیونی که در مناطق مشغول به کار هستند نیز خودشان یک شبکه مهم هستند.

وی ادامه داد:همچنین مدارس علمیه خود یک شبکه مهم در کمک رسانی به شمار می روند که در حوادث به کمک می آیند،مجموعه مدارس کشور و روحانیون فعال در عرصه های تبلیغی به عنوان بخش های پشتیبان در این گونه حوادث می توانند مسئولان نظام را یاری کنند.

 

از مراکز حوزوی در هر استان یک ستاد در مناطق سیل زده وجود دارد

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه در مورد ستاد حوادث غیر مترقبه تصریح کرد:از مراکز حوزوی در هر استان یک ستاد در مناطق سیل زده وجود دارد که با ستادهای استانی و مردمی همکاری می کنند،مثلا در شهر اهواز،دو ستاد دیگر شکل گرفته بود که فعالیت داشت،یک ستادی از ناحیه جامعه مدرسین با حکم آیت الله یزدی و توسط آلله کعبی شکل گرفت و ستاد مردمی آیت الله جزایری نقطه ثقل و کمک رسان نهادهای حوزوی به شمار می رفت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه از نهادهای همکار در شورای هماهنگی عالی حوزه شکل گرفته است به صورت سازماندهی شده پای کار هستند، نکته دیگر بحث تصمیم گیری مسئولین ارشد است؛در اکثر جاها کسانی که درگیر مدیریت بحران بودند از مرکز مدیریت و شخص آیت الله اعرافی تشکر کردند،ایشان به موقع بخش نامه را صادر کرد و تعطیلی مدارس را بر عهده مدیران مدارس قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا خاطرنشان کرد: این بخش نامه،دست مدارس علمیه را برای کمک به آسیب دیدگان باز گذاشتند تا به همراه طلاب به کمک مردم بروند، این امر کمک رسانی حوزه را به سیل زدگان تسهیل کرد.

 

 

خواهران طلبه یکی از این شبکه گسترده هستند که در حوادث خیلی کمک می کنند

وی گفت: شبکه هایی که در کمک رسانی داریم دارای اهمیت است،خواهران طلبه یکی از این شبکه گسترده هستند که در حوادث خیلی کمک می کنند و در سیل خوزستان نشان دادند که کمک های ارزشمندی از طرف مرکز مدیریت خواهران و مدارس علمیه خواهرن و طلاب خواهر انجام شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه اظهار کرد: هر بحرانی در منطقه پیش آید 50 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند و خانم ها می توانند نسبت به برخی از کمک های خاص حضوری موثر داشته باشند.

وی بیان کرد:خواهران طلبه کمک های روحی و روانی خوبی به بانوان داشتند و از نزدیک کمک می کردند تا مشکلات بانوان را رفع کنند، خواهران می توانند نقش مهمی داشته باشند.

 

حوزه های علمیه جایگاه مهمی در پیشگیری از حوداث دارند

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا عنوان کرد:نکته مهمی که باید پیگیری شود و در این سفر متوجه آن شدیم، بحث پیشگیری است، ایران کشوری است که حوادث طبیعی در آن زیاد رخ می دهد و تمامی دستگاه ها باید نسبت به پیشگیری حساس باشند نه اینکه حادثه ای اتفاق بیفتد و بعد وارد عمل شویم،در این عرصه حوزه های علمیه جایگاه مهمی در پیشگیری دارند.

وی اذعان داشت:از راههای مختلف نسبت به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در رابطه با مسائل پیگشیری باید وارد شد و پیشگیری در دستور کار تبلیغ و محتواهای ترویجی باشد و سطح فرهنگ عمومی را ارتقا دهیم ضمن اینکه می توانیم از مسئولان مطالبه گری داشته باشیم؛ اینکه اگر این اقدامات انجام شود در آینده آرامش بیشتری با توجه به پیشگیری در حوزه بحران خواهیم داشت.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه اظهار کرد:روحانیت می تواند در حوزه فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا کند همچنین در زمان حادثه به کمک رسانی بپردازد در این باره باید افراد آموزش دیده مختلفی را تربیت کنیم با توجه حوادث مختلفی که در کشور وجود دارد.

 

تفاهم نامه ای در امر آموزش طلاب با هلال احمر منعقد شد

وی افزود:در این زمینه نیاز به آموزش داریم، درصدی از طلاب باید آموزش های امدادی برای حضور در این عرصه ها ببینند به هر حال طلاب در کشور حضور دارند و در مواقع بحران می توانند کمک کنند با همراهی هلال احمر می توان این آموزش ها را برای طلاب افزایش داد، نماینده ولی فقیه در سازمان هلال احمر اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه ای در امر آموزش امضا شده اما در اجرا باید این تفاهم نامه عملیاتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا عنوان کرد:ادامه حضور در منطقه سیل زده اهمیت زیادی دارد،ستاد بحران اعلام کرد از بحران درجه یک خارج شدیم، اما امداد و کمک رسانی خاتمه نمی یابد و سیل زده ها برای بازسازی و تامین زیرساختها نیاز به کمک دارند که این امر یک سال زمان می برد.

وی گفت:در خوزستان اعلام شد سیاست دولت این است که به مردم کمک نقدی شود و خودشان خانه ها بازسازی کنند، یکی از بحث های مهم این بود حوزه ها چگونه می توانند مشارکت داشته باشند که در این راستا به این نتیجه رسیدیم روحانیت می تواند به این طرح کمک کند و طلبه های متخصص از مدارس کشور به همراه گروههای مردمی در تخصص های گوناگون به کمک بیایند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه ادامه داد: گروههای مردمی داوطلب در رشته های فنی مرتبط به ساخت و ساز به همراه طلاب و روحانیت در قالب گروههای جهادی و تیم های ساماندهی شده در این طرح مشارکت داشته باشند ضمن اینکه از ظرفیت های تبلیغی و فرهنگی حوزه ها نیز استفاده می کنیم.

 

وقتی دامنه خسارات زیاد است جبران همه خسارات از عهده دولت برنمی آید

وی بیان کرد:در واقع تیمی در قالب همکاری بسیج و طلاب و نیروهای مردمی با بودجه ای که دولت در اختیار مردم قرار می دهد می توانند کمک های غیر نقدی مردمی را برای ساخت و سازها و رفع خسارات به صحنه بیاورند، وقتی دامنه خسارات زیاد است جبران همه خسارات از عهده دولت برنمی آید و حتما به کمک های مردمی نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا عنوان کرد: از مدیریت ستاد بحران لرستان و خوزستان تقاضا داریم در قالب یک طرح سازماندهی شده این امر را پیگیری کنند و ما بتوانیم از ظرفیت روحانیت و نقشی که روحانیت در بسیج مردم دارد استفاده کنیم.

وی متذکر شد: باید با برنامه ریزی جامع،گروه های کمک کننده فنی سازماندهی و اعزام شوند، البته ادارات نیز فعال بوده اند و امید است در آینده نیز فعال باشند، این تلاش ها نباید فروکش کند چون بحران اصلی تمام شده و چون یا آب از مناطق خارج شده است نمی توان این کمک ها را کاهش داد.

 

نباید کمک به آسیب دیدگان کم شود

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه گفت:نباید کمک به آسیب دیدگان کم شود این تلاش ها باید ادامه داشته باشد روحانیت همچنان در این عرصه می تواند نقش ایفاء کند و هم مردم را بسیج کند و هم مطالبه داشته باشد،ما در مناطق حضور داریم اگر که درخواست ها و مطالبات مردمی به درستی منعکس شود، مدیران استانی می توانند این گزارش ها را به صورت منسجم از مرکز مدیریت ارسال می شود و مدیر حوزه آن را به دستگاه ها می فرستند نسبت به مطالبات آگاه شوند.

وی افزود: کمک های مالی از طریق طلاب و روحانیت از سه منبع پیگیری می شود یکی از محل کمک های مردمی است که طلبه ها تلاش می کنند از طریق مختلف آن را جمع آوری کنند همچنین کمک طلبه ها و کار کنان حوزه های علمیه به مردم آسیب دیده است که برای این کار، مرکز خدمات حسابی را تعیین کرده و کمک ها جمع آوری می شود و با توجه به مصوباتی که وجود دارد برای مردم ارسال می شود .

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا توضیح داد: منبع دیگر برای این کمک رسانی ها،بودجه نهادهای حوزه برای ستادهای بحران است و ما این مبالغ را در اختیار مناطق بحران زده قرار می دهیم تا فعالیت ها را تسهیل کند ما بودجه مشخص و رسمی برای بحث های ستاد بحران نداریم، اما رویه این بوده هر زمان مسئله ای پیش می آمده نهادها مبالغی را جمع آوری می کنند ما در اختیار ستادهای بحرانی آن استان قرار می دهیم،تاکنون نیز مبالغی را به استان های خوزستان و گلستان و لرستان فرستاده ایم.

وی بیان کرد:یکی دیگر از ظرفیت ها مبالغی است که طلبه ها برای افراد آسیب دیده کمک می کنند و از طریق مرکز خدمات جمع آوری می شود و طبق سیاست ها بین نیازمندان توزیع می شود و دیگری جمع آوری کمک های مردمی است که بر عهده روحانیت است ، همیشه حوزه ها در این مسائل پیشتاز بوده اند در دوره اخیر تلاش شد سازماندهی این کار ارتقاء یابد همان کاری که خودجوش صورت می گرفته در این دو سال اخیر توانستیم این ساماندهی را انجام دهیم.

 

ظرفیت های خوبی از سوی حوزه در کمک رسانی به سیل زدگان وجود دارد

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه تاکید کرد:ظرفیت های خوبی از سوی حوزه در کمک رسانی به سیل زدگان وجود دارد،اگر نحوه سازماندهی را ارتقاء دهیم می توان هجم و کیفیت خدمت رسانی را ارتقا داد با توجه به تجربیاتی که در دو سال اخیر به دست آمد با ارتقای مدیریت و سازماندهی کار در آینده شاهد ارائه خدمات بیشتر به مردم باشیم در مواقعی که مردم نیاز به کمک بیشتر دارند از کلیه حوزه ها و مدارس در مناطق سیل زده این بود که تا پایان کار در کنار مردم باشند اما شرایط تغییر می کند و نحوه کمک ها تغییرمتفاوت می شود.

وی گفت: در جلساتی که برگزار شد مصوب گردید از هر دو بعد، حوزه ها کمک کنند یکی از جهت نیازهایی که منطقه برای بازسازی نیاز دارد و یا در حدی که حوزه می تواند کمک کند و یا مردم را پای کار بیاورد در قالب گروه های جهادی این را اعلام کنند و از کشور بخواهیم کمک دهند،در بحث اعلام گزارش ها و مطالبات در سطح منطقه و یا از طریق مرکز مدیریت پیگیری شود و به بحث های فرهنگی و تبلیغی نیز عنایت ویژه ای شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا تصریح کرد:باید به لحاظ فرهنگی و تبلیغی حمایت بیشتری انجام دهیم در هر سه عرصه در خدمت مردم هستیم چه کمک های فرهنگی و تبلیغی و کمک های بازسازی و بسیج مردم برای بازسازی مناطق و صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم و مطالبات آن ها را پیگیری کنیم.

گفت وگو: پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha