جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت السالام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: خداوند به عبادت و بندگی انسان نیازی ندارد و فایده اش صرفا برای انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر مسجد امام خمینی (ره) قزوین که هر روز پس از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود، به تفسیر سوره عنکبوت پرداخت و اظهار کرد: خداوند در آیه دوم سوره عنکبوت می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»، (آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى‌‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟).

وی ادامه داد: در آیه سوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»، (و به يقين كسانى را كه پيش از اينان بودند آزموديم تا خدا آنان را كه راست گفته‌اند معلوم دارد و دروغگويان را [نيز] معلوم دارد). در امتحان است که جوهر وجود حقیقی هر انسانی آشکار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه چهارم سوره عنکبوت آورده است: «أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ»، (آيا كسانى كه كارهاى بد انجام می‌دهند مى‌‏پندارند كه بر ما پيشى خواهند جست چه بد داورى مى‌كنند). خداوند درباره کسانی که با دروغ به موقعیت و یا به سرمایه‌ای می‌رسند، گمان می‌کنند ما از آن آگاه نیستیم؟! آن‌ها نمی‌فهمند و اندیشه بدی دارند که خیال می‌کنند با حیله و نیرنگ کارشان را پیش بردند و اینکار را زرنگی می‌دانند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در آیه پنجم سوره عنکبوت می‌فرماید: « مَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»، (كسى كه به ديدار خدا اميد دارد [بداند كه] اجل [او از سوى] خدا آمدنى است و اوست‏ شنواى دانا). هر انسان خوب و یا بد، خدا را ملاقات می‌کند اما انسان مؤمن خداوند را با رحمت و لطفش ملاقات می‌کند اما کسی که گناه کار و ظالم است، قهر و عذاب خداوند را می‌بیند.

 وی ادامه داد: خدا در آیه ششم سوره عنکبوت می‌فرماید: « وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»، (و هر كه بكوشد تنها براى خود مى‌‏كوشد زيرا خدا از جهانيان سخت بى‌‏نياز است). خیال نکنیم خداوند به تلاش و بندگی ما نیازمند است. خداوند در این آیه می‌فرماید اگر تو بندگی کنی صرفاً برای خودت فایده دارد و من احتیاجی به عبادت شما ندارم و ما نباید فکر کنیم با عبادت و بندگی لطفی در حق خدا انجام داده‌ایم.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین  اظهار کرد:خدا در آیه 40 سوره نمل نیز بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌فرماید: «وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ»، (هر كس سپاس گزارد تنها به سود خويش سپاس مى‌گزارد و هر كس ناسپاسى كند بى‏ گمان پروردگارم بى ‏نيازوكريم است). بنابراین در کنار «جهاد» که خداوند فرمود هر که آن را انجام دهد، سودش نصیب خودش می‌شود، «شکر» را نیز در این آیه مطرح می‌کند که این چنین است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به فراز دیگری از آیات قرآن در این باب اشاره کرد و ابراز داشت: در آیه 92 سوره نمل آمده است: «فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ»، (هر كه راه [هدایت] يابد تنها به سود خود راه يافته است و هر كه گمراه شود بگو من فقط از هشدار دهندگانم). کسی که دنبال کلام امیرالمؤمنین (ع) برود و از فتنه دوری کند و صاحب بصیرت شود، هدایت می‌یابد.

 وی ادامه داد: خداوند درباره اینکه سود پاک و تزکیه شدن نیز به انسان می‌رسد، می‌فرماید: «وَمَنْ تَزَكَّى فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»، (هر كس پاكيزگى جويد تنها براى خود پاكيزگى مى ‏جويد و فرجام [كارها] به سوى خداست). پیغمبر (ص) و انبیاء (ع) آمدند تا ما پاک شویم و حال اگر ما پاک نشویم، تنها خودمان متضرر شده‌ایم و سود پاکی و تزکیه نیز تنها برای خودمان است.

 نماینده ولی فقیه وامام جمعه قزوین  بیان کرد: خداوند در آیه 15 سوره اسراء در باب نفع و فایده هدایت برای انسان نیز می‌فرماید: «مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا»، (هر كس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده و هر كس بيراهه رفته تنها به زيان خود بيراهه رفته است و هيچ بردارنده‌اى بار گناه ديگرى را بر نمى‌دارد و ما تا پيامبرى برنینگیزيم به عذاب نمى‌‏پردازيم).

  امام جمعه قزوین بیان کرد: در آیه 104 سوره انعام فرمود: «قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ»، (به راستى رهنمودهايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه به ديده بصيرت بنگرد به سود خود او و هر كس از سر بصيرت ننگرد به زيان اوست و من بر شما نگهبان نيستم). خداوند آیه آیه قرآن را برای اینکه چشم انسان باز و بینا شود و بصیرت یابد، نازل کرد و باید تلاش کنیم به نحو شایسته از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد:  در آیه 46 سوره فصلت درباره عمل صالح نیز می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»، (هر كه كار شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيان خود اوست و پروردگار تو به بندگان [خود] ستمكار نيست).

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به تشریح ارزش و جایگاه جهاد در راه خدا برای انسان پرداخت و با اشاره به آیه 142 سوره آل عمران بیان کرد: در این آیه آمده است: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ»، (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مى‌‏شويد بى‏آنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد).

 این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در سوره توبه آیه 88 می‌فرماید: «لَكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، (ولى پيامبر و كسانى كه با او ايمان آورده‌اند با مال و جانشان به جهاد برخاسته‌اند و اينانند كه همه خوبيها براى آنان است اينان همان رستگارانند).

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha