سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری  و امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ امام جمعه موقت اهواز، در تفسیر آیه ۱۸۵ سوره بقره، بیان کرد: خداوند به موجب فخر و شرافت پیامبر خاتم(ص) بر سایر خلق و انبیاء، روزه را بر امت او واجب کرد تا سبب فخر و شرافت امت رسول اکرم(ص) بر سایر امم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نخستین جلسه از «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، در تفسیر آیه ۱۸۵ سوره بقره بیان داشت: هدف از نزول قرآن کریم، هدایت مردم است و بر اساس این آیه شریفه، مسیر هدایت از آیه‌های روشن و آشکار قرآن دانسته می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز گفت: از تعبیر «فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» دانسته می‌شود که وجوب روزه برای کسی ست که در حذر بوده و مسافر نباشد‌.

وی افزود: بر اساس آیه کریمه، روزه گرفتن بر کسی که بیمار و یا در سفر است، نه آنکه واجب و یا جایز نیست، بلکه حرام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به روایتی از سیره پیامبر اعظم(ص) گفت: در یکی از غزوات، پس از خروج از شهر و رسیدن به حد ترخص، پیامبر(ص) درخواست آب نمودند و روزه خود را افطار کرده و سایر مسلمین را به افطار امر کردند؛ برخی از مسلمین با این دستور مخالفت کردند که موجب شد پیامبر اکرم(ص) آن‌ها را «العصاة» بنامد و فرمود؛ روزه‌داری در سفر اطاعت نبوده و در واقع، معصیت پروردگار است.

‌وی افزود: بر این اساس، روزه ایامی که به‌واسطه سفر یا بیماری از انسان فوت می‌شود، باید پس از ماه مبارک رمضان به‌جا آورده شده و قضا شود؛ و غرض از به‌جا آوردن قضای روزه ماه مبارک رمضان، تکمیل عدد روزهای روزه‌داری و جبران نقص حاصل از سفر یا بیماری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در شرح این بخش از آیه که بیان می‌کند «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ» گفت: عدم وجوب روزه در سفر و بیماری، هدیه خداوند به بندگان و نشانه آسان بودن شریعت الهی است.

وی افزود: عمل به دستورات الهی، بهترین بزرگداشت و تعظیم برای پروردگاری است که ما را به سوی معنویت رهنمون گشته و هدایت کرده است.

امام جمعه موقت اهواز، گفت: روزه‌داری، شکرگزاری عملی بر نعمت‌هایی مانند سلامت جسم و روان و عقل است که خداوند بر ما عطا فرموده است.

وی افزود: بعثت پیامبر(ص)، تعیین ائمه هدی(ع)، نزول قرآن کریم و میهمانی شهرالله رمضان، نعمت‌های والاتری هستند که باید مؤمنین در عمل شکرگزار این الطاف عظیم الهی باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری با اشاره به تأکید قرآن کریم بر نزول کتاب الهی در ماه مبارک رمضان گفت: مهم‌ترین حادثه‌ای که در این ماه روی‌داده، نزول قرآن کریم بوده و می‌توان گفت عظمت، شرافت و اهمیت این ماه نیز، به‌واسطه ظرفیت برای نزول قرآن است‌.

وی در ادامه گفت: نزول قرآن در ماه مبارک رمضان، موجب فخر و شرافت این ماه بر سایر ماه‌ها گشته و قرآن کریم در ۳ آیه ۱۸۳، ۱۸۴ و ۱۸۵ بر این امر اشاره کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن قرائت آیه ۱۸۳ سوره بقره اظهارداشت: خداوند در ابتدای آیه، مؤمنین را از زن و مرد، به نرمی مورد خطاب قرار داده و بر اساس روایت امام صادق (ع) که می‌فرماید؛ «لَذَّةُ مَا فِی النِداءِ ازالَ تَعَبَ العِبَادَةِ» شیرینی این خطاب الهی، سختی روزه‌داری را از بین می‌برد.

وی در ادامه گفت: بر اساس این آیه، همان‌گونه که نماز برای همه امت‌های پیشین تشریع شده بود، روزه‌داری نیز مختص به امت رسول‌الله(ص) نبوده و سایر امت‌های پیشین نیز مأمور به این عبادت بوده‌اند.

امام جمعه موقت اهواز، افزود: کیفیت نماز و روزه در ادیان گذشته همچون مسیحیت و یهودیت، با آنچه بر مسلمانان واجب گشته تفاوت داشت؛ لکن در وجوب روزه، انبیاء الهی مانند امت اسلام در ماه مبارک رمضان مأمور به روزه‌داری بودند و این تکلیف خداوند بر امت اسلام، پیش‌ازاین مختص به انبیاء عظام بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری بیان کرد: خداوند به موجب فخر و شرافت پیامبر خاتم(ص) بر سایر خلق و انبیاء، این روزه را بر امت او واجب کرد تا موجب فخر و شرافت امت رسول اکرم (ص) بر سایر امم باشد و هدف از روزه را کسب تقوی الهی تبیین نموده است.

وی در ادامه گفت: روزه گرفتن زمینه‌ساز اجتناب از گناهان و عمل به واجبات الهی است که این مهم، همان چیزی است که از آن به تقوی تعبیر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به ارتباط معنوی سه آیه مذکور به یکدیگر خاطرنشان کرد: همه مفسرین بر این نظر هستند که این سه آیه شریفه، یکجا بر قلب پیامبر(ص) نازل شده‌اند و بیانگر وظیفه مؤمنین بر روزه‌داری از جهتی و نشانگر رحمت الهی بر امت و آسان گرفتن بر مؤمنین است؛ چراکه روزه بر مسافرین، بیماران و سالخوردگان واجب نشده است.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha