جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خدا

حوزه/ مـواظـب بـاشيد از امتحان، سربلند بيرون بياييد. راهش هم اين است كه تقوا را در خودتان ذخيره كنيد. تقوا يعنى همين كه مواظب رفتار خودتان باشيد كه خلاف امر و نهى خدا رفتار نـكـنيد. اين ، معناى تقواست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- روزه ، پلّكانى به سمت تقوا

روزه ، پـلّكـانـى بـه سـمـت تـقـوا و وسـيـله اى بـراى تـأمـيـن آن در وجـود و دل و جـان شـمـاسـت. تـقـوا ايـن اسـت كـه انـسـان در هـمـه ى اعمال و رفتار خود مراقب باشد كه آيا اين كار مطابق رضاى خدا و امر الهى است ، يا نه ؟ اين حالت مراقبت و پرهيز و برحذر بودن دائمى ، اسمش تقواست .

نقطه ى مقابلِ تقوا، غفلت و بى توجهى و حركت بدون بصيرت است . خدا، ناهوشيارى مؤمـن را در امـور زنـدگـى نـمـى پـسـنـدد. مـؤ مـن بـايـد در همه ى امور زندگى ، چشم باز و دل بيدار داشته باشد. اين چشم باز و دل بيدار و هوشيار در همه ى امور زندگى ، براى انـسـان مـؤمن اين اثر و فايده را دارد كه متوجه باشد كارى كه مى كند، برخلاف خواست خـدا و طـريـقـه و مـمـشـاى ديـن نـباشد.

وقتى اين مراقبت در انسان به وجود آمد كه گفتار و عـمـل و سـكـوت و قـيـام و قـعـود و هـر اقدام و تصرف او، برطبق خط مشى اى است كه خداى مـتـعـال مـعـيـن كـرده ، اسـم ايـن حـالت هوشيارى و توجه و تنبه در انسان تقواست ، كه در فارسى به پرهيزگارى ترجمه شده و مقصود از پرهيزگارى اين است كه حالت پرهيز و برحذر بودن ، هميشه در انسان زنده باشد. فايده ى روزه اين است. (1)

 

- تـقـوا يـعـنـى مـواظـب رفـتـار خـودتـان بـاشـيـد كـه خـلاف امـر و نـهـى خـدا رفـتـار نكنيد

مـواظـب بـاشيد از امتحان، سربلند بيرون بياييد. راهش هم اين است كه تقوا را در خودتان ذخيره كنيد. تقوا يعنى همين كه مواظب رفتار خودتان باشيد كه خلاف امر و نهى خدا رفتار نـكـنيد. اين ، معناى تقواست.

يك وقت ممكن است سررشته از دست انسان خارج شود و گناهى هم از او سر بزند. مهم اين است كه شما مراقب باشيد و بنا داشته باشيد كه گناه نكنيد. اين، آن روحيه ى تقواست . اين روحيه ى هشيارى است كه وقتى شما هشيار خودت بودى، هـشـيـار دشمنت هم هستى.

وقتى مواظب شيطان درون خودت بودى ، مراقب شيطان بيرونى هم خـواهـى بـود. وقـتـى شـيـطان درون ما نتواند به ما آسيب برساند، شيطان بيرون هم به آسانى نخواهد توانست ما را محكوم كند و ضربه وارد سازد. اين ، آن پيام ماه رمضان است :

«كـُتـِبَ عـَلَيـْكُمُ الْصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون». (2)

اين مقدمه ى تقواست ، و تقوا، غايت است .(3)

 

پی نوشت:

1- خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ، 10/1/1369

2- بقره : 183

3- بـيـانـات در ديـدار روحـانـيـان و مبلّغان اعزامى به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha