پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قرآن

حوزه/ اُنس با قرآن ، معرفت اسلامى را در ذهن ما قويتر و عميقتر مـى كـنـد. بـدبـختىِ جوامع اسلامى ، به خاطر دورى از قرآن و حقايق و معارف آن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- رمضان؛ ماه روزه، ماه نزول قرآن و اُنس با قرآن

ايـن ماه، ماه روزه است، ماه نزول قرآن و انس با قرآن است، ماه عبادت و دعا و مناجات است ـ كه دعا مغز و روح عبادت است ـ ماه استغفار و توبه و بازگشت از راههاى ناپسند نزد خداى مـتـعـال و رعـايـت تـقـواى الهـى اسـت ، مـاه جـهاد است ـ كه در اين ماه مبارك ، غزوه ى بدر در سـال دوم هـجـرت ، و فـتـح مـكـه در سـال هـشـتـم هـجـرت و شـروع غـزوه ى حـنـيـن در هـمـان سـال اتـفـاق افـتـاده است ـ ماه جهاد با نفس و جهاد با شيطان و جهاد با دشمنان خداست، ماه آمادگى و ماه ذخيره ى تقواست، ماه صله ى رحم ، صدق و برّ با برادران دينى، آشنايى بـا مـعارف ، آشنايى و تدبر در قرآن ، و خلاصه ذخيره كردن سرمايه ى حركت الهى در طول يك سال است .(1)

 

- اُنس با قرآن ، معرفت اسلامى را در ذهن ما عميقتر مى كند

اين ماه ، همچنين بهار قرآن است . اُنس با قرآن ، معرفت اسلامى را در ذهن ما قويتر و عميقتر مـى كـنـد. بـدبـختىِ جوامع اسلامى ، به خاطر دورى از قرآن و حقايق و معارف آن است . آن كسانى از مسلمانان كه معانى قرآن را نمى فهمند و با آن اُنس ندارند، وضعشان معلوم است . حتى كسانى هم كه زبان قرآن ، زبان آنهاست و آن را مى فهمند، به خاطر عدم تدبر در آيات قـرآن ، بـا حـقايق قرآنى آشنا نمى شوند و انس نمى گيرند. مى بينيد كه آيه ى «وَ لَنْ يـَجـْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» (2)؛ يعنى خداوند مؤمنين را زيـردسـت و زبـون كفار قرار نداده است ، در كشورهاى عربى و به وسيله ى مردم عرب زبـان در دنـيا خوانده مى شود، اما به آن عمل نمى گردد. در آيات قرآن، توجه و تنبه و تدبر نيست ؛ لذا كشورهاى اسلامى عقب مانده اند.(3)

 

- معناى اُنس با قرآن

اُنـس بـا قـرآن ، يـعـنـى قـرآن را خـواندن و باز خواندن و باز خواندن و در مفاهيم قرآنى تـدبـر كـردن و آنـهـا را فهميدن . فارسى زبانها مى توانند از ترجمه ى قرآن استفاده كـنـند و كلمات قرآنى را به طور تقريب بفهمند و مضامين آيات قرآن را دريابند و در آنها فكر و تامل كنند.

اگـر در آيـات قـرآن تـأمـل كـنـيم ، اراده و استقامت ما قويتر و بيشتر از اين خواهد شد. همين آيـات قرآنى است كه توانست در روزگارى ، انسانهايى را تربيت كند كه با دنياى كفر و ظـلمـات بـسـتـيـزنـد. هـمين معارف است كه ملت بزرگ ما را وادار كرد و مجهز نمود كه با دنـياى مدرنِ مظلمِ جاهليت ـ جاهليت مدرن و جاهليت قرن بيستم ـ مقابله كند. اميدواريم كه ملت ما روزبه روز به قرآن و حقايق قرآنى نزديكتر شوند.(4)

 

پی نوشت:

1- خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ، 16/1/1370

2- نساء: 141

3- خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ، 10/1/1369

4- خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ، 10/1/1369

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha