پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نفت برگ برنده را برای ایران رو کرد

تحریم نفتی ایران فرصتی استثنائی برای کشورهای همسایه به وجود آورده است که تولید نفت خود را افزایش دهند و کشورهای خریدار را به نفت خود وابسته کنند.گستره وسیع بازار هدف فرآورده های نفتی، سهولت صادرات و تحریم ناپذیری، از مزیت های توسعه ظرفیت پتروپالایشی کشور است. نیاز کشورهای همسایه به فرآورده های نفتی، موجب می‌شود که صادرات بخش زیادی از فرآورده ها به کشورهای همسایه و در مسافت های نزدیک تجارت شود که اعمال تحریم ‌ها بر روی آن به مراتب سخت‌ تر از تحریم نفت خام است.با توجه به این مسائل لزوم توجه به سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت پتروپالایشی کشور برای بی اثرسازی تحریم نفت امری ضروری به نظر می‌رسد.توسعه ظرفیت پالایشی کشور به اندازه تمام نفت و میعانات گازی تولید شده در کشور، بیش از آنکه نیازمند حمایت های دولت از ابعاد فنی و مهندسی باشد، نیازمند تسهیل‌گری و تنظیم گری دولت در بُعد تأمین مالی داخلی است. تأمین مالی داخلی برای افزایش ۲ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت کشور، نیازمند حدود ۴۰ میلیارد دلار معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است که با توجه به نقدینگی موجود در جامعه قابل جمع آوری است. کافی است مردم و بخش خصوصی نسبت به دریافت سود قطعی مشارکت در پروژه‌ های مذکور مطمئن باشند.

 

بورس از نفس افتاد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات به عدد 211 هزار و 344 واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته با افت چهار درصدی همراه شد.قدوسی خاطرنشان کرد: فعالان بازار با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتند اقدام به برخی از پیش بینی ها و نیز فروش تعدادی از سهم ها کردند که همین موضوع به مراتب زمینه ریزش شاخص در بازار هفته گذشته را فراهم کرد.این کارشناس بازار سرمایه بحث مذاکرات تجاری را از دیگر موضوعاتی دانست که باعث کور شدن چشم انداز بازار شد، گفت: با توجه به اینکه کامودیتی ها تاثیر چشمگیری را در معاملات بازار ایفا می کنند عاملی جهت به وجود آمدن موج فروش و اصلاح بازار بودند.وی بر دیگر عامل تاثیرگذار در اصلاح هفته گذشته شاخص بورس تاکید و بیان کرد: معامله گران و سرمایه گذاران بازار از ابتدای فروردین ماه تا روزهای نخست هفته گذشته سود بسیار خوبی را نسبت به دیگر بازارها کسب کردند، طبیعی است که در زمان کسب سود تصمیم به فروش سهام گرفتند.

 

تهران توپ « اینستکس » را به زمین اروپا انداخت

مدیرعامل ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) گفت: ما شرکت قرینه اینستکس را در ایران راه اندازی کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین اروپاست که این ساز و کار را اجرایی کند. به هر حال، ساختار تو در توی تحریم‌های آمریکا، موجب می‌شود ابداع مکانیسمی که بتواند همه این تحریم‌ها را دور بزند، نیازمند خلاقیت و تفکر و به همان میزان پیچیدگی و صرف وقت باشد، اما فراموش نکنیم که ایران یک سال تمام به طرف اروپایی زمان داد و این مدت، برای راه‌اندازی این مکانیسم، کافی بوده است. از این رو انتظار می‌رود، اروپا بالاخره قادر باشد اینستکس را علیرغم پیچیدگی‌هایی که اظهار می‌دارند، راه‌اندازی کنند.وی افزود: بگذارید این را شفاف عرض کنم، ما در جهت یاری رساندن به طرف اروپایی، اقدام به تاسیس شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تامین و تامین مالی ایران و اروپا، کردیم که دقیقا قرینه اینستکس اروپاست و اگر همین امروز، اروپا حاضر باشد، ما هیچ مشکلی برای انجام فرایندهایی که باید در ایران صورت بگیرد، نداریم.

 

اروپا به جنگ تعرفه‌ای پرچم سفید نشان داد

با وجود افزایش تعرفه‌های وارداتی آمریکا از چین، بورس‌های اروپایی، این هفته را با سبزپوشی به پایان رساندند.در آخرین روز از معاملات هفتگی بورس‌های قاره سبز، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد کشورهای اروپایی باعث شد با وجود تصمیم دولت ترامپ برای افزایش تعرفه‌های واردات بر کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، بیشتر شاخص‌های بورسی رو به بالا حرکت کنند.شاخص "استوکس ۶۰۰" که در بردارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است با ۰.۴ درصد افزایش به کار خود خاتمه داد.جیم راید، استراتژیست بخش تحقیقت بازار در "دویچه بانک" گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران هنوز نسبت به حصول توافق بین چین و آمریکا امیدوارند و احتمال می‌دهند دو طرف به سمت کاهش تنش‌ها حرکت کنند.در بین شرکت‌های مختلف اروپایی، گروه فولادسازی "تایسن کروپ" آلمان با بیش از ۲۸ درصد افزایش قیمت رکورددار افزایش در بین همتایان اروپایی خود بود. از طرف دیگر گروه دارویی " امبو" دانمارک با ریزش ۲۰ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در بین شرکت‌های بزرگ بورسی اروپا در آخرین روز از معاملات هفتگی داشت.

 

هکاتون فین‌تک اسلامی به نمایشگاه قرآن رسید

این هکاتون سه روزه در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، واقع در مصلای امام خمینی(ره) برپا می‌شود.این هکاتون از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی برپا می‌شود و سازمان‌های همکار در این زمینه شامل جهاد دانشگاهی، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال‌ دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. hackathon، نوواژه‌‌ی هکری، رویدادی است که هکرها در آن جمع می‌‌شوند تا پروژه‌‌های برنامه‌‌نویسی کامپیوتر را به شکل دسته‌‌جمعی انجام بدهند. hackathon مکانی را برای نشان دادن قابلیت‌‌های فردی و خلاقیت از طریق فناوری مهیا می‌‌کند. افراد دارای پیشینه‌‌های فنی گرد هم می‌‌آیند و حول یک مسئله یا ایده گروه‌‌هایی را تشکیل می‌‌دهند و به صورت دسته‌‌جمعی راه‌‌حلی را ارائه می‌‌کنند که این اغلب به شکل وب‌‌سایت، اپلیکیشن‌‌های موبایل و ربات‌‌ها در می‌‌آیند.

 

ارز مالیات صادرکنندگان را خرید

حسین میرشجاعیان حسینی، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: در ابتدا باید شرکت‌های دولتی را به ۲ بخش  شرکت‌ها و زیر مجموعه این شرکت‌ها تقسیم کرد.معاون سابق امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه  محرمانه ماندن اطلاعات شرکت‌ها ضعف بزرگی را برای تصمیم‌گیری‌های ما به وجود آورده است در حالی که این اطلاعات محرمانه نیست و باید به مدیران اقتصادی ابلاغ شود.میرشجاعیان حسینی بیان کرد: سال‌های گذشته معاونت اقتصادی تحقیقاتی را در این باره انجام داد که نشان می‌دهد شرکت‌های دولتی در کوچکترین خرده فروشی‌ها تا عظیم ترین عمده فروشی‌های بازار کشور دخیل بوده و حجم عظیمی یعنی ۸۰ درصد از اقتصاد ایران در دست آنهاست.میرشجاعیان حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: طبق مصوبه‌ مجلس که به سران سه قوه هم ابلاغ شده است، صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را بازنگردانند مشمول این معافیت نمی‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌ها برای برگرداندن ارز خود بیشتر دقت کنند.

 

همتا دست جاعلانIMEI را قطع کرد

اگرچه پیش از اجرای رجیستری اطمینان داده شد برخلاف تجربه قبل، شناسه IMEI قابل کپی کردن نیست و حتی در صورت جعل، گوشی سرویس نمی‌گیرد، امروز کمیته رجیستری بار دیگر جعل شدن IMEI را تایید و اعلام کرد گوشی‌های غیرمجاز ۳ روز دیگر قطع می‌شوند. کمیته اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) امروز اعلام کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سامانه همتا و پس از پایش شبکه‌های اپراتوری، مشاهده شده است که متأسفانه برخی افراد سودجو اقدام به جعل شناسه IMEI از طریق کپی کردن و بازنشانی شناسه‌های معتبر روی دستگاه‌های غیرمجاز (قاچاق شده، سرقت شده و ...) کرده اند، تا از این طریق طرح رجیستری را دور زده و با فعالسازی دستگاه‌های غیرمجاز، توانایی فروش آن‌ها به قربانیان را داشته باشند. این کمیته برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی به خریداران تلفن همراه اعم از آکبند و کارکرده (دست دوم) اکیداً توصیه کرده: قبل از خرید گوشی یا سایر دستگا‌ه‌های سیم‌کارت‌خور، حتماً از طریق یکی از درگاه‌های سامانه همتا نسبت به استعلام اصالت دستگاه اقدام کنند و سپس در حضور فروشنده دستگاه را برای خود فعالسازی کنند.شناسه موبایل روی بدنه یا روی جعبه درج شده یا از طریق کد دستوری ستاره مربع صفر شش مربع روی گوشی نمایش داده می‌شود.

 

مرغ چند پله پایین پرید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که نسبت به هفته گذشته با افت شدید قیمت در بازار روبرو شده است.وی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده نسبت به اواخر هفته گذشته یک هزار تومان و مرغ گرم یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان کاهش داشته که بیش از پیش بر زیان مرغدار دامن زده است.

 

ابرتورم به آسمان اقتصاد ایران نرسید

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی درباره احتمال ابرتورمی شدن اقتصاد کشورمان گفت:‌ در شرایطی که نرخ تورم از 100 درصد عبور می‌ کند از آن به عنوان ابرتورم یاد می ‌کنند. ابرتورم هم به افزایش نرخ تورم در چند روز و چند هفته گفته نمی شود بلکه زمانی اقتصاد دچار ابرتورم می شود که این شرایط ماه ها پایدار بماند وي با تاکید بر اینکه به طور قطع تورم ایران به سه رقم نمی رسد،‌ ادامه داد: اگر دولت و به طور مشخص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه- ستاد اقتصادی دولت- بتوانند سیاست های مالی و پولی منضبطی را تنظیم کنند و رشد نقدینگی را کنترل کنند، تورم کنترل می شود و به سمت ابرتورم هم هیچگاه نخواهیم رفت. این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تورم سالانه کشورمان 30 درصد بوده و این رقم را نمی توان ابرتورم دانست و اعلام کرد. همچنین تورم نقطه به نقطه فروردین ماه حدود 51 درصد اعلام شد بنابراین با تورم سه رقمی فاصله بسیاری داریم. بخشی از این تورم همچنان ناشی از شوک اعمال تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران و بخشی هم تحت تاثیر رشد نقدینگی در کشورمان است. حق شناس گفت: البته بخش مهمی از این تورم هم متاثر از بدهی های دولت و شرکت های دولتی به بانک مرکزی بوده است. بنابراین علل تورم 51 درصدی کاملا مشخص است و اگر دولت عوامل رشد تورم را کنترل کند، نرخ تورم هم قابل کنترل خواهد بود. وی درباره ابزار تاثیر گذار در مهار نرخ تورم اظهار داشت: مهم ترین اقدام دولت برای مهار تورم این است که بتواند شاخص‌ های کل پولی را کنترل کند. به عبارت دیگر دولت باید بتواند رشد نقدینگی و رشد پایه پولی کشور را کنترل کند که این به معنای برقراری انضباط مالی دولت است.

 

موج تورم چشم بادامی ها به اوج خود رسید

تورم چین تا پایان ماه آوریل از ۲.۵ درصد گذشت.شاخص بهای مصرف کننده چین در دوازده ماهه منتهی به ماه آوریل به ۲.۵ درصد رسید که ۰.۲ درصد بیش‌تر از مدت مشابه ماه قبل و بالاترین نرخ تورم ثبت شده شش ماهه اخیر در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.در بین بخش‌های مختلف، تورم مواد غذایی با افزایش قابل توجه دو درصدی از ۴.۱ درصد به ۶.۱ درصد رسیده است نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۶.۴ درصد رسید که اگر چه در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۰.۱ درصد کمتر و ضعیف‌ترین نرخ رشد ثبت شده فصلی این کشور از سال ۲۰۰۹ تاکنون است اما با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهان و جنگ تجاری با واشنگتن، این نرخ رشد دستاوردی برای دولت چین محسوب می‌شود که دست به اصلاحات ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد زده است. انتظار می‌رود در نتیجه بخشی از این اصلاحات نظیر افزایش مخارج دولتی، نرخ تورم افزایش یابد.هسته تورمی چین که به دلیل نوسانات بالای قیمتی، تورم بخش انرژی و غذایی را در نظر نمی‌گیرد به ۱.۷ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ برابر ۵.۱۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده در فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴ درصد و کمترین نرخ نیز در آوریل سال ۱۹۹۹ با تورم منفی ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است.

 

دست پنهان ثروتمندان از جیب دولت پرتر شد

متوسط یارانه پنهان مستقیمی که هر خانوار ایرانی سالانه دریافت می‌کند حدودا به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. در این بین متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر دهک اول است.علاوه بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که در هر ماه از سوی دولت پرداخت می‌شود، یارانه‌های غیر نقدی نیز شامل یارانه حامل‌های انرژی، کالاهای اساسی و دارو به طور غیر مستقیم در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.در این بخش یارانه پنهان کالاهای اساسی، دارو، بنزین، گاز طبیعی و برق مستقیماً به خانوارها می‌رسد و در سایر یارانه‌های پنهان مانند نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی به دلیل این‌که بیشتر از طریق بنگاه‌ها مصرف می‌شود به طور مستقیم برای خانوارها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند.بررسی وضعیت یارانه پنهان بین دهک‌های درآمدی از این حکایت دارد که متوسط یارانه پنهان مستقیم به ازای هر خانوار ایرانی فارغ از دهک‌های درآمدی حدود ۱۰ میلیون تومان در سال و مجموعه یارانه پنهان مستقیم خانوار مستتر در حامل‌های انرژی از جمله بنزین، برق، گاز و همچنین دارو و کالاهای اساسی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.همچنین توزیع یارانه پنهان در دهک‌ها نشان می‌دهد که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است و هر دهک دهم سالانه به طور متوسط از ۲۱ میلیون تومان یارانه پنهان مستقیم خانوار بهره‌مند می‌شود، در حالی که هر خانوار دهک اول فقط سه میلیون تومان یارانه پنهان دریافت می‌کند.آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اذعان دارند این اعداد و ارقام نشان از توزیع ناعادلانه یارانه پنهان از جمله یارانه انرژی، کالاهای اساسی و دارو است که می‌توان به آسانی به کمک یک نظام باز توزیع کارآمد و عادلانه مکانیزم‌هایی طراحی کرد که دهک‌های پایین از این یارانه بیشتر بهره‌مند شوند.

 

عربستان دم «کفالت» را چید

به نوشته پایگاه خبری شبکه العربیه، با تصویب شورای مشورتی سعودی این کشور اولین مرکز مرتبط با صدور «اقامت ویژه» را تأسیس کرد و از این پس سیستم «کفالت» به طور کامل در عربستان سعودی برچیده شد.پیش از این طبق سیستم کفالت، هر فردی که خواستار اقامت در عربستان بود، باید یکی از شهروندان سعودی را به عنوان کفیل خویش معرفی می‌کرد اما در سیستم جدید، رفت و آمد به عربستان دیگر نیازی به کفیل ندارد.طبق سیستم جدید، هر فردی می‌تواند دو نوع اقامت دائمی یا موقت را درخواست کند که در چارچوب قوانین به او این امتیاز داده می‌شود و او همچنین می‌تواند ذیل قوانین کشور سعودی به داد و ستد و تجارت بپردازد.سیستم اقامت جدید به فرد این اختیار را می‌دهد تا خانواده خویش را نیز به همراه داشته باشد یا برای نزدیکان خود دعوتنامه بفرستد و همچنین می‌تواند کسب و کار راه انداخته و ساختمان یا خودرو به نام خویش کند.در بُعد سرمایه‌گذاری نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی مجبور بودند در پوشش یک شهروند سعودی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند که در این صورت پروژه‌ها یک سرمایه‌گذار اسمی و یک سرمایه‌گذار واقعی داشت و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد.

 

ایران‌ایر خبر خوب سوختی را مخابره کرد

باوجود اینکه شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما در اکثر کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌کنند، اما به زودی مشکل تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی در ترکیه برطرف می‌شود.اخیراً مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و… امکان سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، اعلام کرد که در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمی‌شود.اما خبر حائز اهمیت در این زمینه مربوط به تازه‌ترین اظهارات فرزانه شرفبافی-مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی "ایران‌ایر" در مراسم تودیعش بود؛ این‌که "بعد از تلاشی چهار ماهه امیدوار هستیم که طی هفته آتی بتوانیم در ترکیه سوخت‌گیری کنیم". وی همچنین به امتناع شرکت‌های سوخت‌رسان از ارائه‌ی خدمت به هواپیماهای ایران‌ایر اشاره و خاطرنشان کرد که متأسفانه خیلی از شرکت‌ها هما را محدود کرده‌اند، اما تلاش‌ها برای ادامه‌ی حیات ادامه دارد.

 

چین رکورد ۱۶ ساله را زد

داده‌های رسمی نشان داد که در پایان ماه مارچ، میزان وام‌های بدون بازپرداخت در بانک‌های تجاری چین، به ۲.۱۶ تریلیون یوآن (معادل ۳۱۷.۶۶ میلیارد دلار) رسیده است، که بالاترین سطح آن از آوریل ۲۰۰۳ تا کنون است.لیو ژیکینگ، معاون دپارتمان آمار کمیسیون نظارت بر بانک‌داری و بیمه چین، به خبرنگاران گفت که وام‌های معوق از ابتدای سال تا کنون ۹۷.۵ میلیارد یوآن رشد کرده، اما نسبت وام‌های معوق بخش صنعت در پایان سه ماهه اول ۱.۸ درصد افت کرده است، در حالی که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ با ۱.۸۹ درصد رشد مواجه شده بود.کاهش نسبت وام‌های معوق احتمالاً به علت میزان بی‌سابقه وام‌هایی است که بانک‌های چینی در سه ماهه اول امسال صادر کرده‌اند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که نسبت واقعی وام‌های معوق چین، از آن‌چه گزارش شده، بسیار بالاتر است.داده‌های مربوط به رشد وام‌های معوق در حالی منتشر می‌شود که مقامات چینی، برای مبارزه با کند شدن رشد اقتصادی، به بانک‌های چینی فشار می‌آورند تا میزان وام‌های پرداختی به شرکت‌های کوچک و متوسط را افزایش دهند.اما قانون بانکداری چین به زودی تغییر خواهد کرد. طبق پیش‌نویس قانون جدید بانک‌داری، نه تنها وام‌های معوق، بلکه اوراق قرضه‌ای که از موعد سررسید آن گذشته باشد و پرداختی نداشته باشند، دارایی‌های راکد بین بانکی و تجارت‌های خارج از ترازنامه بانکی، به عنوان دارایی‌های فاقد عملکرد (راکد) در نظر گرفته می‌شوند.در این قانون جدید همچنین وام‌هایی که ۹۰ روز از بازپرداخت آنها گذشته باشد به عنوان وام معوق در نظر گرفته می‌شوند.

 

آتش جنگ تجاری خاموش نشد

مذاکرات تجاری چین و آمریکا درحالی بدون نتیجه پایان یافت که مذاکره‌کنندگان آمریکا درخواست نخست‌وزیر چین برای تغییرات قانونی در پیش‌نویس توافقنامه را رد کردند.طبق آن‌چه که ۲ منبع آگاه خبر داده‌اند، مقامات چینی در این مذاکرات با درخواست اصلاح اساسی آن‌چه قبلاً توافق شده بود، باعث به وجود آمدن عقب‌گردی بزرگ در روند توافقات شدند.پس از اینکه مذاکرات هیچ نشانه‌ای از پیشرفت از خود نشان نداد، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، فرمان داد پروسه افزایش تعرفه‌های واردات تمام کالاهای باقیمانده چینی، که قبلاً تعرفه آنها افزایش نیافته بود، آغاز شود.رابرت لایتایزر در بیانیه‌ای گفت: این فرمان ترامپ ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را تحت تأثیر تعرفه‌های تنبیهی آمریکا قرار خواهد داد.این برنامه کمک مالی، دومین برنامه کمک به کشاورزان آمریکایی در این رابطه خواهد بود. سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار برای جبران ضررهای ناشی از جنگ تجاری به کشاورزان پرداخت شد.

 

تحریم موتور مافیا را روشن کرد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره اثر تحریم بر مافیای واردات تجهیزات نفتی می‌گوید: یک شبکه مافیایی واردات در کشور داریم که یک‌سر این شبکه داخل ایران است و یک‌سر آن در منطقه و یک‌سر آن در همه منابع دنیاست. این شبکه از هر فرصتی برای واردات کالا‌های ساخت داخل به کشور استفاده می‌کند و چندان به زمان تحریم نیز وابسته نیست، اما در زمان تحریم قدرت بیشتری می‌گیرد و در رقابت یکه‌تاز است. او ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده در حوزه تخصصی ما که به صنعت نفت و گاز وابسته است، اتفاقا زمان تحریم که برخی روزنه‌ها روی پول سرگردان بازار بسته می‌شود، دلالان حرفه‌ای حداکثر استفاده را از این موقعیت می‌کنند و شبکه وارداتشان قوی‌تر می‌شود.به گفته او، برای تولیدکنندگانی که به‌صورت شناسنامه‌دار و رسمی فعالیت می‌کنند، زمان تحریم، نیاز‌های خود را به مراتب سخت‌تر از زمان غیرتحریم تأمین می‌کنند، زیرا باید در چارچوب قوانین داخلی، منطقه و جهان رقابت کنند. محدودیت‌هایی که ما تولیدکننده‌ها در زمان تحریم داریم، دلالان حرفه‌ای در زمان تحریم ندارند و به همین دلیل آن‌ها در زمان تحریم بسیار فعال‌تر هستند.

 

ویروس گرانی اقلام اساسی را بیمار کرد

درحالیکه همه خود را برای ماه رمضان آماده می‌کردند، قیمت برخی اقلام اساسی با افزایش ۲برابری، مردم را شوک‌زده کرد. این موضوع سبب علاقه بیشتر به خرید این کالاها و خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها شد! قیمت کالاها در پاییز و زمستان گذشته روند رو به رشدی داشته است و در آَستانه نوروز ۹۸ نیز به بالاترین حد خود رسید. آن روزها قیمت میوه و آجیل بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد. بسیاری از خانوارها قدرت خرید نداشتند و برخی دیگر هم به نفع سایر مردم جامعه به کمپین نه به آجیل پیوستند. حالا یک ماهی است که از تعطیلات نوروز می‌گذرد و در حالی که مردم توقع ثبات قیمت‌ها را داشتند برخی کالاها نیز در آستانه ماه رمضان به اوج خود رسیدند. تن ماهی از جمله این کالاها بود. این محصول از در زمستان گذشته بین ۵۵۰۰ تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رسید در آستانه عید نوروز قیمت خود را به ۸ تا ۹,۵۰۰ هزار تومان رسید که در روزهای گذشته به یکباره قیمت آن رکورد ۱۸,۵۰۰ تومان را هم زد! ماکارونی نیز که از آن به عنوان جایگزین برنج و غذای اصلی ایرانی‌ها یاد می‌شود طی ده روز اخیر از قیمت ۳,۱۰۰ تومان به بیش از ۸ هزار تومان هم رسید. در روزهای گذشته رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی، فروشی و کافه قنادی قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و این درحالی است که سال گذشته قیمت این محصول ۱۴ هزار تومان قیمت گذاری شده بود.همچنین آش و حلیمِ ماه رمضان کیلویی ۲۵ هزار تومان شد. گفتنی است سال گذشته قیمت هر کیلوگرم آش کیلویی ۱۵ هزار تومان بود.

 

ترامپ دلار را زمین زد

سیرنزولی قیمت ها در بازار ارز که آغاز شده درحالی کماکان ادامه دارد که قیمت دلار از کانال ۱۵ هزار تومانی عقب نشینی کرده و وارد کانال ۱۴ هزار تومان شده است.شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا فروشنده ها در این بازار بیشتر از خریداران شوند؛ افزایش عرضه در بازار ارز و کاهش التهابات روانی از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار است.صرافی های بانکی دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می خرند؛ گفتنی است قیمت خرید و فروش یورو نیز از کانال ۱۷ هزار تومان عقب نشینی کرده و وارد کانال ۱۶ هزار تومان شده است. هم اکنون یورو در صرافی های بانکی با قیمت ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته و با قیمت ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان از مردم خریداری می شود.یکی از فعالان بازار می گوید: علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغییرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز از جمله نصمیم ترامپ طی روزهای اخیر گذاشت اما بنظر می رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش های قیمتی در بازار را نخواهد داد.

 

مسکن به خواب خرگوشی رفت

واسطه‌های ملکی از ثبات قیمتی، ابهام و فروکش نسبی تب افزایش قیمت بازار به دنبال حذف قیمت از آگهی‌های فروش مسکن خبر می‌دهند اما معتقدند که درج نکردن قیمت، نوعی داروی موقت محسوب می‌شود و آینده مسکن به شرایط بازار ارز وابسته است.حذف قیمت از آگهی‌های فروش خودرو و مسکن که با دستور دادستانی انجام شد منحنی صعود قیمتی این بازارها را تا حدودی کنترل کرد. چند روز قبل رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران از پایین آمدن قیمت خودرو خبر داده بود. رئیس اتحادیه املاک هم اعلام کرد که تب افزایش قیمت مسکن پایین آمده است. گزارش‌های میدانی از دفاتر مشاور املاک نیز از وجود نوعی سردرگمی و ابهام در بازار خبر می‌دهد. واسطه‌های ملکی می‌گویند با وجودی که هنوز برخی فروشنده‌ها از امضای قرارداد خودداری می‌کنند. هم‌چنین محمد عدالت‌خواه، کارشناس مسکن می‌گوید: رشد قیمت مسکن متوقف نمی‌شود اما به دلیل نبود تقاضای مؤثر، ظرفیت اقتصادی خود را از دست داده است. قیمت واقعی خانه نسبت به قبل گران نشده بلکه پول ملی ارزش خود را از دست داده است. اگر با ارز بین‌المللی حساب کنیم می‌توان گفت خانه ارزان هم شده است. این روند صعود اسمی قیمت مسکن تا زمانی که دلار بالا برود افزایش خواهد یافت ولی قطعاً به اندازه دلار بالا نمی‌رود؛ زیرا اینها دو کالای متفاوت هستند. افزایش نرخ ارز ریشه در تحریم‌ها دارد ولی عامل اثرگذار بر قیمت خانه، زمین و مصالح ساختمانی مربوط می‌شود که بخش عمده مصالح، داخلی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد. فقط عامل زمین باقی می‌ماند که با توجه به وسعت کشور ایران به راحتی قابل کنترل است. وی ادامه داد: خوشبختانه یا متأسفانه با توجه به این‌که مسکن، سرمایه‌گذاری زودبازده است، سازندگان طی چهار دهه گذشته وارد این حوزه شده‌اند و به همین دلیل حجم زیادی از خانه‌های خالی در دهه ۹۰ ایجاد شد و هم‌اکنون ۴.۷ میلیون مسکن خالی و نیمه خالی در کشور داریم. این مازاد عرضه می‌تواند منجر به تعادل‌بخشی شود، البته تولید مسکن باید ادامه پیدا کند و همزمان، مالیات از واحدهای خالی اخذ شود.

 

دولت پارکینگی ها را مرخص کرد

رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن اعلام این خبر گفت: در ماه‌های گذشته تعدادی از خودرو‌های تولیدی به دلیل کسری قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان انبار شده بودند که این هفته بخش عمده این ایرادات رفع شد و این خودرو‌ها به تدریج به بازار عرضه می‌شوند.وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تولید خودرو طبق برنامه انجام می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر تعهدات طبق قولی که داده شده بود انجام می‌شود. ۸۰ درصد از تولید به تعهدات و ۲۰ درصد به فروش فوری اختصاص داده می‌شود.وی در خصوص نقش رسانه‌ها در تغییر قیمت خودرو عنوان کرد: دو هفته گذشته رسانه‌ها در افزایش قیمت خودرو نقش موثری داشتند.به گفته رحمانی، مواد اولیه مورد نیاز اغلب صنایع از جمله پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، پوشاک، صنایع غذایی و حتی خودروسازان برای تولید امسال تامین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.وی افزود: به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ماموریت داده شده تا پیش از اینکه واحد‌های تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شوند، برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان تا پایان امسال اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha