پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد حوزه:

حوزه/حجت الاسلام دماوندی استاد مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها انبارالوم بهترین راه برای نجات انسان از گناه را از بین بردن جهل و غفلت معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، کلاس اخلاق عمومی با موضوع «یاد مرگ و دوری از گناه» با حضور کارکنان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها انبارالوم برگزار شد.

حجت الاسلام دماوندی بیان کرد: مرگ حقیقتی قطعی است که هر موجود زنده‌ای جز خداوند تبارک و تعالی را در بر می گیرد، از این‌رو در منابع دینی ما به مسألۀ «یاد مرگ و قیامت» اهمیت زیادی داده شده است، به گونه‌ای که در قرآن کریم بیش از هزار آیه به مسألۀ مرگ و قیامت، اشاره دارد و از جهت اهمیت بعد از مسألۀ توحید قرار گرفته است.

وی در تشریح اهمیت یاد مرگ گفت: یاد مرگ و قیامت موجب می‌شود تا آدمی خود را برای سفر ابدی آماده کند و توشۀ لازم را مهیا نموده و از شهوات و لذات زودگذر دنیا چشم ‌پوشی نماید، به همین دلیل است که یاد مرگ و قیامت در روایات ما به عنوان افضل عبادات معرفی شده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: برترین مقام هر انسان و خواسته ‌اش، رضایت و خشنودی خداوند است؛‌ پس هرگاه مورد ستایش خداوند قرار گیرد، به بزرگترین خواسته خود دست یافته است، زیرا این ستایش به معنای رسیدن انسان به کمال مطلقی است که هر موجودی آرزو و تمنای آن را دارد و یکی از اعمالی که رسیدن به این مهم را فراهم می‌کند، یاد مرگ و قیامت است.

حجت الاسلام دماوندی، مقام تقوا و دوری از گناه را تا اندازه ای با اهمیت دانست که از نظر قرآن قبولی و کمال هرگونه عمل نیک، بستگی به دوری از گناه دارد.

وی اضافه کرد: کارهای نیک در کنار گناه، بیهوده و مانند علف های هرزی است که مانع رشد و به ثمر رسیدن گیاهان مفید و پرثمر می شود، در آیه نهم سوره مائده می خوانیم: «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین؛ قطعاً خداوند کارهای نیک را از افراد پاک و پرهیزکار از گناه می پذیرد».

استاد حوزه، کوچک شمردن گناه را یکی از عوامل سوق دادن انسان به سوی گناه دانست و توضیح داد: گاهی با تقسیم گناه به صغیره و کبیره، بعضی دچار فریب می شوند که پس ارتکاب گناهان صغیره چندان مهم نیست غافل از آن که گناه به معنی فرمان خدا را زیر پا گذاشتن و فرمان شیطان را روی چشم نهادن است، و چنین کاری بسیار بزرگ و خطرناک است.

حجت الاسلام دماوندی، مسأله صغیره و کبیره بودن گناهان را امری نسبی معرفی و اذعان کرد: بعضی از گناهان نسبت به بعضی دیگر کوچک ترند، و گرنه هر گناهی ذاتاً بزرگ و خطیر است و حتماً باید از آن دوری جست، وانگهی کوچک شمردن گناه موجب تبدیل آن به گناه بزرگ می شود.

وی با مهم خواندن پرهیز از گناهان، ادامه داد: مراقبت همان توجه کامل و هوشیاری برای گرفتار نشدن در دام گناه است که اثر به سزایی در دستیابی به توفیق الهی برای دوری از گناه دارد؛ به همین دلیل، باید حالات نورانی در خود ایجاد کرد تا بتوان از گناه دوری نمود و گرنه حالات تیره انسان را به سوی گناه می کشاند.

استاد حوزه اضافه کرد: مهم ترین منشأ گناه و نافرمانی خداوند، غفلت و جهل انسان است؛ اگر شیطان بتواند کسى را از مقام خود، عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت های بی شمار او، مضرات و عواقب گناه و غافل کند، او را به آسانی به وادی گناه و نا فرمانی می کشاند.

حجت الاسلام دماوندی در پایان، بهترین راه برای نجات از گناه از بین بردن جهل و غفلت دانست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha