پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گرانی کاغذ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قرآن، رکوردساز حراجی‌های هنری دنیا شد

قرآنی تذهیب شده و مطلا متعلق به قرن 15میلادی رکوردساز سه حراج بزرگ بین المللی کریستیز، ساتبیز و بونامز لندن شد. یکی از آثار ارزشمندی که در این زمینه به فروش رسید، قرآنی تذهیب شده و مطلا متعلق به قرن 15 میلادی بود که در حراج کریستیز با رقم سه میلیون و 724هزار و 750 پوند جایگاه هنر خوشنویسی اسلامی را به رخ جهانیان کشید. اولین حراج فصل بهار که 30 آوریل (10 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، حراج هنر اسلامی و هنر بونامز در لندن بود. می‌توان به قرآن کوچک تذهیب شده به سال 1204 ه.ق شامل 257 برگ که به قیمت 562 هزار و 22 پوند رسید، اشاره کرد. قرآن کوچک تذهیب شده قرن 19 میلادی شامل 247 برگ بود. در حراج هنرهای اسلامی و هند ساتبیز با ارائه 302 اثرقرآن بزرگ تذهیب شده عصر صفویه و قرن 16 میلادی در این حراج 93هزار و 750 پوند رقمی شد. اما در حراج هنر جهان اسلام و هند حراج‌گذاری کریستیز که دوم ماه مه (12 اردیبهشت‌ما) در لندن برگزار شد 179 اثر عرضه شد که به فروش کلی 16 میلیون و سی و یک هزار و 375 پوند دست یافت. در این حراج بی‌سابقه از هنرهای اسلامی؛ قرآنی تذهیب شده و مطلا متعلق به قرن 15 میلادی سه میلیون و724 هزار و 750 پوند رقمی شد و به رکوردی چشمگیر دست یافت.

 

رهبر انقلاب اولین چراغ گلریزان را روشن کردند

همزمان با برگزاری سی‌ودومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ چهار میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

 

بی‌بند و باری آشکار ریاض خشم مسلمانان را برانگیخت

کاربران شبکه های اجتماعی کلیپی از رقص زنان و مردان در یک از خیابان های اصلی ریاض پایتخت عربستان را منتشر کردند.در این کلیپ 12 مرد و زن در حال تمرین رقص در ملأ عام برای کار در یکی از گروه های هنری بودند.این موضوع نارضایتی شمار زیادی از مسلمانان در عربستان را در پی داشت و این گونه مسایل را منافی با فرهنگ جامع این کشور عنوان کردند.با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، مراجع ذی ربط در عربستان سعودی تلاش کردند تا فعالیت هیأت امر به معروف و نهی از منکر در این کشور را کامل لغو کنند.با منزوی شدن هیأت یاد شده، مسلمانان در عربستان بارها شاهد رفتارهای خلاف شرع در کنسرت ها و خیابان های پایتخت این کشور هستند.اخیرا نیز انتشار عکس بدون حجاب از یک زن عربستانی در یکی از خیابان های ریاض، موجی از خشونت در شبکه‌های اجتماعی این کشور به راه انداخت.

 

کاغذ نفس مطبوعات را گرفت

مشکلات تأمین کاغذ پس از روزنامه‌های خصوصی، حالا گریبان‌گیر روزنامه‌های دولتی نیز شده است. بر همین اساس دیروز ۲۱ اردیبهشت، تعداد صفحات روزنامه «ایران» با کاهش ۸ صفحه‌ای روبه‌رو بود و امروز نیز نوبت به روزنامه «همشهری» رسید تا از تعداد صفحات خود بکاهد.گرانی و نبود کاغذ باعث شده که تعدادی از روزنامه‌ها از جمله همشهری، ایران، آرمان و دنیای اقتصاد تعداد صفحات خود را کاهش دهند و مدیران برخی از روزنامه‌ها از جمله جهان صنعت از عدم انتشار سخن به میان بیاورند.همشهری در بخشی از سرمقاله‌ای درباره دلایل ۱۶ صفحه‌ای شدنش توضیح داده است: «متأسفانه امروز شرایط اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت نهاده‌های مطبوعاتی از جمله کاغذ، زینک، مرکب و … شرایطی را برای مطبوعات رقم زده که پیش از این بارها در گزارش‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار و از جمله چندین گزارش روزنامه همشهری درباره وقوع آنها هشدار داده شده بود.در بخشی از سرمقاله این روزنامه نوشته شده، «همشهری بارها بحران کاغذ را فریاد زده اما ظاهراً دست‌هایی در کار است تا کاغذ به دست صاحبان واقعی آن نرسد. مدت‌ها مجبور شدیم کاغذ را به قیمت بسیار بالاتر از قیمت رسمی از دلالان و واسطه‌ها تهیه کنیم. امروز حتی با قیمت بالا هم کاغذ مانند خرما بر نخیل است و دست مطبوعات کوتاه. ظاهراً انبارهای دلالان امروز جای مطمئن‌تری برای کاغذ است تا چاپخانه‌ها، به این چشم‌داشت که فردا روز باز هم به چند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.در همین راستا ذکر شده: «مطبوعات کشور با سرعت سرسام آوری به خاطر گرانی کاغذ و عملکرد ضعیف کمیته ساماندهی کاغذ در سراشیبی افول و تعطیلی هستند. از سوی دیگر کاغذی که از قبل با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده و قرار بوده سهم مطبوعات و نشریات شود، به دلایل نامشخصی در گمرک خاک می‌خورد. کاغذها در گمرک خاک می‌خورند و در کشور چراغ چاپخانه‌ها و روزنامه‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شود. مدیران مسئول در گفت‌وگو با همشهری خبر دادند که متأسفانه فاجعه بزرگ‌تری در راه است؛ اگر این روند تنها یک هفته دیگر ادامه پیدا کند شاهد تعطیلی بزرگ‌ترین روزنامه‌های کشور خواهیم بود

 

سی‌وهفت سال تیر خلاص را به پرونده دیپلمات‌ ها زد

کتاب «سی‌وهفت سال (نگاهی واقع‌بینانه به طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن اخیر)» نوشته حمید داودآبادی همزمان با روزهای برپایی نمایشگاه کتاب امسال تهران توسط نشر شهید کاظمی راهی بازار نشر شد. این کتاب، اثری جنجالی است و همان‌طور که نویسنده در پایان مطالبش اشاره کرده، برای بسته‌شدن پرونده ۲۵ سال تحقیق و پژوهش‌اش درباره ربایش چهار دیپلمات ایرانی در سال ۶۱ در لبنان منتشر شده است.داودآبادی که پیش‌تر، طی سال‌های گذشته بارها در فضای مجازی و مطبوعات (حتی با انتشار کتاب «کمین جولای ۸۲») درباره این مساله صحبت کرده، این‌بار با این کتاب تصمیم گرفته حرف‌های اول و آخر را بزند و پرونده را برای خودش ببندد. او می‌گوید هرآنچه را در این‌باره می‌خواسته یافته و از این به‌بعد دیگر نه درباره‌اش چیزی خواهد گفت نه در فضای مجازی خواهد نوشت. همچنین در سطور پایانی کتاب مورد اشاره نوشته است: «چهار بزرگوار که نگاه و نظر آنان که از بزرگان مملکتی هستند، نتایج تحقیقات ۲۵ ساله‌ام درباره این پرونده را، هم تائید کردند و هم باعث شدند تا به این شعر زیبا و مهم باور پیدا کنم: هرکه را اسرار حق آموختند / مهر کردند و دهانش دوختند.» او همچنین ابتدای کتاب به ضدونقیض‌بودن اخبار و اطلاعاتی که تا امروز درباه چهار دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در لبنان منتشر شده‌اند، اشاره کرده و گفته در کتابش تلاش کرده با نگاه به ادعاها، نقبی به حقیقت بزند.این نوشتار هم، سعی دارد براساس اطلاعاتی که در کتاب مورد نظر چاپ شده، اطلاعات صریح و قابل اتکایی به علاقه‌مندان این موضوع ارائه کند تا آن‌ها را تا حد ممکن از فضای ابهام و سردرگمی بیرون بیاورد. بنابراین منبع موثق روایات مطرح‌شده در این گزارش، اسناد گلچین و تائیدشده‌ای هستند که در کتاب «سی‌وهفت سال» چاپ شده‌اند. کتاب «سی‌وهفت سال» دربرگیرنده همه حرف‌های زده و نزده‌ای است که حمید داودآبادی درباره پرونده ۴ دیپلمات مفقودشده ایرانی در لبنان به مخاطبانش ارائه کرده است. این کتاب ضمن این‌که حقایق و مستنداتی را درباره موضوع مورد نظر دربرمی‌گیرد، دلنوشته‌ها، گلایه‌ها و انتقاداتی را هم متوجه مسئولان مختلف کشور از جمله مسئولان سیاست خارجی و درگیر در پرونده ۴ دیپلمات می‌کند که حقایق این پرونده را (در حالی‌که از حقیقت اطلاع دارند) به مردم و خانواده دیپلمات‌ها نگفته‌اند.

 

       موزه ملی به چین بار سفر بست

محمدرضا کارگر گفت: این آثار بامداد روز گذشته به موزه ملی چین واقع در شهر پکن منتقل شده است تا در نمایشگاهی که ۲۳ اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد، در کنار ۴۵۰ اثر تاریخی از ۲۰ کشور دیگر به نمایش گذاشته شود. این آثار تا آخر مرداد تحت عنوان نمایشگاه تمدن‌های آسیایی به نمایش در می‌آید.وی ادامه داد: بیش از صد شیء این نمایشگاه مربوط به تمدن چین و مابقی آثار مربوط به ۲۰ کشور شرکت کننده از جمله ترکیه، آذربایجان و… است در واقع این نمایشگاه جلوه‌ای از تمدن‌های آسیایی است.مدیرکل موزه‌های کشور گفت: ۱۵ قلم شیء مربوط به دوره‌های هخامنشی تا صفوی از محوطه‌های مختلف تاریخی از ایران به این نمایشگاه رفته که شامل آثار سفالی، سنگ نوشته‌های هخامنشی، مجسمه نیم تنه گچی مربوط به دوره ساسانی، شیشه‌های ساسانی و چینی‌های آبی و سفید است که معرف ارتباط بین ایران و چین خواهند بود.وی افزود: ایران با چین در زمینه‌های فرهنگی و برای برگزاری نمایشگاه مشترک آثار تاریخی همکاری دارد و در این باره با هم مذاکره نیز داشته اند.

 

مشهورترین استریمر دنیا به روزه‌داران ادای احترام کرد

استریمرها، مثل بقیه‌ی انسان‌ها نیازهای روزانه‌ای دارند که باید آن‌ها را رفع کنند. برخی از این استریمرها، به دلایلی مجبور هستند خوردن آب و غذا را حین استریم کردن و روبروی دوربین انجام دهند. یکی از همین استریمرها که از قضا یکی از مهم‌ترین و مشهورترین استریمرهای حال حاضر صنعت استریم و بازی‌های ویدئویی به حساب می‌آید، اخیراً حرکتی انجام داده که احترام مسلمان و غیرمسلمانان بسیاری را برانگیخته است.«ریچارد تایلر بلوینز» (Richard Tyler Blevins) ملقب به نینجا (Ninja) اخیراً و در روزهای اول ماه رمضان، وقتی در حال بازی کردن و استریم بازی فورتنایت در توییچ بوده، در مقابل دوربین شروع به خوردن غذا کرده است (کاری که بیشتر استریمرها برای رفع نیازهای غذایی و کمبود آب بدن‌شان انجام می‌دهند). در این زمان، شخصی پیام داده است: «من روزه هستم» بعد از این پیام، تعداد دیگری از تماشاگران بازی نینجا هم چنین پیامی را ارسال کرده‌اند. نینجا بلافاصله بعد از دیدن این پیام‌ها دوربین خودش را خاموش کرده و فقط بازی فورتنایتی که در حال انجام آن بوده، روی صفحه باقی مانده است. او بعد از خاموش کردن دوربینش گفته است: «از همه‌ی کسانی که روزه‌دار هستند معذرت می‌خواهم. مطمئناً تا پایان رمضان، در زمان غذا خوردن، دوربینم را خاموش خواهم کرد».نینجا یکی از محبوب‌ترین و پول‌سازترین استریمرهای شبکه توییچ است که استریم‌های او از بازی فورتنایت، در همه‌گیر شدن و افزایش بازیکن‌های بازی نقش مؤثری داشته است.

 

«صدا» توقیف شد

هفته نامه صدا توقیف شد. شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف هفته نامه «صدا» را ابلاغ کرد.در تماسی با مدیران هفته‌نامه صدا از شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه، توقیف این هفته‌نامه اصلاح‌طلب ابلاغ شد.هنوز علت اصلی توقیف این نشریه از سوی مقامات قضایی یا مسئولان نشریه معلوم نشده است. اما به گفته برخی رسانه‌ها ،انتخاب تیتر « دوراهی جنگ و صلح » در شماره آخر نشریه ، شاید دلیل این اتفاق ناخوشایند باشد.

 

شیراز بر قله صنایع‌دستی دنیا ایستاد

پویا محمودیان در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه‌گذاران حوزه صنایع‌دستی گفت: در سال 97 منبت آباده به ثبت جهانی رسید و اکنون ایران با ثبت 8 شهر و 10 روستا در قله صنایع‌دستی دنیا جای گرفت و اینک نگاه جهانیان به صنایع‌دستی کشور جلب شده است.او ادامه داد: با برپایی جشن جهانی شدن منبت در آباده، غدا هیجاوی گزارشی از این مراسم در شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه با عنوان یک جشن باشکوه ارائه داد که این افتخار مرهون زحمات بسیار زیاد دکتر امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس و مجموعه همکاران ایشان در معاونت صنایع‌دستی، مسؤولان و هنرمندان شهرستان آباده است.این مقام مسؤول تصریح کرد: به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از کارگاه‌ها و ظرفیت‌های شهر شیراز در صنایع‌ دستی بازدید و بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته، مراحل جهانی شدن شهر شیراز در دست اقدام است که در صورت انجام این مهم، شیراز؛ به‌عنوان سومین شهر جهانی صنایع‌دستی در دنیا می‌شود.

 

صتدلی مراجع تقلید در رسانه ملی خالی ماند

همه ساله در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های تولیدی از آیات عظام مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و سبحانی هر شب از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شد؛ اما امسال رسانه ملی از حضور این سه مرجع تقلید در ماه مبارک رمضان محروم شد. البته چند سالی است که حضرت آیت‌الله نوری همدانی نقدهای زیادی به رسانه ملی داشتند که متأسفانه این نقدها مورد توجه مسئولان صداوسیما قرار نگرفت، به همین دلیل ایشان با ضبط و پخش برنامه‌های خود در چند سال گذشته مخالفت کردند؛ اما امسال حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی وحضرت  آیت‌الله سبحانی نیز نقدهای جدی به رسانه ملی داشتند که یکی از این موارد پخش برنامه‌های بخت‌آزمایی است.چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی شایعه شده که به دلیل انتقادهای تند حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید امسال از شبکه سه سیما حذف شد؛ این در حالی است که چنین موضوعی واقعیت ندارد و دفتر این مرجع تقلید اعلام کرد:حضرت  آیت‌الله مکارم شیرازی امسال به دلیل اشتغالات زیاد حوزوی، علی‌رغم اصرار مسئولان صداوسیما، متأسفانه آمادگی برای ضبط برنامه نداشتند.سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی این شب ها  از شبکه سوم پخش می شود و طبق اعلام قبلی صداوسیما، 96 درصد مخاطبان از پخش ویژه‌برنامه‌های مراجع تقلید در ماه مبارک رمضان رضایت داشتند.

 

بورکینافاسو مورد سوء قصد دینی قرار گرفت

منابع خبری از حمله مسلحانه به کلیسایی در بورکینافاسو و کشته شدن شش نفر خبر دادند.افراد مسلح ناشناس عصر روز یکشنبه به کلیسایی در بورکینافاسو حمله کردند که در پی آن شش نفر از جان خود را از دست دادند.خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در این حمله مسلحانه، شش نفر از مسیحیان کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مسلحانه را بر عهده نگرفته است.

 

الازهر بازهم جانب "اسرائیل" را گرفت

یکی از روحانیون الازهر مصر، مسلمانان را از دشنام دادن به "اسرائیل" نهی کرد چون اسرائیل نام یکی از پیامبران است و آن پیامبر جایگاه والایی در اسلام دارد.خالد الجندی که پیشتر نیز سابقه دو پهلو سخن گفتن و ایجاد شبهه در کارنامه خود دارد، در برنامه شبکه ماهواره ای DMC، افزود: نهی مسلمانان از ناسزا گفتن به اسرائیل، به موضع ما درباره دولت اسرائیل ارتباطی ندارد.وی همچنین عنوان کرد: ما درباره اسرائیل موضع دشمنی داریم و آنها مسجد الاقصی را غصب کرده اند ولی کلمه اسرائیل، نام یکی از انبیای الهی است.سایت "إسرائيل بالعربية" متعلق به صهیونیست ها فیلم مربوط به اظهارات خالد الجندی را در سایت خود قرار داد.الجندی پیشتر نیز گفته بود "از خدا می خواهم که با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر محشور شوم" که این سخن وی از سوی روحانیون الازهر مورد انتقاد قرار گرفت.

 

فتواهای عجیب و غریب داعش به ماه مبارک رسید

دارالافتاری مصر امروز بیش از 10 فتوای داعش و تندروها را که باعث ایجاد جدل و گفتگو شده است را اعلام کرد.دارالافتاء مصر آورده است: روش گروه های افراطی از سیره پیامبر اکرم(ص) بسیار فاصله دارد. پیامبر(ص)، رحمت برای جهانیان است. پیامبر ما را به قتل، ذبح، فساد در روزی زمین و تندخویی و درشت گویی با مردم امر نکرده است.این نهاد دینی مصر درباره فتواهای عجیب و غریب گروه داعش در ماه رمضان گفت: داعش فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه اعضای این گروه باید در حال درگیری روزه نگیرند چون باعث کسالت و خستگی بدن می شود. این گروه در فتوای دیگری، زنان را در ظهر ماه رمضان از خروج خانه منع کرده است چون زنان با خارج شدن از منزل باعث ایجاد فتنه می شوند. و هر زنی که بخواهد از خانه خارج شود باید بعد از نماز مغرب بیرون بیاید به شرط اینکه یکی از محارمش همراه او باشد. همچنین داعش فتوا داد که مناطق تجاری باید در دهه آخر ماه رمضان تعطیل باشند تا مسلمانان با خاطری آسوده خداوند را عبادت کنند!دارالافتاء مصر افزود: برخی از داعشی ها فتوا دادند که هر کس این گروه را دوست نداشته باشد روزه اش قبول نیست و گروه دیگر فتوا دادند که هر فردی عضو سازمان داعش نباشد روزه وی باطل است و روزه داری که عضو داعش نباشد علاوه بر بطلان روزه، باید بر او باید حد جاری شود.

 

پودر سفید اسلام هراسی به راه انداخت

یک هیات منصفه فدرال در ایالت کنتیکت آمریکا، مردی را که سپتامبر سال گذشته یک ماده پودر مانند سفید رنگ را به مرکز اسلامی نیو لندن در گروتون فرستاده بود، محکوم کرد. این فرد مدعی شده بود که عامل سیاه زخم را برای مسلمانان فرستاده و وحشت و ارعاب زیادی را منجر گردید.نام متهم گری جوزف گراول می باشد که به نام رونالد پرجین نیز شناخته می شود. 16 رقم کیفرخواست علیه وی صادر شده است و تهدید به کشتن و مجروح ساختن شهروندان کنتیک و خارج از ایالت از ارقام اتهامی وی محسوب می شوند. به نظر می رسد که وی عضو یک سازمان نژادپرست جدایی طلب با نام «شوالیه های آنارشیست آمریکایی» بوده است.وی در سپتامبر سال گذشته نامه ای به مرکز اسلامی همراه با پودر سفید فرستاده و در کاغذی همراه آن نوشته بود «خواهید مرد!» و «آنتراکس – سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد است که به وسیله باسیلوس آنتراسیس تشکیل دهنده اسپور دارای عامل ای، ایجاد می شود».سعید علی از اعضای مسجد که این نامه را در آن زمان گشود به سرعت با پلیس تماس گرفت و آن ها نیز نیروهای آتش نشانی و اف بی آی را در جریان قرار دادند.این فرد اقدامات مشابهی علیه دیگر مراکز غیردولتی و دولتی نیز انجام داده و توسط ایمیل، تلفن و نامه تهدیدات متعددی فرستاده بود. وی در 8 سپتامبر 2018 بازداشت گردید.

 

اندونزی رتبه اول را از عرب ها ربود

درحالی که اندونزی یک کشور عربی نیست و زبان عربی نخستین زبان این کشور نیست، اما از نظر تعداد مسلمان و مساجد نسبت به سایر کشورها بیشترین است. به همین دلیل عنوان بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیت را دار است.در اندونزی 242 میلیون نفر زندگی می کنند که از این تعداد 209 میلیون نفر آنها مسلمان هستند، یعنی 90 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، این کشور همچنین با 800 هزار باب مسجد توانسته است تا در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را کسب کند.پس از اندونزی، هند با 176 میلیون مسلمان و 300 هزار مسجد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.پاکستان سومین رتبه را با 185 میلیون مسلمان و 120 هزار مسجد به دست آورده است.در بنگلادش نیز تعداد مسلمانان 134 میلیون نفر تخمین زده شده است که 250 هزار باب مسجد در این کشور ساخته است.اما جمعیت مسلمانان مصر به 77 میلیون نفر می رسد و تعداد مساجد این کشور 108 هزار باب است.در ترکیه نیز تعداد مسلمانان این کشور 71 میلیون و تعداد مساجد آن 82 هزار باب مسجد برآورد شده است.جمعیت مسلمانان در عربستان نیز به 30 میلیون نفر و تعداد مساجد آن به 94 هزار باب می رسد.در مراکش نیز 32 میلیون مسلمان سکونت دارند، اما در این کشور 41 هزار مسجد احداث شده است.

 

گوگل درب فتوای اسلامی را بست

شرکت گوگل یک نرم افزار با محتوای فتوای اسلامی را در سایت خود معلق کرد. ممنوعیت این اپلیکیشن به خاطر وجود محتوای ضد یهودی آن اعلام شده است.نرم افزار فتوای اسلامی متعلق به یوسف قرضاوی عالم دینی مصری الاصل و رئیس و مؤسس اتحادیهٔ جهانی علمای مسلمان این کشور است.قرضاوی از اعضای اخوان المسلمین به خاطر کتاب‌ ها، برنامه‌های دینی تلویزیونی و موضع گیری علیه برخی از حکام عرب و سران کشورهای غربی مشهور شده است.این نرم افزار توسط شرکتی در شهر دوبلین ساخته شده است که در اصل دفتر مرکز شورای اروپایی فتوا و تحقیقات اسلامی (ECFR) است. این شورا از سوی اخوان المسلمین مصر حمایت مالی می شود.قرضاوی جوایز علمی متعددی دریافت کرده که جایزه بانک توسعه اسلامی، جایزه ملک فیصل به علت مشارکت در مطالعات اسلامی، جایزه عطای ویژه علمی از رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و جایزه فقه از سوی سلطان برونئی از جمله آنهاست.

 

آمازون زنان مسلمان را نهدید کرد

سه کارگر مسلمان در شرکت آمازون در مینیسوتا از تبعیض دینی و نژادی هنگام کار دراین شرکت شکایت کردند.براساس نامه گروه مدافعان حقوق مدنی زنان مسلمان، این سه زن مسلمان سومالی تبار از نگرانی و ترس خود نسبت به اخراج در صورت گذارندن زمان در نماز و روزه یا تاخیر در حمام پرده برداشت.این گروه اعلام کرد:کارگرانی که میانگین سالیانه تولیدشان به دلیل واجبات دینی  مانند نماز کاهش می یابد، با پیامدهایی مانند هشدار پایان کار روبه رو هستند.این زنان در نامه ای اعلام کردند: کارگران مسلمان سومالیایی از کارگران سفید سیستم ارتقای ویژه در این شرکت پیشی گرفتند، با این وجود کارگران سفید از مشاغل بهتر برخوردار می شوند.این کارگراز فقدان تهویه هوا در انبارها شکایت کردند، این مسئله ادامه روزه داری در ماه مبارک رمضان با حفظ امتیاز بالا برای کارمندان مسلمان آمازون را سخت می کند.این زنان مسلمانان پیام هشداری را از آمازون مبنی بر پایان خدمت شان دریافت کردند، به طوری که یک وکیل مسلمان در این باره گفت: پیام آمازون به کارگردان سومالیایی مشخص است، زیرا آنها به تدابیر تبعیض آمیز اعتراض دارند، بنابراین مدیریت آمازون درحال حاضر فضای خصمانه ای را فراهم می کنند تا آنها را مجبور به استعفا کنند.وکلای مسلمان تمایل دارند تا دراین باره تحقیقات را آغاز کنند و شکایت را به مقامات فدرال ارایه دهند.

 

بانوی مسیحی قرآن جنگ بوسنی را برگرداند

در پی بازگشایی مسجد الدزا در فوکا در بوسنی و هرزگوین، که به دست صرب ها در جنگ بوسنی تخریب شده بود، یک بانوی مسیحی ارتودکس  پس از 27 سال، یک جلد قرآن مجید را به مسجد بازگرداند.وی در سال 1993 زمانی که این مسجد توسط نیروهای  ارتش جمهوری صرب بوسنی تخریب شد این کتاب را پیدا کرده و به مدت 27 سال آن را حفظ کرده بود. پس از بازسازی مسجد و یک روز بعد از افتتاحیه وی قرآن را به یک بازرگان سپرده و از او خواسته بود که کتاب مقدس را به کسانی که به آنان تعلق دارد بازگرداند.منصور کاردیگ بازرگانی که قرآن را به مسجد بازمی گرداند هنگام تحویل آن به امام جماعت گفت: من وظیفه ام را به پایان رساندم زیرا بانوی ارتدوکس من را متعهد ساخته بود که قرآن را به کسانی که به آنان تعلق دارد بازگردانم و من امروز این کار را انجام دادم. و خوشحالم و احساس آرامش می کنم زیرا این قرآن به فوکا و مردم آن تعلق دارد.وی به خاطر دارد روزی را که این زن مسیحی، که دلایل امنیتی نخواسته نامش فاش شود به مغازه او آمده است. وی در این باره گفت: زمانی که در بازار تنها بودم، وی از من پرسید که آیان انسان مومنی هستم یا نه. وی سپس به من گفت که در ایام جنگ پس از تخریب مسجد قرآن را در آن نزدیکی پیدا کرده و در طول جنگ آن را حفظ کرده است.کاردیگ افزود: هنگامی که از او پرسیدم آیا چیزی در عوض قرآن می خواهد یا نه؟ زیرا قرآن بسیار باارزش است. وی به من گفت: تنها موقع نماز برای من هم دعا کن و من را به یاد داشته باشد زیرا من نیز به خدا ایمان دارم.

 

مصر بزرگترین سفره افطار جهان را پهن کرد

پایتخت اداری مصر برای برپایی بزرگترین سفره افطار جهان به مناسبت ماه مبارک رمضان آماده می شود و انتظار می رود که این سفره وارد گینس شود.پایگاه خبری «المصری الیوم» در این باره نوشت: شرکت پایتخت اداری مصر، طولانی ترین سفره افطار رمضانی در جهان را با حضور نماینده گینس برپا می کند.این سایت افزود: این رخداد در نیمه دوم ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.منظور از پایتخت اداری جدید مصر، طرحی برای احداث یک شهرک برزگ در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره است  که مارس ۲۰۱۵ در یک نشست اقتصادی از احداث آن رونمایی شد.

 

دالان مخفی قصر امپراتور ۲۰۰۰ ساله کشف شد

کارشناسان در جریان بازسازی قصر عظیم امپراتور «‌نرون»  که در رم قرار دارد، به دالان مخفی منقش به تصاویر موجودات افسانه‌ای همچون قنطورس و ابوالهول برخوردند.این دالان مخفی که پس از ۲۰۰۰ سال کشف شد بخشی از بقایای «خانه طلایی»، قصر مجللی است که امپراتور «‌نرون» پس از آنکه آتش‌سوزی مهیبی در سال ۶۴ (پس از میلاد مسیح) رم را ویران کرد، آن را ساخت.یک تیم از کارشناسان زمانی که در پارک باستان‌شناسی «کولوسئوم»، مشغول تعمیر یک اتاق بودند به این اکتشاف دست یافتند. آنان دالان زیرزمینی یافتند که بر روی دیواره‌های آن تصاویری از اسطوره یونانی «پان»، یک «قنطورس»، یک پلنگ که با شمشیرش به یک انسان حمله می‌کند و یک ابوالهول نقش بسته بود.تصویرهای این دیوار شمال موجودات آبزی، شاخه‌ی درختان، گل‌ها، پرندگان و حلقه‌های گل نیز می‌شوند.بخش اعظمی از این دالان هنوز مدفون است اما کارشناسان بیان کردند به دلیل احتمال ریزش مجموعه ساختمانی قصد ندارند حفاری‌های بیشتری در این مکان انجام دهند.باستان شناسان معتقدند قدمت «دالان ابوالهول» به ۶۵ الی ۶۸ پس از میلاد مسیح باز می‌گردد.نرون یکی از امپراتوران تمدن روم باستان بود که از سال ۵۴ تا ۶۸ میلادی بر این سرزمین‌های این حکومت فرمان می‌راند. او در دوران فرمانروایی‌اش بیشتر تمرکز خود را بر تجارت و بالا بردن فرهنگ مردم متمرکز کرد و دستور داد تا سالن‌های نمایش زیادی بسازند و بازی‌های ورزشی را در میان رومیان گسترش داد. او سرانجام بر اثر شورش مردم و سنای رم مجبور به خودکشی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha