جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: جاسوس، انسان بی شرافت و بی غیرتی است که علیه میهن خود اقدام می کند، به عنوان مثال سال گذشته در امر فروش گوسفندان ماده یک خیانت صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی ظهر امروز در سلسله جلسات اخلاقی خود پیرامون عیرت اظهار کرد: خداوند غیور ترین موجود است، همچنین در روایتی هست که از حضرت ابراهیم(ع) با لفظ غیور نام می برد.

وی با بیان اینکه انبیا همگی غیور هستند و پیامبر(ص) در راس آنها هستند و اصلا نمی خواهند حتی یک گناه هم انجام شود، گفت: غیرت بجا انواع و اقسامی دارد که از آن جمله  می توان به غیرت در زمانی که مال انسان درخطر است، مخاطره ناموس و  دفاع از میهن نام برد.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: ارزش ناموس در برابر مال قابل قیاس نیست، ولی در دین غیرت برای حفاظت از اموال در برابر تجاوز را مجاز می داند و حتی کشته در این راه را شهید تلقی می کند؛ غیرت در دفاع از ناموس غیرت از منظر دین واجب است، ولی در دفاع از مال جایز هست و این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: باید بین مباحث مختلف تفاوت قائل شویم، به عنوان مثال بین قناعت و بخل تمیز قرار دهیم و یا اینکه بین دفاع از ناموس با دفاع از مال تفاوت هست؛ اگر عفت و حیا هم در مخاطره قرار گرفت نیز از جمله جاهایی است که باید غیرت خرج شود

وی ابراز کرد: از دیگر مصادیق غیرت بجا در مواجه با جاسوس است. جاسوس امروزه انواع و اقسام دارد، ولی جاسوس در قدیم فقط در مباحث نظامی و جنگ های فیزیکی بوده است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: جاسوس، انسان بی شرافت و بی غیرتی است که علیه میهن خود اقدام می کند، به عنوان مثال سال گذشته در امر فروش گوسفندان ماده یک خیانت صورت گرفت.

وی ادامه داد: البته خیانت و جاسوسی در فکر هم هست؛ جاسوس با نفود فرهنگی خود درصدد القای تفکر خود برای تاثیر در تصمیمات است؛ سند ۲۰۳۰ مصداقی از این مورد است.

استاد حوزه عنوان کرد: در نفوذهای فکری طرز فکر به نحوه ای دیگر می شود. امام صادق(ع) می فرماید هر زمان به جاسوس دسترسی پیدا کردید و جاسوسی اش ثابت شد، حکمش کشتن است.

وی افزود: جای دیگری که می توان غیرت خرج کرد در مواجه با بدعت است. امام باقر(ع) فرمودند، پیامبر اکرم(ص) وصیتی به مردم داشتند که اگر بعد از من کسی ادعایی در امر سنت داشت، هم ادعا و هم بدعت درآتش هستند و تبعیت کنندگان از بدعت هم در آتش است و بدعت گذار را بکشید.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: شیعه تنها گروهی است که اجازه ورود بدعت را نداده است؛ غیرت برای خود شخص از دیگر عرصه های غیرت بجا هست؛ فرموده اند انسان غیور هرگز زنا نمی کند، شراب نمی خورد؛ زنانی که حجاب را رعایت نمی کنند همگی بی غیرت هستند.

وی با اشاره به اینکه انسان باغیرت خود را آلوده گناه نمی کند، گفت: انسان غیور هرگز بی جا عصبانی نمی شود و هرچه در شهوت تحریک شود، کار خلاف عفت نمی کند.

 امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: انجام واجبات و ترک محرمات مصداق بارز غیرت بجا است. عقب انداختن وقت اقامه نماز نشان از بی غیرتی دینی است؛ در روایت آمده است کسی که غیرت دارد  در احکام ثابت قدم است.

وی با بیان اینکه مراقبت و مواظبت در دین از نشانه های غیرت بجا است، یادآور شد: مجلس آمریکا بی غیرت است که چنین رئیس جمهور دروغگویی را استیضاح نمی کند و آل سعود هم که سلاح از آمریکا می گیرد و علیه مسلمانان استفاده می کند، بی غیرت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha