چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

مشروبات الکلی زنگ خطر را به صدا درآورد

گسترش مصرف مشروبات الکلی به ویژه از نوع دست ساز و تقلبی و خسارات جانی و مالی آن بر جامعه، پدیده شومی است که کارشناسان معتقدند مقابله با آن در گروی آسیب شناسی، سیاست گزاری های واقع بنیانه و اصولی و فرهنگ سازی و پرهیز از هر گونه پنهانکاری است. هر چند هر گونه خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی بر مبنای آموزه های شرع مقدس و قوانین موضوعه کشورمان حرام و ممنوع است، اما در سال های اخیر اخبار متعددی از مرگ و میر و معلولیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز در رسانه ها منتشر و افکار عمومی را پریشان کرده است.مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: شیوع وابستگی به مصرف مشروبات الکلی در جمعیت عمومی بالای 15 سال جهان، حدود 2.3 درصد است؛ همچنین الکل عامل مرگ و میر سه میلیون و 300 هزار نفر در جهان بوده و در پنج کشور جهان، بیش از 30 درصد مرگ و میرها ناشی از اختلالات مصرف الکل بوده است‌.وهاب اصل رحیمی، بیان کرد: زیان ناشی از مصرف الکل شامل یک بیماری خاص نیست بلکه مجموعه‌ای از مشکلات اجتماعی، پزشکی و سلامت، اقتصادی و سوانح و انواع خشونت‌ها را نیز در برمی‌گیرد.وی یادآوری کرد: براساس شیوع شناسی در سال 92، شایع‌ترین سن مصرف الکل در کشور در بازه‌ی سنی 18 تا 30 سال بوده و شیوع مصرف مستمر الکل در سال گذشته 830 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده است.وی هشدار داد: در تمامی مشروبات الکلی دست ساز مقدار قابل توجهی متانول وجود دارد که این مواد برای انسان بسیار خطرناک است‌.وی با بیان این‌که اکنون حدود 56 درصد جمعیت استان در سه حوزه‌ی درگیری با الکل، مواد مخدر و سیگار غربالگری شده‌اند، گفت: از این تعداد 3.7 درصد افراد مشکوک و درگیر با مواد شناسایی شده و به روانشناس و پزشک ارجاع داده شده‌اند.

 

ایران غرب آسیا را تصاحب کرد

در آخرین رتبه‌بندی سایمگو در بخش اثرگذاری علمی، ایران با ارائه و انتشار بیش از ۵۴ هزار و ۳۸۸ سند علمی در صدر جدول کشورهای غرب آسیا قرار گرفته است.براساس آمار و ارقامی که توسط این نظام رتبه‌بندی منتشر شده، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده است؛ محققان ترکیه‌ای با ارائه و انتشار ۴۲ هزار و ۴۰۵ سند علمی بعد از ایران قرار گرفته‌اند.عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، عراق، قطر، اردن، لبنان، عمان، کویت، فلسطین ، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند و جایگاه سوم تا شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.بررسی سایمگو بیانگر آن است که محققان ایرانی در ارائه و نشر اسناد علمی نسبت به سال ۲۰۱۶ با پیشرفت قابل قبولی مواجه بوده‌اند؛ براساس داده‌ها در سال ۲۰۱۶ سهم ایران از انتشار اسناد علمی ۵۱ هزار و ۶۷۲ سند بوده است که این رقم نسبت در سال ۲۰۱۷ حدود سه هزار سند افزایش داشته است.تأکید بر فراگیری در سراسر جهان، مشتری‌مداری و جامعیت علمی از شاخص‌ترین ویژگی‌های رتبه‌بندی سایمگو است.هدف از این رتبه‌بندی به دست آوردن شناخت منحصر به فرد از مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی و تخصیص استنادهای علمی به هر مؤسسه است.

 

بازهم رسانه از  فساد جنسی پرده برداشت

هر ساله با شروع فستیوال بین‌المللی فیلم کَن به نوعی بازار قاچاق جنسی هم داغ‌تر می‌شود و بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان هالیوودی، به اغفال زنان جوان می‌پردازند.رسوایی جنسی «هاروِی واینستاین» و جنبش «#MeToo» هم نتوانست جلوی کارگردانان و تهیه‌کنندگانی را که با قول دادن نقش‌ و ویزا، زنان جوان علاقمند به سینما را مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌دهند، بگیرد. قبل از به وجود آمدن جنبش موسوم به me too در سال ۲۰۱۷، هیچ چیز غیرمعمول در مورد ملاقات تنهایی در یک اتاق هتل طی فستیوال فیلم کن وجود نداشت. صدها کمپانی فیلم‌سازی آمریکایی همچون کمپانی واینستاین اتاق‌ها و سوئیت‌ها را در مجلل‌ترین و گران‌ترین هتل‌ها رزرو کرده و از آن‌ها به عنوان جایگزینی موقتی به جای دفتر کارشان در خلال برگزاری فستیوال استفاده می‌کردند. دادستان «جف هرمان» که پرونده قربانیان متعدد جنسی «برایان سینگر» کارگردان و «جفری اِپستاین» میلیاردر را به سرانجام رسانده، در نوامبر سال ۲۰۱۷ در شهر نیویورک دادخواستی با موضوع اتهام جنسی «هاروِی واینستاین» مبنی بر نقض قوانین قاچاق جنسی صادر کرد. در آن زمان «کادیان نوبل» همین دختر جوانی که ماجرای تعرض جنسی وی ذکر شد، نیز دادخواستی علیه واینستاین تسلیم دادگاه کرده بود که واینستاین در جوابیه به دادگاه اظهار کرده بود که هیچ‌کدام از اتهامات تجاوز جنسی‌اش درست نبوده و تمام کسانی که این اتهام را به او وارد کرده‌اند با رضایت دوطرفه تن به برقراری رابطه نامشروع داده بودند.این واقعیت که فستیوال کن و قاچاق جنسی باهم مرتبط هستند، تیتر بسیاری از مطبوعات شده است. کن دهه‌هاست که موسم برگزاری‌اش مورد هجوم زنان هنرپیشه‌ با آرزوی سوپراستار شدن و مردان ثروتمند و در تعاملاتی غیراخلاقی واقع می‌شود.شگفت‌آور اینکه با وجود تغییراتی که پس از رسوایی‌های جنسی هالیوودی و به وجود آمدن جنبش #MeToo و اطلاع‌رسانی در این زمینه به وجود آمده، فستیوال کن همچنان صحنه قرار و مدارهای مخفیانه در هتل‌ها و سوئیت‌ها و قاچاق جنسی است.

  

مسجد ۴۰۰ساله اسلام را به بهاراتی ها معرفی کرد

مسجد قدیمی توحیدی شهر تولی چوکی استان حیدرآباد هندوستان درهای خود را به روی همه پیروان مذاهب باز کرد. این مسجد نزدیک به 400 سال قدمت دارد.مسئولان مسجد انگیزه اصلی خود از این اقدام را برطرف کردن افکار و شایعات منفی درباره دین اسلام عنوان کردند. عبدالله ردی یک عضو هیئت امنای مسجد می گوید مردم در جهان درباره اسلام به اشتباه فکر می کنند.وی گفت: باید اسلام واقعی را به این مردم نشان داد تا بدانند که اسلام دین صلح و امنیت برای جهانیان است.گفته می شود طبق برنامه ریزی قرار است پیروان ادیان و فرقه های مختلف با آموزه های اسلام و برنامه های مذهبی این مسجد آشنا شوند.شهر کوچک تولی چوکی در حومه حیدرآباد یکی از مراکز پرجمعیت این استان محسوب می شود.

 

شورا پایتخت را به نام شهدای مدافع حرم سند زد

محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع از زمانی که اعزام برای دفاع از حرم انجام گرفت مدنظر شورای شهر بود.وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: نماد این مسئله هم نامگذاری بزرگ‌ترین بوستان جنوب شهر تهران به نام شهید حججی است که پس از آن نیز پیشنهاد نصب مجسمه ایشان را دادیم و در همان مقطع با همکاری شهرداری منطقه صورت گرفت.وی با اشاره به این‌که مجسمه شهید حججی توسط استاد حسن‌زاده ساخته شد، گفت: نامگذاری خیابان‌ها و معابر به نام مقدس شهدای حرم ادامه دارد و در همین دوره از شورای شهر حدود ۴۰ درصد نامگذاری‌ها به نام شهیدان است که عمدتا مدافع حرم‌اند.حق‌شناس خاطرنشان کرد: رویکرد شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در خصوص ارزش‌ها دفاع از ایثارگران و شهدا است و توجه به این مسئله نه تنها کم نشده بلکه در دوره پنجم شورای شهر نیز افزایش یافته است.

 

ناجا بساط رمال‌های میلیاردر  را جمع کرد

فرمانده انتظامی شرق استان تهران از دستگیری دو رمال با کلاهبرداری بالغ بر 20 میلیارد ریال در شهر آبعلی خبر داد .سردار ناظری در تشریح این خبر گفت: در پی دریافت اخباری مبنی بر دائر کردن دفتر رمالی وکلاهبرداری از شهروندان در پوشش دعانویسی، رمالی و جادوگری دستگیری متهمان در دستور کار ماموران کلانتری 15 آبعلی دماوند قرار گرفت.وی افزود: ماموران پس از اقدامات قانونی ضمن شناسایی دو تن در این رابطه طی هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از دفتر آنها موفق به کشف اقلامی از قبیل :مهره مار، فلزات شرف شمس، کاغذ های دعا، کتاب های با مضمون طلسم و دعانویسی شدند.ناظری با اعلام اینکه متهمان پس از دستگیری به مراجع قضائی معرفی شدند، افزود: با حکم مقام قضائی تاکنون مبلغ 20 میلیارد ریال در یکی از حساب های بانکی نامبردگان مسدود و دستورات لازم برای انسداد دیگر حساب های مرتبط با متهمان نیز صادر شده است.فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران با بیان اینکه رمالی ، فالگیری و بخت گشایی چیزی جز کلاهبرداری نیست، اظهار داشت: توصیه ما به شهروندان این است که به تبلیغات دروغین این گونه افراد توجهی نکرده و مشکلات خود را از طریق مجاری قانونی و با مراجعه به آموزه های دینی پیگیری کرده و سرمایه های زندگی خود را به پای این گونه افراد شیاد نریزند و در صورت هرگونه آگاهی از فعالیت آنان موضوع را از طریق شماره تلفن 110 به اطلاع پلیس برسانند.

 

کودکان داعشی سیگنال خطر به اروپا فرستادند

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در مطلبی نوشت: البته خلیفه داعش به تاریخ پیوسته اما یک میراث خطرناک را به ارث گذاشته و آن ایدئولوژی، ترور و مبارزان سابق و طرفداران آن ها و خانواده هایشان هستند که تروریست های آینده در این خانواده ها بزرگ می شوند. این تهدیدی است که نه تنها خاورمیانه بلکه همچنین اروپا و دیگر بخش های این دنیا مانند آسیا به آن علاقه‌ای ندارند. این مسئله‌ای است که در حملات تروریستی در سریلانکا هم خود را نشان داد.به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز" بیش از 40 هزار مبارز خارجی از 80 کشور دنیا با خانواده های خود به سوریه و عراق رفته بودند. در بین آن ها هزاران کودک در سن مدرسه و تحصیل وجود داشت. هزاران کودک دیگر هم آنجا متولد شدند. علاوه بر آن  ده ها هزار کودک بومی این مناطق هستند که باید تحت قواعد داعش زندگی می کردند. بعضی از این کودکان سال های طولانی و طی آموزش هایی تحت تربیت بزرگترها و زیر سایه استراتژی داعش آموزش های نظامی دیده‌اند. داعش از کودکان خود به عنوان جاسوس و سازنده بمب و همچنین مبارز و عامل عملیات های انتخاری سوء استفاده می کرد. ویدئوهای منتشر شده توسط داعش نشان می دهد که چگونه کودکان داعشی زندانیان را هدف گلوله قرار داده و یا سر می بریدند.این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: تنها در کشور عراق و در مناطق تحت کنترل سابق داعش حدود 45 هزار کودک متولد شده‌اند."گیلز دو کرچوف"، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم اروپا این کودکان داعشی را مانند یک بمب ساعتی دانسته و بر این عقیده است که این کودکان از دسترسی به سیستم های آموزشی و خدمات اجتماعی محروم بوده اند و بعدها به شکار آسانی برای صحنه های راست افراطی تبدیل شده و این خطر وجود دارد که در این شرایط نسل جدیدی از بمب گذاران انتحاری شکل گیرد.این روزنامه سوئیسی در ادامه این گزارش نوشت: بعد از پایان خلافت داعش در شمال سوریه حداقل 13 هزار از طرفداران داعشی خارجی همچنان در منطقه حضور داشتند که 12 هزار تن از آن ها زنان و کودکان بودند. حدود 31 هزار زن و کودک داعشی از اتباعی عراقی هم وجود داشتند.از کشور سوئیس هم حدود 80 داعشی به مناطق بحرانی رفته‌اند. اما مقامات سوئیسی به دلیل خطرات این افراد از بازگرداندن آن ها به کشورشان اجتناب می کنند. عموما کشورهای کمی هستند که حاضرند طرفداران داعشی و فرزندان آن ها را به کشورشان بازگردانند.

 

گیشا رفتنی شد

رئیس کمیته عمران شورای شهر اسلامی تهران گفت: پل گیشا در چند روز آینده جمع آوری می شود و این اقدام دو ماه طول خواهد کشید.افشین حبیب زاده، رئیس کمیته عمران شورای شهر اسلامی تهران در صد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: پیشرفت عمرانی و فیزیکی این زیر گذر مطلوب است و تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.او در خصوص پل گیشا هم گفت: پل گیشا در چندروز آینده جمع آوری شده و این اقدام دو ماه طول خواهد کشید.رئیس کمیته عمران شورای شهر اسلامی تهران گفت: مسئولان عمرانی قول دادند که احداث زیرگذر هم تا پایان سال به پایان برسد و شاهد بهره برداری از آن باشیم.او در خصوص بازسازی سایر پل‌های فلزی هم گفت: شهرداری تهران به صورت مستمر وظیفه بازسازی و تعمیر پل‌های فلزی را برعهده دارد.

 

قبور  بحرانی برای پایتخت آرامش خریدند

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: یکی از نیازهای مدیریت بحران توجه به فضای آماده برای دفن در حجم بالا است، در مدیریت جدید شهرداری تهران آماده سازی ۲۵ هزار قبر در دستور کار قرار گرفته است . خال افزود: براین مبنا، باید برای آینده آرامستان جدید پایتخت، فکری اساسی شود و با مکان یابی جدید و توسعه زیر ساخت‌ها، شرایط برای دفن اموات آماده شود و تیم کارشناسی در حال مکان‌یابی آرامستان جدید شهر تهران است. چراکه ضوابط مکان‌یابی آرامستان به لحاظ شهرسازی، معماری، جنس خاک، دسترسی‌ها، ترافیک و وزش باد نیاز به کار کارشناسی دارد.وی گفت: یکی از نیازهای مدیریت بحران در شهرهای کشور، توجه به فضای آماده برای دفن در حجم بالا است، در مدیریت جدید شهرداری تهران آماده سازی ۲۵ هزار قبر در دستور کار سازمان بهشت زهرا (س) قرارگرفته و بخش قابل ملاحظه‌ای از آن آماده شده است.

 

بومی ها پشت دیوار بلند بدقولی‌ها ایست کردند

وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا‌وسیما، قوه قضائیه و بانک مرکزی پنج نهاد اصلی هستند که طبق سند حمایت از پیام‌ رسان‌های داخلی، بنا شد قدم‌های لازم برای این ساماندهی را بردارند، سندی که به‌نظر می‌رسد به اجرا نرسید و پیام‌رسان‌های داخلی را در همان گام‌های اول ناکام گذاشت. به هرحال به‌نظر می‌رسد دست‌کم در مورد سند حمایت، دولت حداکثر حمایت خود را برای شکل‌گیری پیام‌رسان‌ها به کاربسته است و پیام‌رسان‌ها نیز تلاش خود را برای رسیدن به نقطه مطلوب صورت داده‌اند اما مجموعه‌ای از عوامل از جمله نبود حمایت بموقع و درست از سوی همه نهادهای مسئول و انگیزه مقاومتِ برآمده از فیلترینگ تلگرام کمک زیادی به در حاشیه ماندن این پیام‌رسان‌ها کرده است. در این روزهایی که شاهد ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی هستیم دقیق‌تر می‌توان از محک مصوبه شورای عالی استفاده کرد و همه دستگاه‌ها را در معرض این پرسش کلیدی قرار داد که نقش خود را در شکل‌گیری موقعیت کنونی بازگو کنند.

 

حناچی از شورا تذکر گرفت

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم ارسال لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران به پیروز حناچی تذکر داد.حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران در صد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور گفت: در ماده واحده الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختاری و کاهش حوزه‌های معاونت‌های شهرداری تهران که در تاریخ ۱۲ دی ماه سال قبل ابلاغ شد شهرداری موظف شده بود ظرف مدت ۳ ماه لایحه اصلاح مواد مذکور را ارسال کند.وی افزود: الان در انتهای ماه دوم سال ۹۸ هستیم و علیرغم انقضای مهلت مقرر هیچ لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر تهران نرسیده ‌است. رسولی گفت: از رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواست تا در تذکری این موضوع را به شهردار تهران یادآوری کنند.

 

خط قرمز  پرستاری ترسیم شد

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: معاونت پرستاری خط قرمز جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری است و نه تنها خواستار حفظ این جایگاه هستیم بلکه خواستار توسعه معاونت پرستاری در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم. اصغر دالوندی اظهار کرد: در حال رایزنی با مجلس و طراحان طرح ادغام معاونت پرستاری هستیم تا ببینیم هدف از این اقدام چه بوده است.رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: معاونت پرستاری خط قرمز جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری است؛ ما از این جایگاه و نه افراد دفاع می‌کنیم و نه تنها خواستار حفظ این جایگاه هستیم بلکه خواستار توسعه معاونت پرستاری در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.وی متذکر شد: جامعه پرستاری بیش از نیمی از جامعه نظام سلامت را تشکیل می‌دهد بنابراین باید دارای یک معاونت مستقل باشد.وی همچنین با انتقاد از عملکرد افراد حاضر در معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: متاسفانه تیم معاونت پرستاری وزارت بهداشت به جای اینکه حلقه وصل سازمان نظام پرستاری و وزارت‌خانه باشد، فاصله ایجاد کرده است؛ به عنوان نمونه از حضور ما برای سخنرانی در نماز جمعه جلوگیری کردند یا از اعطای صلاحیت حرفه‌ای که وزیر بهداشت سابق به دنبال آن بود جلوگیری کردند! البته دلخوری‌های ما از معاونت پرستاری کم نیست و دلیل این است که معاونت به جای همگام بودن، مقابل سازمان نظام پرستاری بوده است.

 

عفو رهبری زندان ها را سبک کرد

مصطفی محبی در حاشیه سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تکمیل اردوگاه فشافویه اظهار کرد: با توجه به مبالغی که برای هر سال در نظر گرفته می‌شود، یک مقدار از کارها را پیش می‌بریم. تکمیل کامل اردوگاه فشافویه، هزینه هنگفتی نیاز دارد.وی با بیان اینکه با عفو مقام معظم رهبری به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 8 هزار زندانی در استان تهران آزاد شدند گفت: این عفو خیلی کمک بزرگی بود و بار سنگینی از روی دوش ما برداشته شد و امیدوارم با همکاری قضات و دستگاه قضایی جلوی ورودی‌ها گرفته شود.محبی درباره وضعیت کف‌خواب بودن زندانیان نیز گفت: اگر واحد جدید زندان تهران بزرگ به بهره‌برداری برسد، خیلی از این مشکلات رفع می‌شود.

 

کارخانه هم پشت عفاف و حجاب را خالی کرد

اسدالله سلیمانی عضو تیم برگزار کننده بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و گفت: انتظار می‌رفت در دولت دفاع خوبی از مسأله حجاب صورت گیرد اما در این دولت قیمت  چادر چهار برابر شد.وی با بیان اینکه امسال هیچ حمایتی از طرح «نذرحجاب» انجام نگرفته است اظهار داشت: تنها کارخانه تولید چادرمشکی در ایران که قول داده بود در تامین مواد اولیه و اجرای این طرح ارزشمند طی برگزاری نمایشگاه قرآن به مجریان این طرح کمک کند، هیچ پارچه‌ای در اختیار مجریان قرار نداده است.عضو تیم برگزار کننده بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن بیان داشت: مدیرعامل این کارخانه باید پاسخگو باشد که چرا  اینکه بابت احداثش ۳۲ درصد بر واردات چادر مشکی تعرفه بسته شد، در شرایط تحریم و بحران تولید کنندگان عفاف و حجاب را تنها گذاشته است.وی ادامه داد: این کارخانه موظف بود در شرایط حاضر اقتصادی و بالارفتن قیمت دلار، پارچه مورد نیاز تولید چادر مشکی را تامین کند، اما پارچه سر از بازار در می‌آورد و ما باید این پارچه را ۵ هزارتومان گران‌تر بخریم.سلیمانی خاطرنشان کرد: ناراحتی مدیرعامل این کارخانه هیچ اهمیتی ندارد، این پول بیت‌المال است و باید به دست تولید‌کنندگانی برساند تا اشتغال ۳۰ هزار نفر در کشور دچار مشکل نشود.

 

رئیس دستگاه قضا برای تعزیرات ضرب‌الاجل تعیین کرد

رئیس قوه قضاییه دستور داد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، اقداماتی عاجل برای کنترل بازار صورت دهند. آیت الله رئیسی افزود: همه قوا، دستگاه ها و مسئولان از اختیارات کافی و قانونی برای انجام وظایف خود برخوردار هستند و کوچکترین سستی در عمل به تکالیف نباید وجود داشته باشد. در همین راستا، اولویت اصلی تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم است. لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، اقداماتی عاجل برای کنترل بازار صورت دهند تا دست سوداگران برای بازی با معیشت مردم، باز نباشد.رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بحمدالله کشور ما از نظر منابع مادی و معنوی هیچ کمبودی ندارد، مدیریت و کنترل منابع را امری ضروری برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی دانست و تصریح کرد: انتظار مردم از مسئولان نظام، کنشگری فعال در عمل به وظایف قانونی است. مجموعه دستگاه قضایی نیز قطعا تمام تلاش خود را برای گره گشایی از کار مردم به کار می گیرد و به وظایف خود به بهترین نحو عمل خواهد کرد.

 

سن جوانی تغییر کرد

محمد مهدی تندگویان با اشاره به ابلاغ مصوبات شورای عالی جوانان کشور از سوی وزیر ورزش و جوانان از تغییر بازه سن جوانانی از ۱۵ تا ۲۹ سال به ۱۸ تا ۳۵ سال خبر داد و گفت: درخواست تغییر بازه سن جوانانی ابتدا از معاونت امور جوانان به شورای عالی جوانان ارسال شد و بعد از انجام فرایند قانونی، این درخواست در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بررسی و پس از موافقت از سوی شورای عالی جوانان ابلاغ شد.وی با بیان اینکه اعضای تشکل‌هایی که تا کنون یک بار نسبت به تمدید مجوز خود اقدام کرده‌اند و بین ۲۹ تا ۳۵ سال سن دارند، با تغییر این بازه سنی می‌توانند بار دیگر مجوز خود را تمدید کنند، اظهار کرد: با این وجود این مصوبه شامل حال تشکل‌هایی که بیش از دو بار مجوز خود را تمدید کرده اند، نمی‌شود. همچنین با توجه به انتخابات پیش رو مجامع استانی و مجمع ملی جوانان، از این پس جوانانی که تا ۳۵ سال سن دارند می‌توانند نسبت به کاندیداتوری خود اقدام کنند.تندگویان همچنین با اشاره به موضوع صدور شناسه سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان نیز تصریح کرد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی جوانان، وزارت کشور نیز موظف به رعایت تفاهم نامه برای صدور مجوزهای تشکل‌های جوانان شد.

 

محیط زیست هم قربانی گردن کلفتی ترامپ شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی تکنولوژی‌های با بهره‌وری بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست تحریم می‌شود، محیط زیست ما و کشورهای دیگر به خطر می‌افتد.کلانتری ادامه داد: آلودگی هوای کلانشهرها از مسائل مهم کشور ما است. دو عامل اصلی باعث آلوده شدن هوای کلانشهرها است؛ اول  استاندارد نبودن سوخت و  دومین مورد قدیمی بودن خودروها.کلانتری با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ و موضع‌گیری‌های اتحادیه اروپا گفت: اکنون در جهانی که یک رئیس‌جمهوری گردن کلفت همه تفاهمنامه‌های بین‌المللی را پاره می کند، ازکشورهای اتحادیه اروپا می خواهیم که این رفتارها را تحمل نکنند و تسلیم ترامپ نشوند. اگر این اتفاق‌ در جای دیگری از دنیا می‌افتاد، اروپا بی‌طرف نمی ماند یا طرف فرد گردن کلفت را نمی گرفت. ما ۴۰ سال مبارزه کردیم، مقاومت و مبارزه بخشی از زندگی ما است. حالا آمریکا هر کاری دلش می‌خواهد بکند.لارس نوردوم - سفیر نروژ در ایران - با ابراز نگرانی نسبت به تحولات و مسائل محیط زیستی جهان گفت: نگرانی اصلی دولت نروژ، گرم شدن زمین، تغییر اقلیم و آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها است. کشور نروژ برخلاف آمریکا دست به تحریم محیط زیست و تکنولوژی های محیط زیست نمی‌زند و با ایران همکاری خواهد کرد.

 

"فشارخون" نصف مرگ و میرها را به گردن گرفت

فشار خون بالا همواره یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان بوده و در ایران نیز بالغ بر نیمی از کل مواردمرگ‌ومیر کشور را به خود اختصاص داده است.دکتر افشین استوار گفت: این عامل مهم‌ترین عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی عروقی در کشور است. مهم‌ترین علت مرگ و میرهای ما یعنی حدود ۴۰ درصد علت مرگ در کشورمان را بیماری‌های قلبی عروقی تشکیل می‌دهند.استوار افزود: از تمام مرگ و میرهای کشور که کمتر از حدود ۴۰۰ هزار مورد گزارش می‌شود، نزدیک به ۱۰۰ هزار مرگ به علت فشار خون بالا اتفاق می‌افتد که البته می‌توان از بروز چنین مرگ‌هایی جلوگیری کرد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده اند. همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند. حدود یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور فشار خون بالا دارند که این آمار بر اساس آخرین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۹۵ به دست آمد و اکنون نیز پس از سه سال مراحل آمار گیری تازه با این بسیج همگانی صورت می‌گیرد.وی با بیان اینکه بررسی نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که در طی ۲۵ سال گذشته شیوع فشار خون بالا در کشور ما حدود ۳ برابر شده است، گفت: پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که این روند افزایشی در صورتی که مداخله جدی در آن صورت نگیرد، همچنان ادامه خواهد داشت. در مبحث ارائه خدمات نیز مشکلاتی هست؛ به شکلی که فقط ۶۰ درصد افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، از بیماری خود مطلع بوده و ۴۰ درصد یعنی جمعیتی حدود ۶ میلیون نفر نسبت به بیماری خود آگاهی نداشته و طبیعتاً روند درمانی جلوگیری از گسترش بیماری را هم طی نمی‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha