سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به آیه ۴۴ سوره مائده، اظهارداشت: بر اساس این آیه، انبیاء عظام، رهبانیون که اشاره بر اولیاء معصومین دارد و احبار به معنای فقیهان، «رهبران الهی» و «هدایتگران تشریعی» هستند که با این بیان، قرآن کریم در سوره مائده از نظریه بزرگ «ولایت‌فقیه» پرده برداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در سومین جلسه از «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، اظهارداشت: بحث مهمی که پیرامون صدر آیه ۱۸۵ سوره بقره وجود دارد، بیان «هدایت» به‌عنوان غایت انزال قرآن است که ضرورت دارد مقصود از «هدایت» در آیه شریفه و معنای آن به‌درستی دانسته شود.

وی در ادامه گفت: «هدایت» در آیه مذکور ۲بار تکرار شده و برای دانستن معنای آن، باید اقسام هدایت شناخته و بیان شود که مهم‌ترین اقسام آن، «هدایت تشریعی» و «هدایت تکوینی» می‌باشد.

امام جمعه موقت اهواز در تشریح معنای «هدایت تکوینی» گفت: بر اساس آیه شریفه «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى»، هدایت تکوینی به معنای تصرف پروردگار در دل هستی و طبیعت است به‌گونه‌ای که در نهاد هر مخلوقی برنامه‌ای «غریزی» و «فطری» وجود دارد که راهنمای مسیر بوده و باید طبق آن پیش رود.

وی افزود: بر اساس این آیه سر منشأ خلقت و هدایت هر چیزی، خواه جماد، نبات و یا حیوان، خداوند متعال است‌؛ و عالم کون و مکان مملو از هدایت‌گری تکوینی الهی است که برخی از آن‌ها تا به امروز برای بشر مجهول است؛ به‌گونه‌ای که روز به روز حقایق جدیدی از خلقت توسط بشر کشف می‌گردد.

وی همچنین ادامه داد: حیات و  «هدایت زنبورعسل» مثال زیبایی برای هدایت تکوینی خداوند است که نشان می‌دهد این موجود با بهره‌گیری از هدایت تکوینی الهی، قرن‌ها در مسیر خاص و دقیقی زندگی کرده و محصولی گران‌بها و پر فایده تولید می‌کند، که در قرآن کریم از این «غریزه تکوینی» به وحی تعبیر شده است؛ «و اَوحَی ربک الی النّحل اَن اتخِذِی من الجبالِ بُیُوتا و من الشّجرِ و ممّا یَعرشُون - ثمّ کُلِی من کلّ الثَمَرات فَاسلُکِی سُبُلَ رَبّک ذُلُلا یَخرُجُ من بُطونِها شَرابٌ مختلفٌ الوانُهُ فیه شِفاء للنّاس انّ فی ذلک لآیة لِقومٍ یَتَفکّرون».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در تبیین «هدایت تشریعی» گفت: هدایت تشریعی به معنای قانون‌گذاری برای زندگیِ  فردی، خانوادگی، اجتماعی بشر و تمام شئون ارتباط انسان همچون ارتباط با خدا، دوست و دشمن، طبیعت، محیط‌زیست، آینده و گذشته و بهشت و جهنم است.

وی با اشاره به معنای «شرع» تصریح کرد: ۱۰۵ کتاب آسمانی حامل هدایت‌های تشریعی خداوند برای بشریت است که از این میان، ۵  کتاب صحف، زبور، تورات، انجیل و قرآن مشهور و صاحب‌نام هستند.

وی همچنین ادامه داد: این کتب، ابزار هدایت تشریعی بشری بوده و انبیا الهی، اوصیاء معصوم و فقها، حاملان وحی، تبیین‌کنندگان آن و رهبران جامعه و تمدن الهی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر لزوم نقش حاکمیتی رهبران الهی در هدایت تشریعی گفت: بر اساس تصریح آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، «هدایت‌گر تشریعی» علاوه بر تبلیغ، موظف به اجرای احکام تشریع شده هم خواهد بود و تعبیر «اقامه بالقسط» اشاره به تشکیل حکومت هم دارد.

وی در پایان با اشاره به آیه ۴۴ سوره مائده، اظهارداشت: بر اساس این آیه، انبیاء عظام، رهبانیون که اشاره بر اولیاء معصومین دارد و احبار به معنای فقیهان، «رهبران الهی» و «هدایتگران تشریعی» هستند که با این بیان، قرآن کریم در سوره مائده از نظریه بزرگ «ولایت‌فقیه» پرده برداشته است.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha