پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد با انتقاد از برپایی سفره‌های رنگین افطار، گفت: باید مؤمنین فرهنگ افطاری دادن با حداقل طعام، اما همیشگی و مداوم را ترویج کنند تا رفتار اسلامی ما الگویی برای همگان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر برگزاری افطاری‌های ساده و به دور از اسراف و تجمل‌گرایی در ماه رمضان، اظهار کرد: یکی از اعمال خیر که در فرهنگ اسلامی ما با توجه به سفارش اولیای دین نهادینه شده و به‌عنوان یکی از رفتارهای حسنه به شمار می‌رود، اطعام روزه‌داران و افطاری دادن آن‌ها است؛ چراکه توجه کردن به کسانی که در اداره زندگی‌شان به‌ویژه ضروری‌ترین امر یعنی غذا، با دشواری روبه هستند، یکی از حکمت‌های روزه است.

وی با بیان اینکه در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده که از روزه مستحبی اهمیت بیشتر یافته است، افزود: حضرت موسی بن جعفر (ع) در این خصوص می‌فرمایند: «فطرک اخاک الصائم افضل من صیامک؛ افطاری دادن به برادر روزه‌دار از روزه‌ات بافضیلت‌تر است».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: نکته‌ای که باید در خصوص این عمل خیر و برخورداری از فضائل آن توجه داشت این است که هدف از این میهمانی‌ها و افطاری‌ها، علاوه بر مسرور ساختن مؤمنان خصوصاً فقرا، ایجاد انس و هماهنگی و اتحاد بین مسلمانان است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: اگر سفره‌هایی که هنگام افطار گسترده می‌شود برای خودنمایی و چشم و هم‌چشمی‌ها باشد و بی‌توجه به درماندگان و فقرا برگزار شود و در انجام آن اسراف و تجمل‌گرایی گردد، جز گناه و دوری از حقیقت ثمری ندارد چراکه این نوع رفتار از ارزش‌های اسلامی به دور است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی ادامه داد: افطاری ساده اگرچه ساده است و ساده برگزار می‌شود اما دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه گذشت و ایثار و توجه به دیگران است، لذا شایسته است مؤمنین فرهنگ افطاری دادن با حداقل طعام اما همیشگی و مداوم را ترویج کنند تا رفتار اسلامی ما الگویی برای همگان قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha